Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Sposoby skutecznego uczenia się.

Praca umysłowa, nauka prowadzona za pomocą określonej z góry metody, określonego planu daje lepsze rezultaty, niż nauka bez żadnego planu. Oczywiście nie ma metody ogólnej dla wszystkich uczniów. Należy je zmienić w zależności od zdolności, zainteresowań, konkretnej sytuacji rodzinnej, domowej czy szkolnej ucznia. Ktoś powie, że nie może się uczyć bo ma słabą pamięć. Jest to nieprawdziwe. Każdy ma inne zainteresowania. I okazuje się, że to czym się interesujemy, co lubimy zapamiętujemy szybko, zaś to co nas nie interesuje nie wchodzi do głowy. (Przerwa na zastanawianie się uczniów), dlaczego ci co lubią piłkę nożną zapamiętują nazwy klubów, nazwiska piłkarzy, wyniki meczów a nie potrafią zapamiętać faktów z historii. I wtedy należy nauczyć się dwóch podstawowych rzeczy. Najpierw chcę to umieć a dopiero potem muszę.

Każda nauka, każdy przedmiot posiada wiele różnych stron (te ciekawe i mniej ciekawe). Należy więc wyszukiwać w nim to co cię w nim pociąga, te lepsze jego strony. Zaczynać się uczyć od tej lepszej strony, starać się polubić przedmiot i uczyć się skupić uwagę na tym co robimy nie zwracać uwagi na nic innego. Chwilami 10, 15 min i coraz więcej. Na początku będzie to wymagało silnej woli, po dwóch tygodniach wejdzie w nam to w nawyk, a później stwierdzicie, że zaczyna was to interesować. A jeśli już zainteresuje Was przedmiot będziecie zapamiętywać łatwiej, szybciej i lepiej. Trudno jest jednak pamiętać to, co się nie rozumie. Rozumienie jest głównym czynnikiem zapamiętywania. A co wymaga czasu i systematycznej pracy, która się jednak opłaca. Należy unikać zapamiętywania rzeczy, których się nie rozumie. A pomóc w rozumieniu mogą nauczyciele, koledzy, słowniki i encyklopedie.

Przy każdej lekcji pamięciowej warto robić plan. Czytając dany tekst robimy streszczenie w punktach. Przy powtarzaniu zaglądamy do planu. A robiąc plan łatwiej zapamiętujemy. W ten sposób segreguje się materiał i wybiera to co najlepsze. Najlepiej pamięta się wyuczony materiał po dwóch, trzech dniach. Natomiast od czwartego zaczyna się zapominać. Należy więc uwzględnić kiedy jest dany przedmiot i kiedy się go uczyć. A jeśli są to lekcje, których wyjątkowo nie lubicie, należy uczyć się ratami. Wtedy unikniecie kucia i lepiej zapamiętacie. Można uczyć się materiału całościowo lub częściowo robiąc sobie krótkie przerwy. Bardzo pomaga w zapamiętywaniu materiału głośne powtarzanie. Jaka powinna być kolejność odrabiania lekcji? Lepiej będziecie zapamiętywać jeśli będą to lekcje kontrastowe np. polski, matematyka, historia, fizyka, geografia. Bardzo ważny jest nastrój w jakim odrabia się lekcje np. miły przewietrzony pokój, trzeba być wypoczętym, jedni lubią spokój, inni uczą się przy muzyce.

Należy również pamiętać o tym, że przy rozwiązywaniu zadania, wyciągania wniosków, pisaniu wypracowania należy się zastanowić, myśleć rozumnie, czyli rozumować. Bo można posiadać wiele umiejętności nie umiejąc ich wykorzystać. Oczywiście ważna jest znajomość faktów ale też umiejętność rozumnego myślenia, dostrzegania przyczyn i skutków, wzajemnych zależności i skutków. Jeśli chcesz rozumnie myśleć nie upieraj się przy swoim zdaniu tylko dlatego, że jest to twoje zdanie. Bądź zawsze gotów do przyjęcia rozumowych argumentów kolegi, nauczyciela, matki, ojca. Weź je rzeczowe pod uwagę. Pomyśl. Rozważ. Bo jeśli ktoś uważa, że tylko on ma rację, zawsze tylko on się ośmiesza. I jeszcze jedno, człowiek rozumnie myślący, jest zawsze gotów bez żadnego wstydu do zmiany swego zdania z chwilą, gdy zostaną mu przedstawione rozumowe argumenty. Jak odpowiadać dobrze na lekcji:
1. Ucząc się lekcji, powtórz ja sobie głośno swoimi słowami.
2. Staraj się mówić głośno, wyraźnie.
3. Codziennie czytaj przez 10 minut głośno, wolno, wyraźnie kilka stron interesującej książki. Wzbogaci to Twój słownik.
4. Nie unikaj odpowiedzi na lekcji, przeciwnie zgłaszaj się.
5. Należy wierzyć w siebie i swe umiejętności, oczywiście jeśli te wiadomości posiadasz.

Ważne jest również to, aby odpowiednio wykorzystać lekcję a więc uważaj na niej. Należy także pamiętać, że zachowanie, decyzja, wybór postępowania należy do ciebie. Czasami mówicie, że nauczyciele Was nie rozumieją, krzywdzą, karzą zabraniają. Zgoda. Być może czasem macie rację. To tylko człowiek. Ale czy Wy staracie się ich zrozumieć, przecież mając 14-15 lat potrafisz to doskonale. Wiecie, że mają wobec Was obowiązki, nauczyć wychowywać- za to odpowiadają, martwią się, pomyślcie o tym, że mają rodziny, ciężko pracują, często uczą się. Weźcie to pod uwagę?

Cały czas o nauce, ale należy pamiętać o tym, że należy odpoczywać, uprawiać sporty, rozwijać swe zainteresowania, bawić się, a nawet chodzić na randki, bo przecież wiadomo, że w tym wieku interesujecie się dziewczynami i chłopcami. Ale wszystko z głową, rozumnie. Zawsze pamiętać, że jest się uczniem, że nie należy robić z siebie idioty, przynosić wstydu rodzicom, szkole. A ostatnie najważniejsze: jeśli coś nie rozumiecie, macie problemy w nauce, w domu, to zwróćcie się do wychowawcy, pedagoga, nauczyciela, którego lubicie, macie do niego zaufanie, a on postara się Wam pomóc.

Opracowanie:
mgr Jarosław Janowski


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 1

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014