Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Pisownia nazw zawodów zakończonych na "-arz", "-erz".

Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych

Cele:
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
- Kształcenie spostrzegawczości wzrokowej i koncentracji uwagi.
- Wdrażanie do samokontroli w procesie pisania.

Przebieg zajęć:

1.Ćwiczenie logicznego myślenia i koncentracji uwagi.
Nauczyciel opowiada historyjkę. Uczniowie podają głośno rozwiązania zagadek.
" Nadszedł 6 grudnia. Mikołaj miał dużo pracy. Musiał rozdać upominki osobom, których zawody zapisane były w formie zagadek. Pomóżcie Mikołajowi odgadnąć, komu ma podarować prezenty. Oto zagadki:

*Biała bluza, spodnie białe,
ubielone ręce całe.
Nawet czapka biała też.
Kto to jest? Czy wiesz?

*Ma torbę z narzędziami,
w niej klucze, kłódki, klamki.
On z kłopotu wybawić cię może,
gdy się w drzwiach zepsują zamki.

*Kto ma takie strugi
bez kropelki wody,
którymi wystruga
stoły, półki, schody?

*Nosi czarne ubranie,
sadze brudzą mu ręce.
Ludzie żartują czasami,
że im przynosi szczęście.

*Czy w dzień, czy w nocy
spieszy ludziom z pomocą.
Ból uśmierzy, temperaturę zmierzy,
ktoś chory go wezwać może.

*Przez dzień cały w ciągłym trudzie,
wciąż pracuje dla nas dzielnie.
Znają go też wszyscy ludzie
I szanują jego kielnię.

*Każde okno szyby ma,
ale kto je tam wstawia?

*Jak się nazywa taki lekarz,
którego pacjent głośno szczeka?

*Kto wie co odłupać,
z drzewa lub z kamieni,
żeby je w filary
lub pomniki zamienić?

*Kto w sklepie bez wagi sprzedaje
dużo wierszy, opowiadań, bajek?

*Kto w białym fartuchu przez dzień cały czeka,
czy ktoś go poprosi o sprzedanie lekarstw?


2.Ćwiczenie cichego czytania ze zrozumieniem.
Uczniowie otrzymują kartkę z zagadkami i dobierają podpisy do zagadek, będących rozwiązaniem. Co łączy te wyrazy?- nauczyciel zwraca uwagę na pisownię końcówki "-arz" w tych wyrazach. Uczniowie podkreślają ją czerwonym pisakiem.

3. Usprawnienie koordynacji wzrokowo- słuchowo- ruchowej.
Uczniowie losują kartki z nazwą zawodu, np. aptekarz, pisarz, wioślarz, malarz, łyżwiarz, kucharz, rzeźbiarz, narciarz, koszykarz, lekarz, pielęgniarz, tancerz i mają przedstawić ruchem, mimiką profesję wylosowanej osoby. Pozostali zgadują, jaki zawód przedstawia kolega. Odgadnięty wyraz nauczyciel wiesza na tablicy. Na drugiej tablicy przypięte są żeńskie formy zawodów: aptekarka, pisarka, wioślarka, malarka, łyżwiarka, kucharka, rzeźbiarka, narciarka, koszykarka, lekarka, pielęgniarka, tancerka. Uczniowie dobierają pary. Obserwują, co się stało z " rz" (wymiana rz na r). Odczytują głośno pary wyrazów.

4.Ćwiczenie pamięci wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Nauczyciel zasłania wyrazy na tablicy, a uczniowie na kartkach samodzielnie uzupełniają brakującą końcówkę "-arz" lub "-erz" w nazwie zawodu i uzasadniają pisownię.
Pis__ bo __________
Mal__bo __________
Kuch__ bo __________
Lek__ bo __________
Tanc__ bo __________
Rzeźbi__ bo __________
Narci__ bo ___________ itd.

5. Gra w " Czarnego Piotrusia". Ćwiczenia spostrzegawczości wzrokowej.
Karty dobieramy na zasadzie wymiany "rz" na " r" w nazwach zawodów. Czarnym Piotrusiem jest wyraz " zegarmistrz".


6.Usprawnianie percepcji wzrokowej i wdrażanie do samokontroli w procesie pisania.
Uczniowie uzupełniają zdania nazwami zawodów. Zwracają uwagę, by początek zdania rozpocząć wielką literą.
............................ gotuje zupę.. .................maluje obraz. Do chorego przyjechał. ........................... ........................... wstawił nową szybę. W piekarni pracuje. .............................. .......................... wrzucił piłkę do kosza.. ......................... strzelił gola.. ................................ zrobił dębowy stół. ................... napisał nową powieść.

Opracowanie: Joanna Kreft


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.8



Ilość głosów: 10

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam

O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014