Scenariusz zajęć integrujących dla dzieci sześcioletnich.
Dzień 1 września większość z nas kojarzy z pierwszym dniem szkoły.
Przeżycia związane z tym zdarzeniem są różne. Jedni wspominają je ciepło i
serdecznie, dla wielu zaś pierwszy dzień w szkole jest tragicznym końcem
błogiego dzieciństwa.
Dzieci, które spotykają się pierwszy raz w grupie sześciolatków są zagubione,
przestraszone, ale i zaciekawione budynkiem szkoły, nauczycielem, rówieśnikami.
Od tego jak wykorzystamy zainteresowanie dzieci może zależeć ich kariera
szkolna.
Zintegrowanie zespołu w pierwszych dniach szkoły zaowocuje dobrą atmosferą w
grupie. Dzieci będą umiały ze sobą współpracować, służyć sobie pomocą. Zajęcia
integracyjne przyniosą korzyść nie tylko dzieciom, ale i nauczycielowi, który w
czasie zajęć lepiej pozna dzieci i sam stanie się jednym z członków grupy,
klasy.
Zajęcia I
Cel: integracja grupy, wzajemne poznanie się dzieci i nauczyciela,
nawiązanie bliższych kontaktów, wspólna zabawa.
1 Zabawa ruchowa: "Zabawka".
Dzieci wybierają kartoniki na, których narysowane są zabawki: lalki, klocki,
samochody, misie. W sali rozmieszczone są takie same ilustracje.
Jedno z dzieci jest bez obrazka, to właśnie ono będzie robiło porządek wśród
zabawek. Wszystkie dzieci chodzą po sali i oglądają swoje obrazki. Na umówiony
sygnał dziecko prowadzące odprowadza każdą z zabawek / dziecko / na swoje
miejsce.
2 Na stolikach stoją przygotowane kredki, dzieci kolorują zabawki, które mają na
kartonikach.
3 Zabawa "Figurki".
Wszystkie dzieci biegają swobodnie po sali przy dźwięku tamburyna na
umówiony sygnał dzieci dobierają się parami i tworzą dowolną figurę. Dziecko,
które jest bez pary może je poprawiać.
Zajęcia II
Cel: poznanie imion kolegów i koleżanek, zapamiętanie ich, wdrażanie do
odważnego występowania na forum grupy, przedstawienie się innym dzieciom.
1 Zabawa "Poznajmy się".
Dzieci siedzą na dywanie, w kole, zabawę rozpoczyna nauczyciel lub jedno z
dzieci. Turlając piłkę do dziecka, które siedzi naprzeciw mówi: "Jestem Basia -
a Ty? "Piłka krąży po kole.
2 Na dywanie rozkładamy różne ilustracje, każde dziecko wybiera dowolną ich
ilość. Następnie próbuje opowiedzieć dlaczego wybrało właśnie te obrazki:(
kapusta, makaron, pies, ptak, płaszcz, mama, tata, lalka, miś, jabłko,
pomarańcza, śliwka, książka, cukierki, ciastka, tort, rower.)np.: Mój pies
nazywa się Burek. Lubię cukierki.. ..
3 Zabawa "Baloniki".
W sali są rozwieszone kolorowe balony, dzieci otrzymują szarfy w kolorze balonów
(6 żółte, 8 czerwone, 10 niebieskie). Wszyscy poruszają się po sali na hasło
każde dziecko staje przy balonie w kolorze szarfy. Dzieci przy balonach tworzą
koła, gdy wszystkie dzieci stoją już przy swoich balonach, zabawa kończy się
zabawą "Baloniku nasz malutki...". Dzieci zamieniają się szarfami.
Zajęcia III
Cel: Poznanie praw i obowiązków dziecka, poznanie praw i obowiązków nauczyciela,
dyrektora, personelu administracyjnego szkoły.
1 Zapoznanie dzieci z Konwencją Praw Dziecka Narodów Zjednoczonych.
2 Kolorowanie ilustracji przedstawiającej jedno z praw dziecka.
Zajęcia IV
Cel: Lepsze poznanie się, oswojenie z grupą, wdrażanie do dłuższych i śmielszych
wypowiedzi na forum grupy, dostrzeganie kolegów, ich potrzeb, zainteresowań.
1 Opowieść ruchowa.(na dywanie są rozsypane liście)
Dzieci naśladują polecenia nauczyciela.
" Wybierzemy się dziś do sadu.
- wychodzimy do szatni (marsz),
- jesteśmy w szatni podajemy koledze kurtkę,
- zakładamy kurtki i zapinamy guziki przy kurtkach kolegi,
- zakładamy buty, i zawiązujemy sznurowadła przy butach kolegi,
- zakładamy czapkę koledze,
- bierzemy swoje koszyki, podajemy ręce i parami maszerujemy po kole w rytm
piosenki (I zwrotka i refren) "Ćwierka wróbel"
- w sadzie zbieramy jabłka do koszyków,
- wchodzimy na drabinę, zrywamy jabłka z drzewa,
- podskakujemy zrywamy ostatnie jabłko,
- podnosimy do góry kosze i pokazujemy ile mamy jabłek,
- zakładamy kosze na ręce i parami po kole przy śpiewie(II zwrotki) piosenki
wracamy do szkoły,
- rozbieramy się w szatni (pomagamy koledze),
- zbieramy rozsypane liście i ustawiamy je w wazonach na stolikach.
2 Każde dziecko przynosi swoją ulubioną zabawkę, z którą siada w kole. Zabawki
opowiadają o tym co dzieci lubią.
"Basia lubi bawić się w..."
"Tereska lubi zupę..."
"Sławek chce być..."
"Piotruś pracować z. .., bo..."
Jeżeli dziecko będzie chciało opowiada o sobie.
3 Na stołach przygotowane są narysowane kontury liści na dużych arkuszach
papieru, dzieci zamalowują je farbami, pracują w grupach.
Zajęcia V
Cel: Zapoznanie dzieci z pojęciem grupa przedszkolna, ukazanie im tego, iż
muszą sobie pomagać, zawsze mogą na sobie polegać, jako całość muszą ze sobą
współpracować, szanować się wzajemnie, słuchać i przede wszystkim poznać się.
1 Zabawa "Lustro".
Dzieci ustawiają się parami, stają twarzami do siebie. Naśladują swoje ruchy
powtarzając je na koledze(głaszcze kolegę po policzku, on głaszcze po policzku
mnie....).
2 Rozmowa dotycząca tego co to jest grupa i jakie są obowiązki i przywileje jej
członków.(wykorzystanie fragmentu bajki "Jelonek Bambi".
3 Zabawa "Marmurki".
Dzieci jako rzeźbiarze kształtują marmur, którym są ich koledzy (zamiana
dzieci).
4 Budujemy drzewo.
Nauczyciel wybiera z wcześniej przygotowanych materiałów pień drzewa, prosi aby
każde dziecko wybrało sobie liść. Całe drzewo zostaje umieszczone na centralnym
miejscu w sali.
Opracowanie: Barbara Urbaszek
|