AWANS Dla nauczyciela Dla ucznia
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Reklama
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Scenariusz zajęć integrujących dla dzieci sześcioletnich.

Dzień 1 września większość z nas kojarzy z pierwszym dniem szkoły. Przeżycia związane z tym zdarzeniem są różne. Jedni wspominają je ciepło i serdecznie, dla wielu zaś pierwszy dzień w szkole jest tragicznym końcem błogiego dzieciństwa.

Dzieci, które spotykają się pierwszy raz w grupie sześciolatków są zagubione, przestraszone, ale i zaciekawione budynkiem szkoły, nauczycielem, rówieśnikami. Od tego jak wykorzystamy zainteresowanie dzieci może zależeć ich kariera szkolna.

Zintegrowanie zespołu w pierwszych dniach szkoły zaowocuje dobrą atmosferą w grupie. Dzieci będą umiały ze sobą współpracować, służyć sobie pomocą. Zajęcia integracyjne przyniosą korzyść nie tylko dzieciom, ale i nauczycielowi, który w czasie zajęć lepiej pozna dzieci i sam stanie się jednym z członków grupy, klasy.

Zajęcia I

Cel: integracja grupy, wzajemne poznanie się dzieci i nauczyciela,
nawiązanie bliższych kontaktów, wspólna zabawa.

1 Zabawa ruchowa: "Zabawka".
Dzieci wybierają kartoniki na, których narysowane są zabawki: lalki, klocki, samochody, misie. W sali rozmieszczone są takie same ilustracje.
Jedno z dzieci jest bez obrazka, to właśnie ono będzie robiło porządek wśród zabawek. Wszystkie dzieci chodzą po sali i oglądają swoje obrazki. Na umówiony sygnał dziecko prowadzące odprowadza każdą z zabawek / dziecko / na swoje miejsce.

2 Na stolikach stoją przygotowane kredki, dzieci kolorują zabawki, które mają na kartonikach.

3 Zabawa "Figurki".
Wszystkie dzieci biegają swobodnie po sali przy dźwięku tamburyna na
umówiony sygnał dzieci dobierają się parami i tworzą dowolną figurę. Dziecko, które jest bez pary może je poprawiać.

Zajęcia II

Cel: poznanie imion kolegów i koleżanek, zapamiętanie ich, wdrażanie do odważnego występowania na forum grupy, przedstawienie się innym dzieciom.

1 Zabawa "Poznajmy się".
Dzieci siedzą na dywanie, w kole, zabawę rozpoczyna nauczyciel lub jedno z dzieci. Turlając piłkę do dziecka, które siedzi naprzeciw mówi: "Jestem Basia - a Ty? "Piłka krąży po kole.

2 Na dywanie rozkładamy różne ilustracje, każde dziecko wybiera dowolną ich ilość. Następnie próbuje opowiedzieć dlaczego wybrało właśnie te obrazki:( kapusta, makaron, pies, ptak, płaszcz, mama, tata, lalka, miś, jabłko, pomarańcza, śliwka, książka, cukierki, ciastka, tort, rower.)np.: Mój pies nazywa się Burek. Lubię cukierki.. ..


3 Zabawa "Baloniki".
W sali są rozwieszone kolorowe balony, dzieci otrzymują szarfy w kolorze balonów (6 żółte, 8 czerwone, 10 niebieskie). Wszyscy poruszają się po sali na hasło każde dziecko staje przy balonie w kolorze szarfy. Dzieci przy balonach tworzą koła, gdy wszystkie dzieci stoją już przy swoich balonach, zabawa kończy się zabawą "Baloniku nasz malutki...". Dzieci zamieniają się szarfami.

Zajęcia III

Cel: Poznanie praw i obowiązków dziecka, poznanie praw i obowiązków nauczyciela, dyrektora, personelu administracyjnego szkoły.

1 Zapoznanie dzieci z Konwencją Praw Dziecka Narodów Zjednoczonych.

2 Kolorowanie ilustracji przedstawiającej jedno z praw dziecka.

Zajęcia IV

Cel: Lepsze poznanie się, oswojenie z grupą, wdrażanie do dłuższych i śmielszych wypowiedzi na forum grupy, dostrzeganie kolegów, ich potrzeb, zainteresowań.

1 Opowieść ruchowa.(na dywanie są rozsypane liście)
Dzieci naśladują polecenia nauczyciela.
" Wybierzemy się dziś do sadu.
- wychodzimy do szatni (marsz),
- jesteśmy w szatni podajemy koledze kurtkę,
- zakładamy kurtki i zapinamy guziki przy kurtkach kolegi,
- zakładamy buty, i zawiązujemy sznurowadła przy butach kolegi,
- zakładamy czapkę koledze,
- bierzemy swoje koszyki, podajemy ręce i parami maszerujemy po kole w rytm piosenki (I zwrotka i refren) "Ćwierka wróbel"
- w sadzie zbieramy jabłka do koszyków,
- wchodzimy na drabinę, zrywamy jabłka z drzewa,
- podskakujemy zrywamy ostatnie jabłko,
- podnosimy do góry kosze i pokazujemy ile mamy jabłek,
- zakładamy kosze na ręce i parami po kole przy śpiewie(II zwrotki) piosenki wracamy do szkoły,
- rozbieramy się w szatni (pomagamy koledze),
- zbieramy rozsypane liście i ustawiamy je w wazonach na stolikach.

2 Każde dziecko przynosi swoją ulubioną zabawkę, z którą siada w kole. Zabawki opowiadają o tym co dzieci lubią.
"Basia lubi bawić się w..."
"Tereska lubi zupę..."
"Sławek chce być..."
"Piotruś pracować z. .., bo..."
Jeżeli dziecko będzie chciało opowiada o sobie.

3 Na stołach przygotowane są narysowane kontury liści na dużych arkuszach papieru, dzieci zamalowują je farbami, pracują w grupach.

Zajęcia V

Cel: Zapoznanie dzieci z pojęciem grupa przedszkolna, ukazanie im tego, iż muszą sobie pomagać, zawsze mogą na sobie polegać, jako całość muszą ze sobą współpracować, szanować się wzajemnie, słuchać i przede wszystkim poznać się.

1 Zabawa "Lustro".
Dzieci ustawiają się parami, stają twarzami do siebie. Naśladują swoje ruchy powtarzając je na koledze(głaszcze kolegę po policzku, on głaszcze po policzku mnie....).

2 Rozmowa dotycząca tego co to jest grupa i jakie są obowiązki i przywileje jej członków.(wykorzystanie fragmentu bajki "Jelonek Bambi".

3 Zabawa "Marmurki".
Dzieci jako rzeźbiarze kształtują marmur, którym są ich koledzy (zamiana dzieci).

4 Budujemy drzewo.
Nauczyciel wybiera z wcześniej przygotowanych materiałów pień drzewa, prosi aby każde dziecko wybrało sobie liść. Całe drzewo zostaje umieszczone na centralnym miejscu w sali.

Opracowanie: Barbara Urbaszek


 
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów:

Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Najczęściej zadawane pytania
Zasady publikacji 
Zobacz jak wygląda zaświadczenie o publikacji Twoich materiałów
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam