AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE

NEWS


2010-03-29
„Hominem Quaero - szukam człowieka” - projekt edukacyjny dla młodzieży.
Zbliża się finał drugiej edycji specjalnego projektu edukacyjnego dla licealistów „Hominem Quaero - szukam człowieka”, realizowanego przez Stowarzyszenie Praktyków Dramy STOP-KLATKA.

Ideą projektu jest praca warsztatowa z warszawskimi licealistami nad dyskryminacją i jej konsekwencjami, przy użyciu nowatorskiej w Polsce metody dramy. Celem zaś wzmacnianie wśród młodzieży postawy tolerancji i szacunku oraz otwartości na wszelką „inność” - rasową, kulturową, religijną.

Młodzież z zaproszonych do projektu szkół bierze udział w warsztatach na temat dyskryminacji, rasizmu i ksenofobii, prowadzonych metodami interaktywnymi, m.in. dramowo-teatralnymi. Podczas warsztatów odbywają się spotkania z ludźmi innych kultur i narodowości. Uczniowie, podzieleni na dwa zespoły - teatralny i dziennikarski - tworzą równolegle własne przedstawienie (grupa teatralna) oraz artykuły i , mini-kampanie antydyskryminacyjne, w tym happeningi, plakaty i inne publikowane następnie na stronie internetowej projektu: www.hg.drama.org.pl (grupa dziennikarska). Wspomagają ich eksperci, zajmujący się m.in. wielokulturowością i prawami człowieka, a także dziennikarze, reżyserzy, scenografowie. Efekty półrocznej pracy (przedstawienie, reportaże, kampanie społeczne i in.) będą zaprezentowane w szkołach, podczas finału tej edycji projektu, przewidzianej na maj.

Również w maju Stowarzyszenie STOP-KLATKA przeprowadzi bezpłatne warsztaty dramy dla nauczycieli, które przygotują ich do wykorzystywania tej metody we własnej pracy antydykryminacyjnej z młodzieżą. Więcej informacji na stronie Stop-klatka.org.pl

Drama nie wymaga umiejętności aktorskich, bywa natomiast dobrą zabawą, a przy tym bardzo skuteczną metodą edukacji. Polega na wykorzystaniu prostych technik teatralnych - uczestnicy wcielają się w różne role, improwizują. Pracuje ciało, które przyjmuje określoną postawę (np. osoby dyskryminowanej), budząc wiążące się z tą postawą emocje, myśli, reakcje. Także widownia przestaje być bierna - może zmieniać bieg wydarzeń przez pytania, komentarze czy np. propozycję nowego zachowania dla osoby dyskryminowanej. Drama jest jak laboratorium – wchodzimy w rolę proponowaną przez prowadzącego i w bezpieczny sposób przyglądamy się sobie, swoim emocjom i przekonaniom, które wpływają na nasze myśli i zachowania. Obserwujemy procesy zachodzące w nas samych, w innych ludziach, w grupie. Uczymy się rozumieć przyczyny i konsekwencje pewnych zjawisk. Olbrzymią zaletą metody jest atrakcyjna forma przekazywania wiedzy (improwizacje, wchodzenie w role, ćwiczenia budujące zaufanie, interaktywne scenki) oraz wzmacnianie w uczestnikach poczucia ich podmiotowości i sprawstwa. Dzięki dramie poznajemy siebie i innych ludzi, możemy spojrzeć na świat ich oczyma, a przy okazji doskonalić przydatne w codziennym życiu umiejętności komunikacji, rozwiązywania konfliktów czy podejmowania decyzji.

Zajęcia innowacyjną metodą dramy stosowanej prowadzone są przez członków stowarzyszenia STOP-KLATKA - wykwalifikowanych trenerów dramy, absolwentów kursów antydyskryminacyjnych z doświadczeniem w pracy z grupami. Stowarzyszenie jako jedyna organizacja w Polsce stosuje dramę na tak szeroką skalę, i na tak wysokim poziomie, w edukacji i profilaktyce ważnych problemów społecznych (wykluczenie społeczne, przemoc, konflikty, dyskryminacja).
Udział w projekcie jest dla szkół bezpłatny, dzięki wsparciu udzielonemu Stowarzyszeniu przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz budżetu Rzeczypospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych i ze środków m.st. Warszawy.

Dalszych informacji udziela: Aleksandra Chodasz, kierowniczka projektu i prezeska Stowarzyszenia: a.chodasz@stop-klatka.org.pl




materiały promocyjne