Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Teresa Komasara
Różne, Artykuły

Inteligencja emocjonalna, a osiągnięcia ucznia

- n +

Inteligencja emocjonalna, a osiągnięcia ucznia

Inteligencja (z łacińskiego - pojętność), to zespół zdolności umysłowych umożliwiających człowiekowi korzystanie z nabytej wiedzy przy rozwiązywaniu nowych problemów i racjonalnym zachowaniu w różnych sytuacjach życiowych.

Wg Daniela Golemana inteligencja emocjonalna to zdolności rozpoznawania przez nas naszych własnych uczuć i uczuć innych, zdolności motywowania się i kierowania emocjami zarówno naszymi własnymi, jak i osób, z którymi łączą nas jakieś więzi. Inaczej mówiąc, jest to umiejętne panowanie nad emocjami, kierowanie nimi i wykorzystanie ich do osiągnięcia sukcesu.

Dzieciństwo i okres dorastania to najważniejszy czas do tworzenia się zasadniczych nawyków emocjonalnych. Bardzo wiele wtedy zależy od rodziców. Posiadanie inteligentnych emocjonalnie rodziców jest dobrodziejstwem i wzorem dla dziecka. Ideę wychowania dzieci emocjonalnych inteligentnie odzwierciedla tzw. 24-karatowa Złota Zasada - "Traktuj swoje dziecko tak, jak chcesz by inni je traktowali".

Rodzice winni dawać przykład dzieciom - swoim zachowaniem i postępowaniem godnym naśladowania, ponieważ (jak mówi Dyrektorium ogólne o katechizacji z 1997 r.) oni są "pierwszymi wychowawcami". To w rodzinie dziedziczy się doświadczenia dobre i złe, także przekazywany jest system wartości. Między rodzicami i dziećmi powinny zachodzić relacje partnerskie. Nawet mały problem dla dziecka powinien być dla rodzica problemem ogromnej wagi i wówczas można mówić o zrozumieniu i więzi emocjonalnej.

Dlatego oprócz domu i rodziny również szkoła powinna uczyć nawyków emocjonalnych i pielęgnować je. Powinna pomóc dziecku w znalezieniu dziedziny, która najbardziej odpowiada jego talentom. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy uczeń oprócz wiedzy zdobędzie wiele innych umiejętności, takich jak:
- umiejętność kierowania swoimi emocjami,
- cierpliwość i empatia,
- umiejętność poprawnego radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych,
- zdolność wyrażania swoich potrzeb,
- zdolność motywacji swoich racji,
- pewność siebie,
- umiejętność dostrzegania swoich słabych stron,
- umiejętność współdziałania w grupie,
- umiejętność samodzielnego myślenia itp.

Braki z zakresu posiadania tych umiejętności uniemożliwiają uczniom osiągnięcie sukcesu nie tylko w szkole, ale i w dalszym życiu. Ważne jest nie tylko to, że uczeń posiada odpowiednią wiedzę, ale przede wszystkim to, że potrafi tą wiedzę w odpowiednim czasie i miejscu całkowicie wykorzystać. Inteligencja emocjonalna jest więc ściśle związana z osiągnięciami ucznia w szkole i w życiu codziennym. Bez tej spójności wiele się nie osiągnie.

Należy również pamiętać o tym, że poziom umiejętności wchodzących w skład inteligencji emocjonalnej można podnosić przez całe życie i przez całe życie wzbogacać.

We współczesnym świecie często zanika kultura i wrażliwość na ludzkie nieszczęście, ciągle wzrasta poczucie zagrożenia. Świadczy to o coraz większym niedostosowaniu emocjonalnym.

Rola szkoły, choć drugorzędna - pozostaje niezastąpiona. Uczeń musi się w niej dobrze czuć, by móc rozwijać swoje zdolności i zainteresowania. Powinna być szkołą przyjazną i otwartą dla ucznia oraz dla jego rodziców.

Wyrabiając i doskonaląc wymienione wyżej umiejętności prowadzimy uczniów do osiągania coraz to wyższego celu, który zapewne zaowocuje w przyszłości i przyczyni się do wyeliminowania wspomnianych zagrożeń.
 

Opracowanie: Teresa Komasara

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 582
 
   Komentarze
  • arturo, 2006-03-09

    proszę, dlaczego nie zamieszczacie bibliografii, przecież Pani tego
    nie wymyśliła, to jest przestępstwo!!!



  • Dodaj komentarz
      Barometr
    1 2 3 4 5 6  
    Średnia ocena: 3



    Ilość głosów: 1
      Publikacje

    Nowe zasady publikacji
    Szukaj autora i tytuł
    Ostatnio dodane materiały
    Ranking publikacji 
    Najczęściej zadawane pytania
      Twoje konto
    Zaloguj się
    Załóż konto
    Zapomniałem hasła
      Forum
    Nauczyciel - awans zawodowy
    Matura
    Korepetycje
    Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


    O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

    2000-2014