AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Beata Bartosiak
Plastyka, Scenariusze

Kompozycja malarska inspirowana muzyką. Plama miękka i twarda. Scenariusz lekcji plastyki w klasie IV

- n +

Kompozycja malarska inspirowana muzyką

SCENARIUSZ LEKCJI PLASTYKI W KLASIE IV

PLAMA MIĘKKA I TWARDA (CZĘŚĆ I).

CELE LEKCJI:
W wyniku przeprowadzonej lekcji uczeń:
- zna definicję plamy barwnej
- zna rodzaje plam i ich cechy charakterystyczne
- rozróżnia plamę miękką od twardej
- potrafi zilustrować (za pomocą plamy miękkiej) utwór muzyczny, uwzględniając jego nastrój i charakter

METODY I TECHNIKI STOSOWANE NA LEKCJI:
rozmowa, słoneczko, pokaz reprodukcji i prac malarskich
ćwiczenie praktyczne - malarskie

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
reprodukcje obrazów i prac uczniów namalowane różnymi technikami, kaseta CD
z muzyką relaksacyjną "Spokojne Wody"

MATERIAŁY I PRZYBORY POTRZEBNE UCZNIOM W CZASIE ZAJĘĆ:
zeszyt, podręcznik, farby akwarelowe, pędzle, blok formatu A3

PRZEBIEG LEKCJI:
Część I

I. Wprowadzenie
N (Nauczyciel): Witam uczniów (U).
Proszę (U) o przygotowanie materiałów i przyborów potrzebnych do pracy w czasie lekcji.
Wybieram pomocników.
Prezentuję (U) cele lekcji.
Zapisuję na tablicy temat lekcji i proszę (U) o wpisanie do zeszytu.
Kompozycja malarska inspirowana muzyką. Plama miękka i twarda.
U: Przygotowują materiały potrzebne w czasie pracy na lekcji.
Zapisują temat w zeszycie.
N: Zapisuję na tablicy słowo plama.
Proszę (U), aby zastanowili się nad określeniem i wyrazami bliskoznacznymi słowa plama.
U: Dopisują do wyrazu plama swoje skojarzenia (na tablicy i w zeszycie).
Przykład:


N: Uzupełniam wypowiedzi (U)
Zapoznaję (U) ze znaczeniem pojęcia plama barwna.

Plama barwna - kształt uzyskany przez naniesienie farby za pomocą pędzla lub przez stemplowanie, odciskanie, przyklejenie albo otrzymany w rysunku przez zagęszczenia kresek.

N: Proszę o otwarcie podręczników na str. 44 i omówienie reprodukcji, skupiając się na problemie plamy (kształt, kolor, wielkość, użyta farba i narzędzia malarskie, kontur...).
U: Otwierają podręczniki i omawiają reprodukcje.
N: Prezentuję reprodukcje obrazów wykonanych w technice olejne i akwarelowej oraz 3 prace uczniów namalowane plamą miękką, twardą i obwiedzioną konturem.
U: Omawiają reprodukcje i prace malarskie.
N: Uzupełniam wypowiedzi (U).
Proszę (U) o zapisanie materiałów i przyborów potrzebnych w pracy na następnej lekcji: farby plakatowe, pędzle, blok formatu A3.

II. Działanie
N: Proszę pomocników o rozdanie (U) bloków oraz naczyń z wodą.
Staram się stworzyć klimat skupienia i wyciszyć uczniów poprzez włączenie muzyki.
Podaję treść zadania i proszę o jego wykonanie.

Zadanie
Namaluj za pomocą miękkiej plamy barwnej ilustrację do muzyki, zwracając szczególną uwagę na jej nastrój i charakter. Zastanów się, jakich barw użyjesz do wykonania pracy.

U: Wykonują samodzielnie zadanie.
N: W czasie realizacji zadania, na prośbę poszczególnych (U), dokonuję korekty prac.

III. Prace porządkowe
N: Proszę (U) o posprzątanie stanowiska pracy, umycie pędzli i naczyń.
U: Wykonują plecenie.

IV. Podsumowanie i zakończenie zajęć
U: Omawiają swoje prace.
N: Podsumowuję i oceniam pracę (U) w czasie lekcji.
Proszę o dokończenie zdanie:
Na dzisiejszej lekcji dowiedziałem(am) się, że plamy barwne dzielą się na...
U: Uzupełniają zdanie.
 

Opracowanie: Beata Bartosiak

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 9806


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.33



Ilość głosów: 6