Katalog Janina Hływa Język niemiecki, Konspekty Konspekt lekcji języka niemieckiego przeprowadzonej w oparciu o metodę projektu - "Miasta niemieckie"Konspekt lekcji języka niemieckiego przeprowadzonej w oparciu o metodę projektu - "Miasta niemieckie"Typ szkoły: Szkoła Podstawowa.Poziom nauczania: klasa VI. Czas trwania: 1 h (w tym czasie następuje prezentacja). I. Cel projektu: - poszerzenie wiedzy na temat miast niemieckich, - rozwijanie kompetencji interkulturowej, - rozwijanie umiejętności językowych, - urozmaicenie lekcji, - rozwijanie umiejętności pracy w zespole, - zaktywizowanie uczniów, - kształcenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji. II. Tematyka. Ogólny temat: "Miasta niemieckie". Proponowane szczegółowe tematy w tej dziedzinie: * Weimar * Dresden * München * Hamburg * Köln * Stuttgart III. Podział na grupy. Jest to projekt grupowy, w związku z tym po zapoznaniu uczniów z zasadami projektu (z etapami) nauczyciel dzieli klasę na grupy metodą odliczania do sześciu. Grupę I tworzą uczniowie z liczbą "jeden", grupę II - z liczbą "dwa" itd. Poszczególne grupy wybierają jeden z tematów szczegółowych (jedno z miast). Nauczyciel określa zakres tematyczny do każdego z miast (liczba mieszkańców, położenie - nad jaką rzeką, w jakim landzie, zabytki, sławni ludzie związani z miastem, historia, przemysł, z czego słynie miasto). IV. Kontrakt. Wspólnie z uczniami sporządzamy kontrakt. Przykładowy kontrakt: * Czas trwania - dwa tygodnie, * Terminy etapowe - konsultacje po lekcjach, w zależności od potrzeb grup, * Forma prezentacji: - plakaty, - albumy, - odczytanie pracy pisemnej. * Kryteria oceny: - zaangażowanie wszystkich osób w grupie; - sposób prezentacji projektu; - poprawność językowa; - estetyka wykonania prac. * Odbiorcy prezentacji - pozostali uczniowie klasy. V. Na koniec realizacji projektu grupa pisze sprawozdanie z realizacji projektu. Sprawozdanie zostaje napisane przez uczniów w oparciu o ankietę przygotowaną przez nauczyciela. ANKIETA 1) Temat projektu................................................ 2) Data rozpoczęcia projektu................................... 3) Data zakończenia projektu........................................ 4) Osoby odpowiedzialne za realizację projektu: ................................................ ................................................ ................................................. ................................................ 5) Za jakie elementy projektu były odpowiedzialne poszczególne osoby? ............................... -.................................... .............................. -.................................... .............................. -.................................... ............................... -.................................... 6) Kto pracował najbardziej efektywnie?..................... 7) Kto nie wywiązał się z zadania?............................. 8) Źródła wykorzystane do realizacji projektu....................... 9) Co sprawiło trudności?............................................. 10) Co spodobało się wam najbardziej?............................... 11) Oceńcie swój projekt w skali 1 - 6........................... Na podstawie powyższej ankiety uczniowie piszą sprawozdanie i przekazują nauczycielowi dzień przed prezentacją. VI. Forma prezentacji. Uczniowie prezentują rezultaty swojej pracy. W prezentacji uczestniczą wszyscy członkowie grupy: - jedna osoba z grupy odwołując się do plakatów opracowanych przez grupę przedstawia informacje dotyczące położenia, liczby mieszkańców..., - druga osoba - w oparciu o plakaty wypracowane przez grupę przedstawia informacje dotyczące zabytków, - trzecia osoba - informacje dotyczące sławnych ludzi związanych z miastem, - czwarta osoba - ważniejsze instytucje, przemysł, ciekawostki. VII. Ocena pracy uczniów. Ocenie podlegają następujące elementy: * przebieg pracy nad projektem, * sam projekt: - zakres materiału uwzględniony w projekcie, - wykonanie pracy, - estetyka, - poprawność językowa, gramatyczna, - wykorzystanie materiałów źródłowych, * prezentacja: - udział wszystkich członków grupy w prezentacji, - przygotowanie członków grupy do prezentacji (np. poprawność językowa prezentowanego materiału). Oceny członków danej grupy mogą być zróżnicowane np. w zależności od włożonego wkładu pracy.
Opracowanie: Janina Hływa Wyświetleń: 5502
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |