"Wyspa" Program terapeutyczny na kolonie letnie dla dzieci z rodzin patologicznych (głównie nadużywających alkoholu)
"WYSPA"
PROGRAM TERAPEUTYCZNY
NA KOLONIE LETNIE
DLA DZIECI Z RODZIN
PATOLOGICZNYCH
(GŁÓWNIE NADUŻYWAJĄCYCH ALKOHOLU)
CELE PROGRAMU
I.
- Wyposażyć dzieci w wiedzę o naturze choroby alkoholowej oraz o funkcjonowaniu rodziny z problemem alkoholowym (poziom i sposób przekazywania wiedzy dostosować do wieku dzieci).
- Uświadomić dzieciom, że nie ponoszą winy za nadużywanie alkoholu przez ich rodziców.
MINI - WYKŁADY prowadzone przez osoby przeszkolone w dziedzinie profilaktyki alkoholowej.
II.
- Wdrażanie dzieci do pracy nad własnym rozwojem, umiejętnością rozpoznawania i nazywania uczuć, umiejętnością radzenia sobie z przykrymi uczuciami, praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości, budzenie wiary w swoje siły, praca nad umiejętnością mówienia "NIE" w sytuacjach namawiania ich do picia alkoholu, palenia papierosów, używania narkotyków i innych środków zmieniających świadomość. Kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
III.
- Kształtowanie umiejętności prawidłowego komunikowania się z innymi ludźmi, zachowań asertywnych, wypowiedzi w języku "JA".
IV.
- Zachęcanie dzieci do przestrzegania higieny życia codziennego( higieny osobistej, czystości pomieszczeń, miejsca pracy, itp.).
V.
- Stwarzanie warunków do bezpiecznego mówienia o swoich problemach
- na wieczornych spotkaniach grupy
- na indywidualnych spotkaniach z terapeutą
- w formie wypowiedzi literackich lub plastycznych na kolonijnej tablicy
"TAJEMNICZA WYSPA".
VI.
- Zachęcanie dzieci do rozwijania naturalnych zdolności i prezentowania swoich prac na forum grupy i całej społeczności kolonijnej. Unikanie porównań z innymi dziećmi.
FORMY I SPOSOBY PRACY
I.
Zajęcia indywidualne z terapeutą.
Zajęcia z terapeutą w grupie.
II.
Udział uczestników w mini wykładach wg. harmonogramu.
III.
Codzienna gimnastyka poranna oraz ćwiczenia wyciszające wieczorem
( w ćwiczeniach wieczornych wykorzystujemy elementy JOGI dla dzieci wg scenariuszy zawartych w książce F. Rosen-Sawyer i Bonnie Malty "JOGA I MEDYTACJA DLA DZIECI" (m.in. powitanie słońca, ćwiczenia rozluźniające, ćwiczenia oddechowe oraz inne dostosowane do możliwości dzieci).
IV.
Codzienne spotkania grupowe (najczęściej po kolacji).
- wskazana jest tu zasada siedzenia w kręgu na materacach lub na krzesłach.
W zależności od potrzeb grupy spotkania te mogą odbywać się z udziałem terapeuty.
CELEM spotkań jest stworzenie uczestnikom możliwości lepszego poznania siebie rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, poznawania własnych potrzeb, sposobów realizacji, w sytuacjach trudnych m.in. poprzez:
- wypowiedzi na temat - co mnie cieszy , co mnie złości, co mnie zasmuca, co mnie nudzi, co budzi mój lęk, w jakich sytuacjach odczuwam wstyd.
- podsumowanie wydarzeń minionego dnia (należy skupić się na uczuciach, doznaniach, własnych sposobach reakcji np. jak w sytuacjach konfliktowych unikać agresji i przemocy)
- wyrażanie uczuć ( ważnych dla uczestnika sytuacji) za pomocą ekspresji twórczej ( prace plastyczne, scenki - drama, taniec - pantomima
muzyka - rytm oraz inne w zależności od potrzeb i pomysłów grupy).
V.
Zabawy i gry psychologiczne wg. scenariuszy zawartych w literaturze wyszczególnionej w aneksie programu.
VI.
Inne formy zajęć wykorzystywane na koloniach letnich dla dzieci m.in.:
- wycieczki piesze , rowerowe, autobusowe
- gry i zabawy sportowe
- uprawianie sportów wodnych ( pływanie, kajakowanie)
- plażowanie
- zabawy przy muzyce ( dyskoteki, mini listy przebojów)
- teatrzyki, popisy kabaretowe
- oglądanie telewizji ( tylko wyjątkowo).
ZASADY OGÓLNOPEDAGOGICZNE OBOWIĄZUJĄCE W PRACY WYCHOWAWCZEJ NA KOLONII
- Dbać aby dzieci pracowały we własnym tempie.
- Być świadomym różnych możliwości i potrzeb dzieci.
- Wspierać dzieci w ich dokonaniach twórczych.
- Nie porównywać z innymi dziećmi, nie krytykować, w żaden sposób nie poniżać, nie wyśmiewać.
- Dostosować rodzaj zajęć do nastroju grupy.
- "Pokazać" dzieciom ich zalety, zdolności, umiejętności podnosić własną samoocenę, wzmacniać poczucie własnej wartości.
- Dać szansę wszystkim dzieciom do eksponowania na forum kolonii swoich dokonań twórczych.
- Nie oceniać.
- Zachęcać dzieci aby zachowywały się najlepiej jak potrafią.
- Starać się być współuczestnikiem grupy, być otwartym na potrzeby dzieci.
- Ułożyć z grupą KONTRAKT - spisać zasady i normy postępowania w grupie ( po wybraniu optymalnych zapisów, kontrakt podpisują wszyscy uczestnicy ) - w przypadku "łamania norm grupowych" problemy te przedstawia się na spotkaniach grupy i wspólnie omawia ( z zachowaniem zasady poszanowania godności osobistej każdego uczestnika).
- Wdrażanie dzieci do zachowań asertywnych, porozumiewanie się w języku "JA" .
- Spotkania grupy nie powinny trwać dłużej niż 1 - 2 godzin.
- Obowiązuje zasada tajemnicy grupowej.
- Opracowanie w zespole wychowawczym szczegółowego regulaminu kolonii oraz rozkładu dnia z uwzględnieniem ogólnych założeń programowych.
- Wykorzystanie w pracy wychowawczej techniki relaksacji i wizualizacji.
DODATKOWO
Codziennie spotkania wychowawców z psychologiem lub pedagogiem terapeutą.
Dzienniczki zajęć wychowawcy wzbogacają o charakterystykę, swoje obserwacje poszczególnych uczestników.
LITERATURA DO WYKORZYSTANIA W PRACY SOCJOTERAPEUTYCZNEJ Z DZIEĆMI
- F. Rosen-Sawyer i Bonnie Malty - "JOGA I MEDYTACJA DLA DZIECI" .
- M. Chomczyńska - Miliszkiewicz i D. Pankowska - "POLUBIĆ SZKOŁĘ".
- "GRUPA BAWI SIĘ I PRACUJE"(zbiór gier i ćwiczeń psychologicznych) -pod redakcją O. Tokarczuk.
- R. Herkert - " RELAKS W 90 SEKUND".
- H. Teml - " RELAKS W NAUCZANIU"
INNE ZAŁĄCZNIKI DO PROGRAMU.
Ankieta dotycząca pobytu uczestnika na kolonii ( osobiste korzyści
uczestników płynące z udziału w zajęciach zaproponowanych na kolonii).
Nowogrodziec 2001.02.28
mgr pedagogiki Franciszka G. Żak
instruktor Programu 7 Kroków
absolwentka Studium Pomocy
Psychologicznej w Warszawie
Pedagog szkolny w S.P. w Nowogrodźcu
Franciszka Grażyna Żak
59 - 730 Nowogrodziec
ul. Słowackiego7/4
|