Katalog

Franciszka Grażyna Żak
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

"Wyspa" - program terapeutyczny na kolonie letnie dla dzieci z rodzin patologicznych (gł. nadużywających alkoholu).

- n +

"Wyspa" Program terapeutyczny na kolonie letnie dla dzieci z rodzin patologicznych (głównie nadużywających alkoholu)

"WYSPA"

PROGRAM TERAPEUTYCZNY NA KOLONIE LETNIE
DLA DZIECI Z RODZIN PATOLOGICZNYCH

(GŁÓWNIE NADUŻYWAJĄCYCH ALKOHOLU)



CELE PROGRAMU

I.

  1. Wyposażyć dzieci w wiedzę o naturze choroby alkoholowej oraz o funkcjonowaniu rodziny z problemem alkoholowym (poziom i sposób przekazywania wiedzy dostosować do wieku dzieci).
  2. Uświadomić dzieciom, że nie ponoszą winy za nadużywanie alkoholu przez ich rodziców.
MINI - WYKŁADY prowadzone przez osoby przeszkolone w dziedzinie profilaktyki alkoholowej.

II.
  1. Wdrażanie dzieci do pracy nad własnym rozwojem, umiejętnością rozpoznawania i nazywania uczuć, umiejętnością radzenia sobie z przykrymi uczuciami, praca nad wzmacnianiem poczucia własnej wartości, budzenie wiary w swoje siły, praca nad umiejętnością mówienia "NIE" w sytuacjach namawiania ich do picia alkoholu, palenia papierosów, używania narkotyków i innych środków zmieniających świadomość. Kształcenie umiejętności radzenia sobie ze stresem.
III.

  1. Kształtowanie umiejętności prawidłowego komunikowania się z innymi ludźmi, zachowań asertywnych, wypowiedzi w języku "JA".
IV.

  1. Zachęcanie dzieci do przestrzegania higieny życia codziennego( higieny osobistej, czystości pomieszczeń, miejsca pracy, itp.).
V.

  1. Stwarzanie warunków do bezpiecznego mówienia o swoich problemach
  • na wieczornych spotkaniach grupy
  • na indywidualnych spotkaniach z terapeutą
  • w formie wypowiedzi literackich lub plastycznych na kolonijnej tablicy
    "TAJEMNICZA WYSPA".
VI.

  1. Zachęcanie dzieci do rozwijania naturalnych zdolności i prezentowania swoich prac na forum grupy i całej społeczności kolonijnej. Unikanie porównań z innymi dziećmi.
FORMY I SPOSOBY PRACY


I.

Zajęcia indywidualne z terapeutą.
Zajęcia z terapeutą w grupie.

II.

Udział uczestników w mini wykładach wg. harmonogramu.

III.

        Codzienna gimnastyka poranna oraz ćwiczenia wyciszające wieczorem ( w ćwiczeniach wieczornych wykorzystujemy elementy JOGI dla dzieci wg scenariuszy zawartych w książce F. Rosen-Sawyer i Bonnie Malty "JOGA I MEDYTACJA DLA DZIECI" (m.in. powitanie słońca, ćwiczenia rozluźniające, ćwiczenia oddechowe oraz inne dostosowane do możliwości dzieci).


IV.

Codzienne spotkania grupowe (najczęściej po kolacji).
- wskazana jest tu zasada siedzenia w kręgu na materacach lub na krzesłach.
W zależności od potrzeb grupy spotkania te mogą odbywać się z udziałem terapeuty.
CELEM spotkań jest stworzenie uczestnikom możliwości lepszego poznania siebie rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, poznawania własnych potrzeb, sposobów realizacji, w sytuacjach trudnych m.in. poprzez:
- wypowiedzi na temat - co mnie cieszy , co mnie złości, co mnie zasmuca, co mnie nudzi, co budzi mój lęk, w jakich sytuacjach odczuwam wstyd.
- podsumowanie wydarzeń minionego dnia (należy skupić się na uczuciach, doznaniach, własnych sposobach reakcji np. jak w sytuacjach konfliktowych unikać agresji i przemocy)
- wyrażanie uczuć ( ważnych dla uczestnika sytuacji) za pomocą ekspresji twórczej ( prace plastyczne, scenki - drama, taniec - pantomima
muzyka - rytm oraz inne w zależności od potrzeb i pomysłów grupy).

V.

Zabawy i gry psychologiczne wg. scenariuszy zawartych w literaturze wyszczególnionej w aneksie programu.

VI.

Inne formy zajęć wykorzystywane na koloniach letnich dla dzieci m.in.:
  • wycieczki piesze , rowerowe, autobusowe
  • gry i zabawy sportowe
  • uprawianie sportów wodnych ( pływanie, kajakowanie)
  • plażowanie
  • zabawy przy muzyce ( dyskoteki, mini listy przebojów)
  • teatrzyki, popisy kabaretowe
  • oglądanie telewizji ( tylko wyjątkowo).
ZASADY OGÓLNOPEDAGOGICZNE OBOWIĄZUJĄCE W PRACY WYCHOWAWCZEJ NA KOLONII


  1. Dbać aby dzieci pracowały we własnym tempie.
  2. Być świadomym różnych możliwości i potrzeb dzieci.
  3. Wspierać dzieci w ich dokonaniach twórczych.
  4. Nie porównywać z innymi dziećmi, nie krytykować, w żaden sposób nie poniżać, nie wyśmiewać.
  5. Dostosować rodzaj zajęć do nastroju grupy.
  6. "Pokazać" dzieciom ich zalety, zdolności, umiejętności podnosić własną samoocenę, wzmacniać poczucie własnej wartości.
  7. Dać szansę wszystkim dzieciom do eksponowania na forum kolonii swoich dokonań twórczych.
  8. Nie oceniać.
  9. Zachęcać dzieci aby zachowywały się najlepiej jak potrafią.
  10. Starać się być współuczestnikiem grupy, być otwartym na potrzeby dzieci.
  11. Ułożyć z grupą KONTRAKT - spisać zasady i normy postępowania w grupie ( po wybraniu optymalnych zapisów, kontrakt podpisują wszyscy uczestnicy ) - w przypadku "łamania norm grupowych" problemy te przedstawia się na spotkaniach grupy i wspólnie omawia ( z zachowaniem zasady poszanowania godności osobistej każdego uczestnika).
  12. Wdrażanie dzieci do zachowań asertywnych, porozumiewanie się w języku "JA" .
  13. Spotkania grupy nie powinny trwać dłużej niż 1 - 2 godzin.
  14. Obowiązuje zasada tajemnicy grupowej.
  15. Opracowanie w zespole wychowawczym szczegółowego regulaminu kolonii oraz rozkładu dnia z uwzględnieniem ogólnych założeń programowych.
  16. Wykorzystanie w pracy wychowawczej techniki relaksacji i wizualizacji.

DODATKOWO

Codziennie spotkania wychowawców z psychologiem lub pedagogiem terapeutą.
Dzienniczki zajęć wychowawcy wzbogacają o charakterystykę, swoje obserwacje poszczególnych uczestników.

LITERATURA DO WYKORZYSTANIA W PRACY SOCJOTERAPEUTYCZNEJ Z DZIEĆMI

  1. F. Rosen-Sawyer i Bonnie Malty - "JOGA I MEDYTACJA DLA DZIECI" .
  2. M. Chomczyńska - Miliszkiewicz i D. Pankowska - "POLUBIĆ SZKOŁĘ".
  3. "GRUPA BAWI SIĘ I PRACUJE"(zbiór gier i ćwiczeń psychologicznych) -pod redakcją O. Tokarczuk.
  4. R. Herkert - " RELAKS W 90 SEKUND".
  5. H. Teml - " RELAKS W NAUCZANIU"


INNE ZAŁĄCZNIKI DO PROGRAMU.

Ankieta dotycząca pobytu uczestnika na kolonii ( osobiste korzyści uczestników płynące z udziału w zajęciach zaproponowanych na kolonii).


Nowogrodziec 2001.02.28
mgr pedagogiki Franciszka G. Żak
instruktor Programu 7 Kroków
absolwentka Studium Pomocy
Psychologicznej w Warszawie
Pedagog szkolny w S.P. w Nowogrodźcu

Franciszka Grażyna Żak
59 - 730 Nowogrodziec
ul. Słowackiego7/4
Wyświetleń: 6946


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.