Katalog Jolanta Wójcikiewicz Lekcja wychowawcza, Konspekty Alkohol - tak czy nie?Alkohol - tak czy nie?Konspekt lekcji wychowawczejCel główny: zdobycie umiejętności pozwalających podejmować racjonalne decyzje związane z używaniem alkoholu. Cele szczegółowe: - dostarczenie wiadomości o działaniu alkoholu, - ukazanie zgubnych skutków picia alkoholu, - rozwijanie umiejętności analizy, oceniania faktów i sądów, - kształtowanie umiejętności przewidywania konsekwencji postępowania, - skłanianie uczniów do myślenia, do zachowań asertywnych, - uczenie się umiejętności odmawiania, obrony przed naciskiem otoczenia, Metody: miniwykład, burza mózgów, praca w małych grupach, dyskusja sterowana - (6 myślowych kapeluszy Edwarda De Bono), metaplan. Środki dydaktyczne: artykuły z czasopism, notatki prasowe (informacja o wydarzeniach, w których uczestniczyli ludzie nietrzeźwi), plansze, ekspozycja ( książki, czasopisma, kasety video), gazetka ścienna, plakaty, duży arkusz papieru, tablica, kolorowe kartki i pisaki. Literatura: Habrat B: "Organizm w niebezpieczeństwie" Warszawa 1994; Melibruda J: Tajemnice ETOH. Warszawa 1993; Woronowicz B: Alkoholizm jako choroba. Warszawa 1994; Woydyłło E.: Początek drogi. Warszawa 1990; Sztander W.: Poza kontrolą. Warszawa 1992; Roger E. Vogler, Wayne R.: Nastolatki i alkohol. Warszawa 1999; Wieczorek - Stachowicz M.: Profilaktyka w szkole. Poradnik dla nauczyciela. Warszawa 2000; "Wychowawca" - nr 6-7 2001; "Profilaktyk" - nr 1/2001; Czas realizacji: 2 jednostki lekcyjne Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjno- porządkowe. 2. Miniwykład - podanie informacji dotyczących działania alkoholu. 3. Przeprowadzenie tzw. "burzy mózgów" -przedstawienie problemu, który będzie przedmiotem dyskusji w grupach. Zapis tematu w chmurce i umieszczenie go na plakacie. 4. Podział klasy na 6 osobowe grupy. Uczeń wybiera kartkę dowolnego koloru (białego, czerwonego, czarnego, żółtego, zielonego lub niebieskiego) oznaczającą przynależność do określonej grupy kapeluszy. 5. Omówienie metod pracy w grupie (rozdanie potrzebnych materiałów, ustalenie limitu czasu na wykonanie zadania, wybór lidera). Każda grupa pracuje według tzw. 6 myślowych kapeluszy Edwarda De Bono - zał. nr 1. Praca w grupach - uczniowie zapisują odpowiedzi na owalach, stosując równoważniki zdań. Czas pracy - 10 minut. 6. Uczniowie tworzą plakat zapisując graficznie wypracowane wnioski. Zasady tworzenia plakatu: podział plakatu na obszary wg wzoru: - w obszarze "jak jest?" - na kartkach w kształcie koła umieszczają opis aktualnego stanu, - w obszarze "jak powinno być?" - umieszczają kartki koła z opisem stanu, który chcieliby osiągnąć, - na owalach umieszczonych pomiędzy kołami umieszczają myśli odpowiadające na pytanie "dlaczego nie jest tak, jak powinno być?" - wnioski zapisane na prostokątnych kartkach umieszczają w dolnej części plakatu. 7. Lider omawia efekt pracy grupy, udziela wyjaśnień, odpowiada na pytania i umieszcza owale w odpowiednim miejscu na plakacie. 8. Podsumowanie - wyciągnięcie wniosków. 9. Przeprowadzenie scenek pt. "Nie, dziękuję!" mających na celu przypomnienie zachowań asertywnych oraz zastosowanie programu trzech etapów. W scenkach biorą udział tylko chętni uczniowie. Ćwiczenie nr 1: Ćwiczenie pomagające zrozumieć jak ludzie oszukują innych i samych siebie na temat alkoholu. Zespół reklamowy składający się z kilku uczniów otrzymuje następujące zadanie: Jesteście grupą specjalistów od reklamy. Zatrudnia Was dyrekcja wielkiego browaru, która wydała niedawno 20 milionów dolarów na zakup nowych urządzeń do produkcji piwa i bardzo pragnie, aby te pieniądze szybko im się zwróciły i przyniosły zysk. Do tego celu potrzebują by więcej ludzi zaczęło pić więcej piwa. Szczególnie zależy im by zachęcić do picia młodych ludzi. Dyrekcja wie, że reklama alkoholu jest w Polsce zabroniona przez prawo i dlatego chce, żebyście w sposób ukryty zamanipulowali umysłami Waszych kolegów. Zatrudnili Was po to, byście wymyślili kampanię, która będzie zachęcać młodych ludzi do picia piwa. Zespół reklamiarzy próbuje namówić klasę do zakupu piwa, a grupa samoobrony (kilku chętnych uczniów) odpiera próby reklamy zachowując się asertywnie. Ćwiczenie nr 2: Koleżanka zaprosiła Cię na swoje szesnaste urodziny. Po przyjściu na prywatkę proponuje Ci drinka. Jak się zachowasz? Spróbuj odmówić stosując program trzech etapów: Etap I: Sprawdź, czy to, co proponuje kolega/ koleżanka jest dla Ciebie dobre. - Czy to jest bezpieczne? - Czy to jest dla mnie zdrowe? - Czy rodzice zgodziliby się na to? - Jak będę się czuł, kiedy to zrobię? Etap II: - "Jeżeli pomysł jest zły, powiedz najpierw sobie: Nie. Tego nie będę robić". - Po prostu możesz powiedzieć "nie" - "Nie, nie chcę" - Możesz dalej robić swoje - nie tłumacz i nie usprawiedliwiaj się, - Możesz zwyczajnie odejść, Etap III: - "Powiedz NIE i ewentualnie zaproponuj w zamian coś innego" - Zmień temat rozmowy, - Rozładuj sytuację śmiechem, powiedz żart, - Stosuj metodę zaciętej płyty - "nie, nie, nie...." 11. Podsumowanie tematu zajęć. Uczniowie oceniają, które zaprezentowane zachowania były zachowaniami asertywnymi. 12. Podziękowanie uczniom za pracę na lekcji. Załącznik nr 1. 6 MYŚLOWYCH KAPELUSZY EDWARDA DE BONO Kapelusz biały - FAKTY Liczby, dane, rzeczywistość zbadana i zmierzona. Rejestr danych, które możemy i powinniśmy zdobyć. Informacje z dokumentów, analiz i statystyk. Kapelusz czerwony - EMOCJE Odczucia na gorąco. Co odczuwamy w związku z tą sprawą czy pomysłem? Czy nam się to podoba czy nie? Co budzi niepokój? Kapelusz czarny - PESYMIZM Widzenie sprawy w czarnych okularach. Krytyka ostrożność. Wady, niedociągnięcia- braki i zagrożenia. Uboczne skutki. Kapelusz żółty - OPTYMIZM Widzenie spraw przez "różowe okulary". Zalety i korzyści danego rozwiązania. Entuzjazm totalny. Kapelusz zielony - MOŻLIWOŚCI Pomysły prowokacyjne. Co możemy zrobić? Jak to można udoskonalić?. Co zmienić?. Kapelusz niebieski - ANALIZA PROCESU Oglądanie przebiegu procesu myślowego "z góry": który proces przeważa, czy wyrażono stanowiska wszystkich kolorów? Umysł potrafi myśleć w każdym kolorze Opracowanie: Jolanta Wójcikiewicz Wyświetleń: 8007
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |