AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alina Rachańska
Język polski, Scenariusze

Scenariusz lekcji - "Niestetyż, i posag i ona w jednej skrzynce zamkniona" - opis obrazu "Kochanowski nad zwłokami Urszulki" Jana Matejki.

- n +

Jan Kochanowski - przykładowe scenariusze lekcji - scenariusz 4
SCENARIUSZ LEKCJI

Temat: "Niestetyż, i posag i ona w jednej skrzynce zamkniona" - opis obrazu "Kochanowski nad zwłokami Urszulki" Jana Matejki.

Założenia:

  • zajęcia odbywają się w sali komputerowej wyposażonej w 12 komputerów;
  • przy jednym komputerze siedzi dwóch uczniów.

Cele lekcji:

  • uczniowie zapoznają się z twórczością Jana Matejki;
  • kształcenie umiejętności patrzenia na obraz jako dzieło sztuki;
  • bogacenie słownictwa, doskonalenie opisu;
  • poznawanie nowych źródeł informacji;
  • doskonalenie umiejętności samodzielnego wyszukiwania materiałów.

Metody:

  • praca w grupach.

Pomoce:

  • CD-ROM Literat 2.0;
  • CD-ROM Słownik wyrazów obcych Władysława Kopalińskiego;
  • CD-ROM Multimedialny przewodnik po Krakowie;
  • kartki z poleceniami;
  • reprodukcja obrazu.

Przebieg zajęć

1. Rozmowa z uczniami na temat Jana Matejki:

  • wyjaśnienie, co skłoniło go do namalowania tego obrazu;
  • podział uczniów na grupy, rozdanie kartek z poleceniami;
  • rozdanie kartek z poleceniami.

Grupa 1

  • uczniowie uruchamiają program Słownik wyrazów obcych;
  • wyszukiwanie wiadomości na temat życia i twórczości Jana Matejki
  • wyjaśnienie pojęć: obraz olejny, malarstwo historyczne, plama, kontur, kontrast, linia;
  • sporządzenie notatki.

Grupa 2

  • uczniowie uruchamiają program Literat 2.0;
  • z Galerii filmów wybierają sekwencję wideo, w której odwiedzamy Muzeum w Czarnolesie, gdzie kustosz tego muzeum Renata Pogorzelska-Wojtaszek opowiada o Janie Kochanowskim;
  • uczniowie zatrzymują film w momencie gdy na ekranie pojawi się obraz "Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki";
  • analiza obrazu: czas powstania, rodzaj malarstwa, postać ojca i córki (poza, ubiór, wyraz twarzy), wnętrze komnaty, nastrój, nasze wrażenie;
  • sporządzenie notatki.

Grupa 3

  • uczniowie uruchamiają program Słownik języka polskiego;
  • wyszukiwanie słów pokrewnych do znajdujących się w poleceniu:
    • ból - boleść, cierpienie;
    • smutek - zgryzota, rozpacz, ból;
    • boleść - (jaka?) głęboka, milcząca;
    • żal - rozpacz, ból, gorycz;
    • żal - (jaki?) wielki, ogromny, nieutulony;
    • nastrój - ponury, smutny, posępny;
    • twarz poety - (jaka?) zatroskana, przygnębiona, zrozpaczona, strapiona, zbolała;
    • współczuć - rozumieć czyjś ból, czyjeś nieszczęście.

2. Po opracowaniu tematów, przedstawicieli grup kolejno referują, dzieląc się swoimi wiadomościami z pozostałymi grupami.

3. Po dyskusji wspólnie redagują opis obrazu i wpisują do zeszytu.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3294


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 2.5



Ilość głosów: 4