Katalog

Barbara Szubert
Chemia, Prezentacje

Program pracy z uczniem zdolnym realizowany w ramach koła chemicznego

- n +

Program pracy z uczniem zdolnym realizowany w ramach koła chemicznego - poziom kl. I gimnazjum

I Cele ogólne
- zainteresowanie ucznia przedmiotem, poszerzenie i utrwalenie wiedzy chemicznej
- poznanie laboratoryjnych technik pracy
- używanie języka przedmiotu
- przeprowadzenie doświadczeń
- nauka prezentowania i wyciągania wniosków
- wykorzystanie zdobytej wiedzy w życiu codziennym.

II Cele szczegółowe
- wyrobienie umiejętności wykonywania doświadczeń chemicznych
- wyrobienie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń
- nabycie umiejętności bezpiecznego posługiwania się różnymi substancjami
- nabycie umiejętności wykonywania obliczeń chemicznych prostych i bardziej złożonych
- uczenie umiejętności prezentowania wyników swojej pracy
- rozwijanie twórczego podejścia do problemu
- przygotowanie do udziału w konkursie chemicznym.

III Procedury osiągania celów

1) Formy i techniki nauczania
- praca w grupach
- indywidualizacja pracy
- metody poglądowe i empiryczne

2) Dobór zadań operacyjnych
- zadania z realistycznym kontekstem
- zadania otwarte
- integracja z innymi przedmiotami

3) Oczekiwane osiągnięcia

IV Oczekiwane osiągnięcia
- pobudzanie aktywności umysłowej
- rozwijanie wyobraźni
- odnajdywanie zależności między zjawiskami w otoczeniu
- umiejętność analizowania wykresów
- umiejętność rozwiązywania zadań rachunkowych (gęstość substancji, rozpuszczalność, stężenie procentowe, obliczenia stechiometryczne)
- umiejętność prezentowania wniosków, bezpiecznego posługiwania się substancjami chemicznymi, rozumienie znaczenia symboli występujących w opisach i instrukcjach.

V Sprawdzanie osiągnięć
Obserwacje i ocena uczniów w czasie zajęć.
Nauczyciel:
- stara się jak najmniej ingerować w działania uczniów
- obserwuje pracę uczniów podczas wykonywania doświadczeń
- kontroluje zasad bezpieczeństwa, wiedzę i umiejętności.

VI Zagadnienia tematyczne koła
1) Budowa materii
a) Właściwości substancji
- klasyfikacja substancji
- identyfikacja substancji na podstawie właściwości
b) Wzory substancji i ich interpretacje
c) Masa atomowa i cząsteczkowa, masa atomu i cząsteczki
d) Równania reakcji chemicznych
- układanie równań reakcji przedstawionych na schemacie
- bilansowanie równań chemicznych
e) Mieszaniny i roztwory
- sposoby rozdzielania mieszanin
- rozpuszczalność
- obliczenia i przygotowanie roztworów o różnym stężeniu
f) Mol substancji, masa molowa, stężenie molowe.

VII Ewoluacje programu

Program jest realizowany w ramach koła chemicznego w 2004 roku. Realizacja pozwala na poznanie podstawowych praw i przemian chemicznych występujących w przyrodzie. Ciekawe doświadczenia których nie można realizować w pracowni prezentujemy poprzez kasety magnetowidowe.

Plan jednodniowych zajęć terenowych - realizowany w ramach koła biologicznego

Temat:
Poznajemy rośliny środowisk bagiennych.
- roślinność bagienna na leśnym stawie w okolicy Bełchatowa.
Sukcesja jeziora leśnego.

I Przygotowanie do zajęć

1. Wcześniejsze zapoznanie się nauczyciela z terenem badań.
2. Omówienie celów zadań oraz przebiegu wycieczki nad leśny staw.
3. Przygotowanie wstępnych zajęć dotyczących:
- wyjaśnienia pojęcia sukcesja wtórna i pierwotna
- przypomnienie zasad korzystania z kluczy i atlasów
- na podstawie kluczy i atlasów wytypowanie roślin, które można spotkać na terenach bagiennych
- omówienie zasad wykonywania zielników
- omówienie zasad BHP, dyscypliny oraz kultury obcowania z przyrodą.

II Podanie literatury

- Polakowska M. Rośliny wodne; WsiP, Warszawa 1988
- Traczyk T. Rośliny lasu liściastego; WsiP Warszawa 1988
- Szafer Wł. Kulczyński S. Pawłowski B.- Rośliny polskie; PWN, Warszawa 1976
- Eisenreich W. Eisenreich D. - Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce; Oficyna wydawnicza Multiko, Warszawa 1993

III Termin zajęć: koniec czerwca i początek września

IV środek lokomocji: pieszo


V Cele wycieczki

- poznanie nazw roślin bagiennych występujących w pobliskim stawieleśnym
- utrwalenie umiejętności posługiwania się kluczami i atlasami biologicznymi
- zaobserwowanie w przyrodzie zjawiska sukcesji

VI Zadania do realizacji podczas wycieczki

- oznaczanie gatunków drzew i roślin nad brzegiem stawu
- wykonanie zdjęć wybranych roślin
- zebranie roślin do zielników
- obserwacja roślin chronionych (rosiczek i widłaków)

VII Podsumowanie

W październiku po powtórnym odwiedzeniu celu wycieczki - ekspozycja wykonanych zielników i zdjęć w gablotach koła biologicznego.

 

Opracowanie: B. Szubert
PG nr 4 Bełchatów

Wyświetleń: 1788


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.