Katalog Barbara Szubert Chemia, Prezentacje Program pracy z uczniem zdolnym realizowany w ramach koła chemicznegoProgram pracy z uczniem zdolnym realizowany w ramach koła chemicznego - poziom kl. I gimnazjumI Cele ogólne- zainteresowanie ucznia przedmiotem, poszerzenie i utrwalenie wiedzy chemicznej - poznanie laboratoryjnych technik pracy - używanie języka przedmiotu - przeprowadzenie doświadczeń - nauka prezentowania i wyciągania wniosków - wykorzystanie zdobytej wiedzy w życiu codziennym. II Cele szczegółowe - wyrobienie umiejętności wykonywania doświadczeń chemicznych - wyrobienie umiejętności obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń - nabycie umiejętności bezpiecznego posługiwania się różnymi substancjami - nabycie umiejętności wykonywania obliczeń chemicznych prostych i bardziej złożonych - uczenie umiejętności prezentowania wyników swojej pracy - rozwijanie twórczego podejścia do problemu - przygotowanie do udziału w konkursie chemicznym. III Procedury osiągania celów 1) Formy i techniki nauczania - praca w grupach - indywidualizacja pracy - metody poglądowe i empiryczne 2) Dobór zadań operacyjnych - zadania z realistycznym kontekstem - zadania otwarte - integracja z innymi przedmiotami 3) Oczekiwane osiągnięcia IV Oczekiwane osiągnięcia - pobudzanie aktywności umysłowej - rozwijanie wyobraźni - odnajdywanie zależności między zjawiskami w otoczeniu - umiejętność analizowania wykresów - umiejętność rozwiązywania zadań rachunkowych (gęstość substancji, rozpuszczalność, stężenie procentowe, obliczenia stechiometryczne) - umiejętność prezentowania wniosków, bezpiecznego posługiwania się substancjami chemicznymi, rozumienie znaczenia symboli występujących w opisach i instrukcjach. V Sprawdzanie osiągnięć Obserwacje i ocena uczniów w czasie zajęć. Nauczyciel: - stara się jak najmniej ingerować w działania uczniów - obserwuje pracę uczniów podczas wykonywania doświadczeń - kontroluje zasad bezpieczeństwa, wiedzę i umiejętności. VI Zagadnienia tematyczne koła 1) Budowa materii a) Właściwości substancji - klasyfikacja substancji - identyfikacja substancji na podstawie właściwości b) Wzory substancji i ich interpretacje c) Masa atomowa i cząsteczkowa, masa atomu i cząsteczki d) Równania reakcji chemicznych - układanie równań reakcji przedstawionych na schemacie - bilansowanie równań chemicznych e) Mieszaniny i roztwory - sposoby rozdzielania mieszanin - rozpuszczalność - obliczenia i przygotowanie roztworów o różnym stężeniu f) Mol substancji, masa molowa, stężenie molowe. VII Ewoluacje programu Program jest realizowany w ramach koła chemicznego w 2004 roku. Realizacja pozwala na poznanie podstawowych praw i przemian chemicznych występujących w przyrodzie. Ciekawe doświadczenia których nie można realizować w pracowni prezentujemy poprzez kasety magnetowidowe. Plan jednodniowych zajęć terenowych - realizowany w ramach koła biologicznego Temat: Poznajemy rośliny środowisk bagiennych. - roślinność bagienna na leśnym stawie w okolicy Bełchatowa. Sukcesja jeziora leśnego. I Przygotowanie do zajęć 1. Wcześniejsze zapoznanie się nauczyciela z terenem badań. 2. Omówienie celów zadań oraz przebiegu wycieczki nad leśny staw. 3. Przygotowanie wstępnych zajęć dotyczących: - wyjaśnienia pojęcia sukcesja wtórna i pierwotna - przypomnienie zasad korzystania z kluczy i atlasów - na podstawie kluczy i atlasów wytypowanie roślin, które można spotkać na terenach bagiennych - omówienie zasad wykonywania zielników - omówienie zasad BHP, dyscypliny oraz kultury obcowania z przyrodą. II Podanie literatury - Polakowska M. Rośliny wodne; WsiP, Warszawa 1988 - Traczyk T. Rośliny lasu liściastego; WsiP Warszawa 1988 - Szafer Wł. Kulczyński S. Pawłowski B.- Rośliny polskie; PWN, Warszawa 1976 - Eisenreich W. Eisenreich D. - Przewodnik do rozpoznawania roślin i zwierząt na wycieczce; Oficyna wydawnicza Multiko, Warszawa 1993 III Termin zajęć: koniec czerwca i początek września IV środek lokomocji: pieszo V Cele wycieczki - poznanie nazw roślin bagiennych występujących w pobliskim stawieleśnym - utrwalenie umiejętności posługiwania się kluczami i atlasami biologicznymi - zaobserwowanie w przyrodzie zjawiska sukcesji VI Zadania do realizacji podczas wycieczki - oznaczanie gatunków drzew i roślin nad brzegiem stawu - wykonanie zdjęć wybranych roślin - zebranie roślin do zielników - obserwacja roślin chronionych (rosiczek i widłaków) VII Podsumowanie W październiku po powtórnym odwiedzeniu celu wycieczki - ekspozycja wykonanych zielników i zdjęć w gablotach koła biologicznego.
Opracowanie: B. Szubert Wyświetleń: 1788
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |