AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Cecylia Wa?cińska
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Zajęcia w świetlicy socjoterapeutycznej - Cykl spotkań "Co każdy czuje".

- n +

Zajęcia w świetlicy socjoterapeutycznej - "To ważne, co każdy czuje"
Konspekt

Zajęcia w świetlicy socjoterapeutycznej
Cykl spotkań "Co każdy czuje""

Temat zajęć: "To ważne, co każdy czuje"

  1. Rozwiązanie krzyżówki przez dzieci (każde dziecko otrzymuje kartkę z krzyżówką i pytaniami). Kto pierwszy rozwiąże, podaje hasło - uczucia.
  2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat "Co wczoraj przeżyłem?"
  3. Łączenie wyrazów o bliskim znaczeniu w pary (rozsypanka wyrazowa, układanie kart w pary) np.:
    • płacz - smutek, nieszczęście
    • śmiech - radość, szczęście
    • krzyk - przerażenie, rozpacz
    Zachęcenie dzieci do utworzenia innych wyrazów bliskoznacznych i zapisanie ich na pustych kartkach.
  4. Wysłuchanie wiersza: "List do kolegi" nagranego na taśmie magnetofonowej.
  5. Ponowne wysłuchanie wiersza ukierunkowane pytaniem, "Jakie uczucia kierowały piszącym listy?". Uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach, natomiast odpowiedź uzasadniają ustnie.
  6. Rozmowa z dziećmi "Czy zdarzyło się Tobie być w takiej sytuacji jak nadawca listu?". Dzieci podają przykłady.
  7. Okazywanie gestem i mimiką twarzy wybranego uczucia. Pozostałe dzieci próbują odgadnąć, jakie to uczucie.
  8. Dokończ wypowiedź zgodnie ze swoimi odczuciami
    • Gdy jest mi smutno
      .......................................................................................................
    • Gdy jestem szczęśliwy
      .......................................................................................................
    • Gdy jestem w złym humorze
      .......................................................................................................

Temat zajęć: "To ważne, żeby wiedzieć, co teraz czuję"

  1. Wykonanie książeczki emocji
    • rozmowa na temat; "W jaki sposób można wyrazić swoje uczucia, nastroje, emocje" (barwy, kształt, mimika, gesty)
    • odsłanianie napisów na tablicy (do przedstawienia obrazu):
      • jestem przerażony
      • jestem zły
      • jestem szczęśliwy
      • jestem smutny
      • jestem dumny
    • wykonanie wystawy "książeczki emocji"
  2. "Franek" M. Konopnickiej - opowiadanie o zmianie uczuć.
  3. Dobieranie określeń o znaczeniu przeciwnym:
    • smutny - szczęśliwy
    • nerwowy - spokojny
    • znudzony - zainteresowany
    • zły - zadowolony
  4. Odczytywanie uczuć z wyrazu twarzy "Mówiące balony". Dzieci wybierają balon i nazywają uczucie, które rysuje się na twarzy.
  5. Rozmowa z dziećmi "Czy można zmienić swoje uczucia, nastroje?"
  6. Scenki rodzajowej na wyżej wymieniony temat (np. scenka matka - dzieci)
  7. Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci z zajęć?

Po przeprowadzonych zajęciach dzieci powinny umieć rozróżniać uczucia oraz je kontrolować. Przeprowadzam te zajęcia po to, by dzieci potrafiły dostrzec radość, smutek, szczęście i nieszczęście w otaczającym je świecie oraz aby umiały się zachować odpowiednio w danej sytuacji, by umiały prawidłowo okazać swe uczucia. Celem zajęć jest wdrażanie dzieci do ekspresji własnych przeżyć, rozwijanie zdolności nawiązania kontaktu z innymi ludźmi.

Opracowanie: Cecylia Waścińska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5360


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0