Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Bogusława Chałupa
Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Rytmiczna organizacja czasu - dni tygodnia. Scenariusz zajęć z rewalidacji indywidualnej

- n +

Rytmiczna organizacja czasu - dni tygodnia

Scenariusz zajęć z rewalidacji indywidualnej opracowany przez Bogusławę Chałupa

Cele zajęć:

Ogólne:


1. Utrwalanie stosunków czasowych w obrębie dni tygodnia.
2. Kształcenie uwagi i pamięci słuchowej.
3. Ćwiczenie sprawności manualnej.

Szczegółowe:

Ad.1
- uczeń nazywa kolejne dni tygodnia
- wie jaki dzień był wczoraj, a jaki będzie jutro
- rozumie, że tydzień to 7 dni

Ad.2
- recytuje z pamięci krótkie rymowanki
- śpiewa piosenkę wspólnie z nauczycielem
- słucha z uwagą wierszyków i piosenek

Ad.3
- uczeń wycina figury po linii prostej
- układa i przykleja trójkąty zgodnie z instrukcją nauczyciela i według wzoru(tworząc koło)
- koloruje wyznaczone pole

Czas zajęć: 2 godziny lekcyjne

Przebieg zajęć:
L.p. Forma zajęć Realizacja Pomoce
1. Pląs z piosenką
"Laurencja"
 Zabawa z piosenką. (Laurencjo moja, Laurencjo ma, a jakiż to dzień na spotkanie dasz - poniedziałek dam. A żeby to już poniedziałek był, to ja bym ze swoją Laurencją był, Laurencjo ma - itd. aż do niedzieli)
Rozmowa z dzieckiem nawiązująca do treści piosenki:
-o jakiej dziewczynce była mowa w piosence?
- co się powtarzało?
- jakie dni tygodnia zapamiętałeś?
Magnetofon, kaseta z piosenką pt. "Laurencja"
2. Zabawa dydaktyczna "Urodziny misia" Nauczyciel pokazuje misia dziecku i mówi, że miś ma dzisiaj urodziny i trzeba mu złożyć życzenia. Pyta dziecko - czego możemy życzyć misiowi w dniu urodzin (dziecko -np. szczęścia). To teraz wspólnie będziemy mu życzyć, aby w każdym dniu tygodnia miś był szczęśliwy. Zaczynamy- misiu życzymy Ci, abyś w poniedziałek, wtorek, środę..... był szczęśliwy. Może czegoś jeszcze pożyczymy misiowi (dziecko np.zdrowia)Misiu życzymy Ci, abyś w każdym dniu tygodnia w poniedziałek, we wtorek, w środę....... był zdrowy. Pluszowy miś
3. Swobodna i kierowana rozmowa rozwijająca myślenie twórcze. Pytamy dziecko skąd jego zdaniem wzięły się nazwy poszczególnych dni tygodnia zaczynając od poniedziałku. Jeżeli dziecko ma kłopoty to naprowadzamy: poniedziałek - po niedzieli, środa - środek tygodnia, czwartek- czwarty dzień tygodnia itp.
4. Wykonanie kołowego zegara tygodniowego. Dziecko dostaje kartkę z narysowanymi 7 trójkątami, na każdym trójkącie napisany jest inny dzień tygodnia z poleceniem wycięcia ich, odczytania (w przypadku trudności z odczytaniem n-el pomaga w globalnym odczytywaniu) i ułożenia na kartce kołowego zegara tygodniowego. Po sprawdzeniu poprawności wykonania zadania, dziecko przykleja trójkąty tworząc kołowy zegar tygodniowy.
Pytamy dziecko; jaki dzień wyróżniłby w każdym tygodniu (dzień świąteczny) i kolorujemy niedzielę na czerwono.
Pokazujemy różne kalendarze i uświadamiamy, że tydzień można przedstawić w inny sposób (nie na kole). Zapoznajemy ze skrótami nazw dni tygodnia w kalendarzach.
Wielokrotne odczytywanie nazw dni tygodnia rozpoczynając od innego dnia. Próba recytacji z pamięci.
 Kartka techniczna z 7 trójkątami (każdy to 1/7 koła) z wypisanymi nazwami dni tygodnia.
Kołowy zegar tygodniowy na tablicę jako wzór do wykonania.




Różne kalendarze.
5. Ćwiczenia relaksacyjne. Kreślenie leniwych ósemek: zaczynając w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara od lewej ręki przed nosem, z kciukiem skierowanym do góry dziecko rysuje znak nieskończoności, koncentrując się na swoim kciuku, twarzą skierowaną przed siebie. Po przynajmniej trzech powtórzeniach zmienia ręce i robi trzy leniwe ósemki prawa ręką. Następnie wykonuje leniwe ósemki obiema rękoma naraz. Wzór nieskończoności (leniwej ósemki) na tablicy
6.  Ustalenie stałego następstwa dni tygodnia N-el rozpoczyna opowiadanie o dniach tygodnia (pokazując wraz z dzieckiem na zegarze kołowym) zaczynając od aktualnego dnia: dziś jest np. środa, po środzie będzie - czwartek, po czwartku będzie piątek, po piątku będzie sobota itd.
Powtarza kilka razy cały tydzień aż dziecko samo będzie kończyło opowiadanie - po niedzieli będzie poniedziałek itd.
Próba ustalenia przez dziecko dnia następnego i poprzedzającego wskazany prze n-la dzień z pamięci, bądź przy pomocy zegara np. jeżeli dziś mamy piątek to jaki dzień był wczoraj, jaki będzie jutro?
Tygodniowy zegar kołowy wykonany w uprzednim ćwiczeniu
7. Zabawa ruchowa "Tydzień" Nauczyciel pyta czy dziecko zna tą zabawę i czy bawiło się w nią w wodzie? Jeżeli tak to następuje wspólna zabawa, jeżeli nie to nauczyciel objaśnia że: nie możemy wchodząc latem do wody od razy zanurzyć się w zimnej wodzie. Pomoże nam w tym właśnie ta zabawa. Mówimy kolejne dni tygodnia i coraz bardziej się zanurzamy, przy niedzieli zanurzamy się całkowicie. W klasie kładziemy się na dywanie.
Kilkakrotne powtórzenie zabawy.
8. Liczenie dni tygodnia. N-el pyta ile dni ma tydzień, dziecko mówi z pamięci bądź liczy dni na zegarze kołowym zaczynając od poniedziałku. N-el pyta ile dni mija od czwartku do środy włącznie - dziecko liczy. Analogiczne pytania, aż do zrozumienia, ze tydzień to siedem kolejnych dni od poniedziałku do niedzieli włącznie, ale także każdy odcinek czasu liczący siedem dni poczynając od dowolnego dnia. Kołowy zegar tygodniowy.
9. Nauka wierszyka
J. Brzechwy pt. "Tydzień"
Kilkakrotne odczytanie wiersza z przerwami celem włączenia się dziecka do recytacji.
Tydzień dzieci miał siedmioro:
"Niech się tutaj wszystkie zbiora!"
Ale przecież nie tak łatwo
Radzić sobie z liczną dziatwą:
Poniedziałek już od wtorku Poszukuje kota w worku
Wtorek środę wziął pod brodę:
"Chodźmy sitkiem czerpać wodę."
Czwartek w górze igłą grzebie
I zaszywa dziury w niebie,
Chcieli pracę skończyć w piątek,
A to ledwie był początek.
Zamyśliła się sobota:
"To dopiero jest robota!"
Przyszli razem do niedzieli,
Tam porządnie odpoczęli.
Tydzień drapie się w przedziałek
"No, a gdzie jest poniedziałek?"
Poniedziałek już od wtorku
Poszukuje kota w worku
I tak dalej........
Utwór J.Brzechwy pt. "Tydzień"
10. Pożegnanie z piosenką "Laurencja" Wspólne wykonanie pląsu "Laurencja", zachęcanie dziecka do śpiewania i tańczenia. Magnetofon

Uwaga! Zadanie dodatkowe.

Jeżeli starczy czasu i poprzednie zadania nie sprawiały dziecku trudności, możemy przed piosenką końcową pobawić się w obliczanie upływu czasu z wykorzystaniem zegara np. dzisiaj jest............ w piątek idziemy na teatrzyk - za ile to będzie dni?; Adaś zachorował, nie był w szkole od poniedziałku do piątku - ile dni był nieobecny? itp.
 

Opracowanie: Bogusława Chałupa

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 8893
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014