Katalog

Joanna Kubis-Janosz
Zajęcia przedszkolne, Konkursy

Znam wiersze Brzechwy i Tuwima - zajęcie otwarte dla rodziców w formie konkursu

- n +

"Znam wiersze Brzechwy i Tuwima" - konkurs

Zajęcie otwarte dla rodziców

Cele:
- Utrwalenie poznanych wierszy Brzechwy i Tuwima.
- Aktywizowanie myślenia i skupiania uwagi przez stawianie zadań do rozwiązania.
- Kształtowanie właściwych postaw podczas rywalizacji.
- Dostarczanie możliwości obcowania z literaturą piękną.

Metody:

- Słowne:
- żywego słowa, rozmowa, zagadki
- Czynne: - metoda stawianych zadań
- Percepcyjne: - metoda uprzystępniania sztuki

Forma zajęć:
Praca z całą grupą

Organizacja:
Dzieci podzielone na 4 zespoły - zabawy z wykorzystaniem całej powierzchni sali

Środki dydaktyczne:

- Podkład instrumentalny do piosenki pt. "Piosenka powitalna"
- Piosenki zaczerpnięte z filmu "Akademia Pana Kleksa" do wierszy Jana Brzechwy "Kaczka Dziwaczka", "Na Wyspach Bergamutach"
- Szarfy w czterech kolorach
- Instrumenty perkusyjne: grzechotki, kołatki
- Koła gimnastyczne w czterech kolorach
- 4 stojaki, chorągiewki w 4 kolorach
- Lina
- Kilka warzyw i owoców
- Garnek i koszyk
- Sylweta przedstawiająca rzepę
- Postacie z wiersza Juliana Tuwima pt. "Rzepa"
- 6 talerzy z mlekiem
- Po jednej miseczce z wodą, herbatą, kawą zbożową, kompotem, z klejem z mąki
- Kaseta z nagraniem odgłosu miauczącego kota
- Kartki z bloku rysunkowego, mazaki
- Lokomotywa z wagonami zbudowana z klocków
- Przybory toaletowe
- Kaseta z nagraniem wiersza Jana Brzechwy pt. "Tańcowała igła z nitką" w formie piosenki
- Ilustracja przedstawiająca łąkę z biedronkami
- Ilustracje przedstawiające pory roku
- Zagadka słowna o pomidorze
- 1 pocięty obrazek przedstawiający pomidora
- Nuty do słów piosenki "Marsz dzieci"
- 4 balony
- 4 samochodziki przywiązane do 3 metrowych nitek

PRZEBIEG ZAJĘCIA

Wstęp

1. Powitanie - wykonanie układu rytmiczno - ruchowego do piosenki
pt. "Powitalna piosenka"

"Wszyscy są, witam Was
zaczynamy już czas.
Jestem ja, jesteś ty
Raz, dwa i trzy."


2. Zapoznanie dzieci z zasadami konkursu
3. Podział na zespoły (żółty, czerwony, zielony, niebieski)

Część główna

Każdy zespół odpowiada na 4 pytania składające się z dwóch części, w wyznaczonej kolejności. Za każdą dobrą odpowiedź zespół otrzymuje po jednym punkcie (krążek w kolorze zespołu). Punkty przydzielają "jurorzy" - rodzice.

Pytania

1. Jakie warzywa występowały w wierszu Jana Brzechwy "Na straganie"? (koper, szczypiorek, kalarepa, rzepa, groch, pietruszka, seler, burak, cebula, fasola, brukselka, marchewka, kapusta).
Dzieci otrzymują wymieszane warzywa i owoce.
Do garnka wrzućcie warzywa a do koszyka owoce. Podajcie ich prawidłowe nazwy.
2. Jak nazywa się wiersz, w którym występuje to warzywo? (Sylweta przedstawiająca rzepę).
W kolejności ułóżcie postacie występujące w wierszu Juliana Tuwima pt. "Rzepa". (Rzepa, dziadek, babcia, wnuczek, mruczek, kicia, kurka, gąska, bocian, żabka, kawka).
3. W jakim wierszu występuje to zwierzę? (Odgłos miauczącego kota). Podajcie tytuł wiersza? O czym śnił kotek w tym wierszu? (O wielkiej rzece pełnej mleka).
Wypijcie mleko z miseczki, tak jak to robi kotek (ćwiczenie języka).
4. Jakie smuteczki mieszkały na brzegu błękitnej rzeczki w wierszu Jana Brzechwy pt. "Psie smutki?" ("Nie wolno wchodzić do ogrodu, woda nie chce być sucha, mucha wleciała do ucha, kot musi się drapać, kura nie daje się złapać, nie można gryźć w nogę sąsiada, z nieba kiełbasa nie spada, człowiek jedzie, a pies musi biec piechotą")
Narysujcie smutną i wesołą minę.
5. Jakie odgłosy wydawała lokomotywa z wiersza Juliana Tuwima stojąca na stacji kolejowej? ("buch", "uch", "puff" ', "uff")
Ułóżcie z klocków lokomotywę z wagonami, taką jak ja zbudowałam?

Zabawa zręcznościowa dla wszystkich zespołów - "Wyścigi pociągów"

Dzieci stoją w czterech rzędach imitując pociągi. Na hasło "start" dzieci "jadą" jak najszybciej okrążając przeszkody. Wygrywa "pociąg", który pierwszy przyjedzie na "stację".

6. Co nie lubiła robić "Natka Szczyrbatka"? (Myć zębów)
Spośród przyborów toaletowych wybierzcie przybory służące do mycia zębów. Ile razy dziennie powinno się myć zęby?
7. W czym kąpała się mucha? (W smole, w rosole, w czerninie, w winie, w bigosie, w tatarskim sosie, soku z moreli).
W szklankach znajdują się różne płyny. Odgadnijcie po smaku, co to jest? Wskażcie, w czym powinna była się wykąpać mucha?
8. Kogo zaraziła katarem Katarzyna z wiersza Jana Brzechwy "Katar"?(Doktora)
Jakiego lekarstwa zabrakło w całym mieście? (Terpentyny)
9. Jak nazywała się myszka z wiersza Juliana Tuwima pt. "O panu Traralińskim"? (Tralaliszka)
Zaśpiewajcie melodię piosenki pt. "Marsz dzieci" tak jak śpiewał pan Traraliński (na zgłoskach "tralala,tralala...").
10. Co wytańczyła igła z nitką z wiersza Jana Brzechwy pt. "Tańcowała igła z nitką"? (Fartuch)
Zatańczcie według własnego pomysłu do piosenki "Tańcowała igła z nitką".

Zabawa zręcznościowa dla wszystkich zespołów - "Wyścigi samochodowe"

W zabawie bierze udział czworo dzieci, po jednym z każdego zespołu. Każde dziecko otrzymuje samochodzik przywiązane do trzymetrowej nitki. Uczestnicy zabawy siadają na jednej linii, na podłodze. Na komendę "start" zwijają jak najszybciej nić na szpulki. Kto pierwszy zwinie swoją nić ten wygrywa.

11. Jakie zwierzęta zaprosiła w gości pani kwoka?(Osła, świnię, krowę, barana) Czy była ona dobrze wychowana?
Wymieńcie słowa, które używa dobrze wychowany przedszkolak ("Dzień dobry", "Do widzenia", "Przepraszam", "Proszę", "Dziękuję", "Dobranoc")
12. Z kim wzięła ślub biedronka z wiersza Jana Brzechwy pt. "Żuk"? Dlaczego?
(Z muchomorem)
Policzcie ile biedronek lata po łące i ile kropek ma każda mała i duża biedronka.
13. Gdzie szukał okularów pan Hilary? (W szlafroku, w palcie, w szafie, pod kanapą, na kanapie, w mysiej dziurze, w pianinie, w surducie, w prawym bucie, w lewym bucie)
Zarecytujcie fragment wiersza pt. "Okulary"
14. Wysłuchajcie fragmentu wiersza i odgadnijcie tytuł.
W co zmieniła się Kaczka Dziwaczka?(W zająca całego w buraczkach)
15. Jakie zwierzęta występowały w wierszu pt. "Przyjście wiosny" Jana Brzechwy? (Kret, wąż, sroka, jeż, kos)
Spośród ilustracji wybierzcie obrazek przedstawiający porę roku - wiosnę. Poczym poznaliście, że obrazek ten przedstawia wiosnę?
16. Posłuchajcie i odgadnijcie zagadkę. (Pomidor)

Nie pomylisz go z ogórkiem,
Bo ma znacznie cieńszą skórkę,
A w dodatku z każdej strony
Jest okrągły i czerwony.

Kogo przedrzeźniał pan pomidor? (Ogrodniczkę i warzywa)
Ułóżcie pocięty obrazek pomidora w całość.

Zabawa zręcznościowa dla wszystkich zespołów - "Taniec z balonem"

W zabawie bierze udział po dwoje dzieci z każdego zespołu. Zadaniem dzieci jest wykonanie tańca z balonem podtrzymywanym przez tańczących głowami. Wygrywa ta para, która najdłużej będzie tańczyć z balonem. (Piosenka do słów wiersza Jana Brzechwy "Na wyspach Bergamutach")

Zakończenie

1. Liczenie zdobytych punktów.
2. Wręczenie medali i słodkich upominków

 

Opracowanie: Joanna Kubis - Janosz

Wyświetleń: 3607


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.