Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Katarzyna Chmiel
Język polski, Scenariusze

Jak to napisać? - scenariusz zajęć języka polskiego

- n +

Jak to napisać?

SCENARIUSZ ZAJĘĆ JĘZYKA POLSKIEGO

Czas realizacji: 2 x 45 min.

Cel ogólny:
Doskonalenie umiejętności korzystania ze słownika ortograficznego.

Cele operacyjne:
Uczeń:
- zna budowę słownika ortograficznego;
- potrafi dostrzegać problemy ortograficzne i zgłębiać je poprzez praktyczne działanie;
- potrafi zapisywać poprawnie wyrazy zawierające trudność ortograficzną;
- rozwija umiejętność współpracy w grupie.

Metody:
- eksponujące
- praktycznego działania
- problemowe

Formy pracy:
- indywidualna
- grupowa

Środki dydaktyczne:
Kolorowe kartoniki, kartoniki z wyrazami zawierającymi trudność ortograficzną, słowniki ortograficzne, teksty dyktand, wyrażenia z lukami, szary papier.

Przebieg zajęć:

1. Podział klasy na grupy.

Uczniowie wchodząc do klasy losują kartonik, wylosowany kolor oznacza miejsce ucznia przy identycznie oznaczonym stoliku (powstają cztery grupy).

2. Rozwiązanie zagadki (praca w grupach) i odczytanie odpowiedzi na forum klasy.

Po tę książkę starszy i młodszy sięga,
Gdy problem:
Jak napisać poprawnie wyraz? go nęka.

Hasło-słownik ortograficzny

3. Podanie tematu lekcji.

4. Budowa słownika ortograficznego:
- kolejność haseł;
- znaczenia wyrazów i kwalifikatory;
- znaczenie skrótów występujących w słowniku;
- odmiana wyrazów;
- dzielenie wyrazów;
- przykłady użycia wyrazów.

5. Na tropach ortografii - ćwiczenia.

- Uzupełnianka

Grupy otrzymują kartoniki, które zawierają wyrażenia z brakującymi literami.
Zadanie polega na wpisaniu brakujących liter. Podczas pracy uczniowie korzystają ze słowników ortograficznych.
r...da wiewi...rka (ó, u)
k...ykliwy b...dąc (rz, ż)
gr...by k...charz (ó, u)
ż...łta r...ża (ó, u)
p...ystojny ryce... (rz, ż)
r...żowa s...kienka (ó, u)
grze...otka... aliny (h, ch)
...aftowana... ustka (h, ch)
- Słownik

Grupy otrzymują kartoniki z wyrazami, które należy ułożyć w porządku alfabetycznym i przykleić na szary papier. Zawieszone na tablicy plansze są porównywane i omówione.

mierzeja, maluch, mustang, stłuczka, Chiny, mróz, mech, żongler, schludny, marzenie, szczaw, ochotnik, okrążyć, chichot, brzeg, żółtko, fujarka, grządka, futerał, jastrząb, grzechotnik, rząd, waży.

- Dyktando

Uczniowie otrzymują tekst z lukami - brakującymi literami. Korzystając ze słowników uzupełniają tekst i następnie samodzielnie go poprawiają, porównując z tekstem zamieszczonym na tablicy.

6. Podsumowanie zajęć- wybór klasowego "Mistrza ortografii".
Uczniowie, którzy biorą udział w konkursie losują kartoniki z wyrazami zawierającymi trudność ortograficzną i odpowiadają na pytanie: Jak to napisać?. Uczeń, który poda największą ilość prawidłowych odpowiedzi wygrywa i zostaje "Mistrzem ortografii".
 

Opracowanie: Katarzyna Chmiel

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 5572
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4.5



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014