AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mariola Kamińska, Agnieszka Tartanus
Chemia, Prezentacje

Scenariusz obchodów "Dnia Ziemi". Temat: "Blaski i cienie promieniotwórczości"

- n +

Scenariusz obchodów "Dnia Ziemi" "- Blaski i cienie promieniotwórczości"

1. Cel główny: rozwijanie zainteresowań młodzieży społecznymi aspektami nauk przyrodniczych.


Prezentacja multimedialna


Wprowadzenie
- wypowiedziane przez narratora:

Minęło już ponad 100 lat od odkrycia promieniowania jądrowego, emitowanego przez uran, pierwiastek, który jest jednym ze składników skorupy ziemskiej. Zapewne nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, w jakim stopniu odkrycie promieniotwórczości wpłynęło na naszą wiedzę o świecie. Bez przesady można powiedzieć, że poznanie przemian promieniotwórczych stało się niezbędne do zrozumienia budowy zarówno mikro, jak i makroświata. Dzięki niemu bowiem, gwałtownie rozwinęła się nie tylko wiedza o strukturze materii ziemskiej, ale również świadomość procesów zachodzących w gwiazdach. Był to więc jednocześnie krok w kierunku odsłonięcia tej wielkie tajemnicy natury, jaką jest ewolucja wszechświata. 100 lat minęło od odkrycia tego zjawiska, jednak wobec całej historii ludzkości z całą pewnością możemy powiedzieć, że jest to chwila bardzo ważna, nawet decydująca o dalszych losach naszego świata. Nikt nie potrafi przewidzieć przebieg dalszych wydarzeń ale w największym uproszczeniu przybliżymy Wam problem promieniotwórczości.

1. Prezentacja slajdu
-Promieniotwórczość

2. Komentarz narratora

A oto ta, od której wszystko się zaczęło

3. Prezentacja slajdów:


a) M. Skłodowska - Curie - slajd tytułowy
b) Informacje dotyczące urodzenia M. Skłodowskiej- Curie
c) Informacje dotyczące pierwszej Nagrody Nobla
d) Informacje dotyczące drugiej Nagrody Nobla
e) Korzyści praktyczne płynące z wynalazków Marii
f) Dziedziny życia, w których wykorzystane są wynalazki Marii
g) Informacje dotyczące śmierci Marii
h) Rodzaje promieniotwórczości
i) Dziedziny, w których zjawisko promieniotwórczości znalazło zastosowanie:
- Diagnostyka medyczna
- Promieniowanie Rentgenowskie
- Leczenie nowotworów
- Defektoskopia
- Określenie wieku wykopalisk archeologicznych
- Elektrownie jądrowe
- Reaktory jądrowe

4. Komentarz narratora


Właściwie zbudowane i prawidłowo obsługiwane elektrownie atomowe są źródłem taniej i czystej energii. Emitują one do atmosfery znacznie mniej izotopów promieniotwórczych (znikome ilości) niż konwencjonalne elektrownie węglowe. W wielu krajach wytwarzają one znaczny procent globalnej energii. Energia jądrowa stosowana jest również w transporcie morskim. Pokojowe stosowanie energii jądrowej, przy prawidłowej eksploatacji daje ludzkości nieograniczone możliwości.

5. Prezentacja slajdu
- Rozmieszczenie elektrowni atomowych na świecie.

6. Komentarz narratora


Najwięcej działających elektrowni atomowych znajduje się w Europie Zachodniej, budowanych jest w Europie Wschodniej, a planowanych w Azji. Krajem o największej ich liczebności na świecie jest USA -109 reaktorów.

7. Prezentacja slajdu
- Rozmieszczenie elektrowni atomowych w sąsiedztwie Polski

8. Komentarz narratora


Polska jest jednym z niewielu europejskich krajów, które nie posiadają elektrowni atomowych. Wszystkie państwa ościenne Polski poza Białorusią korzystają z energii atomowej. Najwięcej reaktorów w Europie posiada Francja, bo aż 56.

9.Prezentacja slajdu

a) Niewielka akceptacja społeczna elektrowni
b) Korzyści i zagrożenia funkcjonowania elektrowni atomowych

10. Komentarz narratora


Za chwilę przedstawimy cienie promieniotwórczości, a więc:

11. Prezentacja slajdów

a) Szkodliwe oddziaływanie promieniotwórczych odpadów nuklearnych na
organizm człowieka
b) Skażenie radioaktywne terenu
c) Ryzyko wypadków w elektrowniach jądrowych
d) Śmiercionośna bomba atomowa

12. Komentarz narratora


Coraz potężniejsze siły znajdują się w naszym władaniu, ale jednocześnie coraz większa odpowiedzialność za losy planety Ziemi spoczywa w naszych rękach.

13. Prezentacja slajdów


a) Czarnobyl
b) Rozchodzenie się radioaktywnej chmury (animacja)

Pod koniec kwietnia 1986 roku została podana w Polsce informacja, że w jednej z elektrowni na Ukrainie - w Czarnobylu, miała miejsce awaria

Prezentacja scenki teatralnej


Obrazuje spokój i radość życia przed wybuchem bomby atomowej oraz pustkę, smutek i chaos po jej wybuchu. Miejscem, gdzie toczy się akcja jest park miejski.

Podsumowanie
- wypowiedziane przez narratora

Należy wierzyć, że nie jest to przesądzone i że od mądrości każdego z nas w jakimś stopniu zależy, jak potoczą się losy świata. Ale właśnie dlatego nie możemy sobie pozwolić na luksus nieświadomości czy raczej ignorancji w sprawach, które mogą zaważyć na naszej egzystencji.

Naiwnością byłoby nawoływanie do rezygnacji z osiągnięć nauki i techniki. Być może za kilkadziesiąt lat dzisiejsze protesty przeciwników energii jądrowej będą się wydawały tak śmieszne, jak śmieszne są dla nas protesty XIX- wiecznych przeciwników kolei żelaznej, która wzbudzała popłoch przekraczając szybkość 20 km / godzinę.

Na razie jednak nie można wykluczyć, że ludzka pycha, brak rozwagi lub odpowiedzialności weźmie górę nad zdrowym rozsądkiem i instynktem samozachowawczym.

Postępujmy więc tak, żeby jeszcze za kilkadziesiąt lat miał się kto z nas śmiać, czyli żeby nie sprawdziły się słowa piosenki:
"... cisza dokoła, spokój odwieczny, trochę bakterii na dnie mórz, nie obliczy nikt, że już rok dwutysięczny...."

Autorefleksja:


Problematyka promieniowania radioaktywnego podjęta w tym scenariuszu nie jest obca nauczycielom przedmiotów przyrodniczych. Tematyka tego zagadnienia zawarta jest w treściach nauczania chemii, fizyki, geografii, i biologii.

Promieniotwórczość jako zjawisko chemiczne i fizyczne w dobie dzisiejszej jest równie interesująca, jak sto lat temu, gdy je odkryto. Problemy z nim związane wzbudzają i w dniu dzisiejszym wiele emocji - od strachu, poprzez podziw, do entuzjazmu. Sukcesem tego spektaklu, było nie tylko zaangażowanie aktywne uczniów do realizacji przedsięwzięcia, ale także wywołanie oddźwięku w społeczności szkolnej. Ustawiczne poruszanie tych zagadnień służy uświadomieniu młodzieży, że promieniowanie jest wśród nas, a tylko od nas zależy czy wykorzystamy je z pożytkiem, czy też ze szkodą dla siebie.

 

Opracowanie: Mariola Kamińska (nauczyciel chemii) i Agnieszka Tartanus (nauczyciel geografii) mgr Mariola Kamińska

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2996


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 5



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.