Katalog Małgorzata Bebel Zajęcia przedszkolne, Scenariusze "Wielkanocne obyczaje" - scenariusz zajęcia otwartego z udziałem przedstawicieli środowiska lokalnegoWielkanocne obyczaje - scenariusz zajęcia otwartego dla dzieci 5,6-letnich z udziałem przedstawicieli środowiska lokalnegoMiejsce: Przedszkole Publiczne w StrzyżowicachCele ogólne: -aktywne uczestnictwo dzieci w poznawaniu tradycji i zwyczajów wiążących się ze świętami i obrzędami wielkanocnymi -kultywowanie polskich tradycji i obrzędów -wykorzystanie elementów sztuki ludowej przy dekorowaniu sali (wycinanki, pisanki, gliniane ulepianki, naczynia, serwetki, makatki, chusty, narzuty, itp.) -nauka przyśpiewek, tańców ludowych -zapoznanie z wyglądem strojów: koła gospodyń wiejskich, śląskiego Cele operacyjne: dziecko: -zna kilka tradycji i obrzędów, przyśpiewek ludowych związanych ze świętami wielkanocnymi, -poznaje ludzi pełniących różne funkcje na terenie gminy -bierze udział w inscenizacji, tańcach -wie, od czego pochodzi nazwa: "Wielkanoc" -maluje ozdoby wielkanocne Pomoce: "Chatka" - forma przestrzenna z: wyszywankami, makatkami, firankami; wazony, naczynia gliniane i drewniane (zbiory dawne); koszyczki wielkanocne; palemki; pisanki; kukły- "Marzanny" i "Judasza"; furka z kogucikiem; gaik; wiaderka; stroje śląskie (dzieci i nauczycielka); tablica z napisami, emblematami rysunkowymi i podpisami; dekoracje stolików dla gości (wazoniki z palemkami i borowiną, naczynia z zasianą rzeżuchą i owsem, baby wielkanocne, pisanki wykonane przez dzieci); upominki dla gości (baranki z masy papierowej i kaszy); wieża stereofoniczna; płyty CD; kaseta magnetofonowa; farby, miseczki z wodą, pędzle. Metody: czynnościowe, słowne, percepcyjne. Formy aktywności dzieci: praca z całą grupą, indywidualna. Przebieg zajęcia: I.Część wstępna 1.Powitanie gości (Wójt Gminy Psary; dyrektor Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli; dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródkowie,; radna Gminy Psary; sołtys Strzyżowic; członkinie Kół Gospodyń Wiejskich - Strzyżowic i Brzękowic; rodzice, babcie i dziadkowie; nauczyciele Przedszkola Publicznego w Strzyżowicach). 2.Słuchanie wiersza: "Przyszła wiosna, piękna wiosna, A z nią - pora Wielkanocna. Jak wesoło, jak radośnie Już słoneczko mocniej grzeje, Miły wiatr wokoło wieje". 3.Odpowiedzi na pytania dotyczące treści: - O jakiej porze roku była mowa w wierszu? - Jakie ważne święto przeżywaliśmy z nowoprzybyłą porą roku, czyli wiosną? - Dlaczego nazywamy to święto "Wielkanocą", od jakiego wydarzenia? 4.Nawiązanie do tematu zajęć: "Wielkanocne obyczaje". II. Część właściwa. 1.Inscenizacja w wykonaniu dzieci, przedstawiająca tradycje i obrzędy związane z: powitaniem wiosny (topienie "Marzanny", powrót z gaikiem); Wielkim Tygodniem (Niedziela Palmowa- poświęcenie palem, Wielki Czwartek - malowanie pisanek, Wielki Piątek - wyrzucanie za drzwi kukły Judasza, Wielka Sobota - gotowanie, pieczenie, święcenie pokarmów); I dniem Świąt Wielkanocnych (rezurekcja w kościele, spotkania rodzinne); II dniem Świąt Wielkanocnych ("śmigus - dyngus", "spacer z kogucikiem"). 2.Piosenka: "Święta, biją dzwony". 3.Taniec ludowy: "Kukułeczka". 4.Odczytanie z tablicy nazw do ilustracji przedstawionych wydarzeń, w kolejności: od powitania wiosny, do świąt wielkanocnych (dzieci siedzą w półkolu, na dywanie). 5. "Kwiecień - czarodziej": zabawa muzyczno - ruchowa ze śpiewem. 6.Ozdabianie przez dzieci glinianych: wazoników, dzbanków, garnuszków, za pomocą farb. 7. "Pieczenie ciasta" - wg pedagogiki zabawy. III. Zakończenie. 1.Podziękowanie dzieciom za aktywne uczestnictwo, wręczenie im niespodzianek od "wielkanocnego zajączka.". 2.Podziękowanie gościom za udział w zajęciu.
Opracowanie: mgr Małgorzata Bebel Wyświetleń: 9905
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |