Katalog

Małgorzata Bebel
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Wielkanocne obyczaje" - scenariusz zajęcia otwartego z udziałem przedstawicieli środowiska lokalnego

- n +

Wielkanocne obyczaje - scenariusz zajęcia otwartego dla dzieci 5,6-letnich z udziałem przedstawicieli środowiska lokalnego

Miejsce: Przedszkole Publiczne w Strzyżowicach

Cele ogólne:

-aktywne uczestnictwo dzieci w poznawaniu tradycji i zwyczajów wiążących się ze świętami i obrzędami wielkanocnymi
-kultywowanie polskich tradycji i obrzędów
-wykorzystanie elementów sztuki ludowej przy dekorowaniu sali (wycinanki, pisanki, gliniane ulepianki, naczynia, serwetki, makatki, chusty, narzuty, itp.)
-nauka przyśpiewek, tańców ludowych
-zapoznanie z wyglądem strojów: koła gospodyń wiejskich, śląskiego

Cele operacyjne:

dziecko:
-zna kilka tradycji i obrzędów, przyśpiewek ludowych związanych ze świętami wielkanocnymi,
-poznaje ludzi pełniących różne funkcje na terenie gminy
-bierze udział w inscenizacji, tańcach
-wie, od czego pochodzi nazwa: "Wielkanoc"
-maluje ozdoby wielkanocne

Pomoce:

"Chatka" - forma przestrzenna z: wyszywankami, makatkami, firankami; wazony, naczynia gliniane i drewniane (zbiory dawne); koszyczki wielkanocne; palemki; pisanki; kukły- "Marzanny" i "Judasza"; furka z kogucikiem; gaik; wiaderka; stroje śląskie (dzieci i nauczycielka); tablica z napisami, emblematami rysunkowymi i podpisami; dekoracje stolików dla gości (wazoniki z palemkami i borowiną, naczynia z zasianą rzeżuchą i owsem, baby wielkanocne, pisanki wykonane przez dzieci); upominki dla gości (baranki z masy papierowej i kaszy); wieża stereofoniczna; płyty CD; kaseta magnetofonowa; farby, miseczki z wodą, pędzle.

Metody
: czynnościowe, słowne, percepcyjne.

Formy aktywności dzieci:
praca z całą grupą, indywidualna.

Przebieg zajęcia:

I.Część wstępna

1.Powitanie gości (Wójt Gminy Psary; dyrektor Zespołu Obsługi Szkół i Przedszkoli; dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury w Gródkowie,; radna Gminy Psary; sołtys Strzyżowic; członkinie Kół Gospodyń Wiejskich - Strzyżowic i Brzękowic; rodzice, babcie i dziadkowie; nauczyciele Przedszkola Publicznego w Strzyżowicach).

2.Słuchanie wiersza:
"Przyszła wiosna, piękna wiosna,
A z nią - pora Wielkanocna.
Jak wesoło, jak radośnie
Już słoneczko mocniej grzeje,
Miły wiatr wokoło wieje".

3.Odpowiedzi na pytania dotyczące treści:
- O jakiej porze roku była mowa w wierszu?
- Jakie ważne święto przeżywaliśmy z nowoprzybyłą porą roku, czyli wiosną?
- Dlaczego nazywamy to święto "Wielkanocą", od jakiego wydarzenia?

4.Nawiązanie do tematu zajęć: "Wielkanocne obyczaje".

II. Część właściwa.


1.Inscenizacja w wykonaniu dzieci, przedstawiająca tradycje i obrzędy związane z:
powitaniem wiosny (topienie "Marzanny", powrót z gaikiem);
Wielkim Tygodniem (Niedziela Palmowa- poświęcenie palem, Wielki Czwartek - malowanie pisanek, Wielki Piątek - wyrzucanie za drzwi kukły Judasza, Wielka Sobota - gotowanie, pieczenie, święcenie pokarmów);
I dniem Świąt Wielkanocnych (rezurekcja w kościele, spotkania rodzinne);
II dniem Świąt Wielkanocnych ("śmigus - dyngus", "spacer z kogucikiem").
2.Piosenka: "Święta, biją dzwony".
3.Taniec ludowy: "Kukułeczka".
4.Odczytanie z tablicy nazw do ilustracji przedstawionych wydarzeń, w kolejności: od powitania wiosny, do świąt wielkanocnych (dzieci siedzą w półkolu, na dywanie).
5. "Kwiecień - czarodziej": zabawa muzyczno - ruchowa ze śpiewem.
6.Ozdabianie przez dzieci glinianych: wazoników, dzbanków, garnuszków, za pomocą farb.
7. "Pieczenie ciasta" - wg pedagogiki zabawy.

III. Zakończenie.


1.Podziękowanie dzieciom za aktywne uczestnictwo, wręczenie im niespodzianek od "wielkanocnego zajączka.".
2.Podziękowanie gościom za udział w zajęciu.

 

Opracowanie: mgr Małgorzata Bebel

Wyświetleń: 9905


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.