Katalog

Izabela Gancarczyk, 2010-05-17
Kozy

Awans zawodowy, Program nauczania

Program profilaktyczno-wychowawczy. Żyj zdrowo i baw się”.

- n +

Program profilaktyczno-wychowawczy „ Żyj zdrowo i baw się” dla dzieci świetlicy szkolnej SP nr 1 w Kozach.


SPIS TREŚCI:



1. Wstęp

2. Założenia organizacyjne

3. Cele programu

4. Metody i formy pracy

5. Środki dydaktyczne

6. Ewaluacja programu

7. Treści programu

8. Literatura


1. Wstęp:

Troska o zdrowie człowieka jest sprawą najważniejszą, ponieważ zdrowie to nasz najcenniejszy skarb. Dobry stan zdrowia warunkuje także większą odporność oraz umożliwia systematyczne uczęszczanie do szkoły, ułatwia zabawę i wspomaga naukę. Zarówno zdrowie fizyczne jak i psychiczne dziecka ma znaczący wpływ na jego rozwój, a obserwując aktywność naszych dzieci, można dojść do wniosku, że jest ona na nie najlepszym poziomie.
Dzieci spędzają najwięcej czasu przed telewizorem lub komputerem, a podwórka świecą pustkami. Dlatego my-dorośli musimy dać dzieciom alternatywę i wskazać drogę do zdrowego i radosnego życia.

2. Założenia organizacyjne:

Program adresowany jest do uczniów szkoły podstawowej uczęszczających do świetlicy szkolnej, a w szczególności klas 0 oraz I-III. Ma na celu propagowanie zdrowego stylu życia oraz uświadomienie zagrożeń wynikających z zachowań ryzykownych.
Zajęcia odbywać się będą w drugim tygodniu maja każdego roku szkolnego, od poniedziałku do piątku, w świetlicy szkolnej SP nr 1 w Kozach.

3. Cele programu:

Cel główny:

Promowanie zdrowego stylu życia oraz zwiększenie świadomości uczniów odnośnie wpływu żywienia i aktywności fizycznej na nasze zdrowie.


Cele szczegółowe:

- wyrobienie właściwych nawyków higienicznych oraz żywieniowych
- wzmacnianie aktywności fizycznej
- uświadomienie zagrożeń wynikających z nadużywania alkoholu oraz innych używek
- wskazywanie możliwości unikania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi
- wyrobienie umiejętności odmawiania i podejmowania samodzielnych decyzji
- umocnienie poczucia własnej wartości uczenia się radzenia ze stresem i przykrymi emocjami
- wskazanie właściwych wzorców do naśladowania
- dostarczanie dzieciom wsparcia w zakresie ich własnych problemów z jakimi spotykają się w środowisku szkolnym, rówieśniczym i rodzinnym
- integracja grupy


4. Metody i formy pracy:

indywidualna
grupowa
pogadanka
„burza mózgów”


5. Środki dydaktyczne:

papier szary
bloki rysunkowe
kredki, flamastry, farby
magnetofon
płyty CD
sprzęt sportowy

6. Ewaluacja programu:

Celem ewaluacji programu będzie:

sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości dotyczących zdrowego stylu życia

skuteczność stosowanych metod

Narzędziem ewaluacji programu będzie:

quiz o tematyce zdrowotnej

analiza wyników quizu


7. Treści programu:


Dzień tygodnia: Wyszczególnienie rodzaju i tematyki zajęć:

poniedziałek

1.Pogadanka na temat zdrowego stylu życia. 2.Praca plastyczna dotycząca promocji zdrowia np:
Ruch to zdrowie
Jedz owoce i warzywa
Ćwicz codziennie
wtorek

1.Nauka piosenki pt. „Dbaj o zdrowie”.
2.Pokonać stres- zajęcia ruchowo- relaksacyjne przy muzyce.


środa

1.Jak dbać o higienę na co dzień – pogadanka pani higienistki.
2.Piszemy hasło lub wierszyk promujący zdrowy styl życia.
3.Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.

czwartek

1.Kulturalne spożywanie posiłków – zajęcia w stołówce szkolnej.
2.Zgaduj-zgadula – zagadki dotyczące zdrowia.
3.Zabawy przy muzyce.

piątek

1. Wspólne tworzenie plakatu promującego zdrowy styl życia.
2. Quiz o tematyce zdrowotnej.
3. Gry i zabawy ruchowe na boisku szkolnym.



8. Literatura:

Świetlica w szkole, 2/2010, s. 17-18.

M. Gruszka, I. Janiak, J. Prałat: Scenariusze godzin wychowawczych dla szkoły podstawowej. Harmonia,Gdańsk 2003.

Program wychowawczy SP nr 1 w Kozach

Program profilaktyki SP nr 1 w Kozach


Wyświetleń: 2656


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.