Katalog

Grażyna Gocała, 2010-05-30
Wincentów

Awans zawodowy, Artykuły

Opis i analia problemu edukacyjnego.

- n +

Opis i analiza problemu edukacyjnego (trudności w nauce przedmiotów ścisłych)

1. Identyfikacja problemu.

Mikołaj uczeń pierwszej klasy gimnazjum, dołączył do mojej klasy w październiku 2009roku z sąsiedniego gimnazjum. Powodem przeniesienia było jak twierdzą rodzice, znęcanie się przez kolegów nad chłopcem, problemy z dostosowaniem się do nowej grupy uczniów, gdyż jak wiemy gimnazjum to kolejny etap w życiu młodego człowieka. Uczeń przeniósł ze sobą arkusz ocen, z którego wynikało również, że jest uczniem słabym. Wiele ocen niedostatecznych, nieliczne oceny pozytywne. Z rozmowy z mamą i danych chłopca, dowiedzieliśmy się, że uczeń rocznikiem powinien być w klasie drugiej. Rodzice tłumaczyli to chorobą dziecka w wieku przedszkolnym, w związku z czym Mikołaj przez dwa lata był w „zerówce”.
Od samego początku nauki w naszym gimnazjum otoczyłam chłopca szczególną opieką, ponieważ zauważyłam, że jest zagubiony i roztargniony, wielokrotnie zdarzało mu się że nie wiedział, gdzie i jaką ma lekcje, w drugim tygodniu nauki zapomniał w jakiej przyszedł kurtce, i dopiero po telefonie do rodziców ustaliliśmy, że kurtka wisi na wieszaku, a nie tak jak sądził chłopiec, ktoś mu ja schował lub ukradł. Podobnie traktowali go wszyscy nauczyciele, chcąc nie zrazić go do swojego przedmiotu ulgowo traktowali jego niedociągnięcia i braki w wiedzy. Już w trakcie pierwszego semestru zauważyliśmy, że Mikołaj nie nadąża z tempem pracy całej klasy, nie potrafi zorganizować się na lekcji, nie potrafi się skupić. Prace domowe starał się odrabiać, ale większość prac klasowych była pisana na ocenę niedostateczną. Uczeń ma szczególne trudności w uczeniu się i przyswajaniu wiedzy z przedmiotów ścisłych i języków obcych.
2. Geneza i dynamika zjawiska.

Inspiracją do opisania tego problemu, była sytuacja w jakiej znalazł się Mikołaj na miesiąc przed wystawieniem ocen końcowych, jest zagrożony z wielu przedmiotów (z j. polskiego, j. angielskiego, j. niemieckiego, matematyki, chemii, biologii, geografii a nawet z religii i plastyki) Oceny cząstkowe jakie uczeń uzyskiwał w I semestrze nauki w gimnazjum świadczyły o znacznym braku wiadomości, czego wynikiem były trzy oceny niedostateczne. Świadczyły one jednoznacznie, że uczeń na problemy z uzupełnianiem braków w wiedzy jak i opanowaniem nowych treści. Kilkakrotnie ( trzy razy w pierwszym semestrze) rozmawiałam z rodzicami chłopca, o trudnościach z jakimi boryka się Mikołaj. Próbowałam wraz z pedagogiem szkolnym namówić ich na konsultacje w poradni Pedagogiczno – psychologicznej, celem zbadania chłopca, i wydania opinii o możliwości dostosowania wymagań edukacyjnych. Odniosłam wrażenie, że trochę bagatelizują problem, a poprawę ocen niedostatecznych z pierwszego semestru, miał załatwić korepetytor. Dodatkowe lekcje, które jak twierdza rodzice odbywają się regularnie, nie przyniosły większych efektów. O czym świadczą liczne zagrożenia. Próbowałam również w drugim semestrze nakłonić ich do przeprowadzenia badań w poradni, ponieważ chłopiec wydaje się mieć pewne zaburzenia o podłożu dyslektycznym a nawet dyskalkulii, co utrudnia mu przyswajanie wiedzy z przedmiotów ścisłych. Rodzice kategorycznie wzbraniają się od przeprowadzania jakichkolwiek badań. Mama w rezultacie rozmowy, rozpłakała się, jedynym argumentem jakim się podpierała, to fakt, że kilka lat wcześniej miała przykre doświadczenia z pracownikami poradni i nie chce przechodzić tego” koszmaru” jaszcze raz.
3. Znaczenie problemu.
Brak opinii z poradni uniemożliwia wprowadzanie jakichkolwiek ułatwień i obniżenie wymagań edukacyjnych względem Mikołaja. Również ocenianie chłopca, musi być takie jak dla wszystkich . Jego trudności w przyswajaniu nowej wiedzy i w rozwiązywaniu zadań z różnych przedmiotów nawarstwiają się. Uczeń nie może opanować materiału w stopniu dopuszczającym, a co się z tym wiąże zniechęca się do pracy, demobilizuje się w podejmowaniu działań. Obawa przed „negatywnymi” w ich oczach wynikami z poradni jest tak silna, że rodzice nie przyjmują tej informacji, jako możliwość pomocy swojemu dziecku, ale wręcz karę dla niego. Szkoła chce działać dla dobra dziecka, ułatwić mu możliwość ukończenia klasy poprzez dostosowywanie wymagań zgodnych z zaleceniami poradni, rodzice uważają jednak, że taki „papierek” nie wiele może zmienić, ponieważ skoro ich dziecko nie ma takich możliwości do pracy z całą klasa, to np. indywidualne nauczanie będzie dla niego przygnębiające i może powodować dodatkowy stres.
4. Prognoza.
pozytywna:
- uczeń uwierzy we własne siły i będzie podejmował trud przezwyciężania swoich słabości i braków
- wprowadzenie określonych oddziaływań spowoduje, że pewne nawyki i schematy nabyte podczas rozwiązywania problemów staną się uniwersalne i przydadzą się w rozwiązywaniu różnych zagadnień z życia i techniki,
- mimo licznych zagrożeń uczeń zda do klasy programowo wyższej, jeśli systematycznie będzie nadrabiał zaległości
- rodzice zgodzą się na złożenie e dokumentacji w celu zbadania chłopca przez poradnię
- Znacznie wzrośnie jego samoocena. Uświadomi sobie, że wszystko jest trudne, nim stanie się proste.
- nauczy się systematyczności, cierpliwości, wytrwałości i szacunku do pracy umysłowej.

negatywna:
- w przypadku nie podjęcia żądnych działań problem Mikołaja się nasili i uczeń nie będzie w stanie opanować wiadomości na ocenę pozytywną . Wiąże się to z uzyskaniem ocen niedostatecznych z kilku przedmiotów i pozostaniem w tej samej klasie jeszcze rok
- nie wykształci się nawyk pozytywnego nastawienia do wszystkich podejmowanych działań
- nie umiejętność radzenia sobie z trudnościami szkolnymi, będzie jedną z przyczyn niepowodzeń, blokady w nauczaniu przedmiotów ścisłych, negatywnych napięć emocjonalnych, które odbijają się na rozwoju osobowości ucznia,
- zanikać będzie motywacja do nauki i pojawi się niechęć do wszystkiego co wiąże się ze szkołą.

5. Propozycje rozwiązań. Wdrażanie oddziaływań.

Celem podjętych działań jest podniesienie samooceny chłopca i wypracowanie metod pracy pozwalających mu na lepsze przyswajanie wiedzy, rozwiązywanie zadań problemowych.

Na podstawie wyników Mikołaja przyjęłam następujące zadania do zrealizowania:
- przygotowałam testy z matematyki, w których zawarłam tylko treści z podstawy programowej z działów wyrażenia algebraiczne, równań i nierówności, jak również test zaliczający pierwszy semestr nauki.
- jako wychowawca Mikołaja porozmawiam z nauczycielami innych przedmiotów, z których chłopiec jest zagrożony oceną niedostateczną, aby dali mu szansę poprawiania ocen
- zorganizuję pomoc koleżeńską dla Mikołaja
- będę starała się różnicować zadania pracy domowej, o to samo poproszę innych nauczycieli
- spróbuję więcej stosować metod aktywizujących, motywujących do pracy,
- zwrócę uwagę na zwiększenie korelacji międzyprzedmiotowej.
- wykorzystanie dostępnych programów komputerowych w celu większego zainteresowania chłopca przedmiotami ścisłymi

6. Efekty oddziaływań.
Za wcześnie by mówić o efektach, ale jestem dobrej myśli, że cała sytuacja rozwiąże się z korzyścią dla Mikołaja
Wyświetleń: 1204


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.