Katalog

Anna Ściblak, 2010-06-09
Łaskarzew

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty.

- n +

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty

Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: mgr Anna Ściblak
Okres odbywania stażu: 1.09.2009 – 31.05.2010
Imię i nazwisko opiekuna stażu: mgr Ewa Chojecka

Staż na stopień nauczyciela kontraktowego rozpoczęłam 1 września 2009r. w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół nr 2 im. Pierwszego Pułku Strzelców Konnych w Garwolinie na stanowisku nauczyciela wspierającego. W chwili rozpoczynania stażu posiadałam wykształcenie wyższe magisterskie z przygotowaniem do pracy jako nauczyciel wspierający. Zgodnie z procedurą awansu, przy pomocy opiekuna stażu napisałam plan rozwoju zawodowego, który został pozytywnie zaopiniowany przez panią dyrektor szkoły. W trakcie odbywania stażu realizowałam cele założone w wyżej wymienionym planie poprzez:

I. Realizację zadań związanych z organizacją stażu:

1. Zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego, a w szczególności z treścią:

a) Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593);
b) Rozdziału 3a (Awans zawodowy nauczycieli) ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz 1112 z późniejszymi zmianami).

2. Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu (kontrakt).

3. W terminie do 15 września 2009r. opracowałam własny Plan Rozwoju Zawodowego i przedłożyłam go do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły.

4. Na bieżąco dokumentowałam realizację planu rozwoju zawodowego poprzez gromadzenie zaświadczeń, potwierdzeń, konspektów lekcji, dokumentacji z obserwacji lekcji, itp.

II. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły:

1. Zapoznałam się z dokumentami regulującymi organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły, w tym z treścią takich dokumentów, jak:

a) Ustawa z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty (Dz. U. 1991, Nr 95, poz. 425);
b) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz 1112 z późniejszymi zmianami);
d) Statut Szkoły Podstawowej w ZS nr 2 im. Pierwszego Pułku Strzelców Konnych w Garwolinie;
e) Program Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyki;
f) Wewnątrzszkolny System Oceniania;
g) Regulamin Pracy w Szkole Podstawowej w ZS nr 2 im. Pierwszego Pułku Strzelców Konnych w Garwolinie;
h) szkolny zestaw programów nauczania;
i) szkolny zestaw podręczników;
j) szkolny plan nauczania;
k) plan nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2009/2010.

2. Zapoznałam się z rodzajem oraz zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej, między innymi:

a) dzienników lekcyjnych,
b) Księgi Protokołów Rady Pedagogicznej,
c) dzienników zajęć pozalekcyjnych,
d) arkuszy ocen.

3. Zapoznałam się z tygodniowym planem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole, planem dyżurów.

4. Zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi, przestrzegałam tych zasad podczas codziennej realizacji zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz dyżurów międzylekcyjnych. Analiza tych przepisów uświadomiła mi potencjalne źródła zagrożenia oraz sposób postępowania w trudnych i niebezpiecznych sytuacjach.

III. Nabywanie umiejętności prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły:

1. W ramach tego zadania przeanalizowałam podstawę programową dla szkoły podstawowej.

2. Analizowałam akta osobowe uczniów.

3. Na podstawie analizy orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i we współpracy z pedagogiem szkolnym oraz nauczycielami poszczególnych przedmiotów opracowałam zindywidualizowany program dla ucznia z upośledzeniem lekkim, a dla pozostałych uczniów (na podstawie orzeczeń i opinii z PPP) dostosowania edukacyjne.

4. W czasie odbywania stażu realizowałam programy nauczania w oparciu o minimum programowe, kryteria oceniania opracowane w szkole oraz standardy wymagań dla uczniów szkoły podstawowej.

5. W czasie odbywania stażu korzystałam z wykonywanych przez siebie pomocy naukowych, przygotowywałam sprawdziany oraz karty pracy ucznia.

6. Brałam udział w pracach Zespołu do Spraw Integracji.

7. Współpracowałam na bieżąco z opiekunem stażu, pedagogiem szkolnym i pielęgniarką oraz z nauczycielami poszczególnych przedmiotów i wychowawcą klasy.

8. Przygotowałam z nauczycielem od j. polskiego przedstawienie Pt. „Rozrachunki uczniowskie, czyli szkolne „Dziady”.

9. Dekorowałam salę lekcyjną.

10. Prowadziłam kółko hafciarskie.

11. Zorganizowałam akcję pakowania zakupów w TESCO w Garwolinie – dzieci zebrały 7.200 zł. (zebrane pieniądze przeznaczone zostały na wycieczkę klasową w Sudety i do Pragi oraz Skalnego Miasta).

12. Uczestniczyłam w zabawie karnawałowej.


IV. Nabywanie umiejętności omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć:

1. Jako obserwator uczestniczyłam w dziewięciu lekcjach prowadzonych przez opiekuna stażu. Po każdych zajęciach omawiałam je z prowadzącym oraz sporządzałam arkusz obserwacji zawierający najistotniejsze uwagi dotyczące lekcji.

2. Przeprowadziłam dziewięć zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły. Po każdych zajęciach omawiałam je z osobą, w obecności której się odbywały.

3. Dzieliłam się swoją wiedzą, doświadczeniami i efektami swojej pracy z innymi nauczycielami poprzez:

a) Udostępnienie planu rozwoju zawodowego nauczycielom pracującym w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół nr 2 im. Pierwszego Pułku Strzelców Konnych w Garwolinie
b) Zamieszczenie planu rozwoju zawodowego w Internecie;
c) Zamieszczenie niniejszego sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego w Internecie.

4. Całą dokumentację stażu przygotowywałam z wykorzystaniem komputera (załączam płytę z elektronicznym zapisem dokumentacji dotyczącej stażu). Bardzo często wykorzystywałam Internet podczas przygotowywania pomocy dydaktycznych oraz do pogłębiania i doskonalenia swojej wiedzy.

V. Uczestniczenie w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego:


1. Brałam udział we wszystkich dostępnych formach doskonalenia zawodowego:

a) wewnątrzszkolne formy doskonalenia:
• 06.11.2009r. – szkolenie na temat „Przeciwdziałanie przemocy w szkole”
• uczestniczyłam w posiedzeniach wszystkich Rad Pedagogicznych, w tym w radach szkoleniowych:
- w dn. 10.09.2009r. dotycząca przestrzegania zasad BHP w szkole i stosowania zaleceń Głównego Inspektora Sanitarno-Epidemiologicznego
- w dn. 25.11.2009r. dotycząca pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- w dn. 25.05.2010r. doskonalenie kompetencji psychospołecznych nauczycieli „Porozumienie bez przemocy”.


b) zewnątrzszkolne formy doskonalenia:

• Elementarny Kurs Udzielania Pierwszej Pomocy (zorganizowany w dniu 22.10.2009r. przez Mazowiecki Zarząd Okręgowego Polskiego Czerwonego Krzyża w Warszawie)
• Akademia Młodego Nauczyciela (zorganizowany przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Garwolinie).

2. Nawiązałam współpracę z biblioteką szkolną, zapoznałam się z jej zasobami oraz regulaminem korzystania.

VI. Poznawanie środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów:

1. W prowadzonych działaniach edukacyjnych uwzględniałam rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby, potencjał rozwojowy i zainteresowania. W tym celu na początku roku szkolnego odbyłam rozmowę z nauczycielem wspierającym pracującym w klasie w poprzednim roku szkolnym. Poprzez ciągły kontakt z rodzicami, rozmowy z nimi, poznałam informacje o środowisku uczniów, nawiązywałam dobre kontakty z uczniami oraz współpracę z rodzicami. W celu podejmowania właściwych działań sięgałam do literatury przedmiotu.

2. Podejmowałam problemy dzieci i pomagałam w ich rozwiązaniu oraz wspierałam dzieci niepełnosprawne (pomoc dzieciom w nauce podczas zajęć lekcyjnych, wizyty u pielęgniarki szkolnej oraz pomoc w przemieszczaniu się pomiędzy poszczególnymi piętrami budynku szkolnego). Bardzo ważnym elementem mojej pracy były podejmowane przeze mnie działania w zakresie pracy indywidualnej.


3. Zachęcałam rodziców do konsultacji z pracownikami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej (dwóch uczniów zostało skierowanych na ponowne badania w PPP w Garwolinie).

4. Korzystałam również z doświadczeń opiekuna stażu i nauczycieli pracujących w szkole.

5. Byłam członkiem komisji sprawdzianu gimnazjalnego organizowanego przez OKE w Szkole Specjalnej w Garwolinie.

6. Brałam udział w organizacji i przeprowadzeniu przedstawienia pt. „Rozrachunki uczniowskie, czyli szkolne „Dziady”.

7. Byłam opiekunem dzieci na rowerowej wycieczce do Sławin (09.09.2009r.), na wyjeździe do teatru „Rampa” na spektakl pt. „Tajemniczy ogród” i Muzeum Wojska Polskiego (24.03.2010r.) oraz dwukrotnie podczas wyjścia kina „Wilga” w Garwolinie na filmy: „Alicja w krainie czarów” (28.04.2010r.) i „Gwiazda Kopernika” (09.11.2009r.).

8. Byłam opiekunem uczniów na balu karnawałowym.

9 Brałam udział w przeprowadzaniu akcji pakowania zakupów w TESCO.

10. Uczestniczyłam we wszystkich zebraniach klasowych z rodzicami.
Podsumowanie


W okresie stażu, starałam się, aby moja praca sprostała wymaganiom i potrzebom Szkoły. W tym czasie poszerzyłam swoje umiejętności i wiedzę w zakresie metodyki i dydaktyki zajęć. Swój warsztat pracy wzbogaciłam o nowe doświadczenia. Bieżący rok był dla mnie wielkim wyzwaniem i okresem wytężonej pracy, był sprawdzianem mojej wiedzy i moich umiejętności. Myślę, że działania podjęte przeze mnie w okresie stażu przyniosły pozytywne efekt.. Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić warsztat własnej pracy i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia stawały się z roku na rok coraz bardziej atrakcyjne.
Wyświetleń: 7309


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.