AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Jolanta Pazek, 2010-08-09
Łubnice

Matematyka, Konspekty

Konspekt lekcji matematyki - symetria osiowa

- n +

KONSPEKT LEKCJI MATEMATYKI


Temat: Symetria osiowa. Przykłady.

Konspekt został opracowany na podstawie programu nauczania matematyki Nr DKWO 5002-16/08,podręcznika dla klasy 1 gimnazjum „Matematyka 2001” oraz książki „Karty pracy dla klasy 1 gimnazjum” wy-dawnictwa Nowa Era.

Klasa: I gimnazjum
Czas lekcji: 45 minut

Wiadomości i umiejętności przydatne do lekcji:

• intuicyjne rozumienie pojęcia symetrii;
• wyznaczanie punktów symetrycznych do danych
względem osi symetrii;
• rozumienie pojęć: symetria osiowa (lustrzana), oś
symetrii figury, figury osiowosyme-tryczne;
• rozpoznawanie symetrii osiowej w architekturze,
sztuce, przyrodzie, historii, itp.

Cele operacyjne lekcji:

Uczeń potrafi:
wyznaczyć obraz figury w symetrii osiowej;
narysować przy pomocy lusterka odbicie lustrzane
figury;
rozpoznawać figury osiowosymetryczne i wyznaczać
ich osie symetrii;
wyznaczać osie symetrii przy danym położeniu figur
przystających;
wykonać wycinankę osiowosymetryczną z papieru;
dostrzegać kształty figur osiowosymetrycznych w
otaczającej rzeczywistości;
wykorzystać dotychczasową wiedzę i umiejętności w
zetknięciu z nowymi proble-mami;
wykazać się pomysłowością, inicjatywą i aktywną
postawą na lekcji.

Metody pracy:

Pogadanka – przypomnienie potrzebnych wiadomości.
Pokaz – prezentacja informacji o symetrii osiowej na podstawie plansz przygotowanych przez uczniów.
Ćwiczeniowa – zastosowanie wiadomości do rozwiązywania zadań praktycznych.
Dyskusja – nad treścią zadań, doprowadzenie do sformułowania definicji.

Formy pracy: praca z całą klasą, praca indywidualna ucznia.

Środki dydaktyczne: podręcznik „Matematyka 2001”, karty pracy, plansze z wiadomo-ściami o symetrii osiowej, papierowe serwetki, nożyczki, przybory geometryczne.


Przebieg lekcji:

1. Część przygotowawcza.
Czynności organizacyjne, oddanie zeszytów ze sprawdzonym zadaniem domowym.

2. Część podstawowa.
Podanie tematu lekcji, uświadomienie uczniom celów lekcji.

3. Część główna.
Rozdanie uczniom: Kart pracy ucznia.

- Wprowadzenie pojęcia figur symetrycznych względem prostej poprzez przeanalizowanie
i rozwiązanie Zadania1, 2, 3, 4 z Kart pracy przy użyciu lusterka. W trakcie wypełniania kart przez uczniów nauczyciel obserwuje ich pracę indywidualną. W wyniku dyskusji uczniowie definiują pojęcie figur symetrycznych osiowo.

-Rozwiązanie Zadnaia2- podręcznik str. 117 (rysowanie obrazu punktu P w symetrii osiowej względem prostej k z wykorzystaniem przyborów geometrycznych).

-Wprowadzenie pojęć: oś symetrii figury, figura osiowosymetryczna poprzez przeanalizo-wanie przykładów zawartych w Zadaniach 5, 6 z Karty pracy. W trakcie wypełniania kart przez uczniów nauczyciel obserwuje ich pracę indywidualną. W wyniku dyskusji uczniowie definiują pojęcia: oś symetrii figury, figura osiowosymetryczna.

- Rozwiązanie Zadania7 z karty pracy, integracja z plastyką, sztuką. Uczniowie wykonują wycinankę osiowosymetryczną z papierowych serwetek. Przy ocenie prac liczy się pomy-słowość uczniów, inicjatywa ucznia przy wykonaniu wycinanki.

- Przeanalizowanie i dyskusja nad Zadaniem7 – podręcznik str. 118

4. Część końcowa.
Podsumowanie lekcji, plusy do dziennika lekcyjnego dla uczniów najbardziej aktywnych w czasie lekcji, zebranie wycinanek wykonanych przez uczniów.
Zadanie i omówienie pracy domowej.
Zadanie domowe.
Wykonaj plakat, obrazujący symetrię w przyrodzie, architekturze, sztuce, itp.

Wypełnienie przez uczniów krótkiej anonimowej ankiety na temat odbytej lekcji. ( Ankieta jest załączona do konspektu).


Anonimowa ankieta dla ucznia


Chcę, aby moje lekcje były ciekawe, interesujące. Proszę o wyrażenie opinii na temat odbytej lekcji. Wybierając odpowiedź TAK lub NIE na postawione pytania wstaw znak X w wybrane przez ciebie okienko tabeli.


L.p. Pytanie
Tak Nie
1.Czy przygotowałeś się odpowiednio do tej lekcji, przyniosłeś przybory, o które prosił nauczyciel na poprzedniej lekcji?

2.Czy realizacja tematu była twoim zdaniem ciekawa?

3.Czy forma lekcji zachęcała cię do aktywnego udziału?

4.Czy polecenia nauczyciela były dla ciebie jasne?

5.Czy nudziłeś się na lekcji?

6.Czy lekcja pomogła ci zrozumieć pojęcie symetrii osiowej?

7.Czy lubisz lekcje matematyki?

8.Ocena lekcji (zaznacz w kółko).


6 5 4 3 2 1





Dziękuję za wypełnienie ankiety.


Opracowała: mgr Jolanta Pazek
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 4190


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3



Ilość głosów: 1