Katalog Lidia Peplińska, 2011-04-29 Łobżenica Język niemiecki, Program nauczania Program Koła języka niemieckiego dla klasy VProgram koła języka niemieckiego dla klasy V szkoły podstawowej Przedmiot: język niemiecki (zajęcia dodatkowe) Czas realizacji: 1rok szkolny, w wymiarze jednej godziny tygodniowo; Niniejszy program został opracowany dla uczniów klasy V szkoły podstawowej. Uczniowie uczyć się będą komunikowania się z innymi osobami w najczęstszych sytuacjach życia codziennego: udzielą informacji o sobie, swojej rodzinie, zainteresowaniach, zajęciach szkolnych i hobby oraz o swoich potrzebach. Zajęcia będą prowadzone zarówno metodami tradycyjnym, jak i aktywizującymi ucznia. Program został napisany z myślą o uczniach, którzy zgłaszają chęć dalszego pogłębiania znajomości języka niemieckiego. Jest on także wynikiem chęci nauczyciela do wspierania rozwoju zainteresowań młodego człowieka. Dlatego program koła języka niemieckiego stanowi przede wszystkim utrwalenie i poszerzenie wiadomości przyswajanych w trakcie zajęć lekcyjnych, wykorzystując szereg metod aktywizujących ucznia. Program daje także możliwość pracy z tekstami autentycznymi, przygotowując tym samym ucznia do zastosowania języka niemieckiego w praktyce życia codziennego. Realizowanie programu będzie przebiegało na lekcjach dodatkowych w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Uczniowie zobowiązani są do prowadzenia dodatkowych zeszytów, w których zapisywane będą wiadomości tj. np. zasady gramatyczne i fonetyczne, słownictwo, wybrane ćwiczenia i zagadnienia. Nie przewiduje się specjalnych podręczników. W ich miejsce uczniowie otrzymują przygotowane przeze mnie karty pracy, materiały z Internetu, kserokopie z podręczników szkolnych oraz nagrania dopasowane do treści zajęć, możliwości uczniów i ich zainteresowań. Założeniem programu jest wspomaganie rozwoju kompetencji językowych ucznia (słuchania, mówienia, czytania i pisania) poszerzanie zasobu słownictwa oraz lepsze opanowanie wybranych zagadnień gramatycznych. Innym celem jest rozwijanie ciekawości, kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych narodów i kultur, wdrażanie do czytelnictwa, przygotowywanie do samodzielności w procesie uczenia się języka niemieckiego i umacnianie wiary we własne możliwości językowe, co zwiększy motywację do nauki. Ważne jest również prezentowanie siebie, własnych dokonań oraz rozwijanie ciekawości, otwartości na różnorodne zagadnienia. Biorąc udział w zajęciach, dzieci będą mogły rozwinąć swoje uzdolnienia, a także bardziej zrozumieć siebie i otaczający świat. Uczniowie będą ćwiczyć umiejętność formułowania krótkich wypowiedzi na temat rodziny, zainteresowań, wolnego czasu, szkoły, pór roku, wakacji, zakupów oraz tematów zaproponowanych przez uczniów. Chciałabym żeby dzieci wzbogacały wiedzę o krajach niemieckojęzycznych tj. o Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Uczniowie nie mieli dotychczas okazji poznać osobowości języka naszych zachodnich sąsiadów, dlatego chciałabym, aby dzieci poznały i utrwalały wiadomości z zakresu nauki o niemieckich obyczajach i zwyczajach. Ponadto członkowie koła opiekować się będą klasopracownią języka niemieckiego i gazetką ścienną. Będą tworzyć tematyczne i okolicznościowe dekoracje związane z ważnymi wydarzeniami kultury niemieckiej i polskiej. Uczestnictwo w zajęciach koła jest dla uczniów nieobowiązkowe i służy przede wszystkim poszerzaniu wiedzy zdobytej na lekcjach obowiązkowych, dlatego ocena ma charakter pochwały ustnej a w przypadku prac pisemnych lub plastycznych pisemnej. W trakcie realizacji programu ocenianiu podlegać będą: - aktywność i zaangażowanie uczniów w trakcie zajęć - prace domowe i dodatkowe - testy - umiejętność stosowania przekazywanej wiedzy w praktyce. Program zakłada, iż uczeń powinien w zakresie: rozumienia ze słuchu: • rozumieć polecenia nauczyciela • rozumieć proste sytuacje komunikacyjne • rozumieć ogólny sens prostych wypowiedzi mówienia: • zadawać proste pytania i udzielać odpowiedzi • formułować proste wypowiedzi związane z życiem codziennym • poprawnie artykułować słowa z zakresu poznanego słownictwa • prowadzić dialogi • uzyskiwać i udzielać informacji • relacjonować (użycie czasu przeszłego) • zastosowanie zwrotów grzecznościowych w dialogach • prowadzić rozmowę telefoniczną - ćwiczenia czytania : • rozumieć proste teksy, napisy, ogłoszenia • stwierdzić, czy tekst zawiera określone informacje • wskazać określone informacje • odpowiadać na proste pytania na podstawie tekstu pisania : • postrzegać różnice pomiędzy fonetyczną, a graficzną formą wyrazu • wypełniać typowe, proste formularze, ankiety, kwestionariusze • poprawnie odpisać krótki tekst • poprawnie opisać ilustrację, obrazek • powtórzenie konstrukcji czasowych – zmiana czasów w zdaniu • uzupełniać zdania i teksty z lukami • napisać samodzielnie krótki tekst, kartkę z życzeniami, list, pocztówkę SMS, zaproszenie, notatkę Wprowadzanie różnorodnych ćwiczeń i atrakcyjnych środków dydaktycznych, takich jak: • uzupełnianie i układanie krzyżówek • rozwiązywanie rebusów • układanie i zapisywanie rymowanek, wierszyków • burza mózgów • różnego rodzaju gry i zabawy dydaktyczne, np. bingo, domino, memory, pantomima • przeprowadzanie wywiadów • tworzenie projektów i plakatów • dyskusja • praca z planszami, obrazkami, wycinankami i środkami audiowizualnymi • śpiewanie piosenek • praca ze słownikami • praca w grupach • praca w parach • praca samodzielna • pogadanka Wszystko to służyć ma przybliżeniu uczniom autentycznych sytuacji komunikacyjnych w sposób ułatwiający ich zrozumienie i zapamiętanie - angażując różne zmysły i emocje uczniów oraz dobrej zabawie w czasie zajęć. Program pracy opiera się głównie na metodach zwiększających czynny udział uczniów w zajęciach. Uczniowie pracować będą w grupach, w parach lub indywidualnie. Nauczanie frontalne ograniczane będzie do niezbędnego wprowadzenia lub demonstracji. Wyświetleń: 2066
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |