Katalog

Anna Jasińska, 2011-05-25
Niemce

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Radzenie sobie z własną i cudzą agresją

- n +

I. CELE:
- zapoznanie uczniów z pojęciem agresja,
- umiejętność dokonywania analizy przyczyn zachowań agresywnych,
- uświadomienie młodzieży różnorodności zachowań agresy6wnych jakie są przez nią stosowane i jakie wywołują skutki u ofiary,
- wypracowanie metod radzenia sobie z agresją własną i cudzą


II. METODY:
- praca indywidualna ucznia
- praca w zespole
- dyskusja
- rozmowa nauczająca

III. MATERIAŁY:
- załącznik 3 - tablica ,,Podstawowe wiadomości o agresji, uległości, asertywności”
- 15 baloników i gumek do mocowania
- tablica
- kartki samoprzylepne i długopisy
- duży arkusz papieru

IV. PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Ćwiczenie 1.

Wielkość grupy: od 6 do 12 osób
Czas trwania: około 10 minut.
Pomoce: po jednej gumce mocującej i jednym baloniku dla każdego uczestnika, tablica.
Sposób realizacji.
( Ćwiczenie to można potraktować jako ćwiczenie rozgrzewające)
1. Każdy uczestnik otrzymuje balonik i gumkę.
2. Uczestnicy nadmuchują swoje baloniki i za pomocą gumki przymocowują je do kostki prawych nóg.
3. Uczestnicy ustawiają się w kole, twarzą do środka.
4. Nauczyciel informuje uczestników, że ich zadaniem jest niszczyć baloniki innych osób, pozostawiając swój nietknięty.
5. Kiedy wszystkie baloniki już pękną, omawiamy ćwiczenie w całej grupie.

Podsumowanie
Prowadzący zapisuje na tablicy odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak czuliście się, kiedy wasz balon pękł?
- Co wtedy zrobiliście?
- Jak czuliście się, kiedy zniszczyliście balon należący do kogoś innego?
- Czy podobało się wam to ćwiczenie? Jeśli tak, to dlaczego? Jeśli nie, to dlaczego?

W odpowiedziach nauczyciel wyszukuje słowa agresywne i uległe. Wyjaśnia, że podczas ćwiczenia dochodziło do konfliktów, podczas których jedni zachowywali się agresywnie, a inni ulegle. Gra miała na celu wygrywanie i dlatego byli w niej zwycięzcy i pokonani.

Ćwiczenie 2
Czas trwanie: 30 minut.
Pomoce: duży arkusz papieru, kolorowe markery, załącznik numer 3
Sposób realizacji:

Nauczyciel przedstawia uczniom tablicę ,, Podstawowe wiadomości o agresji i uległości”, a następnie prosi uczniów o podanie własnej definicji terminu ,,agresja” . Pyta czy agresja jest potrzebna, zbędna czy szkodliwa oraz kiedy i jaka? Wychowawca pyta jakie rodzaje agresji znają uczniowie. Mogą to być głosy w dyskusji grupowej na ten temat lub dyskusja nad referatami przygotowanymi przez dzieci na podstawie podanych wcześniej lektur. Wychowawca może podpowiadać takie rodzaje agresji jak: destrukcyjna w założeniu, skierowana przeciw jednostce lub grupie społecznej i destrukcyjna w celu służenia interesom jednostki lub społecznym (tzw. agresja prospołeczna, kiedy np. ktoś bije napastnika, aby ocalić kogoś innego); inne kryteria: agresja atakująca i obronna; instrumentalna (aby coś uzyskać) i jako cel sam w sobie (,,bije, bo lubi to robić”); słowna i fizyczna, itp.

Podsumowanie
Wszyscy uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, który zapisuje odpowiedzi na arkuszu zbiorczym wg wzoru:
- Co czuje ofiara agresji?
- Co czuje agresor?
- Jakie są skutki agresji?
W podsumowaniu nauczyciel zwraca uwagę uczniów na wpływ zachowań agresywnych, na relacje z drugim człowiekiem (agresja rodzi agresję, agresja niszczy relacje, burzy poczucie bezpieczeństwa). Uświadamiamy dzieciom, że dużą rolę w przerwaniu agresji mają świadkowie. Każdy z nas może coś zrobić w przezwyciężeniu agresji, aby na świecie było mniej przemocy. Nie możemy być obojętni.


LITERATURA:

Bandura A., Walters R., Agresja w okresie dorastania, PWN Warszawa, 1968
Hamer H., Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej, SGGW-AR, 1991
Aronson E, Człowiek istota społeczna, PWN Warszawa, 1978
Jakubowska B., Jakubowski J., Łypacewicz A., Rylke H., Ja i inni, WSiP Warszawa, 1985.
Wyświetleń: 2379


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.