Awans Informacje Forum Dla nauczyciela Dla ucznia Korepetycje Sklep
  [ Zaloguj się ]   [ Załóż konto ]
  Najczęściej szukane
Konspekty
Programy nauczania
Plany rozwoju zawodowego
Scenariusze
Sprawdziany i testy
  Media
Przegląd Prasy
Patronat
Medialny
Po godzinach
  Slowka.pl
Słówka na email
Język angielski
Język niemiecki
Język francuski
Język włoski
Język hiszpański
Język norweski
Język japoński
Język rosyjski
Gramatyka
Rozmówki

Anna Jasińska, 2011-05-25
Niemce

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Radzenie sobie z własną i cudzą agresją

- n +

I. CELE:
- zapoznanie uczniów z pojęciem agresja,
- umiejętność dokonywania analizy przyczyn zachowań agresywnych,
- uświadomienie młodzieży różnorodności zachowań agresy6wnych jakie są przez nią stosowane i jakie wywołują skutki u ofiary,
- wypracowanie metod radzenia sobie z agresją własną i cudzą


II. METODY:
- praca indywidualna ucznia
- praca w zespole
- dyskusja
- rozmowa nauczająca

III. MATERIAŁY:
- załącznik 3 - tablica ,,Podstawowe wiadomości o agresji, uległości, asertywności”
- 15 baloników i gumek do mocowania
- tablica
- kartki samoprzylepne i długopisy
- duży arkusz papieru

IV. PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Ćwiczenie 1.

Wielkość grupy: od 6 do 12 osób
Czas trwania: około 10 minut.
Pomoce: po jednej gumce mocującej i jednym baloniku dla każdego uczestnika, tablica.
Sposób realizacji.
( Ćwiczenie to można potraktować jako ćwiczenie rozgrzewające)
1. Każdy uczestnik otrzymuje balonik i gumkę.
2. Uczestnicy nadmuchują swoje baloniki i za pomocą gumki przymocowują je do kostki prawych nóg.
3. Uczestnicy ustawiają się w kole, twarzą do środka.
4. Nauczyciel informuje uczestników, że ich zadaniem jest niszczyć baloniki innych osób, pozostawiając swój nietknięty.
5. Kiedy wszystkie baloniki już pękną, omawiamy ćwiczenie w całej grupie.

Podsumowanie
Prowadzący zapisuje na tablicy odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak czuliście się, kiedy wasz balon pękł?
- Co wtedy zrobiliście?
- Jak czuliście się, kiedy zniszczyliście balon należący do kogoś innego?
- Czy podobało się wam to ćwiczenie? Jeśli tak, to dlaczego? Jeśli nie, to dlaczego?

W odpowiedziach nauczyciel wyszukuje słowa agresywne i uległe. Wyjaśnia, że podczas ćwiczenia dochodziło do konfliktów, podczas których jedni zachowywali się agresywnie, a inni ulegle. Gra miała na celu wygrywanie i dlatego byli w niej zwycięzcy i pokonani.

Ćwiczenie 2
Czas trwanie: 30 minut.
Pomoce: duży arkusz papieru, kolorowe markery, załącznik numer 3
Sposób realizacji:

Nauczyciel przedstawia uczniom tablicę ,, Podstawowe wiadomości o agresji i uległości”, a następnie prosi uczniów o podanie własnej definicji terminu ,,agresja” . Pyta czy agresja jest potrzebna, zbędna czy szkodliwa oraz kiedy i jaka? Wychowawca pyta jakie rodzaje agresji znają uczniowie. Mogą to być głosy w dyskusji grupowej na ten temat lub dyskusja nad referatami przygotowanymi przez dzieci na podstawie podanych wcześniej lektur. Wychowawca może podpowiadać takie rodzaje agresji jak: destrukcyjna w założeniu, skierowana przeciw jednostce lub grupie społecznej i destrukcyjna w celu służenia interesom jednostki lub społecznym (tzw. agresja prospołeczna, kiedy np. ktoś bije napastnika, aby ocalić kogoś innego); inne kryteria: agresja atakująca i obronna; instrumentalna (aby coś uzyskać) i jako cel sam w sobie (,,bije, bo lubi to robić”); słowna i fizyczna, itp.

Podsumowanie
Wszyscy uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, który zapisuje odpowiedzi na arkuszu zbiorczym wg wzoru:
- Co czuje ofiara agresji?
- Co czuje agresor?
- Jakie są skutki agresji?
W podsumowaniu nauczyciel zwraca uwagę uczniów na wpływ zachowań agresywnych, na relacje z drugim człowiekiem (agresja rodzi agresję, agresja niszczy relacje, burzy poczucie bezpieczeństwa). Uświadamiamy dzieciom, że dużą rolę w przerwaniu agresji mają świadkowie. Każdy z nas może coś zrobić w przezwyciężeniu agresji, aby na świecie było mniej przemocy. Nie możemy być obojętni.


LITERATURA:

Bandura A., Walters R., Agresja w okresie dorastania, PWN Warszawa, 1968
Hamer H., Wybrane zagadnienia z psychologii społecznej, SGGW-AR, 1991
Aronson E, Człowiek istota społeczna, PWN Warszawa, 1978
Jakubowska B., Jakubowski J., Łypacewicz A., Rylke H., Ja i inni, WSiP Warszawa, 1985.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1723
 
   Komentarze
Jeszcze nie ma żadnych komentarzy, Twój może być pierwszy!

Dodaj komentarz
  Barometr
1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 6



Ilość głosów: 2
  Publikacje

Nowe zasady publikacji
Szukaj autora i tytuł
Ostatnio dodane materiały
Ranking publikacji 
Najczęściej zadawane pytania
  Twoje konto
Zaloguj się
Załóż konto
Zapomniałem hasła
  Forum
Nauczyciel - awans zawodowy
Matura
Korepetycje
Ogłoszenia - kupię, sprzedam, oddam


O Profesorze - Napisz do Nas - Reklama - Polityka prywatności - Najczęściej zadawane pytania - Zgłoś błąd

2000-2014