Katalog

Agnieszka Mędrycka, 2012-02-06
Drochlin

Język polski, Sprawdziany i testy

Składnia zdania pojedynczego - sprawdzian dla kl. VI

- n +

SKŁADNIA ZDANIA POJEDYNCZEGO – SPRAWDZIAN DLA KLASY VI

…………………………………………………………………………. WERSJA A
imię i nazwisko

Pani Pawlikowa wróciła do domu później, niż zapowiedziała. Gdy weszła do pokoju, światło jeszcze było zapalone, ale Kubuś chrapał już smacznie na amerykance. (…)
Pochyliła się nad głową chłopca, chciała go pocałować w umorusany policzek,
ale naraz cofnęła się gwałtownie.
- Cóż to?
Spod kołdry wystawała srebrna rączka parasola. Pani Pawlikowa delikatnie odchyliła kołdrę i nagle parsknęła śmiechem. Jej ukochany cherubinek obiema rękoma obejmował stary, zakurzony parasol i mocno przyciskał do siebie!
Zdarzało się, że Kubuś spał już z żabą, ze znalezionym na podwórzu kotem,
ale z parasolem… Tego jeszcze nie było.
Troskliwa matka wyciągnęła delikatnie parasol z objęć Kubusia, przyjrzała mu się uważnie.
„Skąd on wytrzasnął taki stary grat? Dlaczego go tak czule obejmował? Co on z nim myśli zrobić?” – dziwiła się oglądając parasol ze wszystkich stron. Potem przypomniała sobie, że Kubuś wspominał jej kiedyś o drutach ze starych parasoli, z których podobno są znakomite łuki. Pogładziła chłopca po głowie, ucałowała go w policzek, a parasol, niby strażnika, postawiła przy amerykance.
Rano, ledwie Kubuś otworzył oczy, spostrzegł, że parasola nie ma pod kołdrą.
- Gdzie mój parasol? – wrzasnął przerażony.
Adam Bahdaj „Uwaga! Czarny parasol”
1. Pierwsze wypowiedzenie tekstu jest zdaniem:
A. rozkazującym C. oznajmującym
B. pytającym D. wykrzyknikowym
2. W pierwszym akapicie tekstu podkreśl wszystkie orzeczenia.
3. Ostatnie wypowiedzenie tekstu: Gdzie mój parasol? – to:
A. równoważnik zdania
B. zdanie pojedyncze rozwinięte
C. zdanie pojedyncze nierozwinięte
D. zdanie złożone
4. Podkreśl okoliczniki w zdaniu: Na podwórku Kubusiowi zrobiło się nagle wesoło.
Nazwij ich rodzaje …………………………………………………………………
5. Podkreśl i nazwij rodzaje podmiotów w podanych wypowiedzeniach:
Kubuś bawił się w detektywa. ………………………………
Parasola nigdzie nie było. ………………………………
Kubuś i mama zeszli na śniadanie. ………………………………
Bardzo się zmartwił. ……………………………..
6. Rozwiń podane zdanie, dodając określenia do podmiotu i orzeczenia.
Mama zauważyła.
………………………………………………………………………………………….
7. Podany równoważnik zdania przekształć na zdanie o tej samej treści.
Kubuś to chłopiec zbierający różne przedmioty .
………………………………………………………………………………………………
8. Przekształć podane zdanie oznajmujące na pytające.
Podany fragment tekstu pochodzi z powieści.
………………………………………………………………………………………………
9. Uzupełnij brakujące przecinki.
Kubuś minął spokojnie bar skręcił w zarośla okrążył budynek. Z drugiej strony baru stała stara szopa której płot przylegał do barowego ogródka. Przylgnął do ściany szopy ostrożnie wysunął głowę. Zobaczył pusty o tej porze ogródek kilka nakrytych ceratą stolików kota leżącego pod murem i szerokie plecy rosłego mężczyzny. W pierwszej chwili go nie poznał ale gdy ujrzał czarne wąsiki był już pewny że to właśnie on – właściciel białego kapelusza złodziej tajemniczego parasola.
10. Podkreśl zdania pojedyncze nierozwinięte.
Spoglądał uważnie. Chmurzyło się. Nadeszła mama. Rozpoczęła się seria wyjaśnień.
11. Podkreśl spójniki, przed którymi stawiamy przecinek.
i ale że albo ponieważ oraz więc lub ani dlatego
12. Wykonaj wykres i podpisz części zdania: Młody detektyw odnalazł wreszcie poszukiwany parasol.

…………………………………………………………………………. WERSJA B


Pani Pawlikowa wróciła do domu później, niż zapowiedziała. Gdy weszła do pokoju, światło jeszcze było zapalone, ale Kubuś chrapał już smacznie na amerykance. (…)
Pochyliła się nad głową chłopca, chciała go pocałować w umorusany policzek,
ale naraz cofnęła się gwałtownie.
- Cóż to?
Spod kołdry wystawała srebrna rączka parasola. Pani Pawlikowa delikatnie odchyliła kołdrę i nagle parsknęła śmiechem. Jej ukochany cherubinek obiema rękoma obejmował stary, zakurzony parasol i mocno przyciskał do siebie!
Zdarzało się, że Kubuś spał już z żabą, ze znalezionym na podwórzu kotem,
ale z parasolem… Tego jeszcze nie było.
Troskliwa matka wyciągnęła delikatnie parasol z objęć Kubusia, przyjrzała mu się uważnie.
„Skąd on wytrzasnął taki stary grat? Dlaczego go tak czule obejmował? Co on z nim myśli zrobić?” – dziwiła się oglądając parasol ze wszystkich stron. Potem przypomniała sobie, że Kubuś wspominał jej kiedyś o drutach ze starych parasoli, z których podobno są znakomite łuki. Pogładziła chłopca po głowie, ucałowała go w policzek, a parasol, niby strażnika, postawiła przy amerykance.
Rano, ledwie Kubuś otworzył oczy, spostrzegł, że parasola nie ma pod kołdrą.
- Gdzie mój parasol? – wrzasnął przerażony.
Adam Bahdaj „Uwaga! Czarny parasol”
1. W pierwszym akapicie tekstu podkreśl wszystkie orzeczenia.
2. Pierwsze wypowiedzenie tekstu jest zdaniem:
A. rozkazującym C. oznajmującym
B. pytającym D. wykrzyknikowym
3. Podkreśl i nazwij rodzaje podmiotów w podanych wypowiedzeniach:
Mama i Kubuś zeszli na śniadanie …………………………….
Parasola nigdzie nie było. …………………………….
Chłopiec bawił się w detektywa. …………………………….
Bardzo się ucieszył. …………………………….
4. Podkreśl okoliczniki w zdaniu: W domu Kubuś nareszcie mógł spokojnie odpocząć.
Nazwij ich rodzaje …………………………………………………………………
5. Podkreśl spójniki, przed którymi stawiamy przecinek.
i ale że albo ponieważ oraz więc lub ani dlatego

6. Ostatnie wypowiedzenie tekstu: Gdzie mój parasol? – to:
A. zdanie pojedyncze rozwinięte
B. zdanie pojedyncze nierozwinięte
C. zdanie złożone
D. równoważnik zdania
7. Podkreśl zdania pojedyncze nierozwinięte.
Pali się. Patrzymy daleko. Ten widok jest niezwykły. Zachodzi słońce.
8. Przekształć podane zdanie oznajmujące na pytające.
W powieści partie narracyjne przeplatają się z opisowymi.
……………………………………………………………………………………………
9. Uzupełnij brakujące przecinki.
Kubuś minął spokojnie bar skręcił w zarośla okrążył budynek. Z drugiej strony baru stała stara szopa której płot przylegał do barowego ogródka. Przylgnął do ściany szopy ostrożnie wysunął głowę. Zobaczył pusty o tej porze ogródek kilka nakrytych ceratą stolików kota leżącego pod murem i szerokie plecy rosłego mężczyzny. W pierwszej chwili go nie poznał ale gdy ujrzał czarne wąsiki był już pewny że to właśnie on – właściciel białego kapelusza złodziej tajemniczego parasola.
10. Rozwiń podane zdanie, dodając określenia do podmiotu i orzeczenia.

Kubuś spał.
………………………………………………………………………………………
11. Podany równoważnik zdania przekształć na zdanie o tej samej treści.
Co to takiego?
………………………………………………………………………………………………
12. Wykonaj wykres i podpisz części zdania: Mama Kubusia szybko postawiła parasol przy łóżku
Wyświetleń: 5113


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.