Program ścieżki
Edukacja prozdrowotna dla klasy II Gimnazjum
Cele:
Pomoc uczniom w kształtowaniu postaw akceptujących człowieczeństwo we wszystkich jego przejawach, a więc na płaszczyźnie psychicznej, fizycznej i fizjologicznej. Potrzeba zrozumienia pojęcia profilaktyki i jej stosowania w życiu codziennym jako nadrzędnej nad problemami chorób i ich zwalczania(zapobiegać czy leczyć.)? Z punktu widzenia korzyści dla organizmu oraz postaw, zachowań i nawyków w tym zakresie.
Czas realizacji:
Lekcje wychowawcze
Lekcje biologii
Lekcje języka polskiego
Lekcje informatyki
Lekcje geografii
Lekcje chemii
Lekcje wychowania fizycznego
Lekcje techniki
Lekcje plastyki
Dodatkowi specjaliści:
higienistka szkolna
lekarz
pielęgniarka
Wstęp:
Uczniowie klasy VIII mają pewne wiadomości i umiejętności z higieny środowiska i zdrowia człowieka zdobyte przede wszystkim na lekcji biologii w klasie VII.
Należy zapowiedzieć uczniom że na w/w przedmiotach będą realizowane zagadnienia dotyczące zdrowia, a "zlepiać" je będzie wychowawca na lekcjach wychowawczych.
Lekcje wychowawcze:
Proponuję wyjść od utrwalenia i powtórzenia wiadomości w zakresie zdrowia i choroby na dwóch pierwszych lekcjach wychowawczych,
a następnie zająć się następującymi zagadnieniami:
1. Jakie są zadania higieny.
2. Choroby cywilizacyjne i choroby społeczne (tu AIDS)
3. Wpływ trucizn i używek na organizm.
4. Profilaktyka uzależnień.
5. Zachowanie sprzyjające i zagrażające zdrowiu, podejmowanie odpowiednich wyborów.
6. Formy pomocy dla osób eksperymentujących i uzależnionych.
7. Poczucie własnej wartości dawanie i przyjmowanie wsparcia, asertywność.
8. Sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
9. Składniki pokarmowe w spożywanych pokarmach.
10. Higiena w okresie połogu i ciąży
11. Elementy środowiska przyrodniczego istotne dla zachowania zdrowia.
12. Wpływ czynników metabolicznych na zdrowie człowieka.
13. Znaczenie wody dla życia człowieka.
14. Rekreacja i wypoczynek.
15. Zmęczenie, przemęczenie, znużenie, stres (higiena życia psychicznego)
16. Ochrona zdrowia i oświata zdrowotna w Polsce ( zadania i struktury).
Chemia
1. Wpływ zanieczyszczeń pyłowych i gazowych powietrza atmosferycznego na zdrowie człowieka.
2. Skład wody do picia makrocząstecki.
Geografia
1. Jakie zanieczyszczenia i skażenia występują w okolicy i jaki jest ich wpływ na samopoczucie i zdrowie człowieka.
Biologia
1. Mikroorganizmy chorobotwórcze występująca w powietrzu, wodzie, glebie.
2. Stosunek anabolizmu i katabolizmu w metaboliźmie.
3. Układ hormonalny,.
4. Skład organizmów żywych (pierwiastki, związki organiczne i nieorganiczne).
Wychowanie fizyczne
1. Aktywność ruchowa w różnych okresach życia i stanach zdrowia.
2. Wypoczynek czynny i bierny.
3. Wartość zdrowotna zajęć sportowych.
4. Dlaczego codziennie ćwiczyć
5. Higiena pracy umysłowej i snu.
Język polski
1. Utwory literackie i poetyckie o zdrowiu.
Technika i informatyka.
1. Skład żywności , układanie jadłospisów, ich różnice ze względu na wiek stan zdrowia, rodzaj pracy.
2. Higiena produkcji i przechowywania żywności.
Pielęgniarka
1. Wpływ trucizn na życie człowieka (papierosy, alkohol, narkotyki)
Lekarz
1. Choroby cywilizacyjne (układu krążenia, oddechowego, pokarmowego, nowotwory), choroby społeczne ( gruźlica, AIDS, weneryczne, reumatyzm) Przyczyny i zapobieganie.
Finał edukacji prozdrowotnej winien odbyć się w formie konkursu, pracy lub sesji na temat:
Zabiegi człowieka , które mogą polepszyć warunki środowiskowe w których mieszkasz.
Uwagi końcowe
Za realizację edukacji prozdrowotnej odpowiedzialnym jest wychowawca, który współpracuje z nauczycielami poszczególnych przedmiotów. Wspólnie ustalają czas realizacji ( najlepiej ten sam lub z odwołaniem się do problemu).Materiał może być realizowany na całych lub fragmentach lekcji.
Opracowanie: Maria Główczyk
Nauczyciel Publicznego Gimnazjum
nr 4 w Chrzanowie