Katalog

Monika Kurzyna, 2012-03-22
Świecie

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Uroczystość andrzejkowa „Czarodziejki bawią się”

- n +

SCENARIUSZ UROCZYSTOSCI ANDRZEJKOWEJ


1. Data: 30.11. 2011r .
2.Tytuł : Scenka teatralna „Czarodziejki bawią się”
3.Grupa wiekowa: 3,4,5- latki
4. Osoba prowadząca: Monika Kurzyna
Osoby współprowadzące: nauczycielki przedszkola.
5. Pomoce dydaktyczne: przybory do wróżb( kolorowe kartki, chusteczki, talerzyki, marchewka, rogaliki, torba czarów, monety , miski z wodą, skarpeta, but, miotły, stroje wróżek oraz ducha, księga czarów, podkłady muzyczne(„Uczeń czarnoksiężnika” z filmu Disneya- „Fantazja”, „Caribean Blue”- Enya ,dekoracje sali.
6. Treści programowe:
-kultywowanie tradycji, zwyczajów,
-uczestniczenie we wspólnych zabawach,
-powtarzanie krótkich rymowanek,
-słuchanie wierszy, opowiadań,
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela, dających dziecku satysfakcję i radość,
-uczestniczenie w zabawach sprzyjających koncentracji uwagi przez krótki czas,
-reagowanie na humor zawarty w utworze literackim lub danej sytuacji,
-uczestniczenie w zabawach naśladowczych,
-oglądanie przedstawień teatralnych dla dzieci w przedszkolu,
-przestrzeganie zasad właściwego zachowania się.

8.Cele operacyjne:
Dziecko:
-zna zwyczaje i tradycje związane z andrzejkami,
-uważnie słucha i wykonuje polecenia nauczyciela,
-czerpie radość i zadowolenie z uczestnictwa w proponowanej zabawie,
-umie wyrażać i przeżywać radość zabawy,
-jest zainteresowane scenką teatralną,
-zna wróżby andrzejkowe.
9. Metody:
Słowna- opowiadanie, rozmowa.
Czynna- zadań stawianych do wykonania.
Oglądowa- pokaz i obserwacja.
PRZEBIEG SPOTKANIA

1.Powitanie wszystkich zebranych przez Cyganki:
-zapoznanie z tradycją andrzejkową,
-zaproszenie dzieci do krainy magii,
-nauka czarów,
-wyczarowanie rodziny wróżek.
2.Scenka teatralna pt. „Czarodziejki bawią się”
Scena I
-Matka wróżka sprząta dom, komentując bałaganiarstwo swoich trzech córek.
-Wychodząc na zakupy prosi córki, aby posprzątały dom.
-Kładzie swoją księgę czarów w bezpiecznym miejscu, zakazując córkom magii i czarów.
-Kiedy matka wychodzi uwidaczniają się charaktery córek ( Ewa- buntownicza i roztrzepana), Monika- (bardzo zarozumiała), a Beata- (strachliwa).
Scena II
-Czarodziejki nudzą się, robią straszny bałagan, kłócą się, objadają słodyczami.
-Córki wykorzystując nieobecność mamy postanawiają posprzątać- ale za pomocą czarów…
 Zarozumiała wróżka Monika pokazuje sztuczkę z chusteczką, ponieważ twierdzi, że do czarów nie potrzebuje (magicznej księgi).
 Buntownicza siostra Ewa naśmiewa się z czarów siostry Moniki i namawia siostry do wykorzystania księgi.
 Siostry za namową buntowniczej i roztrzepanej siostry rozpoczynają wielkie czarowanie z „zakazanej księgi magii”

- Zaangażowanie dzieci w czary „Aby czary z księgi się spełniały złóżmy dary” – dzieci wrzucają grosiki do miski z wodą.
 Poszukiwanie przez wróżki ukrytego magicznego worka i różdżki niezbędnych do czarów.
 Wyczarowanie z magicznego worka chusteczek, oraz kolorowych kwiatków.
-Zabawa ruchowa „Aby czary z księgi się spełniały proszę dzieci, aby poskakały”
 Czarowanie słodkich rogalików.
-Pierwsza próba- skarpetka
-Druga próba- but
-Trzecia próba- rogaliki.
-Czwarta próba- wyczarowanie specjalnego rogala z wróżbą dla gościa.
 „Czarodziejski spodek”- czarodziejka Monika bardzo chce być piękniejsza, siostry czarami upiększają ją. Jednak nieudolne czary okazują się podstępem.
 Zdenerwowana wróżka zamienia palec swojej siostry Ewy w marchewkę.
-Zabawa ruchowa „Aby czary z księgi się spełniały pomachajmy paluszkami”
 Strachliwa wróżka Beata zwierza się swoim siostrom, iż marzy o nowym przyjacielu z którym mogłaby iść do kina lub na spacer.
-Pierwsza próba- nocnik dziecięcy
-Druga próba- gruby duch.
 Niezadowolona Beata każe swoim siostrom poprawić ducha.
 Wyjście z wyczarowanym duchem do Zamku.
Scena III
-Rozmowa wróżki Beaty na temat najważniejszej osoby w przedszkolu.
 Brak Pani Dyrektor w sali jest powodem do kolejnych czarów.
 Wróżki otwierają księgę czarów chcąc wyczarować Panią Dyrektor.
-Zabawa ruchowa „Aby czary z księgi się spełniały poklaszczmy rączkami”
 Wróżki czarują

-Pierwsza próba- miotła.
-Druga próba- posąg dyrekcji.
-Trzecia próba- ożywienie dyrekcji uściskiem dzieci.
 Pani Dyrektor dziękuje wróżkom, oraz wszystkim dzieciom za „Andrzejkowe” wróżby i czary. Z wdzięczności za wyczarowanie jej osoby obiecuje dzieciom niespodziankę.
Scena końcowa IV
-Na sale wchodzi matka z zakupami, zdziwiona pyta co się tutaj dzieje?. Gdzie podziała się „magiczna księga”?. Czy wróżki były grzeczne, czy czarowały, co się stało z córką Beatą.?
-Matka gniewa się na swoje małe czarodziejki ,karci je i kilkakrotnie grozi im, poruszając palcem.
- Wreszcie prosi je, aby powiedziały prawdę. Wróżki proszą o przebaczenie. Tańczą.


Zakończenie
Wychowawcy wraz z dziećmi opuszczają salę udając się kolejno do poszczególnych grup w celu przeprowadzenia zajęć o tematyce „Andrzejkowej”
 Grupa 3-latki „Krasnoludki”- „Jedziemy do lasu”- opowieść ruchowa. Dzieci biegają po lesie w rytm muzyki relaksacyjnej. Na przerwę w muzyce chowają się pod drzewka. Na hasło: „słonko świeci”, spacerują po lesie. Nauczycielka mówi zaklęcie i zmienia dzieci w :
- zajączki (dzieci kucają i naśladują skoki zajączka)
- krasnale (marsz w przysiadzie)
- wielkoludy (marsz na palcach z wyciągniętymi w górę rękoma)
- sarenki (lekki bieg)
Nagle zaczyna mocno wiać wiatr (dzieci podnoszą ręce, naśladują wiatr oraz mówią „szszszsz….”
 Grupa 3-latki „Gumisie”- „Butelka prawdę Ci powie” (nasze charaktery)
Dzieci kręcą ozdobną butelką, wokół której leżą rozrzucone rekwizyty:
Lusterko - dba o swój wygląd
Zegarek - punktualny
Pieniądz- bogactwo
Korale - strojnisia
Książka - naukowiec
Notes - drobiazgowy
Grzebień - elegant
Mydło - czyścioch
Orzech - twardziel
Chusteczka - płaczek
Gęsie pióro - kłamca
 Grupa 4- latki- „Duszki”- „Magiczne karty”(kim będę w przyszłości?)Dzieci kolejno losują rozłożone na dywanie „Magiczne karty”, które ukażą kim będziemy w przyszłości. Dzieci rozpoznają co przepowiada karta, kolorują wylosowany zawód.

 Grupa 5- latki-„Ufoludki” „Mój znak zodiaku”- Rozmowa z dziećmi na temat poszczególnych miesięcy oraz znaków zodiaku przypadających na dany miesiąc. Dzieci otrzymują „zodiakalne rysunki”, które kolorują.
Pani Dyrektor zaprasza dzieci na słodki poczęstunek - rogaliki wyczarowane przez wróżki.
Wyświetleń: 1876


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.