Katalog Anna Pacek - Spich, 2012-06-11 Okole Język francuski, Scenariusze "Wirtualne wędrówki po Francji" - Scenariusz bloku zajęć z języka obcego na przykładzie języka francuskiegoScenariusz bloku zajęć z języka obcego na przykładzie języka francuskiego „Wirtualne wędrówki po Francji” Cele zajęć: W wyniku zrealizowania zajęć wg scenariusza uczący się: Zapozna się z podziałem administracyjnym Francji Pozna zamorskie departamenty i regiony Francji Będzie umiał selekcjonować zdobyte informacje Będzie umiał radzić sobie z różnymi problemami, np. dotrzeć do trudno dostępnych informacji, wynajdować ciekawostki dotyczące danego regionu Nie będzie się bał nowych i nieznanych sytuacji, Będzie umiał podejmować ryzyko, Będzie umiał rozwiązywać problemy i podejmować decyzje, Będzie umiał analizować wyniki własnej pracy i wyciągać odpowiednie wnioski, Nabędzie umiejętność samodzielnej pracy przy realizacji zadania, Nabędzie umiejętność zdobywania samodzielnie informacji, Nabędzie umiejętność samodzielnego opracowania pozyskanych materiałów i wiadomości, Nabędzie umiejętność prezentacji wyników swej pracy innym, Nabędzie umiejętność pracy w zespole, Nabędzie umiejętność wypowiadanie się i słuchania, Zwiększy swoją motywację do samodzielnej nauki języka francuskiego, Będzie doskonalił swoją znajomość języka francuskiego Zapozna się z geografią Francji Formy pracy: Zbiorowa Indywidualna Metody pracy: Wykład Burza mózgów Praca indywidualna Praca w grupach Środki dydaktyczne: Mapa Francji Komputery z programem do wykonywania prezentacji multimedialnych, programem do podstawowej obróbki zdjęć oraz dostępem do Internetu Rzutnik multimedialny Papier i pisaki Lista stron internetowych (przygotowana przez nauczyciela) Czas realizacji: 4 x 90 minut Zadania do wykonania: Uczniowie mają dotrzeć i zebrać informacje na temat jednego z proponowanych regionów Francji : Normandia Bretania Gujana Francuska Alzacja Lotaryngia Langwedocja – Rousillon Midi – Pyrénées Kraj Loary Szampania – Ardeny Prowansja – Alpy – Lazurowe Wybrzeże Korsyka Gwadelupa Martynika Proponowane formy projektów Nauczyciel proponuje wiodącą formę projektu. Uczniowie mogą jednak dowolnie ją modyfikować. Wiele zależy od umiejętności i przekroju zespołu klasowego w którym lekcja będzie realizowana. Formy oceny Ocenie podlega zarówno pojedynczy uczeń, jak i grupa łącznie. Najczęstsze formy oceny: aktywność podczas dyskusji, stopień zrealizowania tematu i wykorzystanie pomocy i środków dydaktycznych, słownictwo i język stosowany podczas prezentacji, logiczna kompozycja i spójność wypowiedzi, staranność opracowań Przebieg zajęć: Zajęcia nr 1 (90 min): 1. Przedstawienie tematu i zamierzonych celów. 2. Wskazanie na mapie proponowanych do opracowania regionów, 3. Krótkie przypomnienie, znanej uczniom, metody projektów . 4. Dobór grup uczniowskich do realizacji projektów. 5. Wybór zagadnienia do realizacji. 6. Praca twórcza w grupach — uczniowie korzystają z dostępnych albumów, ulotek, słowników i encyklopedii oraz z komputera i Internetu a. wyłonienie lidera, b. określenie formy, w jakiej projekt będzie realizowany, c. zaplanowanie pracy, d. podział zadań w obrębie grupy, e. opracowanie scenariusza swoich zajęć, wg którego projekt będzie wykonywany, 7. Wyjaśnianie wątpliwości uczniów związanych z realizowanym tematem. 8. Zakończenie zajęć. W pierwszym etapie lekcji (ok. 10 minut) prowadzący zapoznaje uczniów z obszarem tematycznym, z którego będą wykonywali projekty oraz przypomina istotę metody projektów. Uczniowie samodzielnie dokonują podziału na grupy (ok. 5 minut), a następnie — w wyniku dyskusji — każda grupa wybiera temat projektu do realizacji (15 minut). Proponowane tematy zostały przygotowane przez nauczyciela i regionów Francji. Po wybraniu regionu, uczniowie rozwijają i precyzują formę, w której chcą realizować projekt, co od razu powoduje wstępny przydział środków dydaktycznych — ok. 10 minut. W części podsumowującej lekcji (ok. 5 minut) nauczyciel upewnia się, że wszystkie grupy wybrały temat nad którym będą pracowały oraz dysponują wstępnymi informacjami do dalszej realizacji projektu. Zajęcia nr 2 i nr 3 (2x90 min): 1. Podanie tematu zajęć, celów i zamierzonych osiągnięć. 2. Przypomnienie tematów poszczególnych grup. 3. Wskazówki nauczyciela co umieścić w prezentacji, na co zwrócić szczególną uwagę. 4. Praca nad projektem (wyszukiwanie informacji, konsultacje z nauczycielem…) 5. Wyjaśnienie wątpliwości. 6. Zakończenie zajęć. W początkowej fazie zajęć nauczyciel przypomina czego dotyczy projekt (ok. 10 min). Z każdą grupą ustala co znajdzie się w ich pracy, na co powinni zwrócić uwagę a co jest zbędne. Podczas zajęć nauczyciel obserwuje prace młodzieży, pomaga, udziela instrukcji oraz kontroluje stopień realizacji zadań. W części podsumowującej lekcji (ok. 5 min.) nauczyciel upewnia się, że wszystkie grupy mają materiał konieczny do realizacji zadania, wyjaśnia końcowe wątpliwości. Zajęcia nr 4 (90 min): 1. Podanie tematu zajęć, celów i zamierzonych osiągnięć. 2. Przypomnienie zasad oceniania. 3. Prezentacje projektów 4. Uwagi i spostrzeżenia nauczyciela. 5. Dyskusja podsumowująca — po zakończeniu wszystkich prezentacji. 6. Ocena pracy przez nauczyciela. 7. Podsumowanie i informacja zwrotna. Podczas zajęć uczniowie prezentują przygotowane przez siebie projekty. Uczniowie korzystają z dostępnych środków i pomocy dydaktycznych oraz tych, które sami przygotowali. Nauczyciel dba, by podczas prezentacji nie przerywano wypowiedzi, a ewentualne pytania będą zadawane po zakończeniu wystąpienia grupy. Przed rozpoczęciem prezentacji, grupy krótko przedstawiają scenariusz przygotowany na pierwszych zajęciach, a następnie przystępują do pokazu swych dokonań. Podsumowanie i informacja zwrotna Podsumowanie będzie stanowić prezentacja multimedialna „Wirtualne wędrówki po Francji”, przygotowana i przedstawiana przez nauczyciela a wykonana na podstawie materiałów przygotowanych przez uczniów. Uczniowie odpowiadają na postawione przez prowadzącego pytania. Odpowiedzi udzielają osoby, które nie przygotowywały projektu o regionie, którego dotyczy pytanie. Odpowiedzi, które padają z klasy, będą dla nauczyciela informacją zwrotną, jak słuchano dokonań kolegów i czy forma projektu odpowiadała pozostałym. Jeżeli projekt był ciekawy, na pewno wzbudził zainteresowanie i młodzież wiele treści zapamiętała. Wyświetleń: 912
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |