Katalog

Barbara Jamróz, 2012-06-11
Czeladź

Chemia, Konspekty

Promieniotwórczość naturalna

- n +

KONSPEKT LEKCJI CHEMII W I KLASIE TECHNIKUM

Temat lekcji: Promieniotwórczość naturalna.
Cel ogólny: Poznanie zjawiska promieniotwórczości naturalnej.
Cele szczegółowe:
 uczeń zna pojęcie promieniotwórczości naturalnej i podaje cechy różniące ją od promieniotwórczości sztucznej;
 uczeń zna pojęcie radionuklidu i wymienia przykładowe, naturalne nuklidy promieniotwórcze;
 uczeń wyjaśnia pojęcie okresu półtrwania radionuklidu;
 uczeń wymienia i krótko charakteryzuje szeregi promieniotwórcze;
Metody i formy pracy:
 wykład;
 dyskusja;
 praca z podręcznikiem;
 praca indywidualna;
Środki dydaktyczne:
 kreda, tablica;
 podręcznik;

Przebieg lekcji :
1. Czynności porządkowe.
2. Przypomnienie wiadomości na temat rodzajów rozpadów promieniotwórczych.
3. Podanie tematu lekcji.
4. Wprowadzenie do tematu przez uświadomienie uczniom, że promieniotwórczość to nie jest tylko śmiertelne zagrożenie życia, ale zjawisko, z którym spotykamy się na co dzień, które jest chętnie wykorzystywane w diagnostyce medycznej, w różnych terapiach oraz w badaniach naukowych. Podkreślenie, że bez promieniotwórczości nie byłoby życia.
5. Zapoczątkowanie dyskusji na temat źródeł promieniowania naturalnego.
6. Wyjaśnienie pojęcia promieniotwórczość.
7. Wprowadzenie pojęcia radionuklidu, podanie przykładów pierwiastków o stabilnych i promieniotwórczych izotopach.
8. Zainicjowanie dyskusji na temat metody datowania węglem C-14 znalezisk archeologicznych.
9. Wyjaśnienie pojęcia okresu półtrwania radionuklidów i przeanalizowanie czasów połowicznego rozpadu niektórych pierwiastków (analiza odpowiedniej tabeli zamieszczonej w podręczniku w rozdziale 3.2).
10. Burza mózgów na temat: dlaczego ruda uranu, stosowana np. w reaktorach i bombach jądrowych, tak długo zachowuje swoje właściwości promieniotwórcze?
11. Wyjaśnienie istnienia tzw. szeregów promieniotwórczych w przyrodzie, jako podstawowego źródła promieniotwórczości naturalnej.
12. Analiza szeregów promieniotwórczych na podstawie schematów zamieszczonych w podręczniku w rozdziale 3.2.

Praca domowa:
 Poznanie metody C-14 datowania znalezisk archeologicznych.
 Zapisanie wszystkich przemian jądrowych zachodzących w obrębie jednego z poznanych szeregów promieniotwórczych.
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości o źródłach promieniowania naturalnego i czasie półtrwania radionuklidów.

Wyświetleń: 1212


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.