Katalog Małgorzata Kowalska-Tuszyńska, 2012-11-12 Lipno Język polski, Konspekty Podróż w czasie z gramatyką języka polskiego... - konspekt lekcji języka polskiego dla uczniów klasy IV szkoły podstawowej.KONSPEKT LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO przeprowadzonej …………………………… r. w klasie IV s.p., przez nauczyciela ………………………. TEMAT: Podróż w czasie z gramatyką języka polskiego. POWIĄZANIE Z WCZEŚNIEJSZĄ WIEDZĄ: 1. Czasownik jako odmienna część mowy. 2. Osoby i liczby czasownika 3. Koniugacja czasownika. 4. Nieosobowa forma czasownika – bezokoliczniki. CELE LEKCJI: 1. Ogólny: • wykorzystanie wiadomości i umiejętności do praktycznego działania. 2. Szczegółowy: • zna czasy czasownika – teoria, • przyporządkowuje czasownik określonej funkcji czasu – praktyka, • odmienia czasownik w określonym czasie. CELE SFORMUŁOWANE W JĘZYKU UCZNIA: 1. Znam czasy czasowników. 2. Wiem, w jakim czasie został użyty dany czasownik. 3. Umiem odmieniać czasownik w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym). „NACOBEZU” (na co będę zwracał uwagę): 1. Określam czas czasowników. 2. Odmieniam czasownik w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym). METODY: ćwiczenia praktyczne, metoda pytań i odpowiedzi, aktywizująca. FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zestaw ćwiczeń przygotowanych przez nauczyciela. CZAS: 45 minut. PRZEBIEG LEKCJI: 1. Faza wprowadzająca. • Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu lekcji. • Określenie celu lekcji („NACOBEZU”). 2. Faza realizacyjna. • Przypomnienie ogólnych wiadomości na temat czasownika (pytanie, odmiana, formy bezokolicznika) – graficzny zapis tych wiadomości: w formie „słoneczka”. • Zwrócenie uwagi na czasy czasownika; wyjaśnienie różnicy między czasem przeszłym, teraźniejszym i przyszłym – zapis w formie osi czasu. • Wykonanie ćwiczenia polegającego na przyklejeniu na plakacie przedstawiającym oś czasu karteczek, na których zapisany jest czasownik w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym). • Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, następnie uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują ćwiczenia utrwalające rozróżnienie czasowników w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym oraz odmianę czasownika. 3. Faza podsumowująca. • Nauczyciel zadaje pytania kontrolujące, w celu sprawdzenia wiedzy i umiejętności uczniów zdobytej na dzisiejszej lekcji – tzw. „Kluczowe pytania do uczniów”. • Nauczyciel zapisuje i wyjaśnia uczniom treść pracy domowej. JAK SPRAWDZĘ, CZY CEL ZOSTAŁ OSIĄGNIĘTY: 1. „Kluczowe pytania do uczniów” – pytania kontrolujące, sprawdzające wiedzę i umiejętności. 2. Ćwiczenia z karty pracy. 3. Aktywność uczniów i ich zaangażowanie w tok lekcji. 4. Wykonanie pracy domowej. KLUCZOWE PYTANIA DLA UCZNIÓW: 1. Wymień czasy czasownika. 2. Określ czas wskazanego czasownika. 3. Odmień w czasie przeszłym (teraźniejszym, przyszłym prostym, przyszłym złożonym) czasownik… NOTATKI I DODATKOWE ĆWICZENIA: Karta pracy zawierająca ćwiczenia utrwalające rozróżnienie czasownika w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym) oraz ćwiczenia kształtujące, porządkujące zdobytą wiedzę i umiejętności z zakresu odmiany czasownika – ze względu na czas. PRACA DOMOWA: Polecenie wykonania wskazanego ćwiczenia z karty pracy. MATERIAŁY I POMOCE DYDAKTYCZNE: 1. Podręcznik do nauki o języku z ćwiczeniami. 2. Karta pracy. 3. Oś czasu. 4. Karteczki z czasownikami w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym (prostym i złożonym). Opracowała: mgr Małgorzata Kowalska-Tuszyńska KARTA PRACY – czasy czasownika, klasa IV. 1. Wylosuj karteczkę zawierającą czasownik, przyklej ją do osi czasu, narysowanej przez nauczyciela na tablicy, następnie wpisz czasowniki w odpowiednie miejsce. a. Czas przyszły: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… b. Czas teraźniejszy: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. c. Czas przyszły posty: ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. d. Czas przyszły złożony: …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 2. Przekształć podane czasowniki na bezokoliczniki a. lubimy - ……………………. b. pisaliście - ………………….. c. napisałeś - ………………….. d. jesteśmy - …………………… e. jest - …………………………. 3. Odmień w liczbie pojedynczej i mnogiej, w czasie przeszłym czasownik PISAĆ ……………………………………….. liczba …………………… liczba…………………… 1. …………………………………… 1. ………………………………….. 2. ……………………………………. 2. ………………………………….. 3. ……………………………………. 3. …………………………………... ……………………………………. ……………………………………. .......................................................... 4. Odmień w liczbie pojedynczej i mnogiej, w czasie teraźniejszym czasownik BYĆ ……………………………………….. liczba …………………… liczba…………………… 1. …………………………………… 1. ………………………………….. 2. ……………………………………. 2. ………………………………….. 3. ……………………………………. 3. …………………………………... ……………………………………. ……………………………………. .......................................................... 5. Odmień w liczbie pojedynczej i mnogiej, w czasie przyszłym prostym czasownik ŚPIEWAĆ ……………………………………….. liczba …………………… liczba…………………… 1. …………………………………… 1. ………………………………….. 2. ……………………………………. 2. ………………………………….. 3. ……………………………………. 3. …………………………………... ……………………………………. ……………………………………. .......................................................... 6. Odmień w liczbie pojedynczej i mnogiej, w czasie przyszłym złożonym czasownik TAŃCZYĆ ………………………………….. liczba …………………… liczba…………………… 1. …………………………………… 1. ………………………………….. 2. ……………………………………. 2. ………………………………….. 3. ……………………………………. 3. …………………………………... ……………………………………. ……………………………………. .......................................................... 7. Uzupełnij wg wzoru a. byliśmy – 1 os. l. mn., czas przeszły b. będziesz chodził – c. zjadłaś – d. pójdę – e. rozumiesz – f. jest – g. będziemy robili – h. usiądźcie – i. będę szył – j. napisaliśmy – k. byliście – 8. DLA CHĘTNYCH. Uzupełnij zdania odpowiednimi czasownikami. Jutro ………………………… (pójść – 1.os. l.poj, cz. przyszły prosty) do biblioteki i …………………….. (wypożyczyć – 1.os. l.poj, cz. przyszły prosty) książkę „Pinokio”. Moja siostra ……………………. (być – 3.os l.poj., cz. przeszły) u koleżanki, natomiast mój brat ……………………….. (zostać – 2os. l.poj., cz. przeszły) w domu. Marek ………………………….. (czytać – 2.os. l.poj, cz. teraźniejszy) książkę pt. „Pinokio”. Ania i Kasia ……………………………….. (być, śpiewać – 3.os. l.mn., cz. przyszły złożony) w tym zespole wokalnym. Opracowała: mgr Małgorzata Kowalska-Tuszyńska Wyświetleń: 9342
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |