Katalog Anna Substyk, 2013-02-25 Ruda Śląska Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć w grupie dzieci 3-letnich z zakresu aktywności matematycznejProwadząca: Anna S. Temat: Wiosenny obrazek. Grupa wiekowa: 3-latki Obszary edukacyjne i treści programowe: Obszar 13: Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną Treści programowe: kształtowanie orientacji przestrzennej: - rozumie i używa pojęcia określające położenie przedmiotów w przestrzeni: „nad”, „pod”, „obok”, „na” Treści programowe: liczenie: - potrafi poprawnie policzyć minimum 3 przedmioty. Obszar 8: Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec Treści programowe: śpiewanie piosenek; kształtowanie poczucia rytm i płynności ruchów przy muzyce: - uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych ze śpiewem, - próbuje ilustrować treść piosenki ruchem. Cele ogólne: Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających: - określaniu przez dzieci położenia przedmiotów w przestrzeni, - przeliczaniu w dowolnie wybranym przez siebie zakresie, - rozwijaniu sprawności ruchowej, płynności ruchów podczas zabawy przy muzyce. Cele operacyjne: Dziecko: - stara się określić położenie przedmiotów w przestrzeni, - rozumie i stara się używać pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni: „nad”, „pod”, „obok”, „na”, - nabywa umiejętności przeliczania na konkretach w wybranym przez siebie zakresie, - potrafi przeliczać do trzech, - próbuje ruchem ilustrować treść piosenki oraz rymowanki, - nabywa umiejętności współdziałania w zespole, - nabywa umiejętności dostosowania się do poleceń nauczyciela, Metody - Metody czynne wg I. Kwiatowskiej - Topinskiej wykorzystane zgodnie z programem Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się E. Gruszczyk – Kolczyńskiej i E. Zielińskiej. - Metody z zakresu grupy metod aktywizujących: metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne. Formy: - praca z całą grupą, - praca indywidualna. Środki dydaktyczne: - dywaniki, - zestaw zabawek edukacyjnych, - tekst rymowanki pt.: „Spacer biedronki”, - płyta CD z zabawami tanecznymi oraz tekst piosenki pt.: „Pszczółki”, - emblematy „pszczółek” dla każdego dziecka, - karta pracy. Literatura: 1.E.Tokarska, J.Kopala, Zanim będę uczniem. Program wychowania przedszkolnego, Edycja Polska, Warszawa, 2009. 2.E.Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa, 2000. 3.Zestaw zabawek edukacyjnych stanowiących dopełnienie powyższej pozycji [E. Gruszczyk – Kolczyńska, E. Zielińska, Wspomaganie (…)] 4.M.M. Skrobacz, Przedszkole trzylatka. Przewodnik metodyczny. Część 3, Grupa edukacyjna S.A., 2009. 5.Płyta CD (Wiosenno-letnie warsztaty muzyczne dla dzieci, Ulubione zabawy muzyczno-ruchowe dzieci). Przebieg zajęcia 1.Powitanie: dzieci według założeń metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne: Dzieci w rytmie muzyki witają się: - ze swoimi częściami ciała - z koleżanką, kolegą. 2.Praca indywidualna – zgodnie z poleceniami nauczyciela - Układanie na dywaniku obrazka z kartonowych sylwet - zabawek według określonej instrukcji nauczyciela, - Przeliczanie motylków, - Określanie położenia przedmiotów w przestrzeni (praktyczne stosowanie określeń: „nad”, „pod”, „obok”, „na”). - Wzbogacenie obrazka dodatkowymi elementami: „pszczółką” oraz „biedronką”. 3. Ilustrowanie ruchem rymowanki pt.: „Spacer biedronki”: Biedroneczka mała po trawce biegała. Nóżkami tupała, rączkami machała. Potem się ślizgała do góry i w dół. W kółko się kręciła i piłką bawiła. Gdy deszczyk zaczął padać, pod listkiem się skryła i bardzo zmęczona spać się położyła. 4.Zabawa ruchowa przy muzyce do piosenki pt.: „Pszczółki” (rozdanie dzieciom emblematów pszczółek): dzieci śpiewając ilustrują ruchem treść zwrotek piosenki: Słychać w ulu gwar wesoły: „bzy, bzy, bzy” Wyleciały z ula pszczoły: „bzy, bzy, bzy” Skrzydełkami pocierają: „ bzy, bzy, bzy” Na swych głowach czułki mają: „bzy, bzy, bzy” Ref.: taniec dzieci. Frunie pszczoła, frunie pszczoła: „raz, dwa, trzy” Pachną kwiaty dookoła: „raz, dwa, trzy” Pszczoła chętnie na nie siada: „raz, dwa, trzy” Bo wspaniała jest zabawa: „raz, dwa, trzy” Ref.: taniec dzieci. 5.Indywidualna działalność przy stolikach z wykorzystaniem karty pracy Zgodnie z poleceniem nauczyciela dzieci manipulują sylwetą pszczółki utrwalając pojęcia: „nad”, „pod”, „obok”, „na”. 6.Rekapitulacja zajęcia 7.Zabawa taneczno-ruchowa z zaproszonymi gości pt.: „Siedmiokroczek”: Dzieci: - podskakują w rytm muzyki, - zwracają się do środka i wykonują trzy klaśnięcia, - odwracają się do tyłu i wykonują trzy klaśnięcia, - wykonują figury: jedna ręka w górze, opuść, druga ręka w górze, opuść (tak długo, jak podpowiada muzyka), dodając kolejno figury: jedna noga do góry, druga noga do góry, klęk prosty na jednej nodze, klęk prosty na drugiej nodze, podparcie w klęku obunożnym na jednej ręce, podparcie w klęku obunożnym na drugiej ręce. Wyświetleń: 12042
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |