Katalog

Dariusz Napierała, 2013-06-03
Czarnków

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie z Planu Rozwoju Zawodowego

- n +


SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA MIANOWANEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA DYPLOMOWANEGO
Nauczyciel mianowany: Dariusz Napierała
wykształcenie : wyższe
Miejsce odbywania stażu: Zespół Szkół w Jędrzejewie gm. Czarnków
Specjalność: język angielski i chemia.
Data rozpoczęcia stażu: 01 września 2010
Data zakończenia stażu: 31 maja 2013
Wstęp
Dnia 31 sierpnia 2010 roku złożyłem wniosek do dyrektora szkoły o umożliwienie mi odbycia stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego. Następnie opracowałem projekt planu rozwoju zawodowego, w którym zaplanowałem działania mające na celu doskonalenie warsztatu i metod pracy; uczestniczenie w realizacji zadań wykraczających poza wykonywane obowiązki służbowe; samodzielne lub przez udział w różnych formach doskonalenia, pogłębianie wiedzy i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły. Plan przedstawiłem dyrektorowi Szkoły dnia 09 września 2010 roku. Plan został przyjęty i zatwierdzony przez dyrektora. Rozpoczynając odbywanie stażu na nauczyciela dyplomowanego zapoznałem się z procedurami awansu zawodowego oraz przepisami prawa oświatowego w tym zakresie:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2006 r., Dz. U. Nr 97, poz. 674, ze zm.),
- Ustawa z dnia 15 lipca 2004r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2004r. Nr 179, poz. 1845);
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. Nr 260, poz. 2593, zm. Dz. U. z 2007 r., Nr 214, poz. 1580),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dziennik Ustaw Nr 214 z 16 listopada 2007 r. pozycja nr 1580).
Staż rozpocząłem w Zespole Szkół w Jędrzejewie, gdzie jestem zatrudniony od roku 2005. Okres stażu trwał 2 lata i 9 miesięcy.

SPIS TREŚCI
Strona tytułowa .........................................................................................str. 1
Wstęp .........................................................................................................str. 2
Spis treści ..................................................................................................str. 3
1. § 8 ust.2 pkt.1: Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.........................................................................................................str. 4,5
2. § 8 ust.2 pkt. 2: Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej..........................................................................................str. 6
3. § 8 ust.2 pkt. 3: Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych........................................................................................................str. 7
4. § 8 ust. 2 pkt. 4a: Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą......................................................................................................str. 8
5. § 8 ust. 2 pkt. 4c: Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych............................................................................................str. 9
6. § 8 ust. 2 pkt. 4e: Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami...................................................str. 10
7. § 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony.............................................str. 10
Załączniki.................................................................................................str. 11


1. § 8 ust.2 pkt 1: Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły.

1. W okresie stażu doskonaliłem kompetencje zawodowe biorąc udział w kursach, warsztatach i szkoleniach dotyczących doskonalenia zawodowego.
W tym w :
- radach szkoleniowych
- konferencji metodycznej połączonej z warsztatami „Connecting with English”, prowadzonej przez native speakera pana Craiga Huxley`a , a organizowanej przez Express Publishing & Egis dnia 05 marca 2013 w Poznaniu.
- kursie „ Metody i techniki nauczania języka angielskiego” zorganizowanego przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Interedukacja przy Wyższej Szkole Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie.

2. Systematycznie analizowałem dokumentację szkolną , a w tym :
- Statut Szkoły - Program Rozwoju Szkoły - Szkolny System Oceniania - plany zajęć i dyżurów
Znajomość w/w dokumentacji i wykorzystanie jej w codziennych zajęciach, pozwalały mi na stosowanie właściwych zachowań proceduralnych i unikanie błędów w tym zakresie.
3. Brałem udział w pracach zespołu do spraw analizy egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno-przyrodniczej i językowej. Wnioski wypracowane przez zespół miały duży wpływ na jakość Szkoły , a poprzez to na tworzenie warunków do uzyskiwania przez uczniów coraz lepszych wyników.
4. Opracowałem zwięzły program pracy z uczniem zdolnym , w którym uwzględniłem zdobytą wiedzę metodyczną oraz własne doświadczenia w tym zakresie. Praca z uczniem zdolnym nabiera obecnie coraz większego znaczenia w działalności nauczyciela i szkoły. Zwiększa się, bowiem zapotrzebowanie na wysoko wyspecjalizowane kadry naukowe, techniczne i kierownicze. Coraz częściej i dobitniej zaczyna mówić się o potrzebie służenia pomocą uczniom wybitnie zdolnym –niezależnie od pochodzenia i warunków materialnych. Kształcenie dzieci zdolnych stało się jednym z podstawowych zadań szkoły.


5. Starałem się sumiennie kompletować dokumenty mające znaczenie dla oceny i podsumowania mojej dotychczasowej pracy.
6. Brałem udział w organizacji imprez i uroczystości szkolnych. Starałem się dbać o poszanowanie tradycji i ceremoniału szkolnego. Byłem pomysłodawcą i organizatorem :
- Dnia Języka Angielskiego
- szkolnego konkursu języka angielskiego
- szkolnego konkursu chemicznego
- mini teatrzyku angielskiego

Ponadto przy współudziale i konsultacji nauczyciela historii w ramach działań między przedmiotowych zorganizowałem konkurs wiedzy o historii Stanów Zjednoczonych Ameryki.

Przygotowałem uczniów do udziału w międzyszkolnym Festiwalu Piosenki Angielskiej Gimnazjów w Gębicach.
7. Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
Współpracowałem z UKS Venus w zakresie organizowania pobytu drużyn sportowych w Polsce i Słowacji. W Dniu Języka Angielskiego w szkole gościli rodzice ,przedstawiciele władz gminnych oraz sołeckich. Większość organizowanych imprez została odnotowana przez lokalną prasę.
8. Samodzielne studiowałem literaturę pedagogiczną oraz artykuły w czasopismach pedagogicznych. W ramach samokształcenia i zdobywania wiedzy zarówno w zakresie dydaktycznym jak i metodycznym , studiowałem literaturę pedagogiczną korzystając głównie z portali internetowych takich jak np. www.edukacja.edux.pl, www.profesor.pl, www.inter-edukacja.pl, www.men.gov.pl, www.cke.edu.pl, www.expresspublishing.co.uk, www.egis.com.pl, Poza tym w zakresie chemii regularnie czytałem e-magazyn wydawnictwa WSiP oraz magazyn N@uczyciel Ogólnopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.
9. Uczestniczyłem w pracach związanych z realizacją podstawowych zadań szkoły. Brałem udział w pracach organów szkoły, w tym w zebraniach Rady Pedagogicznej, Szkoleniowych Radach Pedagogicznych, pracach zespołu przedmiotowego oraz pracach zespołów pracujących w ramach zewnętrznej ewaluacji Szkoły. Zapoznałem się z tygodniowym rozkładem zajęć w Szkole, planem dyżurów, zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej . W swojej pracy opierałem się przede wszystkim na podstawie programowej oraz doświadczeniu zdobytemu w trakcie samokształcenia i doskonalenia zawodowego. W ramach prac zespołu przedmiotowego analizowałem wyniki zarówno próbnych jak i zasadniczych egzaminów gimnazjalnych z części matematyczno-przyrodniczej i językowej. Poza tym temat nakreślony w tym punkcie Planu Rozwoju Zawodowego opisują wymienione już wyżej pozycje w tym głównie punkt 6.
10. Zadanie określone w punkcie 10 Planu Rozwoju Zawodowego dotyczące złożenia sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego jest niniejszym realizowane

2.§ 8 ust. 2 pkt. 2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej .
1. Wykorzystywałem technologię komputerową i informacyjną w pracy pedagogicznej. Wdrażałem uczniów do pracy z programami komputerowymi i do korzystania ze stron internetowych podczas przygotowywania się do lekcji. Wszystkie podręczniki z którymi pracują moi uczniowie, zaopatrzone są w płyty CD umożliwiające wykonywanie dodatkowych ćwiczeń, często w formie gier i zabaw. Prowadzę lekcje multimedialne , które znacznie uatrakcyjniają proces edukacyjny. Ponadto uczniom jednej z klas gimnazjalnych zaproponowałem dodatkową metodę nauki polegającą na wykonywaniu dodatkowych prac i projektów w domu i bezpośrednie przesyłanie ich na mój adres mailowy. Moje ewentualne uwagi i oceny również odsyłam drogą elektroniczną. Biorąc pod uwagę dzisiejsze „przywiązanie” młodzieży do komputera, metoda wydaje się atrakcyjna dla uczniów , a efekty przekroczyły moje oczekiwania. Poza tym wdrożyłem w Szkole program e-learningowej dotyczący nauki języka angielskiego dla nauczycieli. Jest to program „Narodowy 2.0” finansowany ze środków Unii Europejskiej.
2. Komputer jest dla mnie jednym z podstawowych narzędzi pracy. Korzystając z programów komputerowych, przygotowuję sprawdziany, testy, pomoce dydaktyczne oraz wszystkie niezbędne materiały związane z awansem zawodowym i pracą szkoły. Korzystam z encyklopedii multimedialnej i programów edukacyjnych. Dzięki stronom internetowym jestem na bieżąco z przepisami prawa oświatowego. Jest to między innymi miejsce, w którym następuje moje ustawiczne kształcenie. Jak już wcześniej wspominałem również literaturę pedagogiczną studiuję korzystając głównie z portali internetowych takich jak np. www.edukacja.edux.pl, www.profesor.pl, www.inter-edukacja.pl, www.men.gov.pl, www.cke.edu.pl, www.expresspublishing.co.uk, www.egis.com.pl,
3. Na portalu internetowym Profesor www.profesor.pl opublikowałem trzy pozycje :
- plan rozwoju zawodowego
- sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego
- artykuł „ Primum non nocere „
4. Jak wspomniałem wyżej mój plan rozwoju zawodowego umieściłem w Internecie - adres strony www.profesor.pl


§ 8 ust.2 pkt. 3: Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych.
1. Poprzez cały okres stażu , jak i wcześniej, dzieliłem się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, szczególnie z koleżankami i kolegami o mniejszym stażu pracy. Prowadziłem lekcje otwarte dla wszystkich zainteresowanych nauczycieli. Ponadto jedną z form dzielenia się własnym doświadczeniem zawodowym było prowadzenie zajęć w obecności praktykantów. Swoje prace publikowałem na stronie www.profesor.pl , o czym wspominałem już wcześniej. W związku z wyraźnym zainteresowaniem koleżanek i kolegów nauką języka angielskiego , wdrożyłem w Szkole program e-learningowej nauki tego języka w ramach programu 2.0 Narodowy. Koordynuję realizację tego programu na poziomie Szkoły, a także chętnie służę pomocą merytoryczną i techniczną.
2. Współpracowałem z nauczycielami w ramach zespołu przedmiotowego matematyczno – przyrodniczego, celem analizy próbnych i zasadniczych egzaminów gimnazjalnych oraz wypracowania stosownych wniosków. Wspólnie rozwiązywaliśmy również inne problemy i podejmowaliśmy decyzje mające na celu poprawę jakości pracy Szkoły.
3. Przez cały okres stażu prowadziłem bieżące konsultacje z nauczycielami , celem wymiany poglądów i doświadczeń.
4. Konsultacje opisane w punkcie 3 , obejmowały także sposoby przygotowywania i sprawdzania sprawdzianów i testów oraz wymiany osobistych refleksji w tym zakresie.
5. Podczas pobytu delegacji ze Szwecji, prowadziłem w języku polskim i angielskim lekcję pokazową, demonstrując możliwości Szkoły w zakresie chemii eksperymentalnej.






§ 8 ust. 2 pkt. 4 a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich .
1. Wdrażałem nowe procesy metodyczne z języka angielskiego. Dotyczyło to głównie pracy z uczniem zdolnym. Za skuteczne w tym przypadku uznałem metody niekonwencjonalne przede wszystkim metodę komunikacyjną , metodę Silent Way oraz CLL. Wspomniane metody opisałem w Programie Pracy z Uczniem Zdolnym Językowo.

2. Podczas dodatkowych zajęć edukacyjnych dla uczniów mających trudności w nauce , korzystając generalnie z metody gramatyczno – tłumaczeniowej, starałem się pomagać uczniom w taki sposób, aby osiągnęli poziom wiedzy jak najbardziej zbliżony do wymagań określonych w podstawie programowej .
3. W ramach działań wychowawczych , zainicjowałem w Szkole akcję „Adopcja na odległość”. Akcja obejmuje konkretne dziecko mieszkające Kamerunie i polega na udzieleniu pomocy finansowej dzięki której dziecko jest w stanie ukończyć szkołę. Akcja prowadzona jest poprzez Fundację Redemptoris Missio . Akcja objęła zarówno uczniów gimnazjum jak i nauczycieli. Uczniowie którzy dobrowolnie zadeklarowali pomoc, zadeklarowali jednocześnie utrzymanie jej przez cały okres nauki. W tym czasie „rodzice adopcyjni” otrzymywać będą informacje o „adoptowanym” dziecku, jego postępach w nauce itp...Uczniowie mają też możliwość bezpośredniego pisania listów do dziecka, któremu udzielają pomocy serca. Uczniowie prowadzą również gazetkę informacyjną dotyczącą „adopcji”. Akcje charytatywne bardzo dobrze wpływają na charakter młodych ludzi. Przeprowadzone działania uwrażliwiają uczniów na ludzkie krzywdy, na cierpienie człowieka, uczą dzielenia się z innymi i dostrzegania, że wśród nas są ludzie potrzebujący i cierpiący. Należ zwrócić uwagę, że akcja cieszy się dużym zainteresowaniem wśród uczniów. W czasie całej swojej pracy staram się zwracać uwagę na pomoc potrzebującym i szerzę idee wolontariatu.







§ 8 ust. 2 pkt. 4 c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych
1. Brałem udział w różnych formach doskonalenia zawodowego, w tym w konferencji metodycznej połączonej z warsztatami „Connecting with English”, prowadzonej przez native speakera pana Craiga Huxley`a , a organizowanej przez Express Publishing & Egis dnia 05 marca 2013 w Poznaniu. W e-learningowym kursie „ Metody i techniki nauczania języka angielskiego” zorganizowanego przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli Interedukacja przy Wyższej Szkole Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie.

2. Celem rozwijania zdolności i zainteresowań uczniów, przygotowywałem ich do konkursów przedmiotowych, zarówno w zakresie języka angielskiego jak i chemii. Przygotowania o których mowa dotyczyły : szkolnego konkursu języka angielskiego, szkolnego konkursu chemicznego, konkursu wiedzy o historii Stanów Zjednoczonych Ameryki, Dnia Języka Angielskiego oraz Międzyszkolnego Festiwalu Piosenki Angielskiej Gimnazjów w Gębicach. Założyłem szkolny teatrzyk języka angielskiego „Mini Globe”.

3. Podejmowałem dodatkowe zadania w zakresie aktywizacji uczniów.

- uczniowie w ramach nieobowiązkowych zadań domowych , wykonywali prezentacje multimedialne, prezentowana następnie w klasie.
- wprowadziłem dodatkowy zakres ocen promujący aktywność i kreatywność uczniów.
- poprzez wdrożenie akcji „Adopcja na Odległość” , zakładam przyszłą korespondencję pomiędzy uczniami, a „adoptowanym” dzieckiem.
- opierając się na doświadczeniach innych nauczycieli oraz własnych obserwacjach , nie wprowadziłem korespondencji typu „penfriends” uznając metodę tą za mało skuteczną.

4. Organizowałem konkursy szkolne i międzyszkolne. Działania te opisałem w punkcie 2.








§ 8 ust. 2 pkt. 4 e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami

1. Podejmowałem współpracę ze strukturami samorządowymi w zakresie organizacji Dnia Języka Angielskiego, a przedstawiciele Urzędu Gminy oraz Rady Sołeckiej uczestniczyli w obchodach tego „Dnia” w Szkole.
2. Współpraca z mediami obejmowała zaproszenie na „Dzień Języka Angielskiego” przedstawicieli lokalnej prasy oraz publikacji relacji z przebiegu imprezy w lokalnej gazecie.
3. Systematycznie współpracowałem i nadal współpracuję z wydawnictwami działającymi na naszym rynku wydawniczym: Express Publishing & Egis, WSiP, Macmillan Polska, Pearson Longman. Współpraca ta daje mi możliwość bieżącego zapoznawania się z nowościami wydawanych podręczników . Dzięki współpracy z wydawnictwami pozyskiwałem pomoce naukowe: podręczniki, płyty CD, plakaty. Współpraca taka daje jednak możliwość optymalnego doboru podręczników oraz stosowania najlepszych metod nauczania.

§ 8 ust. 2 pkt. 5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony
1. Realizując wymagania tego punktu rozporządzenia dokonałem opisu i analizy dwóch przypadków edukacyjnych według obowiązującego schematu.




Załączniki :
1. Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia doskonalącego „ Metody i techniki nauczania języka angielskiego”
2. Zaświadczenie o doskonaleniu umiejętności wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy nauczyciela.
3. Zaświadczenie udziału w konferencji metodycznej połączonej z warsztatami „Connecting with English”.
4. Zaświadczenie o publikacji „ Plan Rozwoju Zawodowego „
5. Zaświadczenie o publikacji artykułu „ Primum Non Nocere „
6. Sprawozdanie z realizacji § 8 ust. 2 pkt. 5
7. Zaświadczenie o publikacji „Sprawozdanie z Realizacji Planu Rozwoju Zawodowego”

Jędrzejewo dn. 03.06.2013 r. Dariusz Napierała




Przedstawione sprawozdanie z przebiegu stażu mgr inż. Dariusza Napierały nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego jest zgodne z założonym planem rozwoju zawodowego. Do sprawozdania dołączono dokumenty potwierdzające realizację poszczególnych zagadnień.

Wyświetleń: 2189


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.