Katalog

Joanna Wilczyńska, 2014-05-19
Tomaszów Lubelski

Awans zawodowy, Sprawozdania

Autoprezentacja na stopień nauczyciela mianowanego

- n +

Przedstawiam poniżej moją autoprezentację przygotowaną na kolejny stopień awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego.Przygotowałam prezentację multimedialną korzystając z poradnika jaki zakupiłam na portalu Literka.pl. Prezentacja bardzo spodobała się komisji więc chciałam się nią podzielić.



Nazywam się Joanna Wilczyńska i jestem nauczycielem języka angielskiego w gimnazjum. Moją dzisiejszą prezentację dotyczącą awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego przedstawię wg planu(slajd2).
Jestem nauczycielem z 8 letnim stażem pracy pedagogicznej. Posiadam tytuł magistra filologii angielskiej który zdobyłam w trakcie trwania stażu w 2008roku. Pracę w gimnazjum rozpoczęłam w 2002 roku, w 2005 roku uzyskałam tytuł nauczyciela kontraktowego a w 2007 roku rozpoczęłam staż na nauczyciela mianowanego.
Staż był dla mnie okresem intensywnej pracy nad pogłębianiem wiedzy i umiejętności dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w celu sprostania zadaniom jakie zawarłam w planie rozwoju zawodowego.
Swoją autoprezentację przygotowałam wg wymogów rozporządzenia z dnia 1 grudnia 2004 roku, tak więc zrelacjonuję państwu moje działania wg poszczególnych punktów niniejszego rozporządzenia.
Pkt 1 paragrafu 7 realizowałam następująco: Początek każdego roku szkolnego jest czasem testów uplasowania i wyborów podręczników dla uczniów klas pierwszych, w tym roku szkolnym podręczniki te musiały być zgodne z nową podstawą programową i jednocześnie w sposób najbardziej optymalny przygotowywać do egzaminu gimnazjalnego.
Aby jak najbardziej obiektywnie i skrupulatnie sprawdzać wiedzę uczniów, jak też dbać o ich rozwój intelektualny tworzyłam różnorodne narzędzia sprawdzania i oceniania tj. testy, kartkówki ale też gry i zabawy dydaktyczne. Stosowałam nowoczesne metody pracy aktywizujące uczniów i wykorzystujące ich indywidualne uzdolnienia i inteligencje. W tym celu również organizuję coroczne konkursy: na najładniejszą kartkę świąteczną, najoryginalniejszą dynię, najciekawszą kartkę i życzenia walentynkowe. W tym roku szkolnym zorganizowałam również pierwszy szkolny konkurs wiedzy o krajach anglojęzycznych: Australia i Nowa Zelandia. Byłam bardzo pozytywnie zaskoczona ilością uczniów którzy zgłosili się do konkursu i poziomem ich przygotowania. Jest to dla mnie sygnał że uczniowie nasi chcą uczestniczyć nie tylko w lekcjach ale też w zajęciach dodatkowych i konkursach jakie my nauczyciele powinniśmy im organizować i wspomagać w przygotowaniach.
Również w tym roku szkolnym, wraz z uczniami klasy 3 przygotowaliśmy wystawę w holu głównym szkoły dotyczącą amerykańskiego święta Halloween. Umieściliśmy na niej dynie jak tez plakaty z informacjami na temat tego święta jakie uczniowie przygotowali w ramach konkursu. Wszystko to przy odpowiednim wystroju stanowiło bardzo ładną kompozycję. Podczas tworzenia tej wystawy zauważyłam doskonałą współpracę uczniów i wielką troskę o efekt końcowy ich pracy.
W ramach poszerzania własnej wiedzy i umiejętności zawodowych korzystałam z wielu różnych form doskonalenia zawodowego a mianowicie: uczestniczyłam w trzech 18 godzinnych kursach metodycznych organizowanych przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności i NIDĘ(Nidzicką Fundację Rozwoju) oraz w dwóch Ogólnopolskich Spotkaniach Nauczycieli Języka Angielskiego organizowanych przez te same fundacje. Po każdym takim kursie wracam z nowymi pomysłami na zadania, gry dydaktyczne, całe jednostki lekcji, ale też z publikacjami i artykułami metodycznymi. Są to szkolenia prowadzone przez najwyższej klasy metodyków polskich ale tez przez native speakerów (angielskich, amerykańskich czy kanadyjskich). Wynikiem jednego z takich kursów była możliwość starania się o grant na kurs metodyczny w Anglii. Z możliwości tej skorzystałam i po spełnieniu wielu wymogów formalnych wypełnieniu wniosku grant taki otrzymałam i na wakacjach w 2009 roku pojechałam na dwutygodniowy kurs metodyczny do Canterbury. Były to 64 godziny zegarowe intensywnej pracy w formie warsztatowej na temat wykorzystania inteligencji wielorakich w nauczaniu języka obcego a prowadzącym był światowej sławy metodyk, autor wielu książek metodycznych Mario Rinvolucri- kurs ten był jednym z najcenniejszych doświadczeń w moim doskonaleniu zawodowym nie tylko ze względów metodycznych ale też ze względu na poznanych nauczycieli z całej Europy i nie tylko z którymi jestem w kontakcie i planuję nawiązać współpracę w przyszłości.
Kolejnymi formami doskonalenia były dwie Międzynarodowe Konferencje Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego IATEFL Poland, którego jestem członkiem. Są to weekendowe warsztaty i wykłady prowadzone w większości przez metodyków anglojęzycznych i autorów wielu książek metodycznych i podręczników. Konferencje te są wspaniałą okazją na odświeżenie i poszerzenie wiedzy metodycznej, psychologicznej jak też na poznanie nowości wydawniczych (metodycznych, podręcznikowych i materiałów dodatkowych do wykorzystania na lekcji).
Brałam również udział w 12 konferencjach i warsztatach metodycznych organizowanych przez wydawnictwa językowe, których tematami były wymagania egzaminacyjne, nowa podstawa programowa, nauczanie kultury krajów anglojęzycznych, motywacja uczniów, utrzymanie dyscypliny na zajęciach, inteligencje wielorakie, nauczanie sprawności zintegrowanych. Jako że w tym roku szkolnym została wprowadzona nowa podstawa programowa uczestniczyłam w szkoleniu zorganizowanym przez LSCDN na temat Nowa podstawa programowa z języka obcego dla gimnazjum.
Także udział w lekcjach otwartych prowadzonych przez nauczycieli naszej szkoły był doskonałym doświadczeniem i pomocą w mojej pracy.
W związku z tym iż egzamin gimnazjalny z języka obcego stał się rzeczywistością i za dwa lata będzie brany pod uwagę przy przyjęciu do szkoły średniej, wzięłam udział w szkoleniu zorganizowanym przez OKE w Krakowie na egzaminatora egzaminu przeprowadzanego w ostatnim roku nauki w gimnazjum w części obejmującej język angielski i po zdaniu egzaminu zostałam wpisana do ewidencji egzaminatorów OKE w Krakowie.
W ramach doskonalenia mojego warsztatu pracy czytałam artykuły z czasopism metodycznych tj. The Teacher, Forum- jest to kwartalnik metodyczny wydawany w USA a który regularnie otrzymuję z Ambasady Amerykańskiej- rezultat uczestnictwa w szkoleniach organizowanych przez NIDĘ, czytałam również ksiązki metodyczne a zwłaszcza fragmenty dotyczące spraw jakie mnie w danej chwili nurtowały bardzo często sięgam do Metodyki Nauczania języków Obcych pani Hanny Komorowskiej ale też do książek autorstwa Maria Rinvolucri które są skarbnicą gotowych pomysłów na lekcje, zadania i gry dydaktyczne.
Uczestniczyłam również w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia tj. szkoleniowe Rady Pedagogiczne których tematami były: Uczeń zdolny jak wspierać jego rozwój w środowisku szkolnym, prawa ucznia i rodzica w praktyce szkolnej, , planowanie pracy dydaktycznej w kontekście realizacji podstawy programowej, ewaluacja w doskonaleniu pracy szkoły (związane z rozporządzeniem w sprawie nadzoru pedagogicznego).
Wszystkie te formy doskonalenia zawodowego przyczyniły się do podniesienia mojego poziomu umiejętności zawodowych, wzbogacenia mojego warsztatu pracy a nowe materiały i pomysły które stale wykorzystuję na lekcjach i zajęciach dodatkowych, pozwoliły mi tez na dokonanie wnikliwej analizy dotychczasowych osiągnięć w pracy z uczniami i naświetliły nowe kierunki do dalszej pracy.
Swoją wiedzą zdobytą w trakcie szkoleń dzieliłam się z innymi nauczycielami języka angielskiego w mojej szkole i nie tylko, zwłaszcza jeśli chodzi o kurs metodyczny w Anglii-zorganizowałam wewnątrzszkolne szkolenie dla zespołu przedmiotowego nauczycieli języka angielskiego, na którym podzieliłam się doświadczeniami związanymi ze składaniem wniosku i wymogami formalnymi niezbędnymi do otrzymania grantu. Ponadto dzieliłam się wiedzą z koleżanką która również odbywała staż, chodziłyśmy do siebie na lekcje po których omawiałyśmy mocne i słabe strony. Było to bardzo pomocne doświadczenie gdyż nie zawsze jesteśmy w stanie zdiagnozować swoje słabości.
W trakcie trwania stażu doskonaliłam także swoje umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych przez modyfikację rozkładu materiału, dopasowania systemu oceniania do poziomu grupy, jak tez uwzględnianie w systemie oceniania uczniów z orzeczeniami z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej.
Jednym z punktów doskonalenia mojego warsztatu pracy była systematyczna obserwacja moich lekcji przez opiekuna stażu jak tez przez panią dyrektor. Do obserwowanych lekcji rzetelnie się przygotowywałam opracowując staranne scenariusze lekcji. Obserwacje te pomagały mi w dalszej pracy, zawsze chętnie wysłuchiwałam wskazówek dotyczących sposobu prowadzenia moich lekcji i stosowałam się do cennych rad bardziej doświadczonych nauczycieli. Nie mniej wartościowe były dla mnie lekcje które mogłam obserwować w ramach współpracy z opiekunem stażu. Szczególną uwagę zwracałam na metody i formy pracy na lekcji, sposoby radzenia sobie z dyscypliną i stosowanie WSO.
Aby dowiedzieć się jak uczniowie i rodzice oceniają moja pracę wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą przeprowadzałam ankiety, które były doskonałą informacją zwrotną i pomagały mi w udoskonalaniu mojej pracy. Często przeprowadzałam mini ankiety na koniec lekcji z których chciałam się dowiedzieć czy lekcja była ciekawa, które zadania były zbyt trudne lub zbyt łatwe, co ich najbardziej zainteresowało, stosunek do przedmiotu, do nauczyciela czy nauczyciela do ucznia. Pomagało mi to w unikaniu w przyszłości niektórych zadań, wymianie ich na inne bardziej interesujące. W takcie trwania stażu analizowałam wyniki próbnych egzaminów gimnazjalnych, promocje uczniów i wymagania edukacyjne- wyniki tych analiz pozwalały mi na dokonywanie zmian w pracy dydaktycznej.
Cały czas dbam również o gazetkę szkolna na korytarzu głównym naszej szkoły, aby była związana z aktualnymi świętami anglo- amerykańskimi, umieszczam na niej również prace konkursowe i dodatkowe naszych uczniów.
Jeśli chodzi o pkt 2 par 7 to realizowałam go w głównej mierze jako wychowawca klasy, ale nie tylko. W trakcie swojej pracy realizowałam zadania wychowawcze zgodne ze szkolnym i klasowym programem wychowawczym. Jednym z punktów w tym programie była organizacja imprez klasowych sprzyjających integracji zespołu klasowego a były to dyskoteki szkolne, wycieczki (do Lublina do teatru- dla niektórych uczniów był to pierwszy kontakt z teatrem dlatego też przed wyjazdem rozmawialiśmy na godzinie wychowawczej jak się w takim miejscu zachować i jaki strój obowiązuje w teatrze, muszę przyznać że nasza młodzież zachowała się znakomicie w porównaniu z uczniami innych szkół, wyjazd ten był połączony ze zwiedzaniem Majdanku- dla większości uczniów było to wydarzenie bardzo przejmujące i uwrażliwiające na historię naszego kraju, wycieczka do Zakopanego powiązana z pieszymi wyprawami w góry do wąwozu Krakowskiego , przejście przez Smoczą Jamę które było nie lada wyzwaniem dla wielu uczniów- w trakcie tego przejścia zaobserwowałam jak chłopcy pomagają swoim koleżankom na trudnych odcinkach podając im rękę czy przepuszczając przodem lub oświetlając drogę muszę powiedzieć że byłam z nich bardzo dumna i cieszyłam się że lekcje wychowawcze nie poszły na marne i że przy współpracy rodziców udało się wychować kulturalnych młodych ludzi., oprócz wycieczek organizowaliśmy ogniska klasowe, mikołajki, dzień kobiet, dzień chłopaka, kulig połączony ze spotkaniem opłatkowym i poznaniem pracy przy koniach na stadninie, piesza wycieczka na stadninę koni połączona ze spotkaniem z garncarzem, wyjścia do kina i na przedstawienia do domu kultury. Starałam się koordynować te działania ale ich szczegółową organizację pozostawiałam wychowankom, aby uczyć ich odpowiednich postaw prospołecznych, umiejętności działania i komunikacji w grupie jak tez podejmowania decyzji dotyczących grupy i odpowiedzialności za podjęte decyzje.
Organizowałam spotkania dla rodziców wywiadówki klasowe, indywidualne spotkania wg potrzeb ale też spotkania w ramach dni otwartych szkoły. Na każdym spotkaniu przekazywałam rodzicom informacje dotyczące frekwencji, wyników nauczania, zachowania i współdziałania w społeczności klasowej czy szkolnej. Łączyłam moją wiedze z doświadczeniem rodziców i wspólnie staraliśmy się rozwiązywać problemy jakie pojawiały się w trakcie roku szkolnego. W trudnych sytuacjach korzystałam z pomocy pedagoga szkolnego.
Jako społeczność klasowa mieliśmy pod opieką salę lekcyjną o którą dbaliśmy zmieniając gazetki, wygraliśmy również konkurs szkolny organizowany przez samorząd szkolny na najładniejszą salę, tutaj również mogłam zaobserwować wspaniałą współpracę, podział obowiązków i zaangażowanie aby uzyskać jak najlepszy efekt końcowy. Również rodzice angażowali się w wystrój sali a mianowicie jeden z rodziców przygotował listwy gazetowe które cały czas służą do zawieszania pomocy dydaktycznych.
Wiedząc jak nastolatkowie liczą się z opinią swoich rówieśników i boją się ośmieszenia czy braku akceptacji, aby pokazać im, że można uczyć się i bawić sztuką jako nauczyciel przedmiotu zorganizowałam wyjazd do Lublina na przegląd teatrzyków w języku angielskim. Uczniowie gimnazjów przedstawiali tam krótkie scenki ze sztuk i baśni w języku angielskim, zdarzały się drobne wpadki językowe i nie tylko ale było to znakomite doświadczenie dla moich uczniów, pokazujące że można się śmiać z własnych błędów i być bardzo pozytywnie postrzeganym przez rówieśników. Wyjazd ten był wspaniałym bodźcem do tego, aby uczniowie sami spróbowali swoich sił w kolejnym przeglądzie.
Z kolei dla uczniów klas trzecich, osiągających słabsze wyniki w nauce języka, organizowałam dodatkowe zajęcia przygotowujące ich do egzaminu gimnazjalnego. W trakcie tych zajęć ćwiczyliśmy sprawności z którymi mieli problemy lub nie radzili sobie z nimi zupełnie.
Pracowałam również z uczniami zdolnymi aby umożliwiać im rozwijanie zainteresowań i uzdolnień, prowadziłam kółko językowe w trakcie którego przybliżałam im kulturę krajów anglojęzycznych, pomagałam w przygotowywaniu się do konkursów językowych a były to np.: olimpiady przedmiotowe, konkurs org. Przez PolAnglo na Najsłynniejsze Budowle Anglii-współpracowałam tutaj nauczycielem plastyki, konkurs Moje Miejsce na ziemi org. Przez National Geographic i Nowa Erę podczas którego współpracowałam z nauczycielem geografii (świetna promocja szkoły w regionie i kraju dlatego że wszystkie prace konkursowe umieszczone są na stronie internetowej wydawnictwa i national Geographic, główna jurorka Martyna Wojciechowska), konkurs językowy zorganizowany przez szkołę języków i zarządzania w czasie którego współpracowałam z przedstawicielką tejże szkoły.
Aby pełnić funkcję wychowawcy i nauczyciela jak najlepiej starałam się poznawać sytuację rodzinną i materialną moich uczniów z pomocą pani pedagog, efektem tego działania było udzielanie pomocy przez zapewnienie darmowych podręczników z języka angielskiego i zwalnianie ze składek.
Będąc świadoma jak wielki wpływ na rozwój młodzieży ma środowisko, w którym wyrośli, starałam się je jak najlepiej poznać. Środowisko lokalne diagnozowałam głównie poprzez rozmowy z rodzicami, obserwację, czytanie miejscowej prasy i przeprowadzanie ankiet. Sytuację domową poznawałam w trakcie wywiadów z młodzieżą, rodzicami, pedagogiem szkolnym, wychowawcami klas czy innymi nauczycielami uczącymi w mojej klasie. Zdobytą wiedzę wykorzystywałam do integracji zespołu klasowego i pracy wychowawczej.
Problematyka społeczna i cywilizacyjna a zwłaszcza agresja, wszelkie uzależnienia, tolerancja zdrowy tryb życia były częstymi tematami godzin wychowawczych, które bardzo często miały formę pogadanek, referatów przygotowanych przez uczniów, dyskusji ale też bardzo często oglądaliśmy filmy edukacyjne związane z zagrożeniami świata zewnętrznego. Na lekcje wychowawcze zapraszałam też pedagoga szkolnego jak też pielęgniarkę szkolną.
Nawiązałam tez współpracę z wydawnictwami językowymi które niejednokrotnie dostarczały nam nieodpłatnie podręczniki dla dzieci z rodzin w najtrudniejszej sytuacji. Współpraca z tymi wydawnictwami polegała również na fundowaniu przez nie nagród książkowych za udział w konkursach.
Współpracowałam również z organizacją społeczno-wychowawczą Związek Strzelecki „Strzelec”. Strzelcy zorganizowali uczniom wyjście do lasu połączone z zapoznaniem zasad i sposobu działalności tej organizacji, pokazali jak zachowywać się w lesie jak bezpiecznie rozpalić i ugasić ognisko, była to mini lekcja przetrwania w trudnych warunkach.
Jeśli chodzi o kolejny pkt 3 par 7 to w swojej pracy dydaktyczno wychowawczej nieustannie korzystałam z technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Prowadziłam dokumentację szkolną, przygotowywałam rozkłady materiału, zestawienia ocen cząstkowych i semestralnych, listy obecności rodziców na wywiadówkach.
Internet ułatwiał mi pracę był źródłem wiedzy informacji oraz niezastąpionym narzędziem komunikacji. Poczta internetowa służyła mi do komunikowania się z dziećmi i rodzicami, bo czasami łatwiej jest coś napisać niż powiedzieć prosto w twarz. Odwiedzałam strony internetowe utworzone przez innych nauczycieli, portale językowe i edukacyjne, poszukując ciekawostek kulturowych i językowych na lekcje zadań na konkursy sprawdziany, powtórki czy przykładowych zestawów na egzamin gimnazjalny.
Wykorzystując komputer i Internet przygotowywałam dokumentację do awansu zawodowego, poznawałam przepisy prawa oświatowego, mogłam w szybki sposób docierać do niezbędnych dokumentów tj. Karta nauczyciela, na bieżąco śledziłam informacje zawarte na stronach OKE, CKE i na stronie kuratoryjnej. Korzystałam też z programu edukacyjnego „Literka” na którym mam utworzone konto i który był dla mnie źródłem scenariuszy ciekawych lekcji wychowawczych i języka angielskiego.
Internet i strony edukacyjne wykorzystywałam do prowadzenia lekcji zwłaszcza powtórzeniowych i kulturowych, wykorzystywałam też na lekcji rzutnik multimedialny który urozmaicał typowe zajęcia i przełamywał rutynę, uaktywniając jednocześnie uczniów. Wyznaczałam również uczniom zadanie które wymagały wyszukania informacji w Internecie, jak tez przygotowywanie prezentacji multimedialnych (dla chętnych).
Dzięki poczcie elektronicznej mogłam komunikować się z przedstawicielami wydawnictw, organizatorami konkursów jak też z agencją Narodową w trakcie starania się o grant.
Internet służył mi też informacjami na temat organizowanych kursów doskonalących, konkursów, ofert biur podróży dla szkół, repertuaru kin i teatrów. Z wykorzystaniem komputera przygotowywałam gazetki tematyczne do klasy, opracowywałam testy, sprawdziany, kartkówki, scenariusze lekcji, regulaminy konkursów, ogłoszenia o konkursach i ich wyniki (które koordynator umieszczał na szkolnej stronie internetowej), dyplomy i ankiety.
Kolejny pkt 4 par 7 Realizację tego punktu rozpoczęłam przez opracowanie rocznych planów wychowawczych mojej klasy i planu realizacji godzin wychowawczych. Bardzo starałam się wspierać i motywować moich uczniów do rozwoju zainteresowań i do nauki- wspierałam moich wychowanków w przygotowaniach do konkursu na temat wiedzy o patronie naszej szkoły, dzięki mojemu zainteresowaniu ich motywacja i samozaparcie było większe.
Jednym z zadań które ujęłam w planie rozwoju zawodowego była współpraca z panią pedagog i właśnie dla zdiagnozowania problemów środowiskowych moich wychowanków pomoc pani pedagog była nieoceniona. Również aby przeciwdziałać wykluczeniu społecznemu dzieci nieśmiałych, biednych, zamkniętych w sobie i aby zapobiegać niskiej frekwencji( szybka interwencja w przypadku nieobecności ucznia) współpraca z rodzicami i panią pedagog była wzorowa.
Starałam się integrować nie tylko uczniów w klasie ale też rodziców ze szkołą czyli angażowałam dzieci i rodziców w organizację uroczystości klasowych (bal gimnazjalny wystrój sali, poczęstunek-bardzo sprawnie wszystko zorganizowane a jak dzieci widzą zaangażowanie rodziców to i same chcą pokazać się z jak najlepszej strony), w dbanie o estetykę naszej klasy.
W codziennej praktyce wychowawczej stawałam przed problemami dotyczącymi rozwiązywania konfliktów i sporów. Musiałam radzić sobie z zachowaniami aroganckimi lub z postawami braku posłuszeństwa, nadpobudliwością (przydatne tutaj okazało się szkolenie na temat dyscypliny w klasie), czy też strachu braku wiary w siebie i odizolowania. W skrajnych przypadkach kierowałam ucznia na indywidualną rozmowę z pedagogiem czy wychowawcą.
Niezwykle cenna była dla mnie współpraca z innymi doświadczonymi wychowawcami którzy służyli mi radą i przykładem w rozwiązywaniu konkretnych problemów. Wiedzę ta wykorzystywałam do rozwiązywania problemów edukacyjnych, aby wyrównywać braki edukacyjne proponowałam pomoc koleżeńską, kierowałam na i też sama prowadziłam zajęcia wyrównawcze. W zależności od skali zaistniałego problemu starałam się modyfikować rozkłady materiału nauczania i dobierać zadania pod kątem możliwości uczniów. Na każdym teście starałam się różnicować poziom trudności zadań ale zgodnie z wymaganiami na poszczególne oceny.
Współpracując z rodzicami cały czas kierowaliśmy się dobrem dzieci któro jest wartością nadrzędną, staraliśmy się na bieżąco rozwiązywać pojawiające się trudności, a na wywiadówkach klasowych przeprowadzałam też pedagogizację rodziców na temat zdrowego stylu życia ich dzieci, jak też higieny ich miejsca nauki oraz spędzania wolnego czasu- tutaj prosiłam rodziców aby namawiali swoje dzieci do czytania a nie tylko oglądania telewizji i surfowania po Internecie, sama też bardzo często starałam się zachęcać ich do czytania lektur innych książek i czasopism. Dzięki podnoszeniu swoich kompetencji i doskonaleniu warsztatu pracy rozwinęłam umiejętność rozmawiania z wychowankami na każdy temat, pozyskując ich zaufanie. Często prowadziłam z nimi indywidualne rozmowy o ich problemach i niepokojach, rozmawialiśmy też na ważne tematy w grupie np.: o ciekawych i bezpiecznych sposobach spędzania wolnego czasu, „Kim jestem i co lubię”, ”Kim chciałabym być w przyszłości”, „Co to jest przyjaźń”, „Czy jestem tolerancyjny”. Dzięki tym rozmowom moi wychowankowie stali się bardziej otwarci w kontaktach i z większą pewnością i odwagą przychodzili do mnie gdy potrzebowali pomocy.
Na bieżąco też starałam się poszerzać i odświeżać wiedzę z psychologii i pedagogiki czytając ksiązki i artykuły w Internecie. Niektóre pozycje które przeglądałam to :”Mowa Ciała kluczem do sukcesu” Alfreda Bieracha, „Rewolucja w uczeniu się” Gordona Drydena i Jannette Vos, „Wychowanie bez porażek w szkole” Gordona Thomasa.
I ostatni pkt 5 par 7 rozpoczęcie stażu zobligowało mnie do dokładniejszego zapoznania się z przepisami prawa regulującymi zasady przyznawania stopni awansu zawodowego, z aktami prawnymi dotyczącymi systemu oświaty. Po analizie najważniejszych aktów prawnych rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym. Złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu, nawiązałam współpracę z opiekunem stażu, opracowałam plan rozwoju zawodowego. Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym, co pozwoliło mi stosować się do aktualnie obowiązujących procedur. Po ukończeniu stażu sporządziłam sprawozdanie ze swoich działań oraz przygotowałam odpowiednią dokumentację dla komisji egzaminacyjnej.
Zapoznałam się również z podstawowymi dokumentami dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i zadań szkoły tj. Statut szkoły, WSO, Program Wychowawczy, Program Profilaktyki, Regulamin Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego.
Zapoznałam się z przepisami dotyczącymi nieletnich i wychowaniu w trzeźwości.
Posługiwałam się przepisami o: 1) ocenianiu i promowaniu w sytuacjach ogólnych ale też w sytuacji ucznia niesklasyfikowanego, 2) przygotowaniu procedur egzaminu zewnętrznego, 3) o bezpieczeństwie w trakcie organizacji wyjazdów i wyjść.
Zapoznałam się ze sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej; dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć dodatkowych, arkuszy ocen i świadectw. Uzyskaną wiedzę miałam szansę wykorzystać w praktyce prowadząc dokumentację szkolną, konstruując Plan Wychowawczy mojej klasy oraz biorąc udział w pracach plenarnych, klasyfikacyjnych i zatwierdzających rad pedagogicznych.
Aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołu przedmiotowego języków obcych- układając harmonogram pracy tego zespołu, analizując i omawiając wyniki próbnych egzaminów gimnazjalnych. Uczestniczyłam w pracach różnych komisji: konkursów językowych, zespołu nadzorującego egzamin gimnazjalny próbny i ten właściwy, którego byłam członkiem ale też i przewodniczącą. Pomagałam tez w pracy Samorządu szkolnego, zwłaszcza w sprawowaniu opieki nad uczniami w trakcie dyskotek szkolnych, wspierałam samorząd podczas organizacji różnych zbiórek i konkursów.
Realizując swój plan rozwoju zawodowego, przez cały okres stażu umiejętnie organizowałam i doskonaliłam swój warsztat pracy. Starałam się w szczególności dbać o zdrowie i bezpieczeństwo uczniów. Rzetelnie realizowałam program nauczania oraz obiektywne oceniałam uczniów. Wspierałam ich w rozwoju psychofizycznym i pomagałam w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych, współpracując przy tym z rodzicami. W swojej pracy uwzględniałam potrzeby rozwojowe uczniów oraz problematykę środowiska lokalnego. Na bieżąco pogłębiam wiedzę, studiując literaturę fachową z zakresu psychologii, pedagogiki. Znam i stosuję przepisy prawa oświatowego, zgodnie z potrzebami naszej szkoły. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających ze statutu naszej szkoły. W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną.
Realizacja planu rozwoju zawodowego wzbogaciła mnie o nową wiedzę merytoryczną i pedagogiczną, a także o nowe doświadczenia. Nauczyła mnie wytrwałości w dążeniu do zamierzonego celu, systematyczności, sumienności i obowiązkowości. Zadania postawione w planie rozwoju zawodowego pozwoliły mi lepiej poznać i zrozumieć, jak trudna i odpowiedzialna jest praca z nastolatkami. Analizując moją pracę w okresie stażu, stwierdzam, że zrealizowałam wszystkie zadania przewidziane w planie rozwoju zawodowego. Wiele z nich to działania o charakterze długofalowym i mam zamiar nadal pracować przy ich realizacji. Zawód nauczyciela należy do profesji twórczych, dlatego też zamierzam dalej dbać o doskonalenie swoich umiejętności i zdobywać nowe doświadczenia oraz systematycznie dokształcać, dzielić się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.(slajd 16)
Uważam, iż w ciągu 2 lat i 9 miesięcy trwania mojego stażu spełniłam wszystkie wymagania stawiane nauczycielowi kontraktowemu, ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.
Dziękuję za uwagę




Wyświetleń: 13720


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.