Katalog Aleksandra Kosek, 2014-05-29 sulęcin Język niemiecki, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowegoPodstawa prawna: § 7 ust. 2 zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego nauczycieli. W Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulęcinie pracuję od 1 września 2006 r., Na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego. Po uzyskaniu stopnia nauczyciela kontraktowego złożyłam wniosek do Dyrektora szkoły o rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego, aby pogłębiać wiedzę i umiejętności oraz rozwijać się. Pani Dyrektor umożliwiła mi odbycie stażu, który rozpoczęłam 1 września 2011 r. na stanowisku nauczyciela języka niemieckiego, a ukończyłam go 31 maja 2014 r. W momencie rozpoczęcia stażu posiadałam odpowiednie wykształcenie - jestem absolwentką studiów licencjackich w zakresie: język niemiecki, specjalizacja nauczycielska i specjalność dodatkowa: pedagogika wczesnoszkolna w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim, oraz absolwentką studiów magisterskich o specjalności filologii germańskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Plan rozwoju zawodowego opracowałam na okres 2 lat i 9 miesięcy w oparciu o powinności nauczyciela kontraktowego i wymagania egzaminacyjne, a zawarte w nim treści skonsultowałam z opiekunem stażu Panią mgr Magdaleną Rajfur.. Sporządziłam go po wnikliwej analizie własnych umiejętności i kompetencji zawodowych, a także potrzeb szkoły oraz specyfiki środowiska. W trakcie trwania całego stażu pełniłam funkcję wychowawcy. Na podstawie ewaluacji oraz sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego mogę stwierdzić, że założone cele osiągnęłam. § 7ust. 2 pkt 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach 1) Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. - Zapoznałam się z publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o stopnie awansu zawodowego. - Zawarłam kontrakt z opiekunem stażu – mgr Magdalena Rajfur - Utrzymywałam stałą współpracę z opiekunem stażu –analizowałyśmy dokonane przeze mnie działania i wyciągałyśmy wnioski do dalszej pracy. 2) Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej. - Realizowałam plany wynikowe z języka niemieckiego oraz standardy wymagań dla klas I – III zgodnie z podstawą programową, korzystając z wydawnictwa WSZPWN. - Opracowałam program wychowawczy dla klasy I, II i III w oparciu o Szkolny Program Wychowawczy i Szkolny Program Profilaktyki. - Zapoznałam się ze zmianami w dokumentach dotyczących pracy szkoły oraz nauczania języka niemieckiego. - Przygotowywałam wzory sprawdzianów i testów, które wykorzystywałam na zajęciach lekcyjnych, wyrównawczych, jak również na zaliczenie semestru oraz roku w oparciu o podstawę programową. - Doskonaliłam umiejętność tworzenia konspektów lekcji, uwzględniłam wymagania z podstawy programowej, dotychczasową wiedzę i umiejętności uczniów, cele uczenia się ucznia oraz kryteria sukcesu dla ucznia, przebieg lekcji i podsumowanie zajęć. - Gromadziłam pomoce i materiały dydaktyczne z wydawnictw - Prowadziłam zajęcia w obecności opiekuna stażu. - Brałam udział w warsztatach oraz innych formach doskonalenia zawodowego organizowanego między innymi przez WOM. - „Organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole” - „Diagnozowanie zagrożeń uzależnieniem i zachowań ryzykownych uczniów” - „Kształtowanie umiejętności wychowawcy klasy niezbędnych do efektywnej współpracy z rodzicami” -„Efektywna współpraca w zespole” - „Sposoby angażowania i motywowania uczniów do skuteczniejszej nauki języka niemieckiego” - „ Podstawa programowa a podręcznik do nauki języka obcego” -„Praca z osobami uwikłanymi w przemoc” - Brałam udział w konferencjach metodycznych: - „Materiały dydaktyczne wspierające realizację treści wynikających z wdrażania reformy programowej.” -„Efektywnie, kompleksowo, niezawodnie – najnowsza oferta do nauki języka niemieckiego w gimnazjum…” - Brałam udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej: - „Nowa formuła egzaminu gimnazjalnego” - „Dokumentowanie procesu dydaktyczno- wychowawczego w szkole” - „Interpretacja opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.’ -„ Procedury przeprowadzenia egzaminu gimnazjalnego” - Korzystałam ze zbiorów biblioteki szkolnej. 3) Publikowanie własnych prac. - Swój plan rozwoju zawodowego i sprawozdanie opublikowałam na stronach internetowych tj.: www.Profesor.pl i www.edux.pl 4) Monitoring i ewaluacja własnej pracy - Na bieżąco prowadziłam dzienniki lekcyjne a także dzienniki zajęć pozalekcyjnych - Dokonywałam okresowego diagnozowania osiągnięć edukacyjnych uczniów z języka niemieckiego. - Analizowałam wyniki egzaminów próbnych. - Na bieżąco dokonywałam oceny własnej pracy poprzez określenie mocnych i słabych stron wykorzystywanych metod. § 7ust.2pkt2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych 1) Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów oraz diagnoza - Obserwowałam uczniów oraz analizowałam ich możliwości. - Prowadziłam rozmowy z uczniami. - Przeprowadzałam anonimowe ankiety np.: dotyczące zagrożeń w szkole, wyjazdów w trakcie wakacji, ankiety opracowane metodą socjometryczną. - Organizowałam spotkania z rodzicami uczniów mających kłopoty z nauką i zachowaniem. - Współpracowałam z pedagogami szkolnymi, kuratorami swoich wychowanków, Poradnią - Psychologiczno-Pedagogiczną oraz pielęgniarką. Pisałam opinie o uczniach do Sądu Rejonowego w Sulęcinie. - Pomagałam w wypełnianiu podań o stypendia socjalne uczniom z ubogich rodzin. 2)Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów - Prowadziłam zajęcia dodatkowe dla uczniów klas III przygotowujących się do egzaminu gimnazjalnego języka niemieckiego - Opracowałam odpowiednie formy i metody pracy z uczniami zdolnymi, słabymi i dyslektycznymi: konsultacje, zajęcia wyrównawcze, dostosowanie się do zaleceń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej, organizacja klasowych grup wsparcia (pomoc koleżeńską) - Indywidualizowałam pracę uczniów. - Prowadziłam projekty edukacyjne dla uczniów chętnych. - „Unsere Hobbys” (Nasze zaintersowania) - „ Gegensätze – Adjektive” (wyrazy przeciwstawne-przymiotniki) - „ Die Verbbedeutung nach dem Prädikat“ (Znaczenie czasownika zależne od przedrostka) Cały okres stażu 3) Praca z uczniem zdolnym - Organizowałam konkursy z języka niemieckiego na etapie szkolnym, oraz przygotowywałam uczniów do etapu rejonowego. Uczniowie odnoszący sukcesy: - Kinga Janecka – etap rejonowy - Iga Piaskowska – etap rejonowy - Adrian Schön – etap rejonowy - Organizowałam koło zainteresowań -„Nauka języka niemieckiego przez piosenkę” § 7ust.2pkt3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej 1) Doskonalenie umiejętności korzystania z komputera i Internetu - Opracowywałam prace klasowe, sprawdziany, testy i materiały dydaktyczne przy użyciu edytorów tekstów i obrazów. - Posługiwałam się edytorem tekstów przy tworzenie dokumentów szkolnych (wniosków, planu rozwoju zawodowego, sprawozdania). - Korzystałam z programu do tworzenia prezentacji Power Point i Prezi. - Prowadziłam korespondencję za pomocą poczty elektronicznej. - Korzystałam ze stron internetowych z publikacjami dydaktycznymi, metodycznymi i pedagogicznymi. Uczestniczyłam w formach doskonalenia zawodowego Lubuskiego Kuratora Oświaty w Gorzowie Wlkp. - „Narzędzia i formy technologii informacyjnej w procesie edukacyjnym” - „Rola nauczyciela jako przewodnika w efektywnym i bezpiecznym wykorzystywaniu Internetu w procesie nauczania” - Uzyskiwałam wiedzę na temat przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego ze stron internetowych. - Wypełniałam komputerowo świadectwa szkolne i arkusze ocen. 2) Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej na zajęciach lekcyjnych.. - Korzystałam z komputerowych programów edukacyjnych ( www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl www.interklasa.pl, www.Profesor.pl) - Korzystałam z Internetu w poszukiwaniu materiałów dydaktycznych na zajęcia. - W prowadzeniu lekcji wykorzystywałam tablicę interaktywną. - Korzystałam z multi-book’ów - Przesyłałam uczniom drogą E-mailową zadania do wykonania, które uczniowie odsyłali do mnie. - Korzystałam z encyklopedii multimedialnej § 7ust.2pkt4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. 1) Wykorzystanie metod nauczania w procesie dydaktycznym. - Na lekcjach języka niemieckiego jak i na lekcjach wychowawczych stosowałam następujące metody nauczania: - podające: pogadanka, opis, objaśnienie lub wyjaśnienie - problemowe: zwłaszcza metody aktywizujące (gry dydaktyczne, dyskusje dydaktyczne, burza mózgu, metaplan, - eksponujące: najczęściej film - programowe: z użyciem komputera oraz podręczników multimedialnych - praktyczne: ćwiczenia przedmiotowe, metoda Projektu 2) Aktywna realizacja zadań opiekuńczych i wychowawczych. - Realizowałam zajęcia wychowawcze zgodnie ze Szkolnym Programem Profilaktyki oraz ze Szkolnym Programem Wychowawczym Gimnazjum im. Jana Pawła II. - Na lekcjach wychowawczych realizowałam elementy programów profilaktycznych, dotyczących przemocy, cyberprzemocy , uzależnień, stresu - Współpracowałam z rodzicami - Od trzech lat członkiem zespołu wychowawczego - Kształtowałam u uczniów świadomość ekologiczną poprzez: - zbiórki baterii - zbiórki makulatury - Kształtowałam u uczniów właściwe postawy wobec społeczeństwa poprzez: - udział z klasą w akcji „Góra grosza” - pomoc w organizacji akcji szkolnej „Kup ciasteczko” - Kształtowałam u uczniów właściwe postawy wobec osób innej narodowości poprzez uczestnictwo z uczniami w projektach polsko-niemieckich. - „Otwarcie Niemiecko – Polskiego Centrum Spotkań i Informacji” – kierownik - „10 Dni Kultury Młodzieżowej Polsko – Litewsko – Niemieckiej” - kierownik -„ Polsko – Niemiecko- Francuskie Spotkanie Młodzieży- Poznajmy się nawzajem” - opiekun - Organizowałam imprezy klasowe: - Wigilie klasowe - Mikołajki - Dzień chłopaka - Dzień Kobiet - Dzień Dziecka - Opiekowałam się uczniami podczas dyskotek szkolnych, wyjazdów do kina czy na lodowisko do Gorzowa Wlkp. § 7ust.2pkt5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż 1) Znajomość zasad funkcjonowania i organizacji szkoły - Analizowałam Statut Szkoły, Regulamin Szkoły, Wewnątrzszkolny System Oceniania, Szkolny Program Wychowawczy i Profilaktyki, Przedmiotowy System Oceniania, kompetencje Rady Pedagogicznej, rozporządzenie w sprawie BHP. - Analizowałam Kartę Nauczyciela, Ustawę o systemie oświaty, Konwencję o Prawach Dziecka, - -Rozporządzenie MENiS: - w sprawie uzyskania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli; - dotyczące podstawy programowej; - dotyczące programów nauczania; - oceniania i promowania uczniów. - Brałam udział w Radach Pedagogicznych poświęconych: - tworzeniu i wdrażaniu dokumentów szkolnych; - prawu oświatowemu i zmianom w nim zachodzącym. - Zapoznałam się ze zmianami w aktach oświatowych. - Posługiwałam się aktami prawa oświatowego podczas opracowywania planu rozwoju, sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. - Brałam udział w konstruowaniu i modyfikowaniu Przedmiotowego Systemu Oceniania i planów wynikowych z języka niemieckiego. - Brałam udział w pracach komisji podczas egzaminów gimnazjalnych. - Wykorzystywałam przepisy dotyczące systemu oświaty i funkcjonowania szkoły przy udzielaniu pomocy uczniom. - Stosowałam zasady BHP na zajęciach w szkole i poza nią oraz podczas organizowania wycieczek dla uczniów. - Napisałam wniosek do Dyrektora Gimnazjum im. Jana Pawła II w Sulęcinie o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Opracowałam plan rozwoju zawodowego. - Sporządziłam sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Zadania i cele postawione w planie rozwoju zawodowego zrealizowałam w całości, poza tym współpracowałam z Urzędem Miasta Sulęcin. Tłumaczyłam informacje polsko- niemieckie na „2 Beeskowskim Biegu” organizowanym w Beeskow”, w maju 2013 roku oraz we wrześniu 2013 roku na „XIX Międzynarodowym Zjeździe Cyklistów w Sulęcinie” Odbycie stażu pozwoliło mi rozwijać swoje możliwości, umiejętności dydaktyczne i wychowawcze. Współpracowałam ze wszystkimi nauczycielami, zwłaszcza z opiekunem stażu – Panią Magdaleną Rajfur oraz pedagogami szkolnymi i starałam się wykorzystywać opinie i wskazówki w mojej pracy. Poznałam swoje mocne i słabe strony jako nauczyciel języka niemieckiego oraz wychowawca, potrafię wyciągać wnioski i przeprowadzać korekty swoich działań. Udział w warsztatach, szkoleniach i kursach oraz samodzielne studiowanie literatury, przeglądanie stron internetowych wzbogaciły mój warsztat pracy i wiedzy. Staram się prowadzić zajęcia w sposób ciekawy i zrozumiały dla każdego ucznia. W przyszłości nadal chcę poszerzać wiedzę, podnosić swoje umiejętności dydaktyczno – wychowawcze oraz kwalifikacje zawodowe. Będę współpracować z młodzieżą, rozmawiać z nimi o ich problemach, zainteresowaniach oraz starać się dotrzeć do ich rodziców. Chcę doskonalić umiejętność pracy z uczniem zdolnym oraz z uczniem z deficytami rozwojowymi. Chcę także brać udział w projektach polsko-niemieckich, by poszerzać wiedzę uczniów na temat tradycji, obyczajów i mentalności naszych sąsiadów oraz wzbudzać w nich szacunek do innych narodów. nauczyciel kontraktowy: mgr Aleksandra Kosek Wyświetleń: 447
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |