Katalog

Aneta Morawska, 2014-06-16
Turobin

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego

- n +

§ 7 ust.2.pkt.1
Umiejętności organizacji i doskonalenia warsztatu pracy uczyłam się poprzez:
1. Różne formy doskonalenia zawodowego:
­ Samodzielnie studiowałam oświatowe przepisy prawne, zapoznałam się z procedurą i wymaganiami dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli, uczyłam się dokumentować swoją pracę,
­ Uczestniczyłam w szkoleniach, na których poznałam założenia reformy programowej oraz interpretację najważniejszych zapisów nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego (zreformowane cele i treści kształcenia):
× Analiza zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego;
× Nowa podstawa programowa z języka obcego dla szkoły podstawowej;
­ Dla poznania nowości wydawniczych i pogłębienia wiedzy w zakresie różnych koncepcji kształcenia językowego, brałam udział w spotkaniach autorskich programów i podręczników do nauczania języka angielskiego organizowanych przez różne wydawnictwa: (Oxford University Press, Pearson Longman, Macmillan, Express Publishing).
­ W celu podniesienia swoich kompetencji zawodowych i doskonalenia warsztatu pracy ukończyłam kurs: Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem (2008), gdzie poznawałam mechanizmy odpowiedzialne za proces czytania ze zrozumieniem oraz rodzaje ćwiczeń usprawniających zaburzone deficyty rozwojowe dziecka.
2. Udział w szkoleniowych posiedzeniach Rady Pedagogicznej, Zespołu wychowawców i Zespołu przedmiotowego
- Uczestniczyłam w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, na których omawiane były zmiany w przepisach prawa oświatowego, procedury przeprowadzania sprawdzianu po klasie szóstej, a także tematyka dotycząca podwyższania jakości pracy szkoły w kontekście analizy i oceny sprawdzianów zewnętrznych.
- Zebrania Zespołu wychowawców i Zespołu przedmiotowego przyczyniały się do wzbogacania moich umiejętności wychowawczych, dostarczały cennych wskazówek do codziennej pracy, były źródłem informacji prawnych z zakresu funkcjonowania szkoły, reformy programowej czy dotyczących procedur przeprowadzania sprawdzianów zewnętrznych.
- W okresie stażu przygotowałam i przedstawiłam dla zespołów referaty szkoleniowe na temat:
- „Problem dysleksji w nauczaniu języka angielskiego” .
- „Metody aktywizujące”.
- „Relacje nauczyciel – uczeń. Wspieranie rozwoju dziecka w szkole.”
- „Trudności wychowawcze – agresja i przemoc wśród uczniów oraz sposoby zapobiegania im.”
3. Współpracę z nauczycielami języka angielskiego z innych szkół na terenie gminy oraz nauczycielami studiującymi ze mną na uczelni.
4. Prowadzenie własnych zajęć oraz obserwacje lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli.
- Istotnym elementem doskonalenia warsztatu pracy było przygotowywanie i prowadzenie własnych zajęć w obecności dyrektora szkoły lub opiekuna stażu Były to m.in. lekcje:
× Wild and farm animals. - klasa II
× Merry Christmas - klasa VI
× My pets. - klasa IV
× What are they doing? - klasa V
- Innym ważnym elementem doskonalenia umiejętności organizacji warsztatu pracy było obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz innych nauczycieli naszej szkoły. Były to między innymi lekcje na temat:
× Dlaczego Amerykę nazywamy Kolumbią (2008)
× Smacznie i zdrowo – czytanie i wykorzystywanie przepisów. Ważenie (2009).
× Zależności w przyrodzie (2010).
Obserwowałam także lekcje języka angielskiego prowadzone w gimnazjum. Były to:
× Zwyczaje Bożonarodzeniowe w Polsce i Wielkiej Brytanii (2008)
× Święto Niepodległości (2009)
× Tragedia pod Smoleńskiem – prezentacja multimedialna (2010)
W czasie prowadzonych lub hospitowanych przeze mnie zajęć uczyłam się dokonywania krytycznej analizy, oceniania skuteczności postępowania dydaktycznego i ustalania wniosków do dalszego doskonalenia umiejętności nauczania.
6. Dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także ocenianie ich skuteczności i dokonywanie zmian w tych działaniach.
- Potrzebne informacje z tego zakresu zdobywałam w toku samokształcenia, na zebraniach samokształceniowych Rady Pedagogicznej oraz na szkoleniach:
× „Ewaluacja wybranych obszarów pracy szkoły”
× „Ocenianie kształtujące jako metoda podnoszenia efektywności uczenia się”
- Doskonaliłam ocenianie kształtujące jako nową formę oceniania szkolnego.
- Co roku badałam w klasach IV – VI kompetencje językowe
­ Opracowywałam narzędzia diagnostyczne do mierzenia jakości nauczania języka angielskiego. Następnie przeprowadzałam badanie i opracowywałam otrzymane wyniki. Dzięki tej pracy mogłam ocenić stopień realizacji podstawy programowej w klasach, w których uczę.
- Zbierałam informacje o jakości opracowanych narzędzi badawczych i po przeprowadzonym teście uczniowie wypełniali ankietę, w której oceniali stopień trudności testu i stopień przygotowania do niego.
- Jestem autorką testów do badania wyników nauczania po klasie IV , V i VI.
- Umiem przeanalizować wyniki testu, zaplanować i wdrożyć programy naprawcze dla poszczególnych klas z uwzględnieniem poziomu każdej z nich.
­ Przeprowadzałam samoocenę własnych umiejętności zawodowych.
­ Opracowywałam i przeprowadzałam ankiety ewaluacyjne wśród uczniów, które dotyczyły:
× oceny lekcji;
× oceny jakości pracy domowej z języka angielskiego;
× oceniania wypowiedzi ustnej
Zgromadzone informacje o własnej pracy zawodowej, wykorzystywałam do rozwijania profesjonalnych umiejętności nauczycielskich i wychowawczych.
7. Opiekę nad salą lekcyjną
­ W okresie stażu tworzyłam i modernizowałam klasopracownię.
­ Samodzielnie lub z uczniami wykonałam, plansze, plakaty, tablice. Zgromadziłam mapy, albumy i teczki tematyczne.
­ W zasobach klasopracowni znalazły się również samodzielnie opracowane: zestawy ćwiczeń leksykalnych , krzyżówki karty ćwiczeń powtórzeniowych, scenariusze zajęć, testy, sprawdziany inne materiały dydaktyczne.
­ Przez lata pracy i przez okres stażu zgromadziłam zestaw tematów do dyskusji i wypracowań z języka angielskiego dla szkoły podstawowej, który stale uzupełniam i dostosowuję do potrzeb moich uczniów.
­ Dbałam o wystrój sali lekcyjnej powierzonej mi w opiekę przygotowując wraz z uczniami gazetki dydaktyczne i okolicznościowe. Wykonywaliśmy także gazetki z aktualnymi informacjami z krajów anglojęzycznych.
7 ust.2.pkt.2
1. Poszerzenie oferty szkoły w zakresie zajęć pozalekcyjnych z uwzględnieniem potrzeb uczniów.
- Potrzeby rozwojowe uczniów (edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze) poznawałam poprzez własne obserwacje, rozmowy z wychowawcami, analizę opinii z Poradni Psychologiczno-pedagogicznej, korzystanie z pracy pedagoga szkolnego, udział w zespole wychowawców i zespole przedmiotowym a także w posiedzeniach Rady Pedagogicznej poświęconych omawianiu problemów wychowawczych istniejących w naszej szkole.
- Pomagałam uczniom w osiąganiu postępów w nauce poprzez:
× dostosowanie wymagań edukacyjnych do ich potrzeb rozwojowych.
× indywidualną pracę z uczniem mającym problem w uczeniu się języka obcego,
× dodatkową pracę z uczniami zdolnymi językowo - poszerzanie wiedzy uczniów (z różnych dziedzin) w zakresie wykraczającym poza program danej klasy.
- Co dwa tygodnie uczniowie mogli brać udział w dodatkowych zajęciach ,,Gry i zabawy dydaktyczne w języku angielskim” na których uczniowie słabsi mieli możliwość wyrównać zaległości, a zdolniejsi pogłębić swoje zainteresowania.
­ W ramach zajęć dodatkowych przygotowywałam uczniów także do konkursów z języka angielskiego.
W organizacji pracy z uczniem zdolnym skorzystałam ze szkolenia: „Wspomaganie rozwoju ucznia uzdolnionego”
- W formie dodatkowych zajęć pt ,,Zawsze bezpieczni” przygotowałam i przeprowadziłam cykl lekcji (co dwa tygodnie) dotyczących szkodliwości palenia, picia alkoholu i zażywania narkotyków, zagrożeń płynących z Internetu, przemocy i problemów nastolatków.
2. Organizacja konkursów i imprez wewnątrzszkolnych
- Corocznie przygotowuję (wspólnie z nauczycielem języka rosyjskiego) Dni językowe, podczas których uczniowie biorą udział w quizach, konkursach i przeglądach piosenki obcojęzycznej.
- W okresie stażu przygotowałam i przeprowadziłam następujące konkursy wewnątrzszkolne:
× Quiz wiedzy o historii i kulturze krajów anglojęzycznych (2008);
× Spelling – konkurs ortograficzny dla klas IV – VI – (2008)
× „Mistrz Angielskiej Ortografii” kl IV – VI (2009);
× Konkurs na najciekawszą kartkę walentynkową (2010);
× Konkurs wiedzy – kl I – III (2010);
× Konkurs wiedzy – kl IV – VI (2010).
- Z uczniami klasy V przygotowałam w języku angielskim przedstawienie WIZARDS. Uczniowie przygotowali inscenizację i zaprezentowali się na forum szkoły w kostiumach uszytych z pomocą rodziców
3. Udział w konkursach pozaszkolnych
W czasie odbywania stażu przygotowywałam uczniów do następujących konkursów pozaszkolnych:
- Gminny konkurs wiedzy z języka angielskiego w kl I – III (2009);
- Konkurs plastyczny „Obcy w Fairyland” we współpracy z wydawnictwem Express Publishing (2009/2010)
- Powiatowy festiwal piosenki obcojęzycznej „Das Festival of the songs” 2007, 2009;
Każdego roku zgłaszam uczniów do udziału w różnych konkursach. I chociaż nie zawsze udawało się im zakwalifikować do dalszych etapów czy osiągnąć najwyższe lokaty, to chciałam, aby w ten sposób zdobywali ważne doświadczenia życiowe dotyczące uczestnictwa w dobrze zorganizowanym współzawodnictwie. Uczyli się zachowań w warunkach „wygrywania” i godzenia się z zajęciem dalszych miejsc w eliminacjach.
4. Udział w akcjach charytatywnych
Uczestniczę z uczniami w akcjach charytatywnych przeprowadzanych w szkole (ostatnio w zbiórce pieniędzy dla powodzian) .
Uczniowie biorąc udział w takich przedsięwzięciach nie tylko pracują na dobre imię naszej szkoły, lecz przede wszystkim uczą się wrażliwości na potrzeby innych.
§ 7 ust. 2 pkt.3
1. Systematycznie doskonaliłam swoje umiejętności obsługi komputera.
Jeszcze przed rozpoczęciem stażu ukończyłam Studia podyplomowe – „Matematyka z elementami informatyki”, a także:
- kurs komputerowy;
- Intel Teach to the Future gdzie dowiedziałam się jak wprowadzać technologię informacyjną i komunikacyjną do szeroko rozumianej praktyki szkolnej oraz jak dobierać odpowiednie metody nauczania przy wykorzystaniu najnowocześniejszych technologii komputerowych.
- W 2008 r. ukończyłam szkolenie: Wykorzystanie technik komputerowych w procesie oceniania ucznia szkoły podstawowej.
Aktualnie potrafię m.in. obsługiwać: program pocztowy, skaner, program obróbki zdjęć jak również stosować program Excel np. przy podliczaniu frekwencji, średniej ocen.
2. Przy użyciu technik komputerowych przygotowuję:
­ testy, sprawdziany i ich analizy,
­ zadania konkursowe,
­ karty pracy uczniów (fiszki),
­ krzyżówki,
­ plansze,
­ różnego rodzaju zaproszenia, plakaty, podziękowania,
­ scenariusze lekcji oraz scenariusze imprez i uroczystości,
­ referaty,
­ sprawozdania, zestawienia wyników uczniów,
­ plany pracy, programy wychowawcze, plany nauczania języka angielskiego,
­ przedmiotowy system oceniania,
­ ankiety ewaluacyjne oraz narzędzia badawcze służące do przeprowadzania wewnętrznej ewaluacji szkoły i inne
Sporządziłam również całą dokumentację potwierdzającą spełnianie wymagań kwalifikacyjnych na stopień nauczyciela mianowanego.
- Korzystałam z zasobów edukacyjnych portali internetowych oraz edytora tekstu Word przy tworzeniu pomocy dydaktycznych na zajęcia z języka angielskiego: gier, plansz, kart pracy, scenariuszy zajęć, rozsypanek słownych, dyplomów na konkursy. Najczęściej odwiedzane strony to: www.onestopenglish.com, www.anglisci.pl, www.longman.com.pl, www.oup.com, www.britishcouncil.org/poland, www.iatefl.org.pl, www.codn.edu.pl, www.britishembassy.gov.uk, www.visitbritain.com.
3. Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
- Korzystałam z licznych portali internetowych i programów edukacyjnych. Czerpałam pomysły, oraz analizowałam i przystosowywałam zamieszczone scenariusze zajęć do potrzeb własnych i danej grupy. Śledziłam na bieżąco informacje zawarte w tzw. newsletterach (biuletynach informacyjnych), które otrzymywałam droga elektroniczną od wydawnictw językowych oraz organizacji British Council.
- Co roku, w klasach szóstych, na zajęciach przedmiotowych realizowałam tematy obejmujące zagadnienia z technologii informacyjnych, użytkowania komputera (części komputera, komendy), a także poruszałam na zajęciach bardziej złożone tematy dotyczące zagrożeń związanych z użytkowaniem Internetu, uzależnień od komputera i gier komputerowych.
- Propagowałam wśród uczniów portale poświęcone nauce języka angielskiego i zachęcałam ich do pogłębianie swojej wiedzy i powtarzania materiału w ten sposób.
- Zachęcam również uczniów do bezpiecznego i świadomego korzystania z zasobów technologii informacyjnej.
4. Wykorzystuję Internet do:
­ Poszukiwania potrzebnych materiałów i informacji. Są to artykuły i opracowania, które wzbogacają i poszerzają moją wiedzę, programy i prezentacje językowe, scenariusze lekcji języka angielskiego oraz propozycje ćwiczeń, ciekawostek i informacji o krajach anglojęzycznych, które wykorzystuję na zajęciach dodatkowych z języka angielskiego.
Systematycznie śledzę publikacje nauczycieli zamieszczone na stronach internetowych: www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.profesor.pl, www.eduinfo.pl oraz www.scholaris.pl. Biorę czynny udział w dyskusjach na forum tych portali.
W celu sprawniejszego korzystania z zasobów Internetu w komputerze stworzyłam biblioteczkę materiałów internetowych. Założyłam własną skrzynkę e – mailową, na którą otrzymywałam bieżące informacje o nowościach wydawniczych. Dokonywałam też drogą elektroniczną zgłoszeń na wszystkie interesujące mnie szkolenia.
5. Staram się jak najczęściej prowadzić lekcje w sali komputerowej i stwarzać uczniom możliwość korzystania z Internetu na lekcjach. Do każdego podręcznika są dołączone płyty z ćwiczeniami interaktywnymi, które chętnie wykorzystujemy do pracy na lekcjach języka angielskiego.
§ 7 ust.2 pkt.4
1. Poznawałam i poszerzałam wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty:
­ Studiowałam zagadnienia dotyczące komunikacji interpersonalnej, kształciłam umiejętność asertywnych zachowań uczniów, integrowania grupy, przeciwdziałania agresji i uzależnieniom, rozwiązywania konfliktów.
­ Starałam się poznać przeszkody w nauce mające podłoże psychologiczne (blokady emocjonalne, dysfunkcje, wrodzona nieśmiałość, niskie poczucie własnej wartości, brak motywacji, brak bezpieczeństwa, nie zapewnione podstawowe potrzeby bytowe).
­ Przestudiowałam między innymi schemat postępowania wobec ucznia – sprawcy czynu karalnego lub przestępstwa, jak i wobec ucznia, który stał się ofiarą czynu karalnego.
­ Studiowałam zagadnienia dotyczących takich problemów jak NLP, skrzyżowana lateralizacja, gry psychologiczne, dysleksja, choroby typu anoreksja i bulimia oraz z dziedziny języka angielskiego - porady metodyczne zawarte na stronach internetowych wydawnictw językowych i stronach promujących naukę języka angielskiego np. www.anglisci.pl, www. onestopenglish.com, www. oup.com., www.longman.com.pl.
Wzbogacałam swoją wiedzę dotyczącą rozwoju młodego człowieka, wpływu wychowania na późniejsze zachowanie, sukcesy i porażki w szkole i życiu społecznym. W tym celu uczestniczyłam w szkoleniach:
- Planowanie i dokumentowanie pracy wychowawczej. Metody motywowania do współpracy z wychowawcą (2007) SOF – OKLES” Kraśnik;
- Konstruktywna konfrontacja jako metoda radzenia sobie z trudnym i prowokacyjnym zachowaniem uczniów (2009) SOF – OKLES” Kraśnik;
- Trudny rodzic jako klient szkoły - jak go zrozumieć i jak z nim współpracować?" WODN KURSOR Lublin;
2. Uczestniczenie w realizacji zadań statutowych szkoły:
- Wspólnie z innymi nauczycielami naszej szkoły organizowałam coroczne uroczystości: choinki, zabawy i dyskoteki szkolne.
- Każdego roku wraz z innymi nauczycielami i młodzieżą uczestniczyłam w Rekolekcjach Wielkopostnych, opiekując się uczniami w drodze do Kościoła i podczas Mszy św.;
- W ramach realizacji zadań Programu Wychowawczego Szkoły przygotowałam i przeprowadziłam następujące konkursy:
× Plebiscyt dobrego zachowania wśród uczniów klas I – III (2009);
× Super kolega/koleżanka – konkurs wśród uczniów klas IV – VI (2009);
× Konkurs na najmilszą klasę – w klasach IV – VI (2010);
Celem w/w konkursów było kształtowanie właściwych zachowań i postaw takich jak : tolerancja, pomoc potrzebującym, przyjazne słowa i gesty wobec ludzi wśród których żyjemy, a także kształtowanie umiejętności obiektywnego oceniania siebie i innych.
- Podjęłam również współpracę ze Szkołą Tańca z Zamościa. Uczniowie naszej szkoły, w roku szkolnym 2008/2009 uczestniczyli w nauce tańca. Zajęcia te (raz w tygodniu) prowadzili instruktorzy „Szkoły Tańca” z Zamościa.
3. Realizacja zadań koordynatora ds. bezpieczeństwa w szkole .
W latach 2008 – 2010 pełniłam funkcję koordynatora ds. bezpieczeństwa w szkole. W ramach tej pracy koordynowałam działania w zakresie bezpieczeństwa w szkole, wynikające z programów wychowawczego i profilaktyki. W tym celu między innymi:
- Promowałam problematykę bezpieczeństwa dzieci.
- Prowadziłam akcje profilaktyczne mające na celu podnoszenie bezpieczeństwa uczniów oraz zapobieganie uzależnieniom i przemocy wśród uczniów.
- W celu zdiagnozowania zagrożeń dla uczniów i potrzeb szkoły w zakresie poprawy bezpieczeństwa przeprowadziłam ankiety wśród dzieci i rodziców, oraz dokonałam ich analizy. Były to między innymi ankiety dotyczące:
× poczucia bezpieczeństwa uczniów w szkole,
× zachowań zakłócających przebieg lekcji,
× niewłaściwych zachowań na przerwach,
× ankiety sprawdzające znajomość zasad bezpiecznego spędzania czasu wolnego.
- Przeprowadziłam także ankiety dla rodziców na temat poczucia bezpieczeństwa ich dzieci w szkole i poza nią.
Jako koordynator ds. bezpieczeństwa w szkole w okresie stażu podjęłam i zrealizowałam następujące przedsięwzięcia:
- Włączyłam się w ogólnopolską kampanię społeczną ,,Dziecko w sieci”, której celem było zwrócenie uwagi dorosłych i dzieci na zagrożenia związane z aktywnością pedofilów w Sieci oraz edukacja w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Realizowałam zadania społecznego programu ,,Szkoła bez przemocy”. Celem Programu jest przeciwdziałanie przemocy w szkole przez zwiększenie świadomości problemu, zmianę postaw wobec przemocy, a także dostarczenie szkołom konkretnego wsparcia i narzędzi, które skutecznie i systemowo zwalczałyby to zjawisko
A w ramach tego programu zorganizowałam w 2010 roku ,,Dzień Szkoły bez przemocy”. Uczniowie przedstawili scenki obrazujące jak radzić sobie z agresją, brali udział w quizach, konkursach na temat bezpieczeństwa a także w rozgrywkach sportowych.
- Realizuję zadania ogólnopolskiego programu edukacyjnego Bezpieczeństwo dla wszystkich”. W ramach tej pracy przeprowadziłam lekcje, zajęcia pozalekcyjne oraz inne imprezy towarzyszące z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przeprowadziłam m.in. następujące zajęcia:
× Jak pomagać i jak się bronić? - kl. IV – VI - praktyczne umiejętności pomagania innym w sytuacjach agresji i przemocy oraz skutecznej obrony;
× Zasady bezpiecznego poruszania się po drogach publicznych;
× Co to jest złość? - kl. I – III – zrozumienie uczucia złości i poznanie sposobów konstruktywnego radzenia sobie ze złością;
× Jak sobie radzić z agresją i przemocą? – quiz dla klas: IV – VI;
× Bezpieczni w szkole i w domu – quiz dotyczący umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach i zapobiegania nieszczęśliwym wypadkom w szkole, domu i podczas zabaw;
× Pierwsza pomoc – zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami pierwszej pomocy przed – medycznej.
- Na dodatkowych zajęciach z uczniami z klas IV – VI oglądałam, a następnie omawiałam film profilaktyczno – instruktażowy ,,3,2,1 Internet” o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
- Organizowałam również quizy i konkursy poświęcone zagadnieniom bezpieczeństwa, między innymi:
× Inscenizację „Jestem bezpieczny” ukazującą różne niebezpieczeństwa oraz sposoby radzenia sobie z nimi (2009);
× Konkurs „Bezpieczne wakacje” na temat zasad bezpiecznego spędzania wolnego czasu w domu, podczas wycieczek i wyjazdów – dla uczniów klas I – III (2010);
× Konkurs plastyczny „Mamo, tato nie pal” o tematyce antynikotynowej – dla uczniów klas IV – VI (2009);
× Konkurs plastyczny ,,Stop przemocy” dla uczniów klas IV – VI (2010)
- W 2009 roku przeprowadziłam apel, na który przygotowałam inscenizację „Jestem bezpieczny” ukazującą różne niebezpieczeństwa oraz sposoby radzenia sobie z nimi.
Efektem mojej pracy był udział uczniów w finale powiatowego Konkursu Wiedzy Prewencyjnej pod hasłem „Jestem Bezpieczny”, który miał na celu upowszechnianie wiedzy o zagrożeniach, z jakimi młodzi ludzie mogą się spotkać w codziennym życiu, rozwijanie postaw umożliwiających unikanie, zapobieganie i pokonywanie niebezpieczeństw. Konkurs był organizowany przez Starostwo Powiatowe i Komendę Powiatową Policji w Biłgoraju. Nasi uczniowie zajęli IV miejsce.
§ 7 ust.2 pkt.5
1. Poznanie zaktualizowanych aktów prawnych regulujących działalność szkoły poprzez:
- Samodzielne studiowanie:
× Karty Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r.;
× Ustawy o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 r.;
× aktów wykonawczych do tych ustaw;
× rozporządzeń MEN regulujących funkcjonowanie szkoły;
× zaznajamiałam się również na bieżąco z przepisami dotyczącymi aktualnie wdrażanej reformy programowej.
- Uczestniczenie w zebraniach Rady Pedagogicznej, Zespołu przedmiotowego i Zespołu wychowawczego szkoły;
­ Zapoznałam się z wewnątrzszkolnym aktami prawnymi Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Turobinie, tj. Statutem Szkoły, Zasadami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Programem Wychowawczym i Profilaktycznym, Program Rozwoju Szkoły oraz ze wszystkimi wynikającymi z nich procedurami i regulaminami. Poznawałam także rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, które są podstawą do tworzenia dokumentów wewnątrzszkolnych.
­ Poznałam także dokumenty dotyczące praw człowieka, dziecka i ucznia. Przestudiowałam Konwencję o Prawach Dziecka oraz Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Wiedzę tę wykorzystuję w bezpośredniej pracy z uczniami- uczę ich praw, a także do rozwiązywania problemów wychowawczych i do realizacji zadań opiekuńczych.
2. Znajomość przepisów dotyczących oświaty wykorzystuję w konkretnych działaniach, a w szczególności:
­ w bezpośredniej pracy z uczniami, a także do rozwiązywania problemów wychowawczych i do realizacji zadań opiekuńczych;
­ do przestrzegania wewnątrzszkolnych zasad oceniania oraz przedmiotowego systemu oceniania;
­ modyfikowania i nowelizowania – wspólnie z innymi nauczycielami - dokumentów szkolnych;
­ zapoznawania uczniów, których uczę z regulaminami i procedurami ustalonymi w naszej szkole;
­ opracowania „przedmiotowego programu wychowawczego”;
­ konstruowania planów wynikowych, rozkładów nauczania i innych dokumentów nauczyciela;
­ Uczestniczenia w roboczych, klasyfikacyjnych i podsumowujących zebraniach Rady Pedagogicznej i wypełnianie jej statutowych zadań,
­ czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin;
­ do diagnozowania stopnia bezpieczeństwa w szkole;
­ do interpretacji orzeczeń i opinii Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
3. Interpretacja orzeczeń i opinii z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
W 2008 roku sporządziłam Analizę i ocenę wpływu opinii z Poradni Pedagogiczno – Psychologicznej na wyniki sprawdzianu zewnętrznego. Analizowałam orzeczenia i opinie poradni wydane uczniom naszej szkoły w latach 2004 – 2007. Wyniki analizy w formie pogrupowanych zaleceń szczegółowych do pracy z uczniem zostały przekazane wszystkim nauczycielom i dołączone do dzienników lekcyjnych.
4. Opieka nad praktykantem
W roku 2007 pełniłam rolę opiekuna praktyk studentki PWSZ w Chełmie. Prowadziłam i obserwowałam lekcje, omawiałam ich przebieg a następnie napisałam opinię o przebiegu praktyk zawodowych.
5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty wykorzystałam także do organizowania wycieczek z uczniami.
W okresie stażu byłam współorganizatorem lub opiekunem:
- Wycieczki do Lublina;
- Wycieczki krajobrazowo – przyrodniczej w okolice Sandomierza - „Koniec Świata”;
- Wyjazdu do kina na film ,,Jan Paweł II”;
- Ogólnopolskiego Roztoczańskiego Rajdu Rowerowego Jastrzębia Zdebrz.
6. Udział w pracy Komisji
Znakomitą okazją do posługiwania się przepisami prawa dotyczącego pracy nauczyciela i szkoły był mój udział w pracach komisji konkursowych, gdzie musiałam wykazać się znajomością przepisów, procedur i regulaminów konkursowych.
Przez cały okres stażu starałam się zapoznawać z przepisami prawa oświatowego, jednakże mam świadomość, że nie udało mi się poznać wszystkich uregulowań prawnych. I dlatego wciąż aktualizuję tę wiedzę poprzez śledzenie odpowiednich stron w Internecie i dostępnej w naszej szkole prasy.

Wyświetleń: 1324


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.