Katalog

Anna Pacoń, 2014-12-10
Gliwice

Ewelina Dulęba
Zajęcia przedszkolne, Różne

Wspólna gimnastyka radość i muzyka

- n +

Projekt innowacji pedagogicznej
Nazwa innowacji :
WSPÓLNA GIMNASTYKA RADOŚĆ I MUZYKA

Autor:
- mgr Anna Pacoń – nauczyciel mianowany
- mgr Ewelina Dulęba – nauczyciel kontraktowy


Miejsce wdrożenia innowacji.:
Przedszkole Integracyjne z Oddziałami Integracyjnymi nr 40 w Gliwicach
Programem innowacyjnym objęta zostanie: Grupa I: 4- latki ( grupa ogólnodostępna ) Grupa II: 3- latki (grupa integracyjna)


Rodzaj innowacji:
- programowa-poszerzająca

Termin realizacji:
- rok szkolny 2014/2015 – 2015/2016

Cel główny:
 Kształtowanie postawy prozdrowotnej wśród dzieci i ich rodziców poprzez ruch i muzykę

I. Wstęp:
Zgodnie z mottem zawartym w koncepcji pracy naszej placówki : „Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni, razem łatwiej, radośniej, mądrzej i bezpieczniej” stworzyłyśmy projekt, w którym uwzględniłyśmy integrację między grupami (integracyjną i ogólnodostępną) w celu wspomagania ogólnego rozwoju i sprawności fizycznej przedszkolaków.
W naszej innowacji proponujemy dzieciom wszechstronny rozwój poprzez ruch i muzykę.
Ruch jest naturalną potrzebą dziecka, towarzyszy wszystkim jego zabawom, wpływa na jego rozwój ogólny i muzyczny. Natomiast spośród wszystkich sztuk muzyka jest właśnie tą, która wywołuje u dzieci potrzebę ruchu.
Zdrowie i sprawność fizyczna są podstawowymi warunkami prawidłowego rozwoju dziecka we wszystkich jego sferach. Kształtowanie świadomości znaczenia zdrowia to nic innego, jak wdrażanie dziecka do profilaktyki zdrowotnej.
Aktywność fizyczna wpływa na:
 Kształtowanie prawidłowej postawy ciała
 Rozwój motoryki i dojrzewanie układu nerwowego dziecka
 Wzmacnia układ mięśniowy
 Funkcje fizjologiczne (oddychanie, krążenie , przemianę materii)
 Rozwój wyobraźni i pamięci ruchowej
Muzyka służy ogólnemu rozwojowi dziecka:
 fizycznemu (ruchliwość, umiejętność utrzymywania ciała w równowadze),
 intelektualnemu (mowa, operacje myślowe, wrażenia, wyobraźnia, uwaga, pamięć),
 emocjonalnemu (uczucia, uspołecznienie), estetycznemu.
Reasumując, można powiedzieć, że muzyka połączona z ruchem rozwija wszechstronnie – obejmując zarówno procesy poznawcze jak i sprawność fizyczną.

II. Inspiracja do opracowywania i wdrożenia programu.
Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, której zaspokojenie zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną. Zajęcia taneczne stanowią istotną cześć kształcenia i wychowania ogólnego oraz mają wpływ na realizację głównego zadania przedszkola w zakresie edukacji ruchowej. Brak w młodym wieku zachęty i warunków do systematycznego zaspokojenia potrzeby ruchu prowadzi do jej wygaśnięcia.
Zajęcia taneczne-ruchowo stwarzają dzieciom:
 możliwości odpoczynku psychicznego,
 regenerację sił psychicznych i fizycznych,
 rozwijanie postaw wychowawczych,
 umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami,
 możliwość rozładowania agresji.
 podnoszenie sprawności fizycznej,
 możliwość kształtowania estetyki i harmonii ruchów,
 wyrabianie poczucia rytmu i właściwej sylwetki.
Tworząc ten program chciałyśmy pokazać dzieciom możliwość atrakcyjnego sposobu zagospodarowania czasu wolnego, wykorzystując taniec oraz ruch.

III. Opis innowacji

W naszej innowacji chcemy stworzyć dzieciom warunki do rozwoju zainteresowań sportowych , które są tak samo ważne jak zdobywanie wiedzy. Treści z zakresu wychowania zdrowotnego nie będą stanowiły odrębnego bloku tematycznego do realizacji. Okazją do ich wprowadzania są zajęcia i zabawy poświęcone różnorodnej tematyce, kształtujące wszechstronne umiejętności dziecka.
Wdrażanie innowacji, odbywać się będzie zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz z zasadą zachowania stopniowania trudności.
Działania prowadzone będą w 2 grupach jednocześnie w celu zintegrowania grupy integracyjnej z ogólnodostępną.
Wdrażać będziemy różnorodne dyscypliny sportowe na poziomie dostosowanym do wieku dzieci poprzez:

1. Zajęcia muzyczno-ruchowe 3 razy w tygodniu
2. Wycieczki na obiekty sportowe na terenie miasta Gliwice
3. Aerobik dla rodziców i pracowników raz w tygodniu
4. Zajęcia dydaktyczne dla całego przedszkola - przybliżające wybrane dyscypliny sportowe cztery razy w roku prowadzone przez trenerów, fizjoterapeutów.
5. Międzyprzedszkolna spartakiada
6. Konkurs plastyczny raz w roku o tematyce sportowej
7. Artykuły dla rodziców na temat znaczenia aktywności ruchowej w profilaktyce zdrowotnej
8. Sprawozdanie i fotorelacja z zajęć na portalu społecznościowym Facebook
9. Współpraca ze szkołą muzyczną poprzez udział w koncertach.

Podczas zabaw ruchowych zamierzamy wykorzystać bogatą bazę dydaktyczną przedszkola oraz miasta
 salę gimnastyczną wyposażoną w odpowiednie przybory niezbędne do przeprowadzania zabaw ruchowych
 teren zewnętrzny przedszkola czyli bieżnię, przestrzeń do gier zespołowych, urządzenia na placu zabaw
 ośrodki sportowo- rekreacyjne w mieście Gliwice
 pobliski park Chopina w Gliwicach
 Państwowa Szkoła Muzyczna
W swojej pracy stosować będziemy następujące metody i formy :
 Pedagogika zabawy – Klanza
 Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
 Metoda Denisona
 Betti Straus
 Zabawy ruchowe uwzględniające różne formy ruchu ( orientacyjno-porządkowe, bieżne, z elementami czworakowania , z elementami równowagi, z elementami skoku i podskoku, z elementami rzutu, toczenia, celowania, z elementami wspinania i wstępowania na przyrządy)
 Gry zespołowe
 Tory przeszkód
 Aerobik
Cele ogólne
 troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,
 zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych.
 kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, niezbędnych w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
 kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej niezbędnej do radzenia sobie w nowych bądź trudnych sytuacjach oraz do godnego znoszenia porażek,
 stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,
 integracja międzygrupowa
 rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej

Szczegółowe cele innowacji:
Dziecko:
- Wie jak ważną rolę pełni sport w życiu człowieka
- Aktywnie uczestniczy zajęciach ruchowych
- Zna specyfikę poszczególnych dyscyplin sportowych poprzez spotkania z trenerami wybranych dyscyplin
- Rozwija sprawności ruchową i koncentrację uwagi
- Zna schemat własnego ciała
- Wzmacnia cechy motoryczne takie jak: szybkość, siła, wytrzymałość
- Rozwija poczucie bezpieczeństwa i zaufania do siebie i do innych
- Buduje pozytywny obraz swojej osoby
- Rozwija zdolności komunikacyjne
- Podejmuje zabawy rytmiczne
- Rozpoznaje w zabawach różne elementy muzyki np. zmianę tempa, dynamiki i rejestru wysokości dźwięku
- Potrafi ustawić się w dwóch kołach, szeregu parach, luźnej grupie
- Wykonuje improwizacje ruchowe na podany temat
- Odtwarza prosty układ taneczny
- Rozwija sekwencyjności ruchów
- Ćwiczy obustronną koordynację ciała
- Aktywnie uczestniczy w spotkaniach ze sportowcami
- Potrafi w aktywny sposób organizować i spędzać czas wolny
- Potrafi odpowiednio zachowywać się w miejscach publicznych
- Zna i stara się przestrzegać zasadę fair play
- Potrafi przyjąć porażkę
Metody:
- Oglądowe (pokaz, obserwacja)
- Słowne (opis, objaśnienie, wyjaśnienie)
- Praktycznego działania
Formy pracy:
- Zbiorowa
- grupowa
- Indywidualna
Forma realizacji
- Zabawy ruchowe i rytmiczno- muzyczne. (m.in. ćwiczenia ogólnorozwojowe, aerobik, zumba ) 3 razy w tygodniu
- Wycieczki do klubów sportowych
- Aerobik dla rodziców i nauczycieli
- Spotkania ze sportowcami wybranych dyscyplin sportowych dla dzieci z całego przedszkola
- Prezentacje multimedialne dla dzieci z całego przedszkola
- Olimpiada między przedszkolna
- Wystawy tematyczne przybliżające określoną dyscyplinę sportu.
- Konkursy plastyczne
Efekty działań
 Dziecko rozumie potrzebę i znaczenie korzystania ze świeżego powietrza.
 Dziecko chętnie uczestniczy w zabawach i zajęciach muzyczno-ruchowych.
 Dziecko nabywa wiarę we własne możliwości.

IV. Ewaluacja
Głównym celem ewaluacji będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy założenia i cele programu zostały osiągnięte. Ewaluacja dokonana zostanie poprzez ankiety dla rodziców i nauczycieli co najmniej raz podczas trwania innowacji, wywiad z dyrektorem placówki oraz obserwacje dzieci w warunkach naturalnych.
W celu zebrania danych zostaną użyte
 Kwestionariusz ankiety
 Kwestionariusz wywiadu
 Dyskusja
 Obserwacja w warunkach naturalnych
 Filmiki i zdjęcia z udziałem dzieci

Po zakończeniu innowacji i podsumowaniu wniosków zostaną zapoznani:
 dyrektor przedszkola,
 nauczyciele,
 rodzice,
 kuratorium oświaty .
.
Wyświetleń: 410


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.