Katalog Anna Pacoń, 2014-12-10 Gliwice Ewelina Dulęba Zajęcia przedszkolne, Różne Wspólna gimnastyka radość i muzykaProjekt innowacji pedagogicznej Nazwa innowacji : WSPÓLNA GIMNASTYKA RADOŚĆ I MUZYKA Autor: - mgr Anna Pacoń – nauczyciel mianowany - mgr Ewelina Dulęba – nauczyciel kontraktowy Miejsce wdrożenia innowacji.: Przedszkole Integracyjne z Oddziałami Integracyjnymi nr 40 w Gliwicach Programem innowacyjnym objęta zostanie: Grupa I: 4- latki ( grupa ogólnodostępna ) Grupa II: 3- latki (grupa integracyjna) Rodzaj innowacji: - programowa-poszerzająca Termin realizacji: - rok szkolny 2014/2015 – 2015/2016 Cel główny: Kształtowanie postawy prozdrowotnej wśród dzieci i ich rodziców poprzez ruch i muzykę I. Wstęp: Zgodnie z mottem zawartym w koncepcji pracy naszej placówki : „Wszyscy jesteśmy sobie potrzebni, razem łatwiej, radośniej, mądrzej i bezpieczniej” stworzyłyśmy projekt, w którym uwzględniłyśmy integrację między grupami (integracyjną i ogólnodostępną) w celu wspomagania ogólnego rozwoju i sprawności fizycznej przedszkolaków. W naszej innowacji proponujemy dzieciom wszechstronny rozwój poprzez ruch i muzykę. Ruch jest naturalną potrzebą dziecka, towarzyszy wszystkim jego zabawom, wpływa na jego rozwój ogólny i muzyczny. Natomiast spośród wszystkich sztuk muzyka jest właśnie tą, która wywołuje u dzieci potrzebę ruchu. Zdrowie i sprawność fizyczna są podstawowymi warunkami prawidłowego rozwoju dziecka we wszystkich jego sferach. Kształtowanie świadomości znaczenia zdrowia to nic innego, jak wdrażanie dziecka do profilaktyki zdrowotnej. Aktywność fizyczna wpływa na: Kształtowanie prawidłowej postawy ciała Rozwój motoryki i dojrzewanie układu nerwowego dziecka Wzmacnia układ mięśniowy Funkcje fizjologiczne (oddychanie, krążenie , przemianę materii) Rozwój wyobraźni i pamięci ruchowej Muzyka służy ogólnemu rozwojowi dziecka: fizycznemu (ruchliwość, umiejętność utrzymywania ciała w równowadze), intelektualnemu (mowa, operacje myślowe, wrażenia, wyobraźnia, uwaga, pamięć), emocjonalnemu (uczucia, uspołecznienie), estetycznemu. Reasumując, można powiedzieć, że muzyka połączona z ruchem rozwija wszechstronnie – obejmując zarówno procesy poznawcze jak i sprawność fizyczną. II. Inspiracja do opracowywania i wdrożenia programu. Ruch jest naturalną potrzebą każdego człowieka, której zaspokojenie zapewnia równowagę psychiczną i fizyczną. Zajęcia taneczne stanowią istotną cześć kształcenia i wychowania ogólnego oraz mają wpływ na realizację głównego zadania przedszkola w zakresie edukacji ruchowej. Brak w młodym wieku zachęty i warunków do systematycznego zaspokojenia potrzeby ruchu prowadzi do jej wygaśnięcia. Zajęcia taneczne-ruchowo stwarzają dzieciom: możliwości odpoczynku psychicznego, regenerację sił psychicznych i fizycznych, rozwijanie postaw wychowawczych, umiejętność radzenia sobie z trudnymi emocjami, możliwość rozładowania agresji. podnoszenie sprawności fizycznej, możliwość kształtowania estetyki i harmonii ruchów, wyrabianie poczucia rytmu i właściwej sylwetki. Tworząc ten program chciałyśmy pokazać dzieciom możliwość atrakcyjnego sposobu zagospodarowania czasu wolnego, wykorzystując taniec oraz ruch. III. Opis innowacji W naszej innowacji chcemy stworzyć dzieciom warunki do rozwoju zainteresowań sportowych , które są tak samo ważne jak zdobywanie wiedzy. Treści z zakresu wychowania zdrowotnego nie będą stanowiły odrębnego bloku tematycznego do realizacji. Okazją do ich wprowadzania są zajęcia i zabawy poświęcone różnorodnej tematyce, kształtujące wszechstronne umiejętności dziecka. Wdrażanie innowacji, odbywać się będzie zgodnie z założeniami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz z zasadą zachowania stopniowania trudności. Działania prowadzone będą w 2 grupach jednocześnie w celu zintegrowania grupy integracyjnej z ogólnodostępną. Wdrażać będziemy różnorodne dyscypliny sportowe na poziomie dostosowanym do wieku dzieci poprzez: 1. Zajęcia muzyczno-ruchowe 3 razy w tygodniu 2. Wycieczki na obiekty sportowe na terenie miasta Gliwice 3. Aerobik dla rodziców i pracowników raz w tygodniu 4. Zajęcia dydaktyczne dla całego przedszkola - przybliżające wybrane dyscypliny sportowe cztery razy w roku prowadzone przez trenerów, fizjoterapeutów. 5. Międzyprzedszkolna spartakiada 6. Konkurs plastyczny raz w roku o tematyce sportowej 7. Artykuły dla rodziców na temat znaczenia aktywności ruchowej w profilaktyce zdrowotnej 8. Sprawozdanie i fotorelacja z zajęć na portalu społecznościowym Facebook 9. Współpraca ze szkołą muzyczną poprzez udział w koncertach. Podczas zabaw ruchowych zamierzamy wykorzystać bogatą bazę dydaktyczną przedszkola oraz miasta salę gimnastyczną wyposażoną w odpowiednie przybory niezbędne do przeprowadzania zabaw ruchowych teren zewnętrzny przedszkola czyli bieżnię, przestrzeń do gier zespołowych, urządzenia na placu zabaw ośrodki sportowo- rekreacyjne w mieście Gliwice pobliski park Chopina w Gliwicach Państwowa Szkoła Muzyczna W swojej pracy stosować będziemy następujące metody i formy : Pedagogika zabawy – Klanza Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne Metoda Denisona Betti Straus Zabawy ruchowe uwzględniające różne formy ruchu ( orientacyjno-porządkowe, bieżne, z elementami czworakowania , z elementami równowagi, z elementami skoku i podskoku, z elementami rzutu, toczenia, celowania, z elementami wspinania i wstępowania na przyrządy) Gry zespołowe Tory przeszkód Aerobik Cele ogólne troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną, zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych. kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, niezbędnych w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi, kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej niezbędnej do radzenia sobie w nowych bądź trudnych sytuacjach oraz do godnego znoszenia porażek, stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych, integracja międzygrupowa rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej Szczegółowe cele innowacji: Dziecko: - Wie jak ważną rolę pełni sport w życiu człowieka - Aktywnie uczestniczy zajęciach ruchowych - Zna specyfikę poszczególnych dyscyplin sportowych poprzez spotkania z trenerami wybranych dyscyplin - Rozwija sprawności ruchową i koncentrację uwagi - Zna schemat własnego ciała - Wzmacnia cechy motoryczne takie jak: szybkość, siła, wytrzymałość - Rozwija poczucie bezpieczeństwa i zaufania do siebie i do innych - Buduje pozytywny obraz swojej osoby - Rozwija zdolności komunikacyjne - Podejmuje zabawy rytmiczne - Rozpoznaje w zabawach różne elementy muzyki np. zmianę tempa, dynamiki i rejestru wysokości dźwięku - Potrafi ustawić się w dwóch kołach, szeregu parach, luźnej grupie - Wykonuje improwizacje ruchowe na podany temat - Odtwarza prosty układ taneczny - Rozwija sekwencyjności ruchów - Ćwiczy obustronną koordynację ciała - Aktywnie uczestniczy w spotkaniach ze sportowcami - Potrafi w aktywny sposób organizować i spędzać czas wolny - Potrafi odpowiednio zachowywać się w miejscach publicznych - Zna i stara się przestrzegać zasadę fair play - Potrafi przyjąć porażkę Metody: - Oglądowe (pokaz, obserwacja) - Słowne (opis, objaśnienie, wyjaśnienie) - Praktycznego działania Formy pracy: - Zbiorowa - grupowa - Indywidualna Forma realizacji - Zabawy ruchowe i rytmiczno- muzyczne. (m.in. ćwiczenia ogólnorozwojowe, aerobik, zumba ) 3 razy w tygodniu - Wycieczki do klubów sportowych - Aerobik dla rodziców i nauczycieli - Spotkania ze sportowcami wybranych dyscyplin sportowych dla dzieci z całego przedszkola - Prezentacje multimedialne dla dzieci z całego przedszkola - Olimpiada między przedszkolna - Wystawy tematyczne przybliżające określoną dyscyplinę sportu. - Konkursy plastyczne Efekty działań Dziecko rozumie potrzebę i znaczenie korzystania ze świeżego powietrza. Dziecko chętnie uczestniczy w zabawach i zajęciach muzyczno-ruchowych. Dziecko nabywa wiarę we własne możliwości. IV. Ewaluacja Głównym celem ewaluacji będzie uzyskanie odpowiedzi na pytanie, czy założenia i cele programu zostały osiągnięte. Ewaluacja dokonana zostanie poprzez ankiety dla rodziców i nauczycieli co najmniej raz podczas trwania innowacji, wywiad z dyrektorem placówki oraz obserwacje dzieci w warunkach naturalnych. W celu zebrania danych zostaną użyte Kwestionariusz ankiety Kwestionariusz wywiadu Dyskusja Obserwacja w warunkach naturalnych Filmiki i zdjęcia z udziałem dzieci Po zakończeniu innowacji i podsumowaniu wniosków zostaną zapoznani: dyrektor przedszkola, nauczyciele, rodzice, kuratorium oświaty . . Wyświetleń: 410
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |