Katalog

Anna Łojek, 2015-03-18
Pysznica

Awans zawodowy, Sprawozdania

Sprawozdanie nauczyciela stażysty z realizacji planu rozwoju zawodowego.

- n +



Sprawozdanie nauczyciela stażysty z realizacji
planu rozwoju zawodowego




Nauczyciel stażysta:
Opiekun stażu:





Pani mgr Krystyna Nowosielska
Dyrektor Zespołu Szkół im. Armii Krajowej w Jastkowicach




Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty w Zespole Szkół im. Armii Krajowej w Jastkowicach, za okres stażu odbywanego na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie od 01.09.2008r. – 31.05.2009r.



I. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły,
w której nauczyciel odbywał staż (§ 6 ust. 2, pkt. 1).

1. Zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego, w szczególności z treścią:
a) Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późniejszymi zmianami (Rozdział 3a, Awans Zawodowy Nauczycieli);
b) Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593);
c) Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580).

2. Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu panią

3. Opracowałam własny plan rozwoju zawodowego i przedłożyłam go do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły.

4. Zapoznałam się z dokumentami regulującymi organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły, w tym z treścią takich dokumentów, jak:
a) Ustawa z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty (Dz. U. 1991,
Nr 95, poz. 425);
b) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz 1112 z późniejszymi zmianami);
c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2007 Nr 157, poz. 1100);
d) Statut Zespołu Szkół im. Armii Krajowej w Jastkowicach,
e) wewnątrzszkolny system oceniania,
f) przedmiotowy system oceniania,
g) podstawa programowa i zestaw programów nauczania dla danego cyklu nauczania,
h) program profilaktyki,
i) kalendarium działalności szkoły.

5. Zapoznałam się z rodzajem oraz zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej, takich jak:
a) dziennik lekcyjny,
b) dziennik zajęć pozalekcyjnych,
c) zeszyty spostrzeżeń,
d) Księgi Protokołów Rady Pedagogicznej.

6. Zapoznałam się z tygodniowym planem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole, planem dyżurów i na podstawie tego organizowałam własną pracę.

7. Zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi, brałam udział w szkoleniu BHP, przestrzegałam tych zasad podczas codziennej realizacji zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz dyżurów międzylekcyjnych.


II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację
statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż(§ 6 ust. 2 pkt. 2).

1. Zapoznałam sie z propozycjami oraz zasadami wyboru programu nauczania.

2. Przeanalizowałam obowiązującą podstawę programową.

3. Przeprowadziłam dziewięć zajęć hospitowanych przez opiekuna stażu i trzy hospitowane przez panią dyrektor. Po każdych zajęciach omawiałam je z osobą, w obecności, której się odbywały. Dzięki rozmowom pohospitacyjnym udoskonaliłam swój warsztat pracy między innymi:
– modyfikując sposób prowadzenia lekcji,
– poznając sposoby innych możliwych rozwiązań w obrębie danej jednostki lekcyjnej,
– uwzględniając różnorodne formy pracy z uczniami słabszymi oraz zdolnymi,
– dostosowując organizację lekcji do umiejętności oraz zainteresowań uczniów.

4. Jako obserwator uczestniczyłam w lekcjach organizowanych przez opiekuna stażu, w czasie których szczególną uwagę zwracałam na:
– rodzaje środków dydaktycznych i formy pracy z młodzieżą,
– sposób prowadzenia zajęć,
– język,
– stopień zaangażowania uczniów,
– celowość oraz skuteczność wybranych metod i form pracy,
– efektywne wykorzystanie czasu na lekcji,
– zasady oceniania oraz udzielania uczniom informacji zwrotnej na temat czynionych przez nich postępów oraz rozwoju,
– metody indywidualizacji i procesu nauczania z uwzględnieniem zarówno uczniów słabych jak i uczniów zdolnych.

5. W czasie odbywania stażu korzystałam z technologii komputerowej i informacyjnej przygotowując scenariusze, dokumentację, testy oraz karty pracy ucznia.

6. Prowadziłam zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów klasy czwartej a także zajęcia rewalidacyjne z uczennicą klasy czwartej .

7. Przygotowywałam uczniów do konkursów matematycznych: „Multitest”, „Kangur” oraz „Młody Matematyk”.

8. Byłam współorganizatorką szkolnego konkursu matematyczno-fizycznego przygotowanego dla klas drugich gimnazjum a także członkiem komisji w konkursie „ Matematyczna sztafeta klas piątych”.

9. Przygotowałam, oceniłam oraz przeanalizowałam całoroczny sprawdzian dla klas pierwszych gimnazjum.

10. Uczestniczyłam w następujących formach doskonalenia zawodowego:
– uczestnictwo w kursie „ Komputer dla ucznia”,
– „Współpraca nauczycieli z rodzicami” – szkoleniowa Rada Pedagogiczna,
– „Jak zachować ład, porządek i dyscyplinę w klasie”- referat pani pedagog mgr
– „Prawidłowe prowadzenie godzin wychowawczych” – referat pani mgr
– „Przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych” - szkoleniowa Rada Pedagogiczna,
– Komunikacja z uczniami trudnymi, zagrożonymi uzależnieniami ,stosującymi przemoc”- warsztaty,
– „ Jak rozwiązywać problemy suicydalne w szkole”- warsztaty.

8. Dodatkowymi formami wzbogacającymi mój warsztat pracy o cenne informacje, było:
– Uczestnictwo w Radach Pedagogicznych,
– Nawiązanie współpracy z biblioteką szkolną, zapoznanie się z jej zasobami oraz regulaminem korzystania,
– Członkostwo w komisji egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego,
– obserwacja zajęć prowadzonych przez panią mgr Barbarę Krudys.


.
III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§ 6 ust. 2 pkt. 3).
1. Współpracowałam z wychowawcami klas oraz pedagogiem szkolnym, aby lepiej poznać swoich podopiecznych i rozwiązywać zaistniałe problemy.

2. Brałam udział w organizacji i przeprowadzaniu imprez i innych wydarzeń związanych z życiem szkoły, m.in.:
a) byłam opiekunem uczniów na zabawie choinkowej,
b) przygotowałam razem z panią mgr Anną Bis apel pod hasłem „ Moda na książkę”.


IV Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć(§ 6 ust. 2 pkt. 4).

Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego podczas całego okresu stażu, korzystałam z doświadczenia opiekuna stażu i innych nauczycieli, co pomogło mi w podnoszeniu mojej wiedzy i umiejętności w pracy z młodzieżą. Podejmowanie zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego, wyzwań nauczyciela matematyki wzbogaciło moją wiedzę merytoryczną i pedagogiczną. Nabyte umiejętności stanowią dużą korzyść i tworzą bazę mojego rozwoju zawodowego. Moją słabą stroną, nad którą będę starała się pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania, była zbyt mała umiejętność angażowania młodzieży do skupienia uwagi podczas organizowanych zajęć, a także zachęcenia ich do przestrzegania określonych zasad i większej mobilizacji do nauki.

Podsumowując, 9-miesięczny staż umożliwił mi poznanie zasad funkcjonowania szkoły wraz z jej środowiskiem. Jest to wyjątkowa praca, która daje ogrom satysfakcji, wiele radości i poczucie potrzeby nas jako nauczycieli nie tylko przekazujących wiedzę, ale często jako osób, z którymi uczniowie mogą porozmawiać o wszystkim, powiedzieć o swoich troskach i radościach. Uczniowie podpatrują nas i szukają autorytetu. Dlatego praca nauczyciela ma wszechstronny charakter. Wymaga ona wiele zaangażowania, poświęcenia, a przede wszystkim przygotowania pedagogicznego i psychologicznego. To bardzo trudne być dobrym nauczycielem i jest to wielka odpowiedzialność. Myślę, że z każdym rokiem, a tym samym dodatkowym bagażem doświadczeń moja praca będzie jeszcze bardziej efektowna i owocna.
Pomoc w przygotowaniu i realizacji planu zawdzięczam opiekunce stażu pani , która przez cały okres stażu służyła mi radą i pomocą. Dziękuję jej za opiekę, cenne wskazówki, wyrozumiałość i tolerancję. Dziękuję również wszystkim nauczycielom, na których pomoc i wskazówki mogłam liczyć.
Szczególne podziękowania kieruję również pod adresem pani dyrektor mgr, która umożliwiła mi odbycie stażu, była życzliwa i stwarzała miłą atmosferę pracy, motywowała, podtrzymywała na duchu, podpowiadała oraz pomagała w trudnych sytuacjach.




Podpis nauczyciela stażysty: ………………………
Wyświetleń: 1125


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.