Katalog Anna Łojek, 2015-03-18 Pysznica Awans zawodowy, Sprawozdania Sprawozdanie nauczyciela stażysty z realizacji planu rozwoju zawodowego.Sprawozdanie nauczyciela stażysty z realizacji planu rozwoju zawodowego Nauczyciel stażysta: Opiekun stażu: Pani mgr Krystyna Nowosielska Dyrektor Zespołu Szkół im. Armii Krajowej w Jastkowicach Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty w Zespole Szkół im. Armii Krajowej w Jastkowicach, za okres stażu odbywanego na stopień nauczyciela kontraktowego w okresie od 01.09.2008r. – 31.05.2009r. I. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (§ 6 ust. 2, pkt. 1). 1. Zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego, w szczególności z treścią: a) Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późniejszymi zmianami (Rozdział 3a, Awans Zawodowy Nauczycieli); b) Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593); c) Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580). 2. Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu panią 3. Opracowałam własny plan rozwoju zawodowego i przedłożyłam go do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły. 4. Zapoznałam się z dokumentami regulującymi organizację, zadania oraz zasady funkcjonowania szkoły, w tym z treścią takich dokumentów, jak: a) Ustawa z dnia 7 września 1991 roku – o systemie oświaty (Dz. U. 1991, Nr 95, poz. 425); b) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2003r. Nr 118, poz 1112 z późniejszymi zmianami); c) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. 2007 Nr 157, poz. 1100); d) Statut Zespołu Szkół im. Armii Krajowej w Jastkowicach, e) wewnątrzszkolny system oceniania, f) przedmiotowy system oceniania, g) podstawa programowa i zestaw programów nauczania dla danego cyklu nauczania, h) program profilaktyki, i) kalendarium działalności szkoły. 5. Zapoznałam się z rodzajem oraz zasadami prowadzenia dokumentacji szkolnej, takich jak: a) dziennik lekcyjny, b) dziennik zajęć pozalekcyjnych, c) zeszyty spostrzeżeń, d) Księgi Protokołów Rady Pedagogicznej. 6. Zapoznałam się z tygodniowym planem zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkole, planem dyżurów i na podstawie tego organizowałam własną pracę. 7. Zapoznałam się z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi, brałam udział w szkoleniu BHP, przestrzegałam tych zasad podczas codziennej realizacji zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych oraz dyżurów międzylekcyjnych. II. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż(§ 6 ust. 2 pkt. 2). 1. Zapoznałam sie z propozycjami oraz zasadami wyboru programu nauczania. 2. Przeanalizowałam obowiązującą podstawę programową. 3. Przeprowadziłam dziewięć zajęć hospitowanych przez opiekuna stażu i trzy hospitowane przez panią dyrektor. Po każdych zajęciach omawiałam je z osobą, w obecności, której się odbywały. Dzięki rozmowom pohospitacyjnym udoskonaliłam swój warsztat pracy między innymi: – modyfikując sposób prowadzenia lekcji, – poznając sposoby innych możliwych rozwiązań w obrębie danej jednostki lekcyjnej, – uwzględniając różnorodne formy pracy z uczniami słabszymi oraz zdolnymi, – dostosowując organizację lekcji do umiejętności oraz zainteresowań uczniów. 4. Jako obserwator uczestniczyłam w lekcjach organizowanych przez opiekuna stażu, w czasie których szczególną uwagę zwracałam na: – rodzaje środków dydaktycznych i formy pracy z młodzieżą, – sposób prowadzenia zajęć, – język, – stopień zaangażowania uczniów, – celowość oraz skuteczność wybranych metod i form pracy, – efektywne wykorzystanie czasu na lekcji, – zasady oceniania oraz udzielania uczniom informacji zwrotnej na temat czynionych przez nich postępów oraz rozwoju, – metody indywidualizacji i procesu nauczania z uwzględnieniem zarówno uczniów słabych jak i uczniów zdolnych. 5. W czasie odbywania stażu korzystałam z technologii komputerowej i informacyjnej przygotowując scenariusze, dokumentację, testy oraz karty pracy ucznia. 6. Prowadziłam zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów klasy czwartej a także zajęcia rewalidacyjne z uczennicą klasy czwartej . 7. Przygotowywałam uczniów do konkursów matematycznych: „Multitest”, „Kangur” oraz „Młody Matematyk”. 8. Byłam współorganizatorką szkolnego konkursu matematyczno-fizycznego przygotowanego dla klas drugich gimnazjum a także członkiem komisji w konkursie „ Matematyczna sztafeta klas piątych”. 9. Przygotowałam, oceniłam oraz przeanalizowałam całoroczny sprawdzian dla klas pierwszych gimnazjum. 10. Uczestniczyłam w następujących formach doskonalenia zawodowego: – uczestnictwo w kursie „ Komputer dla ucznia”, – „Współpraca nauczycieli z rodzicami” – szkoleniowa Rada Pedagogiczna, – „Jak zachować ład, porządek i dyscyplinę w klasie”- referat pani pedagog mgr – „Prawidłowe prowadzenie godzin wychowawczych” – referat pani mgr – „Przeprowadzanie sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych” - szkoleniowa Rada Pedagogiczna, – Komunikacja z uczniami trudnymi, zagrożonymi uzależnieniami ,stosującymi przemoc”- warsztaty, – „ Jak rozwiązywać problemy suicydalne w szkole”- warsztaty. 8. Dodatkowymi formami wzbogacającymi mój warsztat pracy o cenne informacje, było: – Uczestnictwo w Radach Pedagogicznych, – Nawiązanie współpracy z biblioteką szkolną, zapoznanie się z jej zasobami oraz regulaminem korzystania, – Członkostwo w komisji egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego, – obserwacja zajęć prowadzonych przez panią mgr Barbarę Krudys. . III. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§ 6 ust. 2 pkt. 3). 1. Współpracowałam z wychowawcami klas oraz pedagogiem szkolnym, aby lepiej poznać swoich podopiecznych i rozwiązywać zaistniałe problemy. 2. Brałam udział w organizacji i przeprowadzaniu imprez i innych wydarzeń związanych z życiem szkoły, m.in.: a) byłam opiekunem uczniów na zabawie choinkowej, b) przygotowałam razem z panią mgr Anną Bis apel pod hasłem „ Moda na książkę”. IV Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć(§ 6 ust. 2 pkt. 4). Realizując postawione zadania wynikające z planu rozwojowego podczas całego okresu stażu, korzystałam z doświadczenia opiekuna stażu i innych nauczycieli, co pomogło mi w podnoszeniu mojej wiedzy i umiejętności w pracy z młodzieżą. Podejmowanie zadań wynikających z planu rozwoju zawodowego, wyzwań nauczyciela matematyki wzbogaciło moją wiedzę merytoryczną i pedagogiczną. Nabyte umiejętności stanowią dużą korzyść i tworzą bazę mojego rozwoju zawodowego. Moją słabą stroną, nad którą będę starała się pracować i poprawić w jej zakresie swoje działania, była zbyt mała umiejętność angażowania młodzieży do skupienia uwagi podczas organizowanych zajęć, a także zachęcenia ich do przestrzegania określonych zasad i większej mobilizacji do nauki. Podsumowując, 9-miesięczny staż umożliwił mi poznanie zasad funkcjonowania szkoły wraz z jej środowiskiem. Jest to wyjątkowa praca, która daje ogrom satysfakcji, wiele radości i poczucie potrzeby nas jako nauczycieli nie tylko przekazujących wiedzę, ale często jako osób, z którymi uczniowie mogą porozmawiać o wszystkim, powiedzieć o swoich troskach i radościach. Uczniowie podpatrują nas i szukają autorytetu. Dlatego praca nauczyciela ma wszechstronny charakter. Wymaga ona wiele zaangażowania, poświęcenia, a przede wszystkim przygotowania pedagogicznego i psychologicznego. To bardzo trudne być dobrym nauczycielem i jest to wielka odpowiedzialność. Myślę, że z każdym rokiem, a tym samym dodatkowym bagażem doświadczeń moja praca będzie jeszcze bardziej efektowna i owocna. Pomoc w przygotowaniu i realizacji planu zawdzięczam opiekunce stażu pani , która przez cały okres stażu służyła mi radą i pomocą. Dziękuję jej za opiekę, cenne wskazówki, wyrozumiałość i tolerancję. Dziękuję również wszystkim nauczycielom, na których pomoc i wskazówki mogłam liczyć. Szczególne podziękowania kieruję również pod adresem pani dyrektor mgr, która umożliwiła mi odbycie stażu, była życzliwa i stwarzała miłą atmosferę pracy, motywowała, podtrzymywała na duchu, podpowiadała oraz pomagała w trudnych sytuacjach. Podpis nauczyciela stażysty: ……………………… Wyświetleń: 1125
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |