Katalog

Mariola Kubiaczyk, 2015-07-27
Rudniczysko

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jak działa nasza pamięć?

- n +

Jak działa nasza pamięć?
– omówienie właściwości procesu zapamiętywania oraz metod ułatwiających zapamiętywanie

Założenia ogólne:
Typ szkoły: gimnazjum
Poziom nauczania: gimnazjum
Czas trwania lekcji: 45 min


Cele lekcji:
Po zajęciach uczeń:
- umie wyjaśnić czym jest pamięć,
- potrafi krótko scharakteryzować wybrane właściwości procesu zapamiętywania oraz wie jak je wykorzystać w trakcie codziennej nauki,
- rozumie znaczenie pojęcia „mnemotechnika”,
- umie stosować wybrane mnemotechniki w praktyce.

Metody pracy:
rozmowa,
eksperyment, ćwiczenia pamięci

Pomoce:
kolorowe czasopisma,
zestawy sylab i słów do zapamiętania
długopisy, kartki

Przebieg lekcji:

Wprowadzenie w temat lekcji.
Próba zdefiniowania pojęcia: „pamięć”. Zachęcenie uczniów, aby każdy z nich zastanowił się przez chwilę nad tym, czym jest dla niego pamięć i spróbował stworzyć własną definicję pamięci.


I. Omówienie wybranych właściwości procesu zapamiętywania – ćwiczenia.
A. Nauczyciel pokazuje w klasie okładkę jednego czasopisma, pytając czy ktoś kiedyś zetknął się z tym czasopismem. Po chwili pokazuje okładkę drugiego i prosi, by każdy z uczniów starał się zapamiętać, co ona przedstawia. W podsumowaniu eksperymentu podkreślona zostaje rola świadomego zaangażowania się w proces uczenia się.

B.Wykonanie ćwiczenia pamięciowego:
Nauczyciel odczytuje listę sylab bezsensownych oraz ciąg sylab, które układają się w jakieś zdanie.

tok, tus, gin, lap, hup, zek, fim, gob, juf, pyd der, saj, dyp
lu, bi, my, wa, kac, je, bo, nie, trze, ba, wte, dy, cho, dzić, do, szko, ły

Który zestaw łatwiej jest zapamiętać i jakie z tego ćwiczenia można wyciągnąć wnioski?

C. Nauczyciel powoli odczytuje długą listę słów. Po jej odczytaniu uczniowie zapisują na kartce słowa, które zapamiętali.
owoc
drzwi
dobry
kubek
balkon
sweter
spodnie
skarpetki
ja
szkoła
klasówka
Aleksander Kwaśniewski
balkon
parasol
szybko
dywan
herbata

W oparciu o to ćwiczenie następuje omówienie procesu zapamiętywania.
Łatwiej zapamiętujemy:
- początek i koniec jakiegoś materiału pamięciowego,
- materiał spójny, powiązany ze sobą w sposób logiczny,
- słowa wyraźnie odróżniające się od pozostałych,
- to, co budzi emocje lub odnosi się do nas samych,
- słowa, które się powtarzają.
Uczniowie zastanawiają się nad tym, w jaki sposób poznane prawidłowości mogą wykorzystać podczas codziennej nauki.

II. Zapoznanie uczniów z wybranymi mnemotechnikami
(metodami ułatwiającymi zapamiętywanie)

Grupowanie – polega na grupowaniu małych elementów w większe, dzięki czemu zmniejszamy liczbę jednostek informacji do zapamiętania.

Ćwiczenie:
Jak zapamiętać kolejność pojęć np. jednostek w skali metrycznej: kilo-, hekto-, deka-, metr, decy-, centy-, mili-

Można ułożyć zdanie, w którym kolejne słowa rozpoczynają się od tych samych liter, co wyrazy do zapamiętania: np. Kiepski humor dzisiaj mają dzieci cioci Madzi. Zamiast 7 elementów przechowujemy w pamięci tylko jedno zdanie

Zaangażowanie zmysłów – polega na podkreślaniu najważniejszych informacji na kolorowo lub na skojarzeniu haseł (słów do zapamiętania) z kolorami.
Ćwiczenie:
Jak zapamiętać bohaterów historycznych. Pierwsze litery w ich nazwiskach łączymy z kolorami, np. Czartoryski – czerwony, Poniatowski – pomarańczowy, Branicki – błękitny.

Kompozycja – aby zapamiętać jakąś listę słów najpierw wymyślamy miejsce, w którym w wyobraźni rozmieścimy nasze hasła. Aby odtworzyć z pamięci potrzebne hasła, wystarczy uważnie rozejrzeć się po wymyślonym przez siebie miejscu, aby zobaczyć, co tam się znajduje. Technika ta może być świetną pomocą podczas zakupów. Zamiast zapisywać na kartce listę zakupów, wyobraźmy sobie w jaki sposób potrzebne nam artykuły są rozmieszczone na półkach w sklepie.

Ćwiczenie:
Wyobraź sobie nadmorską plażę. Jest upalny letni dzień. Czujesz pod nogami ciepły piasek. Wiatr od morza delikatnie cię chłodzi. Jest ci bardzo przyjemnie...
Spróbuj teraz zapamiętać podane słowa, umieszczając je w wyobraźni na swojej nadmorskiej plaży. Pamiętaj, aby nie koncentrować się na mechanicznym powtarzaniu usłyszanych słów, lecz oczyma wyobraźni być wciąż na swojej plaży.
ptak
błękit
koc
kanapka
radio
ryba
koleżanka
pies
but
ręcznik
A teraz przejdź się w wyobraźni po swojej plaży. Zobacz, co tam się znajduje. Zanotuj zapamiętane słowa.

Historia z sensem – aby ułatwić zapamiętanie jakiegoś zbioru haseł tworzymy z nich sensowną historią. Okazuje się, ze wystarczy przypomnieć sobie treść historyjki, aby móc odtworzyć wszystkie wplecione w nią hasła.

Na zakończenie lekcji nauczyciel zachęca uczniów, by spróbowali wykorzystać uzyskane podczas zajęć informacje w trakcie swojej codziennej nauki.

Wyświetleń: 539


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.