Katalog

magda lewandowska, 2015-09-04
Budy Grzybek

Zajęcia przedszkolne, Sprawozdania

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO.

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO


CZĘŚĆ A - PODSTAWOWE INFORMACJE

IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA – Magdalena Lewandowska
NAZWA I ADRES Placówki – Przedszkole nr 7 im. Wróbelka Elemelka w Grodzisku Maz.
STANOWISKO PRACY – nauczyciel wychowania przedszkolnego
POSIADANE KWALIFIKACJE – ukończone studia wyższe, pięcioletnie magisterskie na kierunku Pedagogika, specjalność: Wczesnoszkolna Edukacja Zintegrowana z pedagogiką przedszkolną i psychologią szkolną
IMIĘ I NAZWISKO OPIEKUNA STAŻU – mgr Anna Opacińska
CZAS TRWANIA STAŻU – 01.09 2011 – 06.05.2015
Powód przedłużenia awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego to zwolnienie lekarskie, oraz urlop macierzyński,urlop rodzicielski, urlop wychowawczy
DOKUMENTY POŚWIADCZAJĄCE KWALIFIKACJE ZAWODOWE – Dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku Pedagogika

DOKUMENTY ZWIĄZANE Z REALIZACJA STAŻU –
Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego – zatwierdzony przez Dyrektora.
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanego.
Ocena dorobku zawodowego za okres stażu 01.09.2011 – 06.05.2015


Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela
mianowanego
za okres stażu: 01.09.2011r.- 06.05.2015r.



Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Zostało napisane na podstawie §7 Rozporządzenia MEN z dnia 01.03.2013r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli. Czas stażu był dla mnie szczególnym czasem- czasem refleksji nad sobą, czasem poszukiwań, wzbogacania wiedzy i zdobywania doświadczenia.
Przygotowane przeze mnie sprawozdanie odnosi się do poszczególnych obszarów i wymagań zawartych w moim planie rozwoju zawodowego.



§7 ust. 2 pkt. 1

Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

Realizację tego wymagania rozpoczęłam od określenia kierunku rozwoju zawodowego. Następnie złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu do Dyrektora placówki. Po analizie tekstów prawa oświatowego, oraz zanalizowaniu potrzeb placówki oświatowej, w której jestem zatrudniona, opracowałam plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez ówczesną p. Dyrektor- Renatę Motylińską. Nawiązałam współpracę z wyznaczonym opiekunem stażu- mgr Anną Opacińską, z którą ustaliłyśmy zasady naszej współpracy. W celu doskonalenia własnego warsztatu pracy obserwowałam opiekuna stażu podczas prowadzenia przez niego zajęć m.in.: Pasowanie na Przedszkolaka, przedstawienie na zakończenie roku szkolnego - „Kopciuszek”,oraz prowadziłam i analizowałam w jego obecności własne zajęcia. Szczególną uwagę zwracałam na rodzaj stosowanych metod pracy z przedszkolakami. Dzięki tym obserwacjom mogłam udoskonalać swój warsztat pracy, zyskałam nowe pomysły do realizacji zajęć. Cenne uwagi i spostrzeżenia opiekuna motywowały mnie do lepszej pracy i doskonalenia umiejętności pedagogicznych.

Efekty realizacji:

Analiza przepisów prawnych związanych z procedurami uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli umożliwiła mi prawidłowe opracowanie dokumentów – wniosku o rozpoczęcie stażu i planu rozwoju zawodowego.
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu pozwoliło mi na pełniejsze sprostanie postawionym sobie celom. Dzięki opiekunowi stażu- p. Annie Opacińskiej, a także ówczesnej p. Dyrektor Renacie Motylińskiej i obecnej p. Dyrektor- Marzenie Miałkowskiej doskonaliłam umiejętności prowadzenia zajęć edukacyjnych.
Rozmowy z opiekunem stażu umożliwiły mi na wymianę spostrzeżeń na temat pracy z dziećmi.
Nauczyłam się lepszej organizacji zajęć.


2
W okresie stażu brałam udział w spotkaniach dla nauczycieli, warsztatach, szkoleniach. Podnosiłam kompetencję, uczestnicząc w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Przygotowałam Radę Szkoleniową na temat: Sposoby wspomagania odporności emocjonalnej dzieci w wieku przedszkolnym. Udział w Radach Szkoleniowych organizowanych przez koleżanki z pracy p. Annę K. na temat integracji sensorycznej, czy warsztatach muzyczno-ruchowych zorganizowanych przez p. Mariolę M. były inspiracją do działania, wzbogaciły moje własne doświadczenia, przyczyniły się do uatrakcyjnienia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

Ponad to uczestniczyłam w następujących formach doskonalenia zawodowego:

spotkanie Międzyszkolnego Zespołu Samokształceniowego Nauczycieli Różnych Przedmiotów- Awans zawodowy nauczyciela- prezentacja dorobku zorganizowane przez Filię Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Grodzisku Maz.
warsztaty muzyczne- Piosenka jako jedna z najważniejszych form pracy w szkole i przedszkolu zorganizowanych przez Starostwo Powiatu Grodziskiego
konferencja oraz warsztaty- Wykorzystanie pomocy dydaktycznych i rymowanek w edukacji matematycznej
szkolenie w formie seminarium Praktyczne zastosowanie Metody Integracji Sensorycznej w procesie wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
szkolenie- Agresywne zachowania dziecka przedszkolnego- strategie radzenia sobie z agresją
szkolenie Metoda projektu edukacyjnego w przedszkolu
warsztat edukacyjny Ruch i zabawa w pracy z dziećmi
warsztaty uprawniające do prowadzenia zajęć wg programu Przyjaciele Zippiego
kurs dający uprawnienia do pracy metodą Kinezjologii Edukacyjnej
konferencja Mój warsztat pracy: wykorzystanie glottodydaktyki w edukacji przedszkolnej

Tematykę szkoleń, warsztatów, kursów dobierałam zgodnie z obranym na początku stażu kierunkiem rozwoju.

Wyszukiwałam ciekawe metody prowadzenia zajęć poprzez studiowanie dostępnej literatury oraz korzystanie z zasobów portali internetowych dla nauczycieli, jak również wymianę doświadczeń z innymi nauczycielami .

Samodzielnie zbierałam oraz wykonywałam narzędzia do pracy dydaktycznej, które wykorzystywałam w trakcie pracy z dziećmi, co w dużej mierze przyczyniło się do ich uatrakcyjnienia oraz do podniesienia jakości mojej pracy.

Prowadziłam wymaganą dokumentację przedszkolną: Dziennik zajęć, Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej, Karty Obserwacji dziecka. Starałam się dbać o salę przedszkolną, jej estetyczny i przyjazny dzieciom wygląd.


Efekty realizacji:

Różnorodne formy doskonalenia zawodowego, w których uczestniczyłam, oprócz podbudowy teoretycznej, pomogły również w rozwiązywaniu problemów, z którymi przychodzi zmierzyć mi się na co dzień. W swojej pracy napotykam dzieci nieśmiałe, zdolne, agresywne, z zaburzeniami w komunikacji itp.. Uczestnictwo w/w formach doskonalenia pozwoliło mi na zgłębienie wiedzy merytorycznej i praktycznych umiejętności potrzebnych w pracy nauczyciela przedszkola z dziećmi z różnymi potrzebami
Wzbogaciłam swoją wiedzę i doświadczenie, rozwinęłam umiejętności oraz poszerzyłam możliwości zawodowe
Zdobytą wiedzą dzieliłam się z innymi nauczycielami




§7 ust.2, pkt. 2

Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Współpraca z rodzicami

Przedszkole jest miejscem dobrych relacji międzyludzkich, w którym dziecko czerpie
radość z zabawy i nauki. Dwa najbliższe dziecku środowiska wychowawcze (rodzina i przedszkole) mają decydujący wpływ na wielostronny rozwój młodego człowieka. Wpływ ten jest tym korzystniejszy, im częściej nauczyciele i rodzice nawiązują ze sobą bliskie kontakty i skłonni są do wzajemnej współpracy. Spotkania typu, Piknik Rodzinny, w którym biorę aktywny udział, organizowany rokrocznie w naszym przedszkolu, integrują dzieci, rodziców oraz pracowników, dają wiele radości i zadowolenia. Zasadniczym celem tych spotkań jest integracja grupy, rodziców, wspólna zabawa na powietrzu, oraz promowanie przedszkola w środowisku lokalnym. Rodzice, bliżsi i dalsi krewni dziecka bardzo chętnie biorą udział w proponowanych zabawach, wszelkiego rodzaju konkursach grach ruchowych, zabawach przy muzyce.
W ramach programu Cała Polska Czyta Dzieciom, w którym uczestniczy także nasze przedszkole wdrażałam dzieci do codziennego czytania, zapraszałam także rodziców by zabrali nasze pociechy do magicznego świata książek, a przy okazji opowiedzieli o wykonywanej przez siebie pracy, pasji. W spotkaniu wzięli udział m.in. ułan, górnik, nauczyciel akademicki, grafik komputerowy, pracownik biurowy-pasjonat szachów.
Współorganizowałam także przedstawienia „Rodzice-Dzieciom”, które odbywają się w przedszkolu z okazji dnia dziecka. Uczestniczyłam w próbach, służyłam radą w interpretacji tekstów, w rozwiązaniach dotyczących doboru stroju czy dekoracji. Przy tych działaniach ściśle współpracowałam z nauczycielką rytmiki, p. Asią Pietrzak, która była autorką scenariuszy.
Przez cały okres stażu starałam się być w stałym kontakcie z rodzicami. Swoje spostrzeżenia o dzieciach, o ich mocnych i słabych stronach przekazywałam podczas rozmów indywidualnych, a także w czasie konsultacji dla rodziców.

Efekty realizacji:

Nawiązałam współpracę z rodzicami.
Uzyskałam informacje o zachowaniach moich podopiecznych poza środowiskiem przedszkolnym, co pozwoliło lepiej poznać ich problemy, charakter.
W związku ze współpracą z rodzicami mogłam szybciej rozwiązać problemy wychowawcze.
Podjęte działania przyczyniły się do podtrzymywania tradycji, umożliwiły integrację ze środowiskiem rodzinnym


Współpraca ze środowiskiem lokalnym

Zajęcia wychowawczo-dydaktyczne realizowałam zgodnie z podstawą programową, współpracując ze środowiskiem rodzinnym dzieci, pozostałymi nauczycielami, pracującymi w przedszkolu, a także środowiskiem lokalnym. Zorganizowałam wyjście mojej grupy m.in. na pocztę,
do gabinetu stomatologicznego, pobliskiego targu. Wraz z współpracującą nauczycielką w grupie oraz rytmiczką- p. Joanną Pietrzak zorganizowałyśmy imprezy integrujące środowisko przedszkolne z domem rodzinnym – Dzień Babci i Dziadka, Zakończenie Roku Szkolnego, w czasie których dzieci mogły przedstawić swoje występy, a rodzice, dziadkowie mogli często po raz pierwszy obejrzeć swoje dzieci, a także zapoznać się z pracą przedszkola. Przygotowanie przedszkolnych imprez było okazją do rozwinięcia uzdolnień dzieci, a także promocji przedszkola na terenie społeczności lokalnej. Uroczystości te zostały udokumentowane w Kronice, wykonanych zdjęciach oraz na stronie internetowej. Co roku na przełomie października i listopada najmłodsze dzieci z naszej placówki przeżywają pierwszą poważną uroczystość przedszkolną- Pasowanie na Przedszkolaka. W pierwszym roku mojego stażu wraz z koleżanką współprowadzącą grupę oraz p. rytmiczką przygotowałyśmy występy artystyczne naszych milusińskich. Także Rodzice angażują się w przygotowanie strojów dla dzieci, słodkiego poczęstunku. Dzieci wypowiadając magiczne słowa przysięgi obiecują godnie reprezentować przedszkole. Wieczór wigilijny- Jasełka. W okresie przedświątecznym tuż przed Bożym Narodzeniem organizowane było spotkanie wigilijne rodziców i dzieci. Spotkania te umożliwiają dzieciom i ich rodzinom wspólne przeżycie miłych chwil w przedświątecznej atmosferze, przekazanie sobie wzajemnych życzeń i światełka pokoju. Rodzice mają także możliwość obserwacji dzieci – ich umiejętności odgrywania ról w jasełkowym przedstawieniu. Dzieci przygotowują spektakl w bożonarodzeniowej scenerii w atmosferze wzajemnej życzliwości i radości. Wspólne śpiewanie kolęd uatrakcyjnia tę podniosłą uroczystość. Bardzo się cieszę, że mogłam być częścią tych magicznych chwil. Przedstawienie to również zostało udokumentowane na stronie lokalnej gazety grodziskiej Bogoria.

Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów.

Biorąc pod uwagę różnorodne zainteresowania, oraz możliwości intelektualne swoich podopiecznych, a także uwzględniając profil naszej placówki dostosowałam odpowiednie działania edukacyjne. Patronem naszego Przedszkola jest Wróbelek Elemelek, który kocha przyrodę oraz otaczający go świat. Pragniemy by nasz przedszkolak kochał przyrodę, żył z nią w zgodzie. Będąc cząstką tego świata czuł się odpowiedzialnym nie tylko biorąc, ale dając z siebie jak najwięcej. Kierując się mottem naszego przedszkola starałam się uwrażliwiać dzieci na piękno przyrody podczas organizowanych, spacerów, wyjść. Oglądaliśmy pomniki przyrody w pobliskim Parku Skarbków (stare dęby). Poznawaliśmy las o różnych porach roku. Szukaliśmy leśnych skarbów. Dzieci wzbogacały kącik przyrody o przyniesione przez siebie różnorodne eksponaty. W starszej grupie prowadziłam zajęcia o charakterze badawczym takie jak Zabawy z wodą, Zabawy z wiatrem, Co wiemy o balonach.
W grupie młodszej jedna z podopiecznych pod moim kierunkiem wzięła udział w konkursie plastycznym Jestem przyjacielem Przyrody.

W swojej pracy respektuję prawa dziecka, szanuję odmienność innych. Staram się zwrócić uwagę dzieci na to, że obok nas żyją dzieci chore, które potrzebują naszej pomocy. Stąd wziął się pomysł na przyłączenie do akcji Marzycielska Poczta. Głównym celem akcji jest pisanie listów, kartek do chorego dziecka. Takie przesyłki są bezcennym wsparciem w walce z chorobą. Napisałam list do chorego Krystiana, który porusza się na wózku z powodu przepukliny oponowo-rdzeniowej. Dzieci natomiast dołączyły wykonane przez siebie rysunki.


Efekty realizacji:

Różnorodna oferta edukacyjna stosowana przeze mnie daje dzieciom możliwość zdobycia nowych doświadczeń oraz umiejętności .
Rozpoznawanie potrzeb dziecka

Współpraca ze specjalistami

Ważne jest także rozpoznanie potrzeb edukacyjnych naszych podopiecznych, jakie mają predyspozycje, uzdolnienia. Wiedzę na temat rozwoju moich wychowanków czerpałam z obserwacji, rozmów z nimi czy też z analizy ich wytworów plastycznych. Ważnym aspektem były także rozmowy z rodzicami. Wnioski zapisywałam w arkuszach obserwacji oraz w stworzonym na własne potrzeby zeszycie ze spostrzeżeniami na temat grupy.
Jednakże nauczyciel nie pozostaje sam w swoich działaniach. Bardzo ważna jest współpraca na wielu poziomach. Jedną z nich jest współpraca ze specjalistami pracującymi w naszym przedszkolu, oraz poza nim. Mam tu na uwadze współpracę z p. logopedą, Poradnią Psychologiczno-pedagogiczną w Grodzisku Maz. Korzystałam z ich wiedzy i doświadczenia.


Efekty realizacji:
Pomoc rodzicom w trudnościach wychowawczych z dziećmi


§7 ust.2, pkt. 3
Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej

Komputer jest ważnym elementem pracy nauczyciela. Systematyczne wykorzystywanie technologii komputerowej i informacyjnej jest także sposobem wspierania procesów edukacyjnych. W swojej pracy pedagogicznej wykorzystywałam technologię komputerową i informacyjną do przygotowywania: sprawozdań, scenariuszy zajęć i uroczystości, pomocy dydaktycznych, podziękowań itp.
W związku z odbywanym stażem swoje umiejętności posługiwania się komputerem i Internetem wykorzystywałam w następujący sposób:
Uzyskiwałam wiedzę na temat awansu zawodowego (portale internetowe);
Poznawałam przepisy prawa oświatowego i ich aktualizację;
Opublikowałam na stornie internetowej www.profesor.pl własny scenariusz zajęć, oraz powyższe sprawozdanie z odbytego stażu.
Odwiedzałam strony np.: www.blizejprzedszkola.pl, www.przedszkolak.pl , www.men.gov.pl, www.literka.pl
Interesującymi materiałami znalezionymi w Internecie dzieliłam się z innymi nauczycielami.
Wyszukane materiały i informacje były pomocne w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, korzystałam z portali internetowych poszukując różnych rozwiązań niezbędnych w pracy.
Internet i komputer pomógł mi w zdobywaniu wiedzy i był niezastąpionym narzędziem komunikacji. Technologia komputerowa ułatwiła mi pracę, a opublikowane przeze mnie materiały mogą okazać się pomocne innym nauczycielom. W swojej pracy pedagogicznej wykorzystywałam programy komputerowe do przygotowywania dokumentacji przedszkolnej oraz wzbogacenia pracy pedagogicznej np.: OpenOffice - wykorzystywałam do tworzenia i opracowywania: Planu Rozwoju Zawodowego i sprawozdania z Planu, sprawozdań, scenariuszy zajęć i imprez; zaproszeń, podziękowań itp. PowerPoint OpenOffice – program do tworzenia prezentacji multimedialnej- w celu urozmaicenia zajęć sięgałam do nagrań dźwiękowych różnego typu, jak również do bajek i filmów edukacyjnych;
Doskonaliłam umiejętności wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy nauczyciela podczas szkolenia na temat Arteterapia w pracy nauczyciela ukończonego w formie e-learningu.
W formie e-learningu ukończyłam także kurs Awans zawodowy nauczyciela kontraktowego ubiegającego się na stopień nauczyciela mianowanego. Ta forma kursu pozwoliła mi na wymianę doświadczeń z większą liczbą nauczycieli, a także usystematyzowałam dotychczasową wiedzę na ten temat.


Efekty realizacji:

Wykorzystanie Internetu na zajęciach zdecydowanie podniosło atrakcyjność zajęć, zajęcia z wykorzystaniem komputera stały się dla dzieci bardziej ciekawe i inspirujące.
Poznawałam przepisy i akty prawa oświatowego poprzez strony internetowe związane z tą tematyką
Zgłębiłam wiedzę na temat awansu zawodowego nauczycieli
Podczas samodzielnego odwiedzania stron internetowych związanych z moją pracą poznawałam nowe metody i formy pracy
Poszerzałam swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi i kontaktów z rodzicami
Pozyskiwałam wiedzę o szkoleniach


§7 ust. 2 pkt. 4

Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

1. Systematyczne pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii,, oraz pedagogiki.

Swoją wiedzę i umiejętności z tego zakresu doskonaliłam poprzez czytanie literatury fachowej, udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej, szkoleniach. Dużo wskazówek, rad i ciekawych sugestii na temat, jak ciekawie prowadzić zajęcia, zdobyłam, śledząc publikacje nauczycieli w Internecie. Różne formy doskonalenia zawodowego zostały przedstawione powyżej w opisie § 7 ust. 2, pkt. 1. Systematycznie gromadziłam materiały służące własnemu rozwojowi. Korzystałam z zasobów Biblioteki Pedagogicznej w Grodzisku Mazowieckim. Czytając literaturę starałam się szukać w niej podpowiedzi do prowadzenia ciekawszych, bardziej urozmaiconych zajęć, uroczystości, innych spotkań, które odbywały się w przedszkolu. W czytanej literaturze i czasopismach szukałam pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów. Istotnym elementem pracy nauczyciela jest stały kontakt z opiekunami dzieci. Indywidualne spotkania pozwalają na systematyczny monitoring zachowania i postępów dziecka oraz na wyjaśnienie i pomoc w przypadku jakichkolwiek problemów. W czasie indywidualnych spotkań z rodzicami oprócz bieżących spraw opiekuńczo – wychowawczych znajduję czas na podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców. Chcę w ten sposób ułatwić im zrozumienie niektórych problemów z dzieckiem, wyjaśnić relacje: rodzic-dziecko-nauczyciel, czy uświadomić problem zagrożeń, jakie czyhają na ich dzieci.
Udział w szkoleniu Niebieska karta- procedury uświadomił mi jak poważnym problemem jest przemoc w rodzinie. Szkolenie zainspirowało mnie do poszerzenia wiedzy na ten temat.
Dość powszechnym zjawiskiem w pracy wychowawczej nauczyciela jest obecnie agresja dzieci w stosunku do rówieśników, nauczycieli. Chcąc lepiej radzić sobie z dziećmi agesywnymi, a także służyć rodzicom radom uczestniczyłam w szkoleniu Agresywne zachowania dziecka przedszkolnego-strategie radzenia sobie z agresją

Efekty realizacji:
Zdobyte wiadomości wykorzystałam w codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi i spotkaniami z rodzicami;
Fachowa literatura i czasopisma były mi pomocne w opracowywaniu ciekawszych, bardziej urozmaiconych zajęć, uroczystości, innych spotkań, które odbywały się w przedszkolu;
Poszerzałam swoją wiedzę z zakresu pracy z dziećmi i kontaktów z rodzicami
Pomagałam dzieciom mającym problemy natury wychowawczej lub edukacyjnej. Wiele cennych rad w ich rozwiązywaniu uzyskałam od opiekuna stażu, nauczycieli wychowawców, logopedy.


§7 ust. 2 pkt. 5

Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły w której nauczyciel odbywał staż.

1. Znajomość zasad funkcjonowania i organizacji zadań przedszkola.

Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego zobligowało mnie do podjęcia czynności związanych z dokładnym poznaniem prawa oświatowego. Na bieżąco poznawałam i analizowałam akty prawne, rozporządzenia, oraz śledziłam zachodzące w nich zmiany, takie jak: Karta Nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Rozporządzenia MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Po analizie najważniejszych aktów prawnych, rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym. Złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu, nawiązałam współpracę z opiekunem stażu, opracowałam plan rozwoju zawodowego.
Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym co pozwoliło mi stosować się do aktualne obowiązujących procedur. Zapoznałam się również, z podstawowymi dokumentami dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i zadań przedszkola. Analizując różnorodne przepisy zapoznałam się także z Konwencją Praw Dziecka.
Brałam czynny udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych: szkoleniowych, semestralnych. Prowadziłam dokumentację przedszkolną, wraz z koleżankami nauczycielkami brałam udział w konstruowaniu i modyfikowaniu dokumentów przedszkolnych. Brałam udział i współtworzyłam proces ewaluacji wewnętrznej przedszkola. Współtworzyłam Koncepcje Pracy Przedszkola. Przez cały okres stażu śledziłam zmiany w prawie oświatowym - zarówno na drodze elektronicznej jak i podczas różnych kursów i szkoleń. Przez cały okres stażu interesowałam się wszystkim tym, co dotyczyło rozwoju, zainteresowań dzieci w wieku przedszkolnym, miało mi to pomagać w pracy z dziećmi. Poszerzałam wiedzę poprzez rozmowy z dziećmi, innymi nauczycielami i rodzicami, różne kursy, szkolenia, rozmowy z psychologiem z Poradni, różne strony internetowe, książki i czasopisma;

Efekty realizacji:
Analizując powyższe dokumenty zapoznałam się z prawnymi podstawami mojej pracy;
Zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego nauczyciela;
Znajomość podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, uświadomiła mi potencjalne źródła zagrożenia, oraz sposób postępowania w tych trudnych i niebezpiecznych sytuacjach;
Bliższa znajomość prawa umożliwiła mi właściwą realizację zadań dydaktyczno–wychowawczych, opiekuńczych, dbania o bezpieczeństwo powierzonych mi wychowanków
Znajomość prawa i przepisów pozwala mi na odpowiednie wykorzystanie ich w pracy. Pozwoliła na opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz niniejszego sprawozdania z jego realizacji.
Poznałam źródła, do których sięgam w sytuacjach problemowych. Poznałam zasady funkcjonowania i organizacji przedszkola.

PODSUMOWANIE

Uważam, że założone cele Planu Rozwoju Zawodowego zostały przeze mnie zrealizowane. Podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie, unowocześnienie warsztatu i metod pracy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy oraz dokumentować prowadzone przez siebie działania. Analizuję i oceniam ich skuteczność, a jeśli zachodzi potrzeba, modyfikuję je.
Uwzględniam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Korzystam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, jak kursy, szkolenia, warsztaty, podwyższając własne kompetencje zawodowe. Na bieżąco pogłębiam wiedzę studiując literaturę fachową z zakresu psychologii i pedagogiki. Stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb naszej placówki. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych wynikających ze statutu. W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną.
Dużą satysfakcję sprawia mi praca jako nauczyciel. Podczas pełnienia funkcji wychowawcy nabyłam wiele przydatnych doświadczeń, które pozwoliły mi się rozwinąć. Wykorzystywałam je w codziennej pracy wg potrzeb, konsekwentnie z zaangażowaniem i cierpliwością.
Zadowolenie dała mi także aktywność w różnych obszarach działań, chętnie podejmowałam zadania wynikłe z potrzeb przedszkola. Mocną stroną mojej działalności jest zaangażowanie w życie przedszkolne, chęć i radość z organizowania i przygotowania uroczystości, udział w konkursach, wyjazdach, a także wzbogacanie własnego warsztatu pracy o nowe metody i formy.  Moją słabą stroną, nad którą będę starała się pracować, jest zbyt mała umiejętność angażowania całej grupy dzieci do skupienia uwagi na zajęciach, wdrażanie dzieci do przestrzegania przyjętych zasad.
Wszystko czego nauczyłam się przez dotychczasowy okres pracy tworzy bazę mojego dalszego rozwoju zawodowego. Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić swój warsztat pracy i podnosić kwalifikacje. Zamierzam skończyć kurs CMC- Dotyk Dziecka Dla Dziecka. Małe dziecko poznaje świat i uczy się go spontanicznie, poprzez dotyk i ruch. To te dwa zmysły są dla niego źródłem wiedzy o świecie. Uważam, że w dzisiejszym świecie, gdzie jest mało czasu na budowanie więzi uczuciowej, dzieci spragnione są bliskości, miłości, przytulenia, rozmowy. Te kiedyś powszechne formy obcowania z dzieckiem dziś są coraz rzadsze. Obserwując dzieci- ich radość, odprężenie podczas zajęć, gdzie wprowadzam masażyki wg. M. Bogdanowicz, wiem jak dla dzieci ważny jest dotyk, dlatego chciałabym pogłębić swoją wiedzę w tym zagadnieniu.
Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania z roku na rok stawały się coraz bardziej doskonałe i atrakcyjne. Praca ta jest dla mnie wyzwaniem i realizacją moich marzeń.
Wyświetleń: 1959


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.