Katalog

EWA JODKOWSKA, 2015-11-23
WIĘCBORK

Zajęcia przedszkolne, Plany pracy

Zabawy twórczez wykorzystaniem wierszy i opowiadań dla 3 latków- plan działań na rok szkolny

- n +

1. Cele główne:

1. Stworzenie możliwie największego wachlarza propozycji zabaw i zajęć uwzględniających rozwój inteligencji wielorakich w oparciu o literaturę dziecięcą;
2. Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających rozwijaniu kreatywności i aktywności dzieci;
3. Tworzenie dla dzieci wyboru sytuacji zabawowych dla wyobrażenia siebie w różnych rolach;
4. Organizowanie warunków i planowanie sytuacji edukacyjnych kształcących umiejętność komunikacji werbalnej i niewerbalnej;
5. Promowanie postaw i zachowań kreatywnych.

2. Cele szczegółowe:

Ćwiczenie i nabywanie umiejętności w zabawie takich jak:
- tworzenie grupy - uczą się imion kolegów, poznają i zaprzyjaźniają,
- uczenie się specyficznego rytmu zajęć- różnorodność ćwiczeń, zadań i zabaw oraz związanych z tym różnych rodzajów aktywności - mówienie, ruch, relaks, manipulacja przedmiotami, rysowanie, tworzenie form, lepienie, oglądanie przedmiotów, ilustracji itd. ,
- uczenie się komunikacji, doskonalenie umiejętności współpracy w parach i grupie,
- niekonwencjonalnie posługiwanie się różnymi przedmiotami np.: codziennego użytku w ekspresyjnych pracach plastycznych
- zabawy w sytuacje "na niby" i wcielanie się w różne role
- ćwiczenie pokazywania emocji z pomocą mowy ciała: gestów, min, kolorów
- uczenie się, że zadania, pytania i problemy mogą mieć wiele rozwiązań
- ćwiczenie ważnych sprawności intelektualnych i takich umiejętności jak: klasyfikowanie, porównywanie, rozpoznawanie kolorów i kształtów, orientację w przestrzeni i w schemacie ciała
- uczenie się tworzenia prostych strategii działania w trakcie trwania zabawy
- zadowolenie ze stworzonych przez siebie dzieł plastycznych i konstrukcyjnych.


3. Myśli przewodnie spotkań:

Duże-Małe
Świat z kartonu
Papierzaki
Śnieżne kule czyli bawimy się z bałwanem
Pojazdy
Dziwne rzeczy
Krasnoludki i olbrzymy
Kot i mysz
W ogródku
Pan Czarodziej
Cyferki


4. ŚRODKI REALIZACJI-RODZAJE STOSOWANYCH ĆWICZEŃ

Zestaw ćwiczeń:

Duże-Małe
1. „Czy Kasia jest dziś z nami?'- zabawa z piosenką „powitanką”.
2. Zabawy integrujące grupę w oparciu o znane dzieciom rymowanki.
3. „To już Jesień”- zabawa z kolorami w oparciu o wiersz „Kolorowe liście”.
4. „Małe i duże jabłuszko”- poznanieokresleń duży-mały w oparciu o wiersz „Małe czerwone jabłuszko”.
5. „Kokoszeczka”- poznanie określeń dotyczacych kształtów – koło.
6. „Ja już nie jestem taki malutki”- zabawa ze śpiewem, utrwalenie kreśleń dotyczacych wielkości.
7. „Jako to klocek ?”- segregowanie klocków ze względu na wielkość.


Świat z kartonu
1. „Świat z kartonu”- konstruowanie kartonu do wspólnych zabaw, wykorzystanie nieużytków.
2. „Jeż”- zabawa z rekwizytem jeża do słów rymowanki.
3. „Wąż”- zabawa ruchowa w oparciu o wiersz pt,: „Wąż”.
4. „Krasnal Psotnik”- zabawa typu „Co nie pasuje?”.
5. „Pan Minka”- -zabawa ćwiczenia pokazywania emocji zapomocą gestów.
6. „Bajka o jeżyku”- słuchanie bajki relaksacyjnej.
7. „Kasztani liść”- komunikowanie się w parach podzcas zabawy muzyczno-euchowej.
8. „O brzozie co liście rozdawała”- praca z obrazkiem woparciu o opowoadanie.
9. „Kasztanki”- zabawa muzyczno-ruchowa zwykorzystaniem materiałów przyrodniczych- kasztanów.

Papierzaki
1. „Gazetowa kula”- zabawy aktywizujące różne partie ciała z kulą z gazety.
2. „Jeżyk”- wyklejanie konturów jeża skrawkami gazet.
3. Sowa- wykonanie postaci sowy w oparciu o bajkę pt.: „Bajka o sowie i myszy”.
4. „Małe myszki”- praca plastyczna z wykorzystaniem kolorowego papieru w oparciu o bajkę pt.: „Bajka o myszce”.
5. „Chustecznik-stworek”- konstruowanie chustecznika z kartonów po chusteczkach w oparciu o bajkę M. Strzałkowskiej „Stworki z norki”.
6. „Laleczki”- wykonanie lalek z rolek po papierze toaletowym.
8. „Papierowe maski”- zabawa do piosenki pt.: „Witajcie w naszej bajce”, wykonanie maski z papierowego talerzyka.



Śnieżne kule, czyli bawimy się z  bałwanem
1.”Poznajemy zapach zimy”- zabawy stymulujące zmysły z wykorzystaniem wiersza pt.:
2. „Skąd się bierze śnieg?”- zabawy badawcze ze śniegiem w oparciu o wiersz L. J. Kerna „Śnieg”.
3. „Śniegowe kule”- zabawy z chustą animacyjną.
4. „Bałwanek”- słuchanie wiersza pt.: „Bałwanek”, wykonanie bałwana z białej chusteczki.
5. „Idzie zima”- zabawa ruchowa ze śpiewem.
6. „Bałwankowa zabawa”- zabawa matematyczna z kostką do gry.
7.”Topniejący bałwanek”- układanie obrazków wg kolejności zdarzeń.
8. „Bałwanek”- zabawa z pokazywaniem.

Pojazdy
1. „Co pływa, co jedzie, a co lata?” – ćwiczenia klasyfikacyjne w oparciu o wiersz  M. Berowskiej „Kto najszybszy?
2. „Myjnia samochodowa”- zabawa ruchowa
3. Inscenizacja wiersza „Jak paw przez jezdnię przechodził”
4. Origami z koła woparciu o wiersz „Koła, kółka, kółeczka” T. Fiutowskiej.
5. „Płynie statek z bananami”- zabawa ze śpiewem.
6.7. „Podróże Sindbada Żeglarza”- słuchanie bajki. ”Statki”- wykonanie statków zkartoników po jajkach.
8. „Podróż po morzach i oceanach” - zabawa z chusta animacyjna wg opowiadania nauczyciela. .


Dziwne rzeczy
1-8. .Zabawy twórcze w oparciu o serię bajek W. Chotomskiej pt: „Od rzeczy do rzeczy”:
-”Klucze”,
- „Kran”,
- „Czajnik”,
- „Łyżki”,
- „Szklanki”,
- „Lodówka”,
- „Szczotki”,
- „Odkurzacz”,
- „Sitko”.


Kot i mysz
1. „Uciekaj myszko do dziury”- zabawa kołowa ze śpiewem.
2. „Zabawy kota”- zabawy z wykorzystaniem włóczki „Myszka”
3. „Kotek łapki myje”- zabawa muzyczno-ruchowa ze śpiewem.
4. Zabawa tropiąca w oparciu o wiersz pt.: „Kotek” J. Tuwima.
5. „Kłębek wełny”-dorysowywanie elementów do kolorowych kół, rozwijanie wyobrazni twórczej.
6.”Kot na płocie”- malowanie palcem linii regularnych.

W ogródku
1.”Na promyku słońca”- zabawa plastyczna w opraciu o wiersz z wykorzystaniem plastikowych butelek
2. „Jabłonka”- pięczętowanie z wykorzystaniem plastikowych butelek.
3. „Kwiaciarka”-malowanie palcami w oparciu o wiersz.
4. „Pierwszy motylek”- ozdabianie skrzydeł z wykorzystaniem dostepnych materiałów.
5. „Rozmowa z bocianem”- zabawa słuchowa w oparciu o wiersz.
6. „Tęcza”- zabawa matematyczno-plastyczna utrwalająca nazwy kolorów.
7.Zabawa z rymowanką „Ślimak, pokaż rogi”.
8. „ Urodziny marchewki”- konstruowanie marchewki z szarego papieru, malowanie farbami.

Czarodziej
1. „Berek czarodziej”- zabawa ruchowa dowiersza K. Nabagło "Czarodziej i wróżka”.
2. „Parzący worek”- zabawa muzyczno-ruchowa z rekwizytami.
3.”Czapka czarodzieja”- ozdabianie czapki kolorowymi kawałkami paieru, cekinami, piórami.
4. „Kopciuszek”- dorysowywanie części ciała do fragmentów ubioru.
5. „O wróżce Amelce”- malowanie na dużych arkuszach papieru i pudłach kartonowych elementów scenografii do bajki.
6. Zabawa teatralna do treści bajki z wykorzystaniem przygotowanych rekwizytów.
7. Nazwanie odkrywanych czesci obrazków ilustrujących rekwizyty czarodzieja i wróżki.
8. „ Czarodziejskie zwierzęta „- poprzez umiejętne składanie rąk "wyczarowywanie" na ścianie różnych zwierząt - ptaka, zająca, wilka itp.

Cyfry
1. -8. „Raz, dwa, trzy…liczę ja, liczysz ty” - cykl zabaw logiczno – matematycznych




Opracowała: mgr Ewa Jodkowska
Wyświetleń: 243


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.