Katalog

Maria Mielczarek, Maria Hajda, Janina Oc
Lekcja wychowawcza, Program nauczania

Program profilaktyki Szkoły Podstawowej im. J. Dąbrowskiego w Krupskim Młynie na lata 2002 - 2003

- n +

Program profilaktyki
Szkoły Podstawowej im. J. Dąbrowskiego
w Krupskim Młynie
na lata 2002 - 2003

Program profilaktyki jest spójny z realizowanym programem wychowawczym szkoły.
Diagnoza środowiska szkolnego została opracowana na podstawie:
a) rozmowy kierowanej w klasach I-III,
b) ankiet dla uczniów w klasach IV-VI,
c) ankiet dla rodziców,
d) ankiet dla nauczycieli,
e) obserwacji zachowań uczniów,
f) rozmowy z dzielnicowym,
g) rozmowy z higienistką szkolną,
Na podstawie opracowanych narzędzi badawczych wyłonione zostały następujące obszary zagrożeń występujących w naszej szkole:
OBSZAR I - AGRESJA
OBSZAR II - BEZPIECZEŃSTWO: W SZKOLE I POZA SZKOŁĄ
OBSZAR III - SPĘDZANIE WOLONEGO CZASU
OBSZAR IV - ZAGROŻENIE UZALEŻNIENIAMI
OBSZAR I - AGRESJA
Cele:
  • wzajemne poznanie się,
  • budowanie zaufania,
  • rozwijanie ambicji,
  • nauka umiejętności komunikowania się,
  • dostrzeganych mocnych stron ucznia,
  • kształcenie umiejętności kontroli własnego zachowania,
  • budowanie pozytywnych relacji między rówieśnikami,
  • nauka zachowań asertywnych,
  • umiejętność samooceny, rozwijania pracy nad sobą,
  • szanowanie praw innych i własnych,
  • kształcenie umiejętności rozróżniania dobra od zła,
  • szanowanie mienia społecznego i prywatnego.
    Zadania:
    1. Stworzenie w szkole atmosfery poczucia bezpieczeństwa.
    2. Otoczenie troską dzieci słabszych.
    3. Tworzenie więzi koleżeńskich, integracja grup klasowych.
    4. Rozpoznawanie przyczyn konfliktów i problemów.
    5. Pomoc uczniom w rozwiązywaniu problemów i konfliktów.
    6. Uczenie przestrzegania praw innych i własnych.
    7. Uczenie szacunku do mienia społecznego i prywatnego.
    8. Praca nad wyeliminowaniem wulgaryzmów ze słownictwa uczniów.
    Formy realizacji
    1. Systematyczne prowadzenie przez cały rok szkolny zajęć kształcących i rozwijających powyższe cele:
    - w klasach I-III kręgów edukacyjno-wychowawczych,
    - w klasach IV-VI godzin do dyspozycji wychowawcy.
    2. Przestrzeganie praw i obowiązków.
    3. Aktywne dyżury nauczycieli zgodnie z grafikiem.
    4. Zorganizowanie dodatkowych dyżurów w szatni przed lekcjami.
    5. Sprowadzanie uczniów wszystkich klas do szatni po ukończonych lekcjach.
    6. Układanie grafiku dyżurów za nieobecnych nauczycieli.
    7. Przeprowadzenie przez pedagoga szkolnego warsztatów na tematy związane z samooceną i poczuciem własnej wartości.
    8. Przeprowadzenie pogadanek z rodzicami na temat zachowania dzieci na przystankach autobusowych.
    9. Nawiązanie współpracy z dzielnicowym w zakresie bezpieczeństwa na przystankach autobusowych.
    10. Organizowanie dni pod hasłem: " Jestem miły i kulturalny wobec innych".
    OBSZARU - BEZPIECZEŃSTWO: W SZKOLE I POZA SZKOŁĄ
    Cele:
  • zapoznanie z różnymi rodzajami zagrożeń,
  • uczenie dzieci dbałości o bezpieczeństwo oraz zdrowie własne i innych,
  • uświadamianie skutków niebezpiecznych zabaw i zachowań,
  • wdrażanie do współodpowiedzialności za bezpieczeństwo,
  • umiejętność szukania pomocy u innych osób i w odpowiednich instytucjach,
    Zadania
    1. Nauczenie podstawowych zasad korzystania ze środków komunikacji publicznej.
    2. Przestrzeganie zasad prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych.
    3. Organizowanie zabaw grupowych na długich przerwach dla klas I-III.
    4. Nauczanie dzieci dostrzegania i reagowania na zagrożenie ze strony obcych.
    5. Rozpropagowanie informacji o możliwościach uzyskania pomocy od innych osób lub instytucji.
    Formy realizacji:
    1. Bieżące usuwanie usterek zagrażających bezpieczeństwu.
    2. Przeprowadzenie pogadanek z rodzicami na temat bezpiecznej drogi do szkoły i z powrotem.
    3. Przeprowadzanie systematycznych zajęć edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa przez wychowawców i specjalistów.
    4. Przygotowanie spektaklu edukacyjnego "Rady nie od parady".
    5. Przeprowadzanie zajęć z wykorzystaniem kaset video.
    6. Organizowanie cyklu różnorodnych konkursów dotyczących bezpieczeństwa.
    7. Wykonanie gazetek informacyjnych o wspierających instytucjach.
    OBSZAR III - SPĘDZANIE WOLNEGO CZASU
    Cele:
  • wdrażanie do troski o własne dobre samopoczucie fizyczne, psychiczne, społeczne i duchowe,
  • rozwijanie zainteresowań i hobby,
  • uczenie spędzania wolnego czasu,
    Zadania:
    1. Nauczenie spędzania wolnego czasu zgodnie z zasadami higieny psychicznej i fizycznej.
    2. Skierowanie uwagi uczniów na działania pożyteczne, dające radość z życia i zadowolenie z siebie.
    3. Rozwijanie zainteresowań uczniów.
    Formy realizacji:
    1. Zorganizowanie kół zainteresowań.
    2. Organizowanie imprez klasowych, szkolnych i międzyszkolnych zgodnie z planem pracy wychowawcy.
    3. Przeprowadzenie zajęć przez psychologa na temat "Jak sobie radzić ze stresem?".
    4. Podjęcie współdziałania ze Świetlicą Socjoterapeutyczną przy GOPS-ie w Krupskim Młynie - udział w zajęciach świetlicy, wyjazdy na basen.
    5. Kontynuowanie współpracy z GOK-iem w Krupskim Młynie.


    OBSZAR IV - ZAGROŻENIA UZALEŻNIENIAMI
    Cele:
  • wdrażanie do samooceny,
  • uświadamianie własnych emocji, o umiejętność odmawiania,
  • uczenie kontroli zachowania się w określonych sytuacjach,
  • wdrażanie do samodzielnego podejmowania decyzji,
  • umiejętność dokonywania własnych wyborów,
  • uczenie zdrowego trybu życia.
    Zadania:
    1. Uświadamianie uczniom zagrożenia uzależnieniami.
    2. Uświadamianie skutków podejmowanych decyzji i wyborów: przyczyna -skutek.
    Formy realizacji:
    1. Godziny do dyspozycji wychowawcy i kręgi edukacyjne- wychowawcze przeprowadzane zgodnie z planem na temat zagrożeń
    2. Pogadanki i dyskusje przeprowadzane na lekcjach oraz w ramach ścieżki prozdrowotnej.
    3. Udział uczniów w spektaklu edukacyjnym o treściach profilaktyki.
    4. Spotkanie z dzielnicowym: "Bezpieczne wakacje" - pogadanka o zagrożeniach w czasie wakacji.
    5. Ankietowanie uczniów.
    EWALUACJA
    1. Ankietowanie (wszystkich środowisk: uczniów klas I-III, uczniów klas IV-VI, rodziców, nauczycieli).
    2. Rozmowy.
    3. Obserwacja zachowań uczniów.
    4. Analiza dokumentacji własnej wychowawcy, pedagoga, szkoły.


    Ewaluacje będzie przeprowadzana w każdym roku szkolnym w miesiącu kwietniu zgodnie z planem wewnętrznego mierzenia jakości pracy szkoły.


    Program został opracowany przez zespół nauczycieli w składzie:

    nauczyciel nauczania zintegrowanego - mgr Maria Mielczarek
    nauczyciel nauczania zintegrowanego - p. Maria Hajda
    nauczyciel j. angielskiego - p. Janina Ochmann

    Rada Pedagogiczna uchwałą nr 4/2002/2003 z dnia 18 listopada 2002r. zatwierdziła do realizacji dla Szkoły Podstawowej im. J. Dąbrowskiego w Krupskim Młynie

    Program pozytywnie zaopiniowali: Przewodniczący Rady Rodziców oraz Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego

    Opracowanie: mgr Maria Mielczarek, Maria Hajda, Janina Ochmann

  • Wyświetleń: 1328


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.