Katalog

Mariusz Adamczyk, 2016-08-09
Lublin

Awans zawodowy, Program nauczania

Program wychowawczy

- n +

Program wychowawczy dla klasy I i II Tg
(Technikum Samochodowego
i Technikum w zawodzie technik hotelarstwa)


Program wychowawczy jest rozwinięciem szkolnego programu wychowawczego obowią-zującego w szkole z naciskiem na integrację klasy i wspólną pracę na rzecz klasy szkoły, pomoc innym.

I. Założenia, cele programu.
II. Obszary działań, zadania.
III. Sposoby realizacji.
IV. Przewidywane efekty.
V. Ewaluacja.
VI. Tematy zajęć na lekcje wychowawcze dla klasy I i II Tg.

I. Założenia, cele programu
Program pracy wychowawczej opracowany jest na podstawie Statutu szkoły, Progra-mu Wychowawczego, oraz analizy potrzeb klasy. Uwzględnia wiek uczniów i specyfikę rozwojową dla tego okresu, propaguje właściwą postawę, kulturę osobistą. Program realizuje wychowawca klasy przy współpracy z dyrektorem szkoły, zespołem nauczycieli, rodzicami, uczniami i innymi osobami wg potrzeb.
Cele programu wychowawczego dla klasy:
 praca nad właściwym stosunkiem uczniów do nauki
 troska o właściwą frekwencję i wyniki nauczania
 analiza i praca nad prawidłową postawą uczniowską, kulturą współżycia w klasie, szkole, życzliwością
 zbudowanie dobrze funkcjonującego zespołu klasowego integrującego sie ze społecznością szkolną
 uaktywnienie w uczniach wszechstronnego rozwoju osobowego poprzez wzbogacanie ich wiedzy i umiejętności z różnych obszarów życia
 uwrażliwienie uczniów na osiągnięcia i wartości kultury narodowej, tradycji
 kształtowanie osobowości ucznia poprzez ukierunkowanie go na właściwą po-stawę wobec siebie i innych
 motywowanie młodzieży do samodzielności w podejmowaniu zadań i rozwią-zywaniu problemów

II. Obszary działań, zadania.
1. Przedstawienie wstępnego planu pracy na bieżący rok szkolny
2. Omówienie ogólnych zasad bezpieczeństwa na terenie szkoły
3. Wybór samorządu klasowego
4. Zapoznanie w zarysie z prawami i obowiązkami ucznia naszej szkoły na podstawi Sta-tutu szkoły i WSO
5. Przedstawienie kryteriów oceny z zachowania
6. Systematyczna kontrola bieżących wyników nauczania i frekwencji na zajęciach wy-chowawczych
7. Kontakty z rodzicami,
8. Organizowanie pomocy uczniom słabszym
9. Dbanie o przestrzeganie regulaminów szkolnych
10. Organizowanie według potrzeb narad klasowych z analizą sytuacji wychowawczej klasy, frekwencji, dyscypliny uczniów, organizowania wycieczek
11. Systematyczne wykonywanie gazetki tematycznej
12. Organizacja imprez i wycieczek klasowych

III. Sposoby realizacji.
1. Zajęcia w ramach godzin wychowawczych
2. Organizacja integracyjnych imprez klasowych
3. Aktywne uczestnictwo w imprezach i uroczystościach szkolnych
4. Wycieczki klasowe, edukacyjne i turystyczne
5. Udział w konkursach zawodach
6. Pomoc w organizacji Dni Otwartych Szkoły
7. Pomoc w przygotowaniu gazetek szkolnych stoisk szkolnych na imprezach, wyjazdach promocyjnych

VII. Przewidywane efekty.
1. Uczniowie tworzący klasę są spójnym zespołem.
2. Uczniowie współpracują z wychowawcą i nauczycielami.
3. Problemy wewnątrz klasowe są rozwiązywane poprzez mediację.
4. Uczniowie stopniowo rozwijają w sobie nawyk wspólnej pracy na rzecz klasy i szkoły.
5. Znają szkolne regulaminy i starają się do nich stosować.
6. Uczniowie są czynnie zaangażowani we wszystkie działania odbywające sie w szkole.
7. Biorą czynny udział w promocji szkoły.
8. Uczniowie są uczynni względem innych kolegów i koleżanek.
9. Uczniowie są wyczuleni na potrzeby innych, i zawsze bez wahania służą pomocą.

VIII. Ewaluacja.
Program ma charakter otwarty, i podlega ewaluacji po przez:
1. Analizę dokumentów.
2. Rozmowy z uczniami.
3. Wywiady z rodzicami.
4. Rozmowy z nauczycielami
5. Obserwację własną jako wychowawca klasy.

IX. Tematy zajęć na lekcje wychowawcze dla klasy I i II Tg są spójne z tematami z szkol-nego programu pracy wychowawczej.

Proponowane tematy lekcji w klasie I:
1. Zajęcia integracyjne.
2. Wybór samorządu klasowego.
3. Zapoznanie uczniów z WSO, statutem szkoły, oraz regulaminami obowiązującymi w szkole.
4. Kryteria ustalania ocen z zachowania.
5. Style uczenia się.
6. Gospodarowanie czasem.
7. Sposoby pogłębiania własnych zainteresowań.
8. Higiena osobista, rozwój fizyczny psychiczny w okresie dojrzewania.
9. Niebezpieczne nałogi - nikotyna, alkohol, narkotyki.
10. Jak pożytecznie spędzać czas wolny.
11. Życzliwość i szacunek - podstawowy wymóg kultury osobistej.
12. Jak porozumieć się z innymi.
13. Jak rozwiązywać konflikty.
14. Jak słuchać innych.
15. Jaki naprawdę jestem.
16. Wiara w siebie i w swoje możliwości.
17. "Dziękuję nie piję, nie palę, nie biorę"
18. Jak radzić sobie ze stresem.

Proponowane tematy lekcji w klasie II:
1. Wybór samorządu klasowego.
2. Organizacja pracy w klasie w nowym roku szkolnym.
3. Własne odżywianie czynnikiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania umy-słu.
4. Czy kompleksy utrudniają mi życie.
5. Rodzaje aktywnego wypoczynku.
6. Jak walczyć ze złym samopoczuciem i stresem.
7. Jak radzić sobie z agresją i przemocą.
8. Jak pomóc innym ludziom.
9. Kto jest dla ciebie autorytetem.
10. Autorytet rodziców.
11. Poszanowanie własności prywatnej i publicznej.
12. Jak zachować się w miejscu publicznym.
13. Cudze chwalicie swego nie znacie...
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.