Katalog Mirosław Sałek, 2017-01-20 Polska Matematyka, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanegoUczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego (§ 7 ust. 1 pkt 1) 1. Poznanie procedury awansu zawodowego: Zapoznanie z rozporządzeniem MENiS z 1 XII 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez n-li. 2. Ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu: Rozmowa z opiekunem stażu, zawarcie „kontraktu” określającego warunki współpracy. Opracowanie projektu sprawozdania. Obserwacja lekcji prowadzonych przez opiekuna. Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna. Omawianie prowadzonych i obserwowanych lekcji w celu doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych i obserwowanych lekcji. 3. Poznanie zasad funkcjonowania i zadań szkoły: Analiza dokumentacji: Statut szkoły, Regulamin pracy, WSO, Program Wychowawczy, Program Profilaktyczny, dziennik lekcyjny itp. 4. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań: Uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej. 5. Realizacja zadań wynikających z zadań szkoły oraz jej potrzeb: Organizacja lub pomoc w organizacji zabaw (dyskotek) szkolnych i różnorodnych imprez. 6. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju: Gromadzenie dokumentacji. 7. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego: Opis realizacji planu rozwoju zawodowego. Autorefleksja. Pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego (§ 7 ust. 1 pkt 2) 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu: Obserwacja, udział, konsultacje, omówienie zajęć, ewaluacja. 2. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności. Udział w zajęciach warsztatowych (WDN): Studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej. Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli. Korzystanie z portali poświęconych awansowi zawodowemu. 3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w wewnątrz szkolnym i zewnątrz szkolnym doskonaleniu: Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego tj.: szkolenia i kursy. Udział w pracach zespołu wychowawczego i między- przedmiotowego. Poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty (§ 7 ust. 1 pkt 3) 1. Analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły: Analiza ustaw i rozporządzeń ustawowych. 2. Zapoznanie się z Prawami Ucznia i Konwencją Praw Dziecka: Przeanalizowanie Praw Ucznia i Karty Praw dziecka - stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno – wychowawczej. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach (§ 7 ust. 2 pkt 1) 1. Wstępna ocena własnych umiejętności. Analiza i autorefleksja. 2. Podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego: - doskonalących wiedzę i umiejętności dydaktyczne z zakresu nauczanych przedmiotów, - podnoszących kompetencje i umiejętności wychowawcze: Kursy tematyczne, kursy kwalifikacyjne, warsztaty. 3. Aktywne uczestnictwo w WDN, przygotowanie do ewaluacji podejmowanych przez Radę Pedagogiczną działań: Aktywny udział w pracy zespołów przedmiotowych i między przedmiotowych mających na celu: - opracowanie narzędzi pomiaru jakości pracy szkoły w wybranych obszarach, - analizę badań osiągnięć uczniów, - przygotowywanie projektów i programów wspierających oddziaływanie dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, - analizę wyników nauczania przedmiotów matematyczno - przyrodniczych, wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych, opracowywanie planu działań naprawczych, wniosków do dalszej pracy. 4. Okresowe diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych, dokonywanie korekty pracy i modyfikacji pracy z uczniami, porównywanie uzyskanych wyników i ocena skuteczności podejmowanych działań: Nanoszenie korekt i uzupełnień do planów dydaktycznych nauczanych przedmiotów na podstawie planów naprawczych. Udział w zajęciach otwartych realizowanych przez innych nauczycieli. Aktywny udział w opracowywaniu narzędzi przydatnych do obserwacji lekcji, formułowanie wniosków pohospitacyjnych. Opracowywanie scenariuszy i przygotowanie według nich uroczystości szkolnych. Opracowanie planu pracy szkolnego koła informatycznego. 5. Rozbudowa własnego warsztatu pracy: Gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej, uzupełnianie zaplecza samodzielnie przygotowanych środków dydaktycznych. Starania o zakup pomocy z budżetu szkoły. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (§ 7 ust.2 pkt 2) 1. Rozpoznawanie problemów środowiska uczniów i współczesnych problemów społeczno – cywilizacyjnych. Zapoznanie z dokumentami zgromadzonymi w szkole: - opinie i orzeczenia poradni pedagogiczno- psychologicznej - zapisy w protokołach. Nawiązanie współpracy z pedagogiem szkolnym. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Bieżące kontakty z rodzicami uczniów: - rozmowy indywidualne, telefoniczne - klasowe spotkania rodziców, - współpraca z tzw. trójką klasową. Obserwowanie uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych (wycieczki, spacery, zabawy). Indywidualne kontakty z dzieckiem. 2. Doskonalenie umiejętności uwzględniania w pracy problemów środowiska. Aktywna współpraca z rodzicami. Dostosowanie metod i form pracy do zaistniałych problemów. 3. Propagowanie zasad dobrego wychowania, kultury osobistej i tolerancji wobec innych ludzi: Rozmowy z uczniami, dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami. 4. Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych: Realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy. Realizacja programu profilaktycznego szkoły przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi. Promowanie sukcesów i osiągnięć uczniów w różnorodnej formie. Spotkania z przedstawicielami PPP, policjantem, ciekawymi ludźmi. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 7 ust. 2 pkt 3) 1. Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej: Sporządzanie testów, prac klasowych, kartkówek na komputerze. 2. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej: Przygotowanie materiałów dydaktycznych. Opracowanie dokumentów szkolnych (plany wynikowe, przedmiotowy system oceniania itp.). Dokumentowanie przebiegu stażu. Przeprowadzanie lekcji matematyki i informatyki z użyciem komputera i tablicy interaktywnej. 3. Poszerzenie wiedzy z zakresu obsługi komputera: Udział w kursach, warsztatach dotyczących poszerzania wiadomości dotyczących obsługi komputera i tablic interaktywnych. 4. Publikacje własnych materiałów na stronach internetowych: Przygotowywanie artykułów do zamieszczenia na stronach internetowych. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań (§ 7 ust.2 pkt 4) 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych: Udział w kursach i warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki. 2. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych: Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, rozmowy wychowawcze, obserwacja uczniów, współpraca z rodzicami, pedagogizacja rodziców: Bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych lub dydaktycznych. Prowadzenie badań ankietowych służących ocenie jakości i efektywności własnych oddziaływań wychowawczych. Praca w Zespołach Wychowawczych. 3. Rozmowy z rodzicami na temat postępów ich dzieci w nauce: Kontakty podczas wywiadówek, dni otwartych i spotkań indywidualnych. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. (§ 7 ust.2 pkt 5) 1. Zapoznanie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Zapoznanie się z:Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego (§ 7 ust. 1 pkt 1) 1. Poznanie procedury awansu zawodowego: Zapoznanie z rozporządzeniem MENiS z 1 XII 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez n-li. 2. Ustalenie zasad współpracy z opiekunem stażu: Rozmowa z opiekunem stażu, zawarcie „kontraktu” określającego warunki współpracy. Opracowanie projektu sprawozdania. Obserwacja lekcji prowadzonych przez opiekuna. Prowadzenie lekcji w obecności opiekuna. Omawianie prowadzonych i obserwowanych lekcji w celu doskonalenia umiejętności omawiania i ewaluacji własnych i obserwowanych lekcji. 3. Poznanie zasad funkcjonowania i zadań szkoły: Analiza dokumentacji: Statut szkoły, Regulamin pracy, WSO, Program Wychowawczy, Program Profilaktyczny, dziennik lekcyjny itp. 4. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań: Uczestniczenie w pracach Rady Pedagogicznej. 5. Realizacja zadań wynikających z zadań szkoły oraz jej potrzeb: Organizacja lub pomoc w organizacji zabaw (dyskotek) szkolnych i różnorodnych imprez. 6. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju: Gromadzenie dokumentacji. 7. Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego: Opis realizacji planu rozwoju zawodowego. Autorefleksja. Pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego (§ 7 ust. 1 pkt 2) 1. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu: Obserwacja, udział, konsultacje, omówienie zajęć, ewaluacja. 2. Rozwijanie i doskonalenie umiejętności. Udział w zajęciach warsztatowych (WDN): Studiowanie literatury metodycznej, pedagogicznej i psychologicznej. Korzystanie z publikacji i portali internetowych przeznaczonych dla nauczycieli. Korzystanie z portali poświęconych awansowi zawodowemu. 3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w wewnątrz szkolnym i zewnątrz szkolnym doskonaleniu: Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego tj.: szkolenia i kursy. Udział w pracach zespołu wychowawczego i między- przedmiotowego. Poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty (§ 7 ust. 1 pkt 3) 1. Analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej i postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły: Analiza ustaw i rozporządzeń ustawowych. 2. Zapoznanie się z Prawami Ucznia i Konwencją Praw Dziecka: Przeanalizowanie Praw Ucznia i Karty Praw dziecka - stosowanie tych praw w pracy dydaktyczno – wychowawczej. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach (§ 7 ust. 2 pkt 1) 1. Wstępna ocena własnych umiejętności. Analiza i autorefleksja. 2. Podejmowanie różnych form doskonalenia zawodowego: - doskonalących wiedzę i umiejętności dydaktyczne z zakresu nauczanych przedmiotów, - podnoszących kompetencje i umiejętności wychowawcze: Kursy tematyczne, kursy kwalifikacyjne, warsztaty. 3. Aktywne uczestnictwo w WDN, przygotowanie do ewaluacji podejmowanych przez Radę Pedagogiczną działań: Aktywny udział w pracy zespołów przedmiotowych i między przedmiotowych mających na celu: - opracowanie narzędzi pomiaru jakości pracy szkoły w wybranych obszarach, - analizę badań osiągnięć uczniów, - przygotowywanie projektów i programów wspierających oddziaływanie dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, - analizę wyników nauczania przedmiotów matematyczno - przyrodniczych, wyników sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych, opracowywanie planu działań naprawczych, wniosków do dalszej pracy. 4. Okresowe diagnozowanie osiągnięć edukacyjnych, dokonywanie korekty pracy i modyfikacji pracy z uczniami, porównywanie uzyskanych wyników i ocena skuteczności podejmowanych działań: Nanoszenie korekt i uzupełnień do planów dydaktycznych nauczanych przedmiotów na podstawie planów naprawczych. Udział w zajęciach otwartych realizowanych przez innych nauczycieli. Aktywny udział w opracowywaniu narzędzi przydatnych do obserwacji lekcji, formułowanie wniosków pohospitacyjnych. Opracowywanie scenariuszy i przygotowanie według nich uroczystości szkolnych. Opracowanie planu pracy szkolnego koła informatycznego. 5. Rozbudowa własnego warsztatu pracy: Gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej, uzupełnianie zaplecza samodzielnie przygotowanych środków dydaktycznych. Starania o zakup pomocy z budżetu szkoły. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (§ 7 ust.2 pkt 2) 1. Rozpoznawanie problemów środowiska uczniów i współczesnych problemów społeczno – cywilizacyjnych. Zapoznanie z dokumentami zgromadzonymi w szkole: - opinie i orzeczenia poradni pedagogiczno- psychologicznej - zapisy w protokołach. Nawiązanie współpracy z pedagogiem szkolnym. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną. Bieżące kontakty z rodzicami uczniów: - rozmowy indywidualne, telefoniczne - klasowe spotkania rodziców, - współpraca z tzw. trójką klasową. Obserwowanie uczniów w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych (wycieczki, spacery, zabawy). Indywidualne kontakty z dzieckiem. 2. Doskonalenie umiejętności uwzględniania w pracy problemów środowiska. Aktywna współpraca z rodzicami. Dostosowanie metod i form pracy do zaistniałych problemów. 3. Propagowanie zasad dobrego wychowania, kultury osobistej i tolerancji wobec innych ludzi: Rozmowy z uczniami, dzielenie się doświadczeniami i spostrzeżeniami. 4. Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych: Realizacja wniosków wynikających z ewaluacji osiągnięć uczniów: zaplanowanie działań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych służących wyeliminowaniu niepowodzeń i porażek uczniów w dalszej pracy. Realizacja programu profilaktycznego szkoły przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi. Promowanie sukcesów i osiągnięć uczniów w różnorodnej formie. Spotkania z przedstawicielami PPP, policjantem, ciekawymi ludźmi. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (§ 7 ust. 2 pkt 3) 1. Wykorzystanie technologii komputerowej w pracy pedagogicznej: Sporządzanie testów, prac klasowych, kartkówek na komputerze. 2. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej: Przygotowanie materiałów dydaktycznych. Opracowanie dokumentów szkolnych (plany wynikowe, przedmiotowy system oceniania itp.). Dokumentowanie przebiegu stażu. Przeprowadzanie lekcji matematyki i informatyki z użyciem komputera i tablicy interaktywnej. 3. Poszerzenie wiedzy z zakresu obsługi komputera: Udział w kursach, warsztatach dotyczących poszerzania wiadomości dotyczących obsługi komputera i tablic interaktywnych. 4. Publikacje własnych materiałów na stronach internetowych: Przygotowywanie artykułów do zamieszczenia na stronach internetowych. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań (§ 7 ust.2 pkt 4) 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych: Udział w kursach i warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki. 2. Aktywne realizowanie zadań wychowawczych i opiekuńczych: Poznanie sytuacji rodzinnej wychowanków, rozmowy wychowawcze, obserwacja uczniów, współpraca z rodzicami, pedagogizacja rodziców: Bieżące rozwiązywanie problemów wychowawczych lub dydaktycznych. Prowadzenie badań ankietowych służących ocenie jakości i efektywności własnych oddziaływań wychowawczych. Praca w Zespołach Wychowawczych. 3. Rozmowy z rodzicami na temat postępów ich dzieci w nauce: Kontakty podczas wywiadówek, dni otwartych i spotkań indywidualnych. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż. (§ 7 ust.2 pkt 5) 1. Zapoznanie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego. Zapoznanie się z: - Kartą Nauczyciela, - Rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej 2. Współpraca z organizacjami wspomagającymi pracę szkoły: Nawiązanie współpracy z organizacjami działającymi na rzecz pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich. 3. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrz szkolnego: Udział w radach pedagogicznych i zespołach przedmiotowych opracowujących i modyfikujących rozmaite dokumenty wewnątrz - szkolne. Powyższy plan rozwoju zawodowego został stworzony w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593) oraz ostatnie zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013r. poz. 393). Zatwierdzam do realizacji: data i podpis Dyrektora podpis nauczyciela - Kartą Nauczyciela, - Rozporządzeniami Ministra Edukacji Narodowej 2. Współpraca z organizacjami wspomagającymi pracę szkoły: Nawiązanie współpracy z organizacjami działającymi na rzecz pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich. 3. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrz szkolnego: Udział w radach pedagogicznych i zespołach przedmiotowych opracowujących i modyfikujących rozmaite dokumenty wewnątrz - szkolne. Powyższy plan rozwoju zawodowego został stworzony w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593) oraz ostatnie zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013r. poz. 393). Zatwierdzam do realizacji: data i podpis Dyrektora podpis nauczyciela Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |