Katalog Monika Roztropińska, 2017-01-20 Kiełczów Zajęcia przedszkolne, Plany rozwoju zawodowego PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGOPLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż: Monika Roztropińska Nazwa i adres placówki: Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 13 przy pl. Muzealnym 20 we Wrocławiu Opiekun stażu: Okres trwania stażu: od 01.09.2015 r. do 31.05.2018 r. PODSTAWA PRAWNA: • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2006r., Dz. U. nr 97, poz. 674, z późniejszymi zmianami) • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393) CEL GŁÓWNY: • Uzyskanie pozytywnego wyniku postępowania egzaminacyjnego awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego; CELE SZCZEGÓŁOWE: Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli: • Uczestnictwo w pracach organów Publicznego Przedszkola nr 30 „Bajlandia” związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu placówki oraz potrzeb przedszkola i środowiska lokalnego; • Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielne lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; • Poznanie przepisów dotyczących systemu oświaty, w zakresie funkcjonowania placówki z uwzględnieniem jej specyfikacji; Plan Rozwoju Zawodowego realizowany od 1 września 2015 roku do 31 maja 2018 roku posiada formę otwartą na ewentualne zmiany pojawiające się podczas realizacji w obszarach moich działań. SPOSÓB REALIZCJI WYMAGAŃ NIEZBĘDNYCH DO UZYSKANIA STOPNIA NAUCZYCIELA MIANOWANEGO: Na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli: § 7 ust. 2, pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności dokonywania zmian w tych działaniach ORGANIZACJA STAŻU L.P. ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA 1 Poznanie procedury awansu zawodowego Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: • Karta Nauczyciela (tekst jednolity z 2006r., Dz. U. nr 97, poz. 674, z późniejszymi zmianami); • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2013 r., poz. 393); Systematyczne śledzenie zmian w prawie oświatowym na stronach internetowych MEN; Wrzesień 2015 Na bieżąco przez cały okres stażu - kserokopie aktów prawnych; - wydruki istotnych informacji ze stron internetowych 2 Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia stażu Napisanie wniosku o rozpoczęcie stażu; Opracowanie planu rozwoju zawodowego; Wrzesień 2015 - wniosek o rozpoczęcie stażu; - plan rozwoju zawodowego; 3 Współpraca z opiekunem stażu Złożenie wniosku o rozpoczęcie stażu; Zawarcie kontraktu i omówienie zasad współpracy; Opracowanie planu rozwoju zawodowego; Ustalenie terminów spotkań z opiekunem; Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli; Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i innych nauczycieli; Analiza i ocena działań; Wrzesień 2015 Cały okres stażu według harmonogramu współpracy - wniosek o rozpoczęcie stażu; - kontrakt i harmonogram współpracy; - plan rozwoju zawodowego; - harmonogram i arkusze hospitacji; - scenariusze zajęć; - sprawozdanie semestralne z realizacji planu rozwoju zawodowego; 4 Aktywne uczestnictwo w WDN (wewnątrz – przedszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli) Udział w wewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego; Opracowanie pisemnych materiałów do narad i szkoleń wynikających z rocznego programu rozwoju placówki; Cały okres stażu - notatki z form doskonalenia zawodowego; 5 Uczestnictwo w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego Udział w warsztatach metodycznych, kursach, szkoleniach, konferencjach podnoszących umiejętności, kompetencje i kwalifikacje zawodowe nauczycieli; Przez cały okres stażu - zaświadczenia; - notatki; 6 Doskonalenie własnego warsztatu pracy Gromadzenie materiałów, pomocy dydaktycznych, istotnych artykułów z czasopism pedagogicznych; Czytanie literatury pedagogicznej; Stosowanie w procesie dydaktycznym aktywnych metod nauczania; Na bieżąco przez cały okres stażu - materiały oraz pomoce dydaktyczne; - scenariusze zajęć; - kserokopie artykułów z czasopism pedagogicznych; - wykaz przeczytanej literatury; 7 Prowadzenie dokumentacji przedszkolnej Wpisy w dzienniku; Miesięczne plany pracy; Założenie i prowadzenie teczek: współpracy z rodzicami, środowiskiem lokalnym, obserwacji dziecka; Na bieżąco przez cały okres stażu - dziennik; - miesięczne plany pracy; - teczki współpracy z rodzicami środowiskiem lokalnym, arkusze obserwacji dziecka; 8 Przygotowywanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego Uporządkowanie zgromadzonych podczas trwania stażu dokumentów, materiałów, pomocy dydaktycznych itd.; Opis realizacji planu rozwoju zawodowego; Dokonanie samooceny za okres stażu – autorefleksja; Maj 2018 - teczka stażysty zawierająca zebrane dokumenty; - sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego; § 7 ust. 2, pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. ORGANIZACJA STAŻU L.P. ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI SPOSÓB DOKUMENTOWANIA 1 Poznanie środowiska dzieci i rodziców Obserwacja, rozmowy z dziećmi i rodzicami; Zebrania grupowe, indywidualne i konsultacje z rodzicami; Zajęcia otwarte dla rodziców, uroczystości przedszkolne z udziałem rodziców i dzieci; Przeprowadzenie ankiety; Na bieżąco przez cały okres stażu - arkusze obserwacji i notatki; - sprawozdania, protokoły z zebrań i konsultacji; - listy obecności z zebrań i uroczystości; - scenariusze oraz dokumentacja fotograficzna zajęć otwartych i uroczystości przedszkolnych; - ankiety; 2 Rozwiązywanie problemów wychowawczo – dydaktycznych Pedagogizacja rodziców podczas zebrań i konsultacji z rodzicami – według potrzeb grupy; Ustalanie jednolitych form komunikowania się rodziców, nauczyciela oraz dziecka; Udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem w środowisku poza przedszkolnym; Na bieżąco przez cały okres stażu - listy obecności ze spotkań grupowych i indywidualnych konsultacji; - kserokopie ciekawych artykułów przygotowanych dla rodziców; 3 Wdrażanie różnorodnych aktywnych metod i form pracy z dzieckiem Studiowanie literatury i czasopism poświęconych aktywnym formom i metodom pracy z dzieckiem; Udział w kursach, warsztatach i szkoleniach; Obserwacja ciekawych zajęć koleżeńskich z wykorzystaniem nowatorskich metod aktywizujących; Prowadzenie zajęć z wykorzystaniem aktywizujących metod nauczania m.in.: elementy pedagogiki zabawy Klanzy, elementy Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, elementy kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona, elementy odimiennej metody nauki czytania i pisania I. Majchrzak, metodę ruchowej ekspresji twórczej R. Labana, edukację matematyczną wg E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej, elementy dramy itp.; Na bieżąco przez cały okres stażu - notatki; - kserokopie artykułów; - zaświadczenia o przebytych kursach, szkoleniach, warsztatach; - wpisy do dziennika zajęć; - scenariusze zajęć; - dokumentacja fotograficzna; - prace dzieci; 4 Przygotowywanie uroczystości okolicznościowych i imprez przedszkolnych Organizowanie i współorganizowanie uroczystości okolicznościowych oraz imprez dla całej społeczności przedszkolnej zgodnie z rocznym planem pracy przedszkola; Dekoracja przedszkola; Praca z dziećmi – przygotowywanie dzieci do występów publicznych; Cały okres stażu (według planu rocznego) - dokumentacja fotograficzna; - scenariusz, harmonogram uroczystości; - zaświadczenie o przeprowadzonych i współorganizowanych imprezy/uroczystości; - dekoracje; - adnotacje w dzienniku zajęć; 5 Diagnozowanie i rozwijanie zainteresowań dzieci Obserwacja; Rozmowy z rodzicami i dziećmi; Organizowanie zajęć na interesujące dzieci tematy; Organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów, którymi zainteresowane się dzieci; Organizowanie wycieczek do miejsc kulturalnych w najbliższej okolicy: do opery, do teatru lalek itp. Na bieżąco przez cały okres stażu - notatki; - dokumentacja fotograficzna; - adnotacje w dzienniku zajęć; - scenariusze uroczystości/wycieczek; 6 Poszerzenie wiedzy w zakresie nowoczesnych metod wychowania Śledzenie, gromadzenie, studiowanie i weryfikowanie informacji z internetu, prasy i literatury poświęconej nowoczesnym metodom wychowania w celu poznawanie nowych metod wychowania i zastosowanie ich w praktyce pedagogicznej; Indywidualne obserwacje i rozmowy z wychowankiem, opinie innych o dziecku w tym rodziców; Na bieżąco przez cały okres stażu; - notatki własne; - artykuły; - bibliografia; 7 Pomoc dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mającym trudności w nauce badanie i diagnozowanie sytuacji każdego dziecka wykazującego dysfunkcje lub trudności w nauce; rozmowy z dzieckiem; udzielanie pomocy i otoczenie szczególną opieką i uwagą dzieci tego wymagających; określanie kierunków pracy dla dzieci z uzdolnieniami lub deficytami; wdrażanie programu wspomagającego rozwój uczniów wykazujących trudności w nauce; Na bieżąco przez cały okres stażu - notatki; - obserwacje własne; - teczki dzieci zdolnych i dzieci z trudnościami; - programu wsparcia dla uczniów z trudnościami; 8 Współpraca ze środowiskiem rodzinnym dziecka – aktywizowanie do czynnego uczestnictwa w życiu przedszkola współorganizowanie i przygotowywanie uroczystości przedszkolnych; angażowanie rodziców i dziadków w pomoc na rzecz przedszkola (dostarczanie pomocy dydaktycznych, pomoc w organizacji zajęć z przedstawicielami różnych zawodów); aktywizowanie do czynnego udziału środowiska rodzinnego w akcji: „Poczytaj nam – lubi słuchać” – czytanie ulubionych bajek przez rodziców, dziadków wszystkim dzieciom w grupie; Na bieżąco przez cały okres stażu - scenariusze; - dokumentacja fotograficzna; - adnotacje w dzienniku; 9 Pełnienie dodatkowych funkcji związanych z pracą w placówce stworzenie katalogu ćwiczeń i zabaw ogólnorozwojowych z elementami gimnastyki korekcyjnej; prowadzenie zajęć ogólnorozwojowych z elementami gimnastyki korekcyjnej w grupie przedszkolnej; stworzenie i omówienie prezentacji multimedialnej dotyczącej Igrzysk Olimpijskich; przeprowadzenie cyklu zajęć ruchowych o tematyce igrzysk olimpijskich: letnich i zimowych; Na bieżąco przez cały okres stażu - katalog; - miesięczne plany; - adnotacje w dzienniku zajęć; - prezentacja multimedialna; - scenariusze zajęć; 10 Współpraca ze specjalistami oraz instytucjami wspomagającymi placówkę Korzystanie z kompetencji, wiedzy i doświadczenia psychologa, logopedy do rozwiązywania bieżących problemów w grupie; Nawiązywanie współpracy z biblioteką, Urzędem Miasta, instytucjami lokalnymi itd. – wg zainteresowań dzieci; Organizowanie wycieczek do miejsc użyteczności publicznej m. in.: poczta, apteka, sklep, szewc itp. Na bieżąco przez cały okres stażu - notatki; - dokumentacja fotograficzna; 11 Organizowanie, współorganizowanie i uczestnictwo dzieci w konkursach, festiwalach organizowanych przez placówkę, różne instytucje i inne przedszkola; Przygotowywanie i udział dzieci do konkursów, wystąpień, zawodów - przygotowanie do wszechstronnego uczestnictwa w życiu społecznym; Zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnego konkursu przez dzieci o tematyce wybranej wspólnie z dziećmi i zgodnym z zainteresowaniami dzieci; Na bieżąco przez cały okres stażu - zaświadczenia; - dyplomy; - podziękowanie; - dokumentacja fotograficzna; - regulamin konkursu; 12 Współpraca z nauczycielami z innych placówek Spotkania i rozmowy; Obserwacja zajęć; Wymiana wiedzy i doświadczenia między nauczycielami – uczenie się od innych; Na bieżąco przez cały okres stażu - notatki własne; - dokumentacja fotograficzna; § 7 ust. 2, pkt 3 Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej ORGANIZACJA STAŻU L.P. ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA 1 Pozyskiwanie z internetu informacji dotyczących awansu zawodowego oraz danych z zakresu prawa oświatowego Śledzenie i wyszukiwanie potrzebnych informacji z zakresu prawa oświatowego i awansu zawodowego nauczycieli; Na bieżąco przez cały okres stażu - teczka stażysty; 2 Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w pracy wychowawczo – dydaktycznej Opracowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych przy pomocy sprzętów multimedialnych oraz komputera; Tworzenie dokumentacji przedszkolnej i dokumentacji stażysty (scenariusze, artykuły itp.) Tworzenie prezentacji multimedialnych; Na bieżąco przez cały okres stażu - opracowane materiały, prace i pomoce dydaktyczna – teczka stażysty; - prezentacje multimedialne (płyta CD); 3 Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej, internetu i komputera do czynności związanych z odbywaniem stażu na nauczyciela mianowanego Wykorzystanie internetu, jako źródła wiedzy w poznaniu i gromadzeniu wybranych przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego; Korzystanie i śledzenie strony MEN i S oraz innych portali edukacyjnych; Śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego dotyczącego awansu zawodowego nauczyciela; Komunikowanie się za pomocą poczty elektronicznej z opiekunem stażu, dyrekcją placówki, środowiskiem lokalnym oraz innymi nauczycielami Dokumentacja stażu w formie elektronicznej – prezentacja multimedialna w programie PowerPoint; Na bieżąco przez cały okres stażu Kwiecień/Maj 2018 - wykaz stron internetowych; - dokumentacja papierowa i elektroniczna stażu (płyta CD) - teczka stażysty; - prezentacja PowerPoint 4 Wykorzystanie internetu do dzielenia się swoją wiedzą z innymi Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie portalu edukacyjnego; Zamieszczanie wybranych scenariuszy zajęć i imprez okolicznościowych na stronach portali edukacyjnych; Wyszukiwanie atrakcyjnych scenariuszy zajęć na różnych portalach edukacyjnych; Na bieżąco przez cały okres stażu - zaświadczenia o publikacjach – wydruk; - wydruki scenariuszy: § 7 ust. 2, pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań ORGANIZACJA STAŻU L.P. ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA 1 Aktualizacja wiedzy z wymienionych dziedzin poprzez aktywne samokształcenie Udział w wewnątrz- i zewnątrzprzedszkolnych formach doskonalenia zawodowego dotyczących wymienionej tematyki; Korzystanie z doświadczenia i kompetencji innych nauczycieli – współpraca z innymi nauczycielami; Aktywne samokształcenie: zapoznanie się z najnowszymi propozycjami wydawniczymi; Studiowanie literatury psychologiczno-pedagogicznej; Śledzenie nowinek wydawniczych i portali internetowych dotyczących wymienionych zagadnień; Sporządzenie wykazu literatury; Na bieżąco przez cały okres stażu - notatki własne; - wykaz literatury i stron internetowych; - zaświadczenia ukończonych kursów; 2 Umiejętność stosowania zdobytej i posiadanej wiedzy psychologiczno – pedagogicznej w pracy z dziećmi, a także podczas współpracy z rodzicami Identyfikacja problemów dotyczących dzieci i podejmowanie działań naprawczych; Integrowanie grupy, rozwiązywanie zaistniałych konfliktów, zapobieganie zachowaniom agresywnym przez stosowanie elementów metod relaksacyjnych i aktywizujących; Praca z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z dzieckiem zdolnym i dzieckiem z trudnościami); Prowadzenie zajęć otwartych dla rodziców; Na bieżąco przez cały okres stażu - adnotacje w dzienniku zajęć; - arkusze obserwacji; - notatki własne; - scenariusze zajęć otwartych dla rodziców; - listy obecności; 3 Wykorzystanie zasad i metod nauczania i wychowania w pracy dydaktyczno – wychowawczej Planowanie i tworzenie scenariuszy zajęć w oparciu o wiedzę pedagogiczną i metodyczną; Na bieżąco przez cały okres stażu - scenariusze zajęć; 4 Organizowanie i prowadzenie zajęć w ramach podnoszenia kultury pedagogicznej rodziców Zebrania z rodzicami Pogadanki, prelekcje, prezentacje dotyczące wybranych zagadnień wychowawczo-dydaktycznych; Opracowanie ankiety dla rodziców; Zamieszczanie artykułów z zakresu wychowania na gazetce grupowej, przedszkolnej; Na bieżąco przez cały okres stażu - listy obecności; - sprawozdania ze spotkań; - ankiety; - wydruki publikacji; 5 Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną Podjęcie współpracy z psychologiem w celu prowadzenia prelekcji dla rodziców i nauczycieli na temat rozwoju fizycznego i psychicznego dzieci oraz sposobach prawidłowego jego stymulowania; Na bieżąco przez cały okres stażu - wykaz tematyki spotkań; - sprawozdania i listy obecności ze spotkań; - potwierdzenie dyrektora placówki; § 7 ust. 2, pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż ORGANIZACJA STAŻU L.P. ZADANIA DO WYKONANIA FORMY REALIZACJI TERMIN SPOSÓB DOKUMENTOWANIA 1 Analiza przepisów praw oświatowego Analiza podstawowych aktów prawnych dotyczących pracy nauczyciela m. in.: Karty Nauczyciela, Rozporządzeń MEN i S, Ustaw o systemie oświaty, podstawy programowej wychowania przedszkolnego i innych; Na bieżąco przez cały okres stażu - teczka stażysty; 2 Studiowanie dokumentacji placówki Dokładna analiza dokumentacji przedszkolnej m. in.: statutu, rocznego planu, regulaminów, programów; Na bieżąco przez cały okres stażu - wykaz dokumentów; - notatki własne; 3 Udział w posiedzeniach Rad Pedagogicznych Przygotowywanie na posiedzenia Rad Pedagogicznych notatek dotyczących zmian w przepisach praw oświatowego; Prezentacja zmian innym nauczycielom; Na bieżąco przez cały okres stażu - notatki własne; 4 Przeanalizowanie Konwencji Praw Dziecka Opracowanie Kodeksu Praw i Obowiązków Przedszkolaka; Stworzenie i przedstawienie prezentacji multimedialnej dotyczącej w/w tematyki; Stworzenie cyklu zajęć o Prawach i Obowiązkach Przedszkolaka z wykorzystaniem aktywizujących metod i form pracy z dzieckiem; Na bieżąco przez cały okres stażu - Kodeks Praw i Obowiązków Przedszkolaka; - prezentacja multimedialna; - scenariusze zajęć; 5 Aktualizowanie znajomości przepisów dotyczących konkretnych zadań Uwzględnienie obowiązujących przepisów i procedur w codziennej pracy; Aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego podczas spotkań metodycznych; Śledzenie zmian na stronach internetowych MEN i S Na bieżąco przez cały okres stażu - adnotacje w dzienniku zajęć; - notatki; Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |