Katalog

Barbara Rakowska, 2017-02-06
koszalin

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Konspekt zajęcia z edukacji matematycznej

- n +


Grupa : 6-latki
Temat: ,, Zimowe zabawy matematyczne” – kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania od manipulowania przedmiotami przez rachowania na palcach i innych zbiorach zastępczych.
Cele główne:
• Kształcenie umiejętności dodawania i odejmowania.
• Kojarzenie liczby elementów z jej zapisem graficznym – cyfrą.
• Kształcenie umiejętności liczenia obiektów niewidocznych i określanie ich liczby.
Cele operacyjne :
• Zna cyfry i liczby, potrafi je umiejętnie stosować.
• Kojarzy liczbę elementów z zapisem graficznym – cyfrą.
• Dodaje i odejmuje przedmioty ustalając ich liczbę.
• Liczy obiekty niewidoczne (dźwięki) i określa ich liczbę.
• Umiejętnie posługuje się liczebnikami głównymi w zakresie mu dostępnym.
• Potrafi rozpoznać cyfry i litery i odczytywać je.
Obszary podstawy programowej:
Ob. 1 Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
Ob. 4 Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Ob. 13 Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Formy aktywności dziecięcej:
• językowa, ruchowa, matematyczna, plastyczna
Formy organizacyjne:
• praca z całą grupą, praca indywidualna
Metody: elementy metody E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, pedagogika zabawy, stawianie zadań do wykonania, działanie, pokaz, objaśnienia, instrukcja.
Środki dydaktyczne: kartki A4, śnieżynki, kółka z cyfrą, domino, karty z działaniami matematycznymi, groch, koperty z kolorowymi cyframi dla każdego dziecka, sylwet
bałwana , ilustracje karmników, kubek, fasolki, magnetofon, płyta CD, cyfry, figury geometryczne, karton czerwony i niebieski, gazeta.
Przebieg zajęcia:
1„Magiczna liczba siedem „- zabawa integracyjna wg pedagogiki zabawy.
2.Wyjaśnienie tematu dzisiejszych zajęć - zimowych zabaw. Układanie na arkuszu papieru o wymiarach A4 śnieżynek, według polecenia nauczycielki.

• proszę położyć 2 śnieżynki w prawym górnym rogu
• proszę położyć 3 śnieżynki w lewym dolnym rogu
• proszę położyć 1śnieżynki w lewym górnym rogu
• proszę położyć 4 śnieżynek w prawym dolnym rogu
• proszę policzyć wszystkie śnieżynki
3. Odkładanie śnieżynek wg poleceń:
• z prawego górnego rogu stopiły się 2 śnieżynki , ile zostało?
• z dolnego 4 lewego stopiły się, ile zostało?
4. Rozmowy nt zimowych zabaw. Losowanie kostek domina przez dzieci, przeliczenie oczek-kul śnieżnych, dopasowanie odpowiedniego kartonika z działaniem pasującym do liczby oczek w dominie.
5.Odsłonięcie sylwetki bałwana. Wskazywanie cyfr i znaku + bądź -. Ustalanie wyniku przez dzieci.
6. Układanie szalików z pasków dla bałwanka , z różnych długości. Określanie który jest najdłuższy, który najkrótszy umieszczenie szalika najdłuższego na szyi bałwanka .Schowanie pasków do kopert.
7. Zabawa ruchowa ,,Śnieżynki. Na śnieżynkach są cyfry. Na przerwę w muzyce należy ułożyć koła z tylu dzieci, ile wskazuje cyfra na śnieżynce.
8. Odsłonięcie na tablicy dwóch większych karników. Przyczepianie ptaszków w jednym karmniku oraz w drugim. Przeliczanie ptaków. Umieszczenie cyfr oraz znaku nierówności między dwoma karmnikami.
9.,,Co jedzą ptaki?” – słyszę i liczę - ćwiczenia słuchowe. Odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. N-el wrzuca do kubka określoną liczbę fasolek w takim tempie, aby dzieci mogły je policzyć. Odpowiedzi dzieci dotyczące ilości wrzucanych fasolek.
10.,, Policz i ułóż wg kolejności”. Układanie na tablicy multimedialnej elementów wg kolejności np., 3,4,5, itp.
11. Z jakich figur zbudowany jest karmnik dla ptaków ? Nazywanie figur . Słuchanie wiersza i układanie pajaca z figur geometrycznych. Wpisanie liczby wszystkich figur.
Przedszkolaczek Jacek to majster nie lada.
Spójrzcie, jaką mozaikę układa.
Jedno koło, jeden kwadrat, cztery prostokąty.
Głowa, brzuszek, ręce, nogi, kapelusz trójkątny.
Trzeba jeszcze zrobić butki z prostokątów małych.
No i proszę – już pajacyk zrobiony jest cały.
12. Zabawa ewaluacyjna. Zgniecenie z gazety kul śniegowych . Prawdziwe są ciężkie, nasze lekkie. Wrzucanie do pudełka czerwonego kul jeśli zajęcia się podobały, bądź do niebieskiego. Przeliczanie kul.

Barbara Rakowska
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.