Katalog Alicja Kotlarz, 2017-02-28 Połaniec Awans zawodowy, Program nauczania program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością w stopniu lekkimNazwa szkoły………………….. Rok szkolny 2016/2017 Program opracowała: Alicja Kotlarz PROGRAM ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH DLA UCZNIA KLASY CZWARTEJ I. SPOSTRZEŻENIA DOTYCZĄCE FUNKCJONOWANIA UCZNIA W SZKOLE Badania psychologiczno - pedagogiczne wskazują na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim. Stosunkowo najlepiej rozwijają się: wnioskowanie na materiale konkretnym i słownym, rozumienie pojęć języka i ich definiowanie oraz synteza wzrokowa (poziom niższy niż przeciętny). Pozostałe funkcje kształtują się poniżej norm wiekowych i są to: zapamiętywanie trwałe, myślenie matematyczne, rozumienie zasad i zachowań społecznych, spostrzeganie wzrokowe, analiza wzrokowa oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa. U chłopca występują opóźnienia w rozwoju funkcji słuchowo-językowych, które dotyczą dokonywania analizy i syntezy dźwiękowej wyrazów, różnicowania głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, co ma niekorzystny wpływ na odsłuchiwanie poleceń i instrukcji słownych oraz na opanowanie poprawnego czytania i pisania. W związku z tym chłopiec w pisaniu popełnia błędy ortograficzne, interpunkcyjne, fonetyczne. Poziom pisma graficznego jest zaburzony (brak płynności ruchów ręki wiodącej). Litery są kanciaste, nierówne, niedokończone w swym kształcie, nieprawidłowo łączone. Chłopiec czyta techniką mieszaną (literowo-wyrazową), w tempie wolnym popełniając pomyłki typu: dodawanie lub opuszczanie liter do wyrazów, przekręcanie końcówek, mylenie litery a-o. Na poziomi przeciętnym opanował rozumienie krótkiego tekstu przeczytanego samodzielnie. Liczy na konkretach do 20. Nie rozumie istoty mnożenia i dzielenia. Ma trudności z porównywaniem zbirów. Potrafi rozłożyć liczby na rzędy dziesiątek i jedności. Badania logopedyczne wskazują u ucznia wadę wymowy postaci dyslalii właściwej oraz pararotacyzm. Chłopiec pracuje w tempie dość wolnym, jest niepewny, mało wytrwały, wymaga uwagi i pomocy. Wymaga ciągłej kontroli, stopniowania trudności zadań, stosowania dodatkowych wskazówek i pytań naprowadzających, ciągłego motywowania do kończenia zadań. Ustna pochwała nauczyciela motywuje go do dalszego działania. W kontakcie osobowym jest miły, grzeczny, rozmowny. II. CELE PRACY REWALIDACYJNEJ 1. Wspomaganie rozwoju i zainteresowań ucznia. 2. Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej. 3. Usprawnianie funkcji percepcyjno – motorycznych (spostrzegania wzrokowego, analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegania słuchowego, sprawności grafomotorycznej. 4. Doskonalenie poprawnego czytania i pisania. 5. Kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem. 6. Usprawnianie logicznego myślenia, zapamiętywania materiału konkretnego z zakresu ćwiczeń życia praktycznego. 7. Pomoc w opanowaniu podstawowych wiadomości i umiejętności z zakresu j. polskiego, matematyki, z wykorzystaniem ćwiczeń językowych i matematycznych. Czas trwania zajęć - 2 godziny tygodniowo w roku szkolnym 2016/2017 III. PRACA REWALIDACYJNA 1. Działania wspierające rozwój, zainteresowania ucznia oraz pozwalające uwierzyć mu we własne możliwości. zapewnienie atmosfery bezpieczeństwa, życzliwości i akceptacji, wytworzenie relacji opartych na szacunku, trosce i wsparciu, dostrzeganie osiągnięć ucznia i chwalenie go, motywowanie ucznia do pracy. 2. Ćwiczenia usprawniające koordynację wzrokowo – ruchową: łączenie punktów nie odrywając ręki od kartki, uzupełnianie braków na obrazkach, układanie figur według wzoru, z pamięci i bez wzoru, dyktanda graficzne” – polegające na łączeniu punktów oznaczonych poziomie – liczbą, a w pionie – literą, rysowanie obrazków według instrukcji i kolorowanie ich zgodnie z instrukcja. 3. Ćwiczenia usprawniające funkcje percepcyjno – motoryczne (spostrzegania wzrokowego, analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegania słuchowego, sprawności grafomotorycznej): ćwiczenia w podziale wyrazów na sylaby, ćwiczenia w lokalizacji głoski w wyrazie, sylaby w wyrazie i wyrazu w zdaniu, analizowanie wyrazów podobnie brzmiących, słuchowe wersje ćwiczenia: co się kryje w tym wyrazie?, zabawa połykacz sylab, historyjki słuchowe: (rozróżnianie dźwięków z najbliższego otoczenia, i dźwięków wydawanych przez instrumenty muzyczne), ćwiczenia orientacji przestrzennej i w schemacie własnego ciała, dobieranie par jednakowych obrazków, wskazywanie różnic na obrazkach, składanie obrazków pociętych na części, uzupełnianie braków na obrazkach, układanie puzzli, loteryjki wyrazowe, ćwiczenia w wyszukiwaniu identycznych liter, sylab, wyrazów, ćwiczenia we wzrokowym różnicowaniu liter, sylab i wyrazów graficznie podobnych, wzrokowe wersje ćwiczenia: co się kryje w tym wyrazie?, tropiciel słów, wskaż intruza, pisanie wyrazów i zdań z pamięci, praca na materiale wyrazowym – słowa ukryte w słowach, zaznaczanie drogi według kodu, rysowanie po śladzie (jedną ręką lub oburącz), obrysowywanie kształtów lub projektowanie obrazka, wypełnianie konturów kolorem, wycinanie elementów układanki oraz układanie z nich obrazka, łączenie punktów według podanej kolejności, ćwiczenia manualne (wydzieranie, ugniatanie itp.), praca metodami polisesorycznymi (np. woreczek dotykowy – wyczuwanie kształtów, wyobrażanie wzorów itp.). 4. Ćwiczenia usprawniające technikę poprawnego czytania i pisania: głośne wyraźne, wyraziste czytanie, ćwiczenia kaligraficzne, przepisywanie krótkich tekstów, pisanie tekstów ze słuchu. 5. Ćwiczenia doskonalące czytanie tekstów ze zrozumieniem, umiejętność wyszukiwania informacji zawartych w różnych tekstach: wyszukiwania i wykorzystywanie informacji zawartych w tekstach zapisanych w tabelach, na wykresach, zapisanych na mapkach, w instrukcjach gier planszowych itp., udzielanie odpowiedzi na pytanie pełnym zdaniem, odróżnianie informacji prawdziwych od fałszywych. 6. Ćwiczenia doskonalące logiczne myślenie: odgadywanie zagadek, rozwiązywanie rebusów, gry i zabawy logiczne. dopowiadanie dalszej części tekstu do przeczytanej historyjki - ćwiczenia typu: co mogło się dalej wydarzyć? (zastosowanie elementów biblioterapii). 7. Wybrane zagadnienia z języka polskiego: uważne słuchanie i koncentrowanie się na wypowiedzi nauczyciela, opowiadanie według planu wydarzeń przedstawionych w krótkich tekstach, ustne opisywanie przedmiotów, postaci, redagowanie zaproszenia, ogłoszenia, rozróżnianie, nazywanie podstawowych części mowy: rzeczownik, czasownik, przymiotnik, układanie wyrazów w porządku alfabetycznym, poprawne i kształtne pisanie liter, wyrazów i zdań z uwzględnieniem właściwych proporcji liter i odstępów między wyrazami, uzupełnianie luk w zdaniach i wyrazach, układanie i zapisywanie wyrazów z rozsypanki sylabowej, zdań z rozsypanki wyrazowej, pisanie wyrazów i zdań z pamięci i ze słuchu. 8. Wybrane zagadnienia z matematyki: dodawanie i odejmowanie liczb naturalnych w zakresie 1000 (bez przekroczenia progu i z przekroczeniem progu), rozkład liczby na dziesiątki i jedności, mnożenie i dzielenie w zakresie 100, zapisywanie liczb systemem rzymskim do 50, rozwiązywanie zadań tekstowych o treści związanej z sytuacjami napotkanymi w życiu codziennym, ćwiczenia związane z obliczeniami praktycznymi, w tym głównie pieniędzmi, obliczenia kalendarzowe, obliczenia zegarowe, rozpoznawanie, nazywanie i rysowanie podstawowych figur geometrycznych zgodnych z podanymi wymiarami. IV. ZAKŁADANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA Uczeń: 1. Rozwija swoje zainteresowania. 2. Wzmacnia wiarę we własne możliwości. 3. Doskonali koordynację wzrokowo-ruchową, funkcje percepcyjno – motoryczne (spostrzegania wzrokowego, analizy i syntezy wzrokowej, spostrzegania słuchowego. 4. Poprawia swoje umiejętności grafomotoryczne, wykazując się cierpliwością i dokładnością. 5. Dąży do ukończenia rozpoczętych ćwiczeń, wykazując się zaangażowaniem podczas pracy. 6. Usprawnia technikę czytania i pisania. 7. Pisze staranniej pod względem graficznym. 8. Doskonali logiczne myślenie. 9. Sprawnie odszukuje, odczytuje informacje w różnych źródłach. 10. Wykorzystuje zdobyte umiejętności i sprawności podczas nauki szkolnej. V. METODY I TECHNIKI PRACY ćwiczenia praktyczne, ćwiczenia na materiale konkretnym i literowym, praca z różnymi tekstami, krzyżówkami, rebusami, eliminatkami, itp., gry i zabawy dydaktyczne i logiczne, ćwiczenia twórczego myślenia, ćwiczenia relaksacyjne. VI. EWALUACJA Formą ewaluacji będzie informacja zwrotna uzyskana od ucznia po kolejnych zajęciach oraz jego rodziców podczas spotkań z nimi. Informacje te stanowić będą ważny materiał, który zostanie przeanalizowany, a wysnute z niego wnioski posłużą jako wskazówki do dalszej pracy. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |