Katalog Anna Łukasik, 2017-02-28 Zadzim Język polski, Scenariusze Scenariusz - Kordian Juliusza SłowackiegoAnna Łukasik Scenariusz lekcji dla II klasy szkoły ponadgimnazjalnej TEMAT LEKCJI: Konfrontacja marzeń z rzeczywistością w aktach I i II Kordiana Juliusza Słowackiego. CZAS: 45 minut CEL GŁÓWNY: porównanie romantycznych wyobrażeń o świecie z rzeczywistością. CELE OPERACYJNE: Po lekcji uczeń powinien wiedzieć: co sprawiło, że Słowacki postanowił napisać Kordiana; jakie osoby wpłynęły na zmianę światopoglądu Kordiana; jakie wydarzenia wpłynęły na zmianę światopoglądu Kordiana. Po lekcji uczeń powinien potrafić: wymienić elementy kompozycji Kordiana; zinterpretować pełny tytuł dzieła; określić postawę Laury wobec Kordiana jako protekcjonalną; określić, czego Kordian poszukuje w Anglii; wytłumaczyć sens wypowiedzi Dozorcy; wyjaśnić, jaką ocenę zyskują kapitalizm i demokracja w wypowiedzi Dozorcy; określić, co go rozczarowało w zachowaniu Wioletty; określić, o co Kordian prosi papieża i opisać stosunek papieża do Polski i Polaków; porównać wyobrażenia Kordiana o świecie z rzeczywistością. MATERIAŁY DYDAKTYCZNE: książka Kordian Juliusza Słowackiego; karteczka, na której wydrukowany jest schemat losów Kordiana; kartka z zeszytu (do ewaluacji). METODY DYDAKTYCZNE: elementy wykładu; heureza; praca z tekstem literackim; metoda ewaluacyjna. FORMY PRACY: zbiorowa; indywidualna. PRZEBIEG ZAJĘĆ: Przebieg zajęć Metody Formy pracy Środki dydaktyczne Czas trwania Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji, informuje, jakie treści powinny być im znane po zajęciach. elementy wykładu indywidualna - 2 min. Nauczyciel omawia genezę Kordiana Juliusza Słowackiego, określa, jaką część lektury stanowią akty I i II; wyjaśnia, co znaczy tytuł dzieła. Uczeń samodzielnie sporządza notatkę w oparciu o treści przekazywane przez nauczyciela heureza zbiorowa tekst lektury „Kordian” 7 min. Nauczyciel prosi uczniów, by narysowali tabelę (3 kolumny i 6 wersów; tytuły kolumn: Miejsce, Osoba, Co rozczarowało Kordiana?) Uczeń rysuje tabelę Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, np. w jakim miejscu przebywał Kordian na początku utworu? Uczeń odpowiada na pytania nauczyciela i w oparciu o odpowiedzi uzupełnia tabelę. heureza zbiorowa indywidualna tekst lektury „Kordian”; zeszyt do języka polskiego 15 min. Nauczyciel prosi o odnalezienie fragmentów, które świadczą o tym, że Kordian dostrzegł różnicę między swoim postrzeganiem świata a rzeczywistością. Uczeń cytuje słowa Kordiana, które świadczą o tym, że dostrzegł on różnicę między swoim postrzeganiem świata a rzeczywistością. Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki, na których wydrukowany jest schemat losów Kordiana. Uczeń zapoznaje się z treścią karteczki. praca z tekstem literackim zbiorowa indywidualna tekst lektury „Kordian”; karteczki, na których wydrukowany jest schemat losów Kordiana 9 min. Nauczyciel prosi, by w oparciu o wypełnioną tabelę i treści zapisane na karteczce uczniowie dokonali porównania romantycznych wyobrażeń o świecie z rzeczywistością. Uczeń porównuje romantyczne wyobrażenia o świecie z rzeczywistością heureza zbiorowa tabela w zeszycie, karteczka odzwierciedlająca losy Kordiana 7 min. prosi uczniów, by narysowali 5 strzałek skierowanych w górę (na każdej strzałce należy narysować pięciostopniową podziałkę, każda strzałka powinna być nazwana następującymi aspektami lekcji: nauczyciel, metody pracy, uczniowie, atmosfera na lekcji) rysuje 5 strzałek, po czym przystępuje do oceniania lekcji; 5. strzałkę uczeń nazywa sam metoda ewaluacyjna indywidualna kartka z zeszytu 5 min. Po uzupełnieniu tabela powinna wyglądać mniej więcej tak: Miejsce Osoba Co rozczarowało Kordiana? wieś, majątek ziemski Laura Kobieta, którą kocha Kordian nie rozumie go i nie traktuje poważnie. Londyn (James Park) Dozorca Światem rządzi pieniądz; wszystko można kupić i sprzedać. Dover Szekspir/ każdy artysta Poezja jest oderwana od rzeczywistości, zakłamuje ją. Włochy (willa włoska) Wioletta Nie ma prawdziwej miłości; uczuciami też się handluje. Watykan papież Papież każe słuchać zaborców, nie troszczy się o sprawy Polski; nie zależy mu na dobru tego kraju. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |