AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Łukasik, 2017-02-28
Zadzim

Język polski, Scenariusze

Scenariusz - Kordian Juliusza Słowackiego

- n +

Anna Łukasik
Scenariusz lekcji dla II klasy szkoły ponadgimnazjalnej
TEMAT LEKCJI: Konfrontacja marzeń z rzeczywistością w aktach I i II Kordiana Juliusza Słowackiego.
CZAS: 45 minut

CEL GŁÓWNY: porównanie romantycznych wyobrażeń o świecie z rzeczywistością.
CELE OPERACYJNE:
Po lekcji uczeń powinien wiedzieć:
 co sprawiło, że Słowacki postanowił napisać Kordiana;
 jakie osoby wpłynęły na zmianę światopoglądu Kordiana;
 jakie wydarzenia wpłynęły na zmianę światopoglądu Kordiana.
Po lekcji uczeń powinien potrafić:
 wymienić elementy kompozycji Kordiana;
 zinterpretować pełny tytuł dzieła;
 określić postawę Laury wobec Kordiana jako protekcjonalną;
 określić, czego Kordian poszukuje w Anglii;
 wytłumaczyć sens wypowiedzi Dozorcy;
 wyjaśnić, jaką ocenę zyskują kapitalizm i demokracja w wypowiedzi Dozorcy;
 określić, co go rozczarowało w zachowaniu Wioletty;
 określić, o co Kordian prosi papieża i opisać stosunek papieża do Polski i Polaków;
 porównać wyobrażenia Kordiana o świecie z rzeczywistością.

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE:
 książka Kordian Juliusza Słowackiego;
 karteczka, na której wydrukowany jest schemat losów Kordiana;
 kartka z zeszytu (do ewaluacji).
METODY DYDAKTYCZNE:
 elementy wykładu;
 heureza;
 praca z tekstem literackim;
 metoda ewaluacyjna.
FORMY PRACY:
 zbiorowa;
 indywidualna.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Przebieg zajęć

Metody
Formy pracy
Środki dydaktyczne

Czas trwania
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji, informuje, jakie treści powinny być im znane po zajęciach.

elementy wykładu indywidualna - 2 min.
Nauczyciel omawia genezę Kordiana Juliusza Słowackiego, określa, jaką część lektury stanowią akty I i II; wyjaśnia, co znaczy tytuł dzieła.
Uczeń samodzielnie sporządza notatkę w oparciu o treści przekazywane przez nauczyciela
heureza zbiorowa tekst lektury „Kordian” 7 min.
Nauczyciel prosi uczniów, by narysowali tabelę (3 kolumny i 6 wersów; tytuły kolumn: Miejsce, Osoba, Co rozczarowało Kordiana?)
Uczeń rysuje tabelę
Nauczyciel zadaje pytania pomocnicze, np. w jakim miejscu przebywał Kordian na początku utworu?
Uczeń odpowiada na pytania nauczyciela i w oparciu o odpowiedzi uzupełnia tabelę.
heureza zbiorowa
indywidualna
tekst lektury „Kordian”;
zeszyt do języka polskiego 15 min.
Nauczyciel prosi o odnalezienie fragmentów, które świadczą o tym, że Kordian dostrzegł różnicę między swoim postrzeganiem świata
a rzeczywistością.
Uczeń cytuje słowa Kordiana, które świadczą o tym, że dostrzegł on różnicę między swoim postrzeganiem świata
a rzeczywistością.
Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki, na których wydrukowany jest schemat losów Kordiana.
Uczeń zapoznaje się z treścią karteczki.
praca z tekstem literackim zbiorowa
indywidualna
tekst lektury „Kordian”;
karteczki, na których wydrukowany jest schemat losów Kordiana 9 min.

Nauczyciel prosi, by w oparciu o wypełnioną tabelę i treści zapisane na karteczce uczniowie dokonali porównania romantycznych wyobrażeń o świecie
z rzeczywistością.
Uczeń porównuje romantyczne wyobrażenia o świecie
z rzeczywistością


heureza zbiorowa tabela
w zeszycie, karteczka odzwierciedlająca losy Kordiana
7 min.
prosi uczniów, by narysowali 5 strzałek skierowanych w górę (na każdej strzałce należy narysować pięciostopniową podziałkę, każda strzałka powinna być nazwana następującymi aspektami lekcji: nauczyciel, metody pracy, uczniowie, atmosfera na lekcji)
rysuje 5 strzałek, po czym przystępuje do oceniania lekcji; 5. strzałkę uczeń nazywa sam
metoda ewaluacyjna indywidualna kartka z zeszytu 5 min.

Po uzupełnieniu tabela powinna wyglądać mniej więcej tak:
Miejsce Osoba Co rozczarowało Kordiana?
wieś, majątek ziemski Laura Kobieta, którą kocha Kordian nie rozumie go i nie traktuje poważnie.
Londyn (James Park) Dozorca Światem rządzi pieniądz; wszystko można kupić i sprzedać.
Dover Szekspir/ każdy artysta Poezja jest oderwana od rzeczywistości, zakłamuje ją.
Włochy (willa włoska) Wioletta Nie ma prawdziwej miłości; uczuciami też się handluje.
Watykan papież Papież każe słuchać zaborców, nie troszczy się o sprawy Polski; nie zależy mu na dobru tego kraju.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0