AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Ktlarek, 2017-02-28
Koszalin

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Dzień przyjaźni - kształtowanie umiejętności społecznych dzieci

- n +

Dzień przyjaźni
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci


Nauczyciel: Katarzyna Kotlarek
Grupa: dzieci czteroletnie
Temat zajęć: Dzień przyjaźni – kształtowanie umiejętności społecznych dzieci
Cele zajęć:
• ogólny: zachęcenie dzieci do okazywania uczuć innym osobom,

• szczegółowe:

-rozpoznaje swoje uczucia, nazywa je,
-współpracuje z rówieśnikami,
-słucha w skupieniu wiersza,
-odpowiada na pytania dotyczące treści wiersza,
-układa pocięte w różny sposób serca tak, aby pasowały do siebie,
-wie, czym cechuje się dobry przyjaciel,
-wybiera pozytywne cechy przyjaźni, tworząc „Dekalog przyjaźni”,
-rozpoznaje kolegów jedynie za pomocą dotyku,
-bierze udział w zabawie ruchowej przy muzyce,
-wskazuje swój nastrój za pomocą „lizaka” z wesołą i smutną buzią,
-odciska swoją dłoń na dużej sylwecie serca.

Metody pracy:
 czynna,
 słowna,
 oglądowa.
Formy pracy:
 indywidualna,
 zbiorowa.
Środki i pomoce dydaktyczne:
 płyta CD, pluszaki, arkusz brystolu, paski papieru z pozytywnymi / negatywnymi cechami przyjaźni, wiersz „Mała walentynka”, balony, papierowy „lizak-serduszko”, pocięte na różne sposoby serca, opaska na oczy, farby, sylweta serca, małe serduszka.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
Faza wstępna:
1. Powitanie zabawą „Misio goni misia” – zabawa integracyjna - dzieci podają sobie pluszowe misie w rytm muzyki, w taki sposób, aby jeden miś dogonił drugiego, którego chce pocałować.

2. „Wiersz Pacynki Walentynki – rozwijanie umiejętności słuchania - czterolatki starają się w skupieniu wysłuchać wiersza, odpowiedzieć na pytania dotyczące treści (załącznik nr 1).


II. Faza właściwa:
1. „Odszukaj drugiej połówki” – ćwiczenia w spostrzeganiu - na dywanie rozłożone są połówki serc poprzecinane w różny sposób. Dzieci muszą ułożyć serca, w taki sposób, by idealnie pasowały do siebie.

2. „Dobry przyjaciel” – ćwiczenia w mówieniu - przedszkolaki tworzą koło. Ich zadanie polega na podawaniu czerwonego balonu (symbolizującego przyjaźń) w rytm muzyki. Gdy muzyka milknie – dziecko, które trzyma balon musi wymienić przynajmniej jedną cechę dobrego przyjaciela.

3. „Dekalog przyjaźni – praca plastyczna – dzieci otrzymują arkusz brystolu w kolorze czerwonym z napisem „dekalog przyjaźni”. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom czym jest dekalog i rozkłada na dywanie kartki papieru, na których opisano cechy zarówno negatywne, jak i pozytywne, odnoszące się do przyjaźni. Zadaniem dzieci jest wybranie cech pozytywnych, a następnie umieszczenie (przyklejenie) ich na brystolu. Po wykonaniu pracy nauczycielka odczytuje cechy prawdziwej, wartościowej przyjaźni.

4. „Balonowy taniec” – zabawa muzyczno - ruchowa - przedszkolaki dobierają się w pary, następnie otrzymują balon, który wkładają między brzuszki. Trudność polega na tym, iż nie mogą go upuścić podczas trwania tańca. Na przerwę w muzyce zmieniają lokalizację balonów – wkładają je między plecy, kolana, łokcie, itp.

5. „Kim jestem?” – ćwiczenia w rozpoznawaniu po dotyku - nauczycielka stawia na środku dywanu trzy krzesełka, później wybiera jedno dziecko, któremu nakłada opaskę na oczy. Na krzesełkach sadza czterolatki, które będą rozpoznawane przez dziecko posiadające opaskę. Należy zaznaczyć, iż, aby ćwiczenie się udało, dzieci nie mogą się odzywać, śmiać, podpowiadać. Dziecko z opaską rozpoznaje kolegów jedynie za pomocą dotyku.

6. „Serduszka małe i duże” – praca plastyczna – nauczycielka maluje farbami dłonie przedszkolaków, które następnie odbija na wielkiej sylwecie serduszka. Tłumaczy dzieciom, że praca jest symbolem przyjaźni, które narodziły się w grupie.

III. Ewaluacja zajęć:
1. „Od serca” – wręczenie dzieciom upominków w postaci papierowych serduszek w ramach podziękowania za zaangażowanie podczas zajęć.

2. „Wesoło i smutno” – dzieci otrzymują „lizaka-serduszko” z uśmiechniętą i smutną minką – mają wskazać za jego pomocą swój nastrój podczas zajęcia.

3. „Na pożegnanie” – zabawa w parach do piosenki.



Załącznik nr 1:
Mała Walentynka
Jestem mała Walentynka
Lubię, Tomka, Krzysia, Mirka
Nic nie robię całe dnie ,bo całować
Ciągle chce
Kochaj mamę, kochaj tatę
Brata siostrę też
Nawet gdy Cię bierze złość
To pamiętaj, że miłości nigdy dość.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0