Katalog

Tomasz Podgórski, 2017-02-28
Kołobrzeg

Język polski, Konspekty

konspekt

- n +



Scenariusz zajęć


Klasa V Tok lekcyjny

Temat : Tworzymy ilustracje do poznanych wierszy Joanny Kulmowej.

CELE LEKCJI

CEL GŁÓWNY:

- kształcenie umiejętności dokonywania interpretacji i analizy poetyckiej oraz kształtowanie wrażliwości uczniów ;

CEL TERAPEUTYCZNY :
- sprzyjanie odreagowaniu napięć emocjonalnych i dostarczanie nowych doświadczeń przeciwstawnych do treści doświadczeń chorobowych z wykorzystaniem poezji;
CELE OPERACYJNE :
- uczniowie wypowiadają się na temat utworów;

- uczniowie formułują główną myśl omawianych utworów;

- uczniowie potrafią porównać nastroje obu wierszy;

- uczniowie nazywają zasadę, na jakiej zostały zestawione utwory;

- potrafią odczytać przykłady okoliczności, które mogły towarzyszyć powstaniu wierszy;

- potrafią opowiedzieć o wyglądzie i zachowaniu smutków w utworze pt. „ Smutki”;

- potrafią nazwać środek zastosowany w wierszu;

- potrafią wyjaśnić, czym dla postaci mówiącej w wierszu pt. Co to jest radość” jest

radość ?

FORMA PRACY :

- grupowa


METODA PRACY :

- metoda programowa ( praca z tekstem poetyckim); metoda problemowa ( „ burza
mózgów”, wypisywanie skojarzeń);

MATERIAŁY DYDAKTYCZNE :

- tekst utworu poetyckiego pt. „ Co to jest radość ?”; tekst utworu poetyckiego pt. „Smutki”;
- tekst utworu poetyckiego pt. „ Smutki”;
- kredki;

CZAS ZAJĘĆ :
45 min
TERMIN ZAJĘĆ :
8. 11. 2016, g. 11. 20

1. Ogniwo wstępne :

- przywitanie klasy;
- wprowadzenie do zajęć;
- zapisanie tematu przez ucznia;


2. Ogniwo właściwe:
- nauczyciel przypomina biografię Joanny Kulmowej;
- uczniowie własnymi słowami opowiadają biografię poetki;
- uczniowie głośno czytają utwory poetyckie : pt. „ Co to jest radość? i „ Smutki”;
- uczniowie wypisują skojarzenia z wyrazem smutki i radość;
- uczniowie porównują nastrój obu wierszy;
- uczniowie nazywają zasadę, na jakiej zostały zestawione utwory;
- nauczyciel przypomina uczniom pojęcie kontrastu w poezji;
- uczniowie odczytują przykłady okoliczności, które mogły towarzyszyć powstawaniu
wierszy;
- uczniowie opowiadają o wyglądzie i zachowaniu smutków;
- uczniowie nazywają środek zastosowany w wierszu ( personifikacja)
- uczniowie wyjaśniają , czym dla postaci mówiącej jest radość?;

- uczniowie tworzą ilustrację plastyczną do wierszy;


3. Ogniwo końcowe :

- podsumowanie rozważań
- zadanie domowe : Opisz wydarzenie w Twoim życiu, które sprawiło Ci największą radość.

Opracował : Tomasz Podgórski
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.