AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Katarzyńska - Piskórz, 2017-04-10
Olsztyn

Historia, Konspekty

Konspekt lekcji z historii

- n +

KONSPEKT LEKCJI


Nauczyciel: Joanna Katarzyńska - Piskórz
Klasa: IV
Temat lekcji: Moja mała ojczyzna


Cele lekcji w ujęciu operacyjnym:
po lekcji uczeń
 nazywa i planuje na mapie region i województwo, w którym mieszka;
 zna zróżnicowanie regionalne Polski;
 opisuje swoją małą ojczyznę, uwzględniając tradycję historyczno – kulturową i problemy społeczno – gospodarcze;
 wymienia przykłady zabytków architektury oraz określeń gwarowych ze swojego regionu;
 opisuje elementy kultury swojego regionu, takie jak: strój, obyczaje, gwara.


Metody
 rozmowa nauczająca
 praca pod kierunkiem (tekst źródłowy, karta pracy, ilustracje, podręcznik, zeszyt ćwiczeń, film)


Środki dydaktyczne
 podręcznik: Surdyk - Fertsch W., Olszewska B., My i historia. Historia i społeczeństwo dla IV klasy szkoły podstawowej, Warszawa 2011, s. 22 – 25.
 karta pracy
 ilustracje
 teksty źródłowe
 zeszyt ćwiczeń


OGNIWO CZAS CZYNNOŚCI N–LA I UCZNIÓW METODY ŚRODKI
DYDAKTYCZNE
1. Czynności organizacyjno-porządkowe 2 min. - sprawdzenie listy obecności
2.rekapitulacja wtórna 3 min. - pytania nauczyciela:
1. O czym rozmawialiśmy na poprzednich lekcjach?
O tym kim jesteście i w jakim otoczeniu żyjecie. Poznawaliście również historię swojej rodziny. -rozmowa nauczająca
3. słowo wiążące 2 min. Na dzisiejszej lekcji poznacie historię
swojej małej ojczyzny – miejsca, w którym się urodziliście lub mieszkacie.
- n-l podaje nowy temat lekcji
4. omówienie nowego materiału 30 min. - n-l podaje punkt 1 lekcji:
1. Mała ojczyzna.
- uczniowie oglądają ilustracje w podręczniku i odpowiadają na pytanie nauczyciela:
„W jakiej miejscowości mieszkacie?
„Dlaczego miejscowość, w której mieszkacie jest wyjątkowa?”
- uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym „Mała ojczyzna”
Pyt. n-la:
- Czego dotyczył tekst źródłowy?
- O jakich uczuciach jest mowa w powyższym tekście?
- uczniowie uzupełniają ćwiczenia


- n-l podaje punkt 2 lekcji:
2. Pamięć o przeszłości.
- pytania n-la:
1. Jakie znacie ważne postacie związane z historią naszego miasta i regionu?
- uczniowie analizują ilustrację

- uczniowie uzupełniają zeszyt ćwiczeń



- n-l podaje punkt 3 lekcji:
3. Symbole małej ojczyzny.
- uczniowie zapoznają się z ilustracjami w podręczniku ze str. 24
- uczniowie uzupełniają zeszyt ćwiczeń


- pytania n-la:
1. Jaki herb ma nasze miasto?
(św. Jakub z laską pielgrzymią i muszlą)



- uczniowie uzupełniają kartę pracy
(kolorowanie herbu Olsztyna)

- n-l podaje punkt 4 lekcji:
4. Regiony Polski.
- uczniowie analizują ilustracje



- uczniowie uzupełniają kartę pracy – mapa województw
n-l: Zaznacz na mapie województwo, w którym mieszkach.

- uczniowie analizują ilustracje strojów regionalnych

- uczniowie analizują ilustracje zabudowy warmińskiej



- uczniowie oglądają film nt. gwary warmińskiej


- uczniowie oglądają film nt. skansenu w Olsztynku

praca pod kierunkiem


rozmowa
nauczająca

praca pod kierunkiem

rozmowa nauczająca

praca pod kierunkiem







praca pod kierunkiem
j/w





praca pod kierunkiem



j/w






praca pod kierunkiem








praca pod kierunkiem



j/w
- podręcznik,
s. 22-23





- karta pracy





- zeszyt ćwiczeń,
ćw. 1/18







- ilustracje znanych ludzi
- zeszyt ćwiczeń,
ćw. 2/18




- ilustracje herbów,
podręcznik, s. 24
- zeszyt ćwiczeń,
ćw. 3/18


- ilustracje herbu Olsztyna i województwa warm.-maz.


- karta pracy




- ilustracje (najważniejsze regiony Polski)


- karta pracy




- ilustracje strojów regionalnych

- ilustracja zabudowy warmińskiej ze słowniczkiem

- film „Gwara warmińska – Edward Cyfus”(7)

- film „W skansenie w Olsztynku” (6)
5.
Rekapitulacja pierwotna 5 min. Pytania nauczyciela:
1. Co to jest mała ojczyzna?
2. Czym jest region?
3. Czym regiony różnią się między sobą?

rozmowa nauczająca
6. Praca domowa 3 min. Praca domowa
Zeszyt ćwiczeń
ćw. 4/19.



Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.