AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Małgorzata Babińska, 2017-04-18
Sułkowice

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Pisanki, jajka, jajeczka.

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ DLA DZIECI PIĘCIOLETNICH (I CZTEROLETNICH)
OPRACOWAŁA: mgr MAŁGORZATA BABIŃSKA

Dzień: 31. 03. 2017

TEMAT ZAJĘĆ: Pisanki, jajka, jajeczka.

CELE OGÓLNE:

 Przedstawia ruchem i gestem treść piosenki;
 bogacenie słownictwa dzieci oraz rozwijanie sprawności językowej w zakresie analizy słuchowej wyrazów;
 doskonalenie spostrzegawczości wzrokowej i umiejętności zapamiętywania szczegółów;

CELE SZCZEGÓŁOWE:
 wymienia części jajka; wymienia nazwy zwierząt, które znoszą jaja;
 wymienia potrawy w skład których wchodzi jajo;
 dokonuje analizy i syntezy wyrazów, dzieli słowa na sylaby, wyodrębnia głoski w nagłosie i wygłosie, głoskuje;
 wchodzi w role;
 doskonali reakcje na sygnał;
 wykonuje prace plastyczne według wzoru;

ORGANIZACJA ZAJĘĆ:

METODY:
 słowne: rozmowa, pogadanka, piosenka, wyjaśnienie, objaśnienia,
 czynne (zadaniowe): zadań stawianych do wykonania, ćwiczenia praktyczne,
kierowane aktywnością dzieci,
 oglądowe: prezentacja zdjęć, materiału przyrodniczego – różne rodzaje jaj,
 elementy pedagogiki zabawy: zagadki, zabawy ruchowe, słowne.

FORMY:
 grupowa,
 indywidualna.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Piosenka na powitanie; papierowe pisanki wg opisu z piosenki; kartoniki z cyframi od 1 do 5; fotografie wybranych ptaków i ich jaj; jaja: przepiórcze, kurze: gotowane, zwykłe; szklanka do zabawy badawczej; nóż; deska; fotografie pokarmów z wykorzystaniem jaj; 2 obręcze, kartki z literami „p”, „b”; dowolny marszowy podkład instrumentalny; opaska kwoki do zabawy ruchowej; jajka styropianowe nabite na patyczki do szaszłyków; wstążki; pojemniki z farbami; pędzle.

SCENARIUSZ ZAJĘĆ:
1. Przywitanie dzieci. Zaproszenie wszystkich dzieci do piosenki na powitanie „Pisanki” z elementami pokazywania do słów piosenki. Przyporządkowanie pisanek do cyfr od 1 do 5.

2. „Co to za jajo?” – oglądanie przygotowanych jaj. Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat wyglądu przygotowanych jaj (przepiórcze, kurze). Nauczyciel prosi, by zwróciły uwagę na ich kolor, różnicę w wielkości i ciężarze. Następnie dopasowują jajka (lub ich fotografie) do ilustracji ptaków danego gatunku, które są zawieszone na tablicy. Nauczycielka odwraca zdjęcie ptaka, a dzieci spośród rozłożonych na dywanie zdjęć dopasowują odpowiednio jaja do ptaka.

3. „Z czego składa się jajko?”- zabawa badawcza. Nauczyciel rozbija jajka, oddziela białka od żółtka. Zwraca uwagę na ich konsystencję. Dzieci porównują wygląd białka i żółtka w jajku surowym i gotowanym.

4. „Kwoka i pisklęta” – zabawa ruchowa przy piosence. Dzieci-pisklęta spacerują po dywanie gęsiego za kwoką, śpiewając pierwszą część piosenki. W drugiej części piosenki wszystkie dzieci zatrzymują się i stają w rozkroku, a ostatnie dziecko przechodzi pod nogami kolegów na początek i zostaje nową kwoką, a zabawa rozpoczyna się na nowo.
5. „Do czego wykorzystujemy jajka?” – dzieci zastanawiają się także, co można zrobić z jajka – dyskutują w oparciu o ilustracje.

6. „Zagadkowe jajko” – zabawa językowa. Dzieci siedzą w kole. W rytm utworu instrumentalnego „Parada instrumentów” podają sobie dużą, styropianową pisankę. Gdy muzyka umilknie, dziecko, które jest w posiadaniu jajka, podaje rozwiązanie zagadki, którą czyta nauczyciel. Po rozwiązaniu zagadki dzieci dzielą wyraz na sylaby, w miarę możliwości na głoski, wyróżniają głoskę w nagłosie oraz wygłosie. Następnie pisanka dalej krąży po kole.

Malutkie, żółciutkie.
Czyżby gdzieś z podwórka
wypuściła je spod skrzydeł
nieostrożna kurka? (kurczątka)

Jedne spotkasz w Afryce –
rośnie ich tam wiele.
Inne ujrzysz w kościele
w przedświąteczną niedzielę. (palmy)

Wyrastają z pączków,
lecz nie tych, co tuczą –
szare miękkie kotki,
co wcale nie mruczą. (bazie)

Ma długie uszy,
pyszczek uśmiechnięty.
Czasem na Wielkanoc
przynosi prezenty. (zajączek)

Wyrośnięta pani,
Lukrem jest polana.
Na świątecznym stole,
Pyszni się od rana. (babka)

Leży w koszyczku,
pięknie wystrojone,
malowane, pisane,
drapane lub kraszone. (pisanka)


7. „Ptasia rodzina” – zabawa z elementami ćwiczeń ortofonicznych. Nauczyciel opowiada historyjkę o przyjęciu zorganizowanym przez kurę i koguta. Umawia się z dziećmi, że kiedy usłyszą nazwę ptaka, wstają i demonstrują jego głos ( przed przystąpieniem do zabawy należy wspólnie z dziećmi ustalić te odgłosy).

Na przyjęciu u kury i koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny biało-czarny fraczek. Zwróciła uwagę na piękne korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się radośnie do przechodzących obok przyjaciółek kaczki i gąski. Kiedy pocieszała zmartwionego chorobą synka wróbla, przyszedł kogut z wiadomością, że kolacja gotowa. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się, dlaczego nie ma wrony i kukułki. W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.

8. „Dźwięczące pisanki” – zabawa doskonaląca słuch fonematyczny. Nauczyciel układa przed dziećmi dwie obręcze: jedną oznacza literą „p”, drugą „b”. Rozkłada również na dywanie sylwety pisanek z namalowanymi na nich różnymi obrazkami, których nazwy rozpoczynają się na głoskę „p”, „b”, „k”, „g”. Zadaniem ochotników jest dopasować pisankę do odpowiedniej obręczy.

9. „Pisanki, kraszanki” – praca plastyczna. Zadaniem dzieci jest pomalowanie farbami styropianowych jajek. Po wyschnięciu dodatkowo dekorujemy jajko wstążką.

10. Podziękowanie za zajęcia, porządkowanie miejsc pracy.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.